Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 13 januari 2023, 14:35   #37261
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Wauw, we spreken hier over meer dan 100 jaar geleden.

Dat is nog voor de nazi's... Acht u het vandaag ook nog zeer waarschijnlijk dat Duitsland van Polen militair wat verloren gebied komt opeisen omdat ze dat in 1939 ook nog eens hebben gedaan?

En uw voorbeeld is trouwens heel grappig gekozen.

In uw voorbeeld gaat het over een pure drang naar gebiedsuitbreiding en niet omdat men inzat met de plaatselijke bevolking van dat andere land.

Volledig vergelijkbaar dus met wat Rusland doet. Russischtaligen in UA kunnen hen geen fuck schelen. Het gaat om gebiedsuitbreiding.
Russisch taligen kunnen hen wel schelen, anders zouden ze zich niet concentreren op Zuid-Oost-Oekraïne.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2023, 14:40   #37262
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Hoe dan ook. Ik vind het opkopen van Oekraïnse landbouwgrond door die VS mega corporaties cynisch. Ik zal niet treuren moesten deze contacten illegaal verklaard worden.
Rusland heeft overal waar ze komen de buitenlandse bedrijven maar ook de Oekraïense oligarchen onteigend. Ze beschouwen (terecht) dat deze oligarchen niet op een correcte manier aan hun bezittingen zijn gekomen, en ook buitenlandse bedrijven die voor spotgoedkope prijzen gronden opkopen (waar zoals steeds in Oekraïne corruptie mee gepaard gaat) zullen onteigend worden.Misschien wordt een uitzondering gemaakt voor Chinese (staats)bedrijven.

Daarom dat de meeste oligarchen, zelfs deze die als pro-Russisch werden beschouwd, nu de kant van het regime in Kiev kiezen.
Oud 13 januari 2023, 15:01   #37263
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Dweept Oekraïne openlijk met nazistische figuren? Herdenking ultranationalist Stepan Bandera doet wenkbrauwen fronsen
“Het Oekraïens parlement herdenkt nazicollaborateurs.” Geen statement van een Russische tv-host, maar van de Poolse premier. Op 1 januari postte het Oekraïens parlement op Twitter hoe ze de 114ste verjaardag van Stepan Bandera herdenken. Bandera riep als eerste de Oekraïense onafhankelijkheid uit, maar is een uiterst controversieel figuur. Hij zou verantwoordelijk zijn voor de etnische zuivering van duizenden Joden en Polen.
Op 1 januari prijkte er op het Twitteraccount van het Oekraïens parlement een bericht waarin de opperbevelhebber van het Oekraïense leger pronkt met een portret van ultranationalist Stepan Bandera, vergezeld van een aantal quotes. “De totale overwinning van het Oekraïens nationalisme zal zijn wanneer het Russische rijk ophoudt te bestaan”, klinkt het. De tweet herdenkt de 114de verjaardag van Bandera.
Het zoveelste bericht waarin Oekraïne zichzelf op de borst klopt, zou je denken. Maar de realiteit is minder onschuldig. Het bericht wordt onmiddellijk opgepikt door een Poolse EU-diplomaat, Kacper P?a?y?ski. “Bandera was een moordenaar, verantwoordelijk voor de genocide van het Oekraïense leger in Polen in ‘43-‘44. Maar liefst 100.000 burgers kwamen om”, schrijft hij.
Een dag later mengt ook de Poolse premier zich. “Laat mij zeer duidelijk zijn, er is geen nuance mogelijk over Stepan Bandera. We mogen deze vreselijke Oekraïense misdaden - onder Duitse bezetting - nooit vergeten”, zei eerste minister Mateusz Morawiecki. Op 1 januari wordt ook in Lviv, in het westen van Oekraïne, Stepan Bandera officieel herdacht. Bij een metershoog standbeeld van de man wordt een ceremonie opgevoerd.

De beelden van kinderen in beige uniforms doen denken aan een ongemakkelijk verleden. “Een nieuwe generatie groeide op met de nagedachtenis van Bandera in de strijd tegen Moskou”, schreef burgemeester Andriy Sadovyi op Facebook. Wat is er aan de hand, dweept Oekraïne openlijk met nazistische figuren?
Hoewel Bandera zelf het grootste deel van de Tweede Wereldoorlog in een Duits strafkamp doorbracht, doodden zijn volgelingen van de extreemrechtse Organisatie van Oekraïense Nationalisten tienduizenden Polen en Joden.
Bandera droomde van een onafhankelijk Oekraïne. Wanneer Hitler de Sovjet-Unie aanvalt, ruikt hij zijn kans. Hij roept de onafhankelijkheid uit en stuurt een brief naar Hitler. Bandera hoopt dat Hitler een onafhankelijk fascistisch Oekraïne zal erkennen en er een bondgenoot in zal zien tegen de Sovjet-Unie. Meteen na de onafhankelijkheid breken er gewelddadige pogroms uit tegen Joden.
Onder Duitse bezetting nemen aanhangers van Bandera deel aan de Holocaust en plegen misdaden tegen zowel Joden als Polen. In 1943 werden tijdens een slachtpartij bij het Poolse Volhynia tot wel 100.000 burgers vermoord door aanhangers van Bandera. Na de oorlog woonde Bandera in München tot hij in 1959 door een KGB-agent met cyanide werd vermoord.
Tot op de dag van vandaag is Oekraïne verdeeld over de figuur van Bandera. Vooral in het westen van het land kijkt men positief naar hem. Het was dan ook niet de eerste keer dat het eren van Bandera binnen en buiten Oekraïne voor controverse zorgt. In juli nog ontkende de Oekraïense ambassadeur in Berlijn dat Bandera verantwoordelijk is voor de etnische
zuivering van Polen en Joden. In 2010 wou toenmalig Oekraïens president Viktor Yushchenko Bandera een officiële heldenstatus schenken. Na zware kritiek van de EU, Polen en Israël werd daarop teruggekomen.
In grote Oekraïense steden zijn er elk jaar optochten op 1 januari die de verjaardag van Bandera herdenken. Na een doortocht van duizenden nationalisten met fakkels door de straten van Kiev, reageerde de Israëlische ambassadeur vorig jaar nog furieus. Het land zou dringend moeten afrekenen met zijn oorlogsverleden en niet langer nazifiguren ophemelen, klonk het. In de strijd tegen Rusland groeit in Oekraïne opnieuw de steun voor Bandera.

https://www.hln.be/nieuws/dweept-oek...nsen~a5ca108c/
Oud 13 januari 2023, 15:05   #37264
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Russisch taligen kunnen hen wel schelen, anders zouden ze zich niet concentreren op Zuid-Oost-Oekraïne.
Neen, dat is het excuus dat ze gebruiken.

Waarom anders steden bombarderen met een grotendeels Russischtalige bevolking?

TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2023, 15:10   #37265
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, dat is het excuus dat ze gebruiken.

Waarom anders steden bombarderen met een grotendeels Russischtalige bevolking?

Omdat ze die steden willen veroveren en Oekraiense strijders zich in die gebouwen verschuilen.
Oud 13 januari 2023, 15:13   #37266
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Hoe dan ook. Ik vind het opkopen van Oekraïnse landbouwgrond door die VS mega corporaties cynisch. Ik zal niet treuren moesten deze contacten illegaal verklaard worden.
In 2007 was ik in Oekraïne en ging met de trein van Kiev naar Jalta in de Krim. Wat mij van de treinreis is bijgebleven waren de enorme uitgestrekte braakliggende velden aan weerszijden van de spoorweg. Toen werd gezegd dat de Chinezen grote stukken land opkochten om voedsel te produceren. Of het is doorgegaan weet ik niet.
Niet alleen de velden lagen braak. Er was duidelijk een gebrek aan onderhoud van alle officiële gebouwen, ook op de Krim. Het meeste trof mij de grote het muzeum van de Grote oorlog in Kiev dat zeer uitgestrekt maar totaal onderkomen was. Uitspattingen zoals in Polen waar men defaeceerde op Russische oorlogsmomumenten heb ik niet gezien. Maar de troosteloze verwaarlozing was erg. Ik dacht dat het te wijten was aan de implosie van de Sovjet-Unie. Oekraïne bezat zware oorlogindustrie o.a. de befaamde Buk raketten zouden er geproduceerd zijn.
Mijn gastheer was genunceerd maar toch wat voor de pro-Westerse Timoshenko. Zijn salaris als onderwijzer was bijna verdubbeld. Anderzijds was de corruptie van de machthebbers toen al bekend. Timoshenko zou juist een kasteel in Engeland gekocht hebben voor haar zoon. Op de trein deelde ik mijn coupé met de zoon van een oligarch die met zijn persoonljke leraar-begeleider reisde.
Het begin van de burgeroorlog was toen voelbaar, maar het leek meer zoals de Voerstreek in België dan op ex-Joegoslavische toestanden. Achteraf is de onderlinge haat, volgens mij, kunstmatig aangewakkerd tot er geen weg meer terug was.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2023, 15:15   #37267
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat ze die steden willen veroveren en Oekraiense strijders zich in die gebouwen verschuilen.
In Kherson zou 98% ofzo voor annexatie hebben gestemd. Die bevolking wordt nu gebombardeerd.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2023, 15:30   #37268
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Kherson zou 98% ofzo voor annexatie hebben gestemd. Die bevolking wordt nu gebombardeerd.
De meeste inwoners kozen ervoor om tijdelijk naar Rusland te vluchten, waar ze onderdak kregen in leegstaande maar goed onderhouden appartementen in kleinere stadjes in het noorden van Rusland.
Nu zitten er vooral Oekraiense militairen.
Oud 13 januari 2023, 15:37   #37269
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
In 2007 was ik in Oekraïne en ging met de trein van Kiev naar Jalta in de Krim. Wat mij van de treinreis is bijgebleven waren de enorme uitgestrekte braakliggende velden aan weerszijden van de spoorweg. Toen werd gezegd dat de Chinezen grote stukken land opkochten om voedsel te produceren. Of het is doorgegaan weet ik niet.
Niet alleen de velden lagen braak. Er was duidelijk een gebrek aan onderhoud van alle officiële gebouwen, ook op de Krim. Het meeste trof mij de grote het muzeum van de Grote oorlog in Kiev dat zeer uitgestrekt maar totaal onderkomen was. Uitspattingen zoals in Polen waar men defaeceerde op Russische oorlogsmomumenten heb ik niet gezien. Maar de troosteloze verwaarlozing was erg. Ik dacht dat het te wijten was aan de implosie van de Sovjet-Unie. Oekraïne bezat zware oorlogindustrie o.a. de befaamde Buk raketten zouden er geproduceerd zijn.
Mijn gastheer was genunceerd maar toch wat voor de pro-Westerse Timoshenko. Zijn salaris als onderwijzer was bijna verdubbeld. Anderzijds was de corruptie van de machthebbers toen al bekend. Timoshenko zou juist een kasteel in Engeland gekocht hebben voor haar zoon. Op de trein deelde ik mijn coupé met de zoon van een oligarch die met zijn persoonljke leraar-begeleider reisde.
Het begin van de burgeroorlog was toen voelbaar, maar het leek meer zoals de Voerstreek in België dan op ex-Joegoslavische toestanden. Achteraf is de onderlinge haat, volgens mij, kunstmatig aangewakkerd tot er geen weg meer terug was.
Ik ben in die periode ook enkele malen door Oekraine gereisd.
Corruptie en wanbeheer zijn een constante sinds de onafhankelijkheid. Enkel in de jaren 90 was het in Rusland erger gesteld, hallucinant, maar nadien herpakten de Russen zich maar in Oekraine veranderde niets.

Het klopt dat de haat aangewakkerd werd, vooral door westerse NGOs, en dit culmineerde in Maidan, als het ware een catalysator. Sindsdien zit Oekraine vast in een cyclus van geweld.

Maidan was artificieel door het Westen en anti-Russische groepen opgestookt, en ook de moorden waren hun verantwoordelijkheid.

https://www.sott.net/article/476087-...ted-by-journal

Sinds Maidan sprongen ook de Russen op de kar, en zagen Russische nationalisten in Oekraine en Rusland hun kans schoon.
Oud 13 januari 2023, 18:03   #37270
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beeld u in dat Nederland hier komt uw huis platsmijten waar jij 30 jaar voor gewerkt hebt, en dan doodleuk komt vertellen dat jij mag oprotten omdat je geen Nederlands spreekt

#russischverhaalstinkttochdenkjeookniet
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2023, 18:04   #37271
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of beeld u in je woont daar al 100 jaar, krijg je ineens die vlaag russische bommen op uw huis, je vlucht effe voor het geweld, en je wilt naar huis gaan , en ondertussen hebben ze uw huis kado gedaan aan een of andere oelewapper uit syberie...

#fantastischverhaaljespreektdanrussischenbenjeuwhu iskwijt
Oud 13 januari 2023, 18:06   #37272
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beeld u in je woont daar in UKR? spreekt Russisch en toch bombarderen ze uw huis, want hé vertel mij niet dat de Russische bommen zo artificieel intelligent zijn dat ze niet vallen op russisch sprekende gezinnen...

en dan wil je als Putin dat al die mensen uw vriendjes worden, en met een warm hart russen worden.

#denkjenuechtdaternogéénbijruslandwil ??
Oud 13 januari 2023, 18:11   #37273
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Beeld u in je woont daar in UKR? spreekt Russisch en toch bombarderen ze uw huis, want hé vertel mij niet dat de Russische bommen zo artificieel intelligent zijn dat ze niet vallen op russisch sprekende gezinnen...

en dan wil je als Putin dat al die mensen uw vriendjes worden, en met een warm hart russen worden.

Irakezen zijn dolbij dat ze met een miljoen minder zijn.
Patrickve ook.

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 13 januari 2023 om 18:11.
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2023, 18:27   #37274
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Irakezen zijn dolbij dat ze met een miljoen minder zijn.
Patrickve ook.
Irakezen zijn totaal irrelevant in dit topic. Ook blauw gehelmde casuarissen en japanse reuze salamanders zijn dat.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2023, 18:29   #37275
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

#pechgehadjehadmaarwatrappermoetenweglopenvooronze 20.000salvo'sperdag.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2023, 18:47   #37276
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
#pechgehadjehadmaarwatrappermoetenweglopenvooronze 20.000salvo'sperdag.
het gaat over de narratief dat je de bevolking bevrijd van hun nazistische leiders, en je krijgt daarvoor bommen op uw kop... ? Hoe leg je dat nu uit

Als een bevolking bevrijd wordt staan ze langs de straat met bloemen en te juichen voor de tanks ?

zo ziet een bevrijding er uit...
https://www.revuedesdeuxmondes.fr/25...tion-de-paris/

en wat zegt Putain met zoveel liefde ?
https://english.pravda.ru/russia/155248-putin_shoigu/

Citaat:
Putin: I still think of Ukrainians as our brotherly nation. What is happening is not our fault
Russia » News from the Kremlin
An expanded meeting of the Board of the Ministry of Defen?e was held in Moscow on December 21. During the meeting, Defence Minister Sergei Shoigu delivered a keynote speech. President Vladimir Putin also spoke at the meeting. Below are key remarks that Shoigu and Putin made about the army, the special operation and priority tasks for 2023.

See more at https://english.pravda.ru/russia/155248-putin_shoigu/
Putin gedraagt zich als een man die een meisje wilt veroveren door ze te verkrachten, en denkt na zijn misdaad dat het meisje verliefd gaat worden op hem en zijn zonden gaat vergeven omdat hij zo goed was...

Dus als hij verplicht is om dat meisje te verkrachten is niet zijn schuld, dat is de schuld van de papa die gezegd heeft dat hij dat meisje niet mag verkrachten..

En dan maar blijven verkrachten en elke dag drie keer per dag, tot ze het gelooft dat ze uw vrouw is...

Laatst gewijzigd door brother paul : 13 januari 2023 om 18:49.
Oud 13 januari 2023, 21:13   #37277
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hierop aansluitend

https://deborahlarmstrong.substack.c...ll-be-our-last

Wat daarvan te denken? (De titel is een verkeerde voorstelling van wat Ritter hier zegt, maar dat is bijna een detail te noemen in het licht van wat hij zegt).

Mijn opinie. De overwinningspropaganda langs beide kanten dient te stoppen. Het brengt ons naar de rand van de afgrond.
Er wordt geen enkel overleg meer gepleegd, er zijn geen kanalen meer open, meldt Ritter.
Oud 13 januari 2023, 21:15   #37278
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
RT schrijft:
Wat betekent deze verandering?
Gerasimov is een wandelende encyclopedie.
Surovikin is meer operationeel gericht.
Oud 13 januari 2023, 21:34   #37279
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
het gaat over de narratief dat je de bevolking bevrijd van hun nazistische leiders, en je krijgt daarvoor bommen op uw kop... ? Hoe leg je dat nu uit

Putin gedraagt zich als een man die een meisje wilt veroveren door ze te verkrachten, en denkt na zijn misdaad dat het meisje verliefd gaat worden op hem en zijn zonden gaat vergeven omdat hij zo goed was...

Dus als hij verplicht is om dat meisje te verkrachten is niet zijn schuld, dat is de schuld van de papa die gezegd heeft dat hij dat meisje niet mag verkrachten..

En dan maar blijven verkrachten en elke dag drie keer per dag, tot ze het gelooft dat ze uw vrouw is...
Als je die gedachtengang volgt is de houding van de VS en de Nato niet fraai.

Zij zeggen tegen het meisje; "hou vol, wij hebben symptathie voor jou. Hier zijn wat vitaminen om beter vol te houden. Hoe langer jij volhoudt hoe beter het is voor ons.
Vitaminen en andere versterkingsmiddelen kan je later na de verkrachting wel terugbetalen. Nu vooral volhouden, je bent dapper. Hoe langer het duurt, hoe beter dat is voor ons."

Het klinkt cynisch. Nog erger dan het niet volhouden van Leopold II of het niet willen overgeven in Stalingrad. Erger omdat er toen geen "Oom" was die het lijden nog wat kon verlengen.
Maar zelfs hier zal het uiteindelijk wel stoppen.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2023, 21:58   #37280
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Als je die gedachtengang volgt is de houding van de VS en de Nato niet fraai.

Zij zeggen tegen het meisje; "hou vol, wij hebben symptathie voor jou. Hier zijn wat vitaminen om beter vol te houden. Hoe langer jij volhoudt hoe beter het is voor ons.
Vitaminen en andere versterkingsmiddelen kan je later na de verkrachting wel terugbetalen. Nu vooral volhouden, je bent dapper. Hoe langer het duurt, hoe beter dat is voor ons."

Het klinkt cynisch. Nog erger dan het niet volhouden van Leopold II of het niet willen overgeven in Stalingrad. Erger omdat er toen geen "Oom" was die het lijden nog wat kon verlengen.
Maar zelfs hier zal het uiteindelijk wel stoppen.
ze geven vitamines aan de politie en informatie zodat de politie die rotzak kan opsporen, opsluiten.

https://www.hln.be/buitenland/ruslan...lees~a0783438/

Hier hoe lief ze toch zijn met de lokale russisch sprekende oekrainse bevolking, de kindjes mogen nu als kanonnenvoer opdraven.. Is toch fantstisch rus zijn in ukraine. En dan denk jij dat er één bloemetjes gaat brengen als de russisch' tanks voorbijrijden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be