Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 februari 2023, 14:52   #21
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Er is sowieso niets met met AN in Vlaanderen en dat deze discussie bestaat vind ik jammer. Zelf ben ik wel in staat AN te praten en ik laat domoren mij te les niet spellen dat dat niet mag of bekakt is.

Laatst gewijzigd door Weyland : 21 februari 2023 om 14:52.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2023, 23:24   #22
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Probleem is dat ‘strikt ABN’ zeer onnatuurlijk overkomt in fictie.

https://www.youtube.com/watch?v=WcM2ud5SnLU
Ook in deze reeks.
Als je dat volledig in het ABN moet spreken verliest dat al zijn charmes.

https://www.youtube.com/watch?v=Bn49y_gHmAw

Laatst gewijzigd door daiwa : 21 februari 2023 om 23:24.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2023, 23:32   #23
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Sowieso, zelfs op Hollandse reeksen praten de mensen zoals Hollanders echt praten. Dialect is er enkel veel meer vervlakt, mede dankzij de cultuur. Logisch ook als je al 450 jaar een zelfstandige staat bent met enkele intermezzo's en een andere dominante levensbeschouwing die een sterke nadruk legt op structuur. Toch hoor ik Haags, Rotterdam, Amsterdams nog en dat wordt niet in series weggemoffeld.

Laatst gewijzigd door Weyland : 21 februari 2023 om 23:34.
Oud 22 februari 2023, 07:46   #24
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Er is sowieso niets met met AN in Vlaanderen en dat deze discussie bestaat vind ik jammer. Zelf ben ik wel in staat AN te praten en ik laat domoren mij te les niet spellen dat dat niet mag of bekakt is.
dat hangt heel erg van de context af, als je met de CEO een onderhoud hebt dan is dat anders dan met de lolbroek van montageband x in de fabriek.

Het strafste op dat vlak was wel ne collega die met ons AN sprak, onmogelijk uit te maken waar hij vandaan kwam. Als er met de familie gebeld werd, switchte die over in zijn beste West Vlaams.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2023, 07:50   #25
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Uiteraard. Voor alles is dus ook zijn plaats.

Zelfs in niet-fictie hoeft het wat mij betreft niet per se AN te zijn. Tom Waes hoeft wat mij betreft in een programma als reizen Waes geen AN te spreken, net omdat het een wat informeler, spontaner programma is.

In zijn rol bij het programma "Het Verhaal van Vlaanderen", vind ik zijn taalgebruik wél storend (zelfs voor een Antwerpenaar ). In zo'n programma zou men wel AN mogen verwachten.
Dan denk ik dat je een andere presentator had moeten nemen voor het verhaal van Vlaanderen en dan moet ge maar eens zoeken naar wie dat spontaan en met dat vleugje humor kan brengen en het moet blijven werken.

ik zit momenteel met eigenlijk maar 1 mens in mijn hoofd die dat kan Arnaut Hauben.
Oud 22 februari 2023, 08:07   #26
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Dan denk ik dat je een andere presentator had moeten nemen voor het verhaal van Vlaanderen en dan moet ge maar eens zoeken naar wie dat spontaan en met dat vleugje humor kan brengen en het moet blijven werken.

ik zit momenteel met eigenlijk maar 1 mens in mijn hoofd die dat kan Arnaut Hauben.
Ah ja, die van die wandelreportages, dat had ook een goeie presentator geweest. Top
Oud 22 februari 2023, 08:40   #27
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht

Never heard of. Ik toch niet…
Oud 22 februari 2023, 08:41   #28
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Ah ja, die van die wandelreportages, dat had ook een goeie presentator geweest. Top
Ja als alternatief voor Tom zie ik eigenlijk alleen hem dat doen. Die heeft ook die flair, en humor.

Die kan ook presenteren en tegelijk hem en u meetrekken in het verhaal. Ik zie dat weinig andere presentatoren doen eerlijk gezegd.
Oud 22 februari 2023, 13:56   #29
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Er heerst hier grote taalverwarring.
Er is een groot verschil tussen dialect en tussentaal.

Verder is mijn stelling nogal provocatief: tussentaal is verbindend, Algemeen Nederlands is elitair en helemaal niet verbindend.

Want: ik schat dat amper 10 procent van de Vlamingen het alg. Nederlands echt beheerst.
O pas op: er zijn er zeer veel die denken dat ze het alg. Nederlands perfect spreken, maar ... in realiteit komen er amper vier woorden na mekaar uit hun mond die correct Nederlands zijn.

Persoonlijke noot: mijn heksie perfeksie is nog altijd vrijwilligster bij "de weging van de borelingetjes".
Daar komen nu natuurlijk heel veel anderstaligen op bezoek. Vaak die geen woord Nederlands kunnen blaffen. Maar toch soms een die lessen heeft gevolgd.
Mijn heksie: heb je een tutter mee voor de kleine?
de papa: tutter tutter, ik heb geleerd dat het fopspeen is. Hoe kunnen wij nu Nederlands leren als jullie het zelf niet spreken?

Conclusie: die lesgevers Nederlands leren een vreemde taal aan aan de vreemdelingen. Wij zeggen tut of tutter. Punt aan de lijn.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2023, 14:02   #30
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Verder is mijn stelling nogal provocatief: tussentaal is verbindend, Algemeen Nederlands is elitair en helemaal niet verbindend.

Want: ik schat dat amper 10 procent van de Vlamingen het alg. Nederlands echt beheerst.
O pas op: er zijn er zeer veel die denken dat ze het alg. Nederlands perfect spreken, maar ... in realiteit komen er amper vier woorden na mekaar uit hun mond die correct Nederlands zijn.

Persoonlijke noot: mijn heksie perfeksie is nog altijd vrijwilligster bij "de weging van de borelingetjes".
Daar komen nu natuurlijk heel veel anderstaligen op bezoek. Vaak die geen woord Nederlands kunnen blaffen. Maar toch soms een die lessen heeft gevolgd.
de papa: tutter tutter, ik heb geleerd dat het fopspeen is. Hoe kunnen wij nu Nederlands leren als jullie het zelf niet spreken?

Conclusie: die lesgevers Nederlands leren een vreemde taal aan aan de vreemdelingen. Wij zeggen tut of tutter. Punt aan de lijn.
En toch schrijf je een taal die perfect te lezen is in Nederland. We spreken wel nog dezelfde taal. Die papa moet beseffen dat er verschillende registers bestaan en verschillende versies van het Nederlands. Tutter zeg ik natuurlijk ook. Zelf kijk ik niet zo streng op taalnormen en dat valt ook historisch te verklaren waarom Vlamingen zo hard op elkanders taal vitten.

Wat er ook van zij, je hebt veel standpunten die moeten bestaan en we moeten koesteren het oneens met elkaar te kunnen zijn.

Onlangs sprak ik met een Zuid-Afrikaanse die beweert dat het Afrikaans gewoon Nederlands is en dat haar taal Nederlands is. Dat is dan weer een controversieel standpunt bij Afrikaners. Nu als je erg plat Afrikaans praat dan is het wel een andere taal, maar de standaardtaal is echt lexicografisch praktisch Nederlands met grotendeels dezelfde woordenschat, uitdrukkingen en zegswijzen.

Er valt voor alles wat te zeggen, zolang we niet als idioten boeken van Hollanders gaan weren uit de bibliotheken.
In Scandinavië begint ook mondjesmaat eindelijk het besef door te dringen dat Zweden Noors en Deens begrijpen en daarom niet zo anaal erover moeten doen (een Zweeds praat Zweeds in Noorwegen terwijl de Noors Noors praat, dat heb ik zelfs gehoord). Dat is daar nog steeds een taboe. In Tsjechië en Slowakije beseffen ze weer wel dat ze elkaars taal gewoon begrijpen, maar ze zijn er als de dood voor indien dat niet zo zou zijn. Met Tsjechisch kan iemand die de taal echt leert met een Slowaak communiceren en vice versa, een goede lakmoesproef of je de taal echt goed beheerst.

Aangezien mijn toekomst in Nederland is spreek ik uiteraard wel het AN, maar je hebt gelijk, ik heb veel moeten leren en besef nu wel hoe ingewikkelder en rijker de taal eigenlijk is dan men mij heeft wijsgemaakt in het Vlaams onderwijs.

Laatst gewijzigd door Weyland : 22 februari 2023 om 14:18.
Oud 22 februari 2023, 19:12   #31
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En toch schrijf je een taal die perfect te lezen is in Nederland.
....
Aangezien mijn toekomst in Nederland is spreek ik uiteraard wel het AN, maar je hebt gelijk, ik heb veel moeten leren en besef nu wel hoe ingewikkelder en rijker de taal eigenlijk is dan men mij heeft wijsgemaakt in het Vlaams onderwijs.
De geschreven taal in Vlaanderen, vermoed ik, is quasi standaardtaal. Als je even dt- en andere fouten buiten beschouwing laat.

In Nederland spreekt men ook zeer weinig de standaardtaal.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 22 februari 2023, 21:28   #32
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Is uw 'heksie perfeksie' een beetje doof misschien, dat die mensen Nederlands moeten kunnen BLAFFEN?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2023, 21:38   #33
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is sowieso niets mis met AN in Vlaanderen en dat deze discussie bestaat vind ik jammer. Zelf ben ik wel in staat AN te praten en ik laat domoren mij de les niet spellen dat dat niet mag of bekakt is.
Groot gelijk, "Weyland".

Ik ben er evenmin treurig om dat ik naast West-Vlaams, Engels en Duits ook "Algemeen Nederlands" weet te gebruiken, en het kan me evenmin verdommen dat iemand dat bekakt of elitair zou vinden.

Die 'domoren' van u zijn eigenlijk een soort snobs die prat gaan op een beperking, en anderen ertoe zouden willen dwingen daarin mee te gaan.

Ze kunnen de boom in.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2023, 21:50   #34
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Tussentaal verbindend? Lulkoek. Of denkt gij dat iedereen in dit gewest dat afschuwelijk lelijk tussentaaltje spreekt? Ik erger mij dood aan het taalgebruik tegenwoordig op de Vlaamse radio en tv. Tussentaal verdeelt i.p.v. te verbinden.
Tussentaal is een afkooksel van Brabants dialect. Niet meer, niet minder.

En Tom Waes zijn taalgebruik in 'Het verhaal van Vlaanderen' staat op het niveau van dat programma: beneden alle peil. Zoals dat programma niet het verhaal van Vlaanderen (gewest) is, is zijn taalgebruik niet de taal van Vlaanderen (gewest).

PS ik ben na enkele afleveringen van het programma gestopt met kijken. Zoals ik voorspeld heb: niks over de geschiedenis van onze Limburgse regio. Misschien ga ik nog de moeite doen om de resterende afleveringen te bekijken om met kennis van zaken hier mijn gal te spuien.
Denkt Tom Waes dat wij allemaal lomperikken zijn die geen behoorlijk Nederlands beheersen? Dat geldt misschien zo voor de inwoners van de Vlaamse ruit. Wij hebben in de lagere school AN als tweede taal, naast onze moedertaal geleerd. Dat ik niet perfect AN zou spreken is te aanvaarden. Dat een héél vet betaalde tv-presentator AN niet beheerst is schandalig. Verkwisting van Vlaams belastinggeld.

Laatst gewijzigd door pajoske : 22 februari 2023 om 21:51.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2023, 23:31   #35
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

In hoeverre is het taalgebruik belangrijk ?
Zolang je elkaar begrijpt vind ik dit het belangrijkste.
Tussentaal of dialect. Who cares.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2023, 23:34   #36
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Groot gelijk, "Weyland".

Ik ben er evenmin treurig om dat ik naast West-Vlaams, Engels en Duits ook "Algemeen Nederlands" weet te gebruiken, en het kan me evenmin verdommen dat iemand dat bekakt of elitair zou vinden.

Die 'domoren' van u zijn eigenlijk een soort snobs die prat gaan op een beperking, en anderen ertoe zouden willen dwingen daarin mee te gaan.

Ze kunnen de boom in.
Bedankt voor de spellingscorrecties. De ironie is nooit ver weg wanneer je het over correct taalgebruik hebt. Het is een soort wetmatigheid die zeker op mij van toepassing is.

Laatst gewijzigd door Weyland : 22 februari 2023 om 23:34.
Oud 23 februari 2023, 00:07   #37
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bedankt voor de spellingscorrecties. De ironie is nooit ver weg wanneer je het over correct taalgebruik hebt. Het is een soort wetmatigheid die zeker op mij van toepassing is.
Daar zou ik mij geen zorgen over maken.
Het forum staat vol spellingsfouten.
Iemand op spellingsfouten afrekenen vind ik laag bij de grond.
Toch alleszins tijdens een discussie.
De inhoud blijft nog steeds belangrijker. Volgens mij toch.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2023, 07:11   #38
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

ABN is enkel elitair in de ogen van de gemakzuchtigen.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2023, 08:01   #39
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Is uw 'heksie perfeksie' een beetje doof misschien, dat die mensen Nederlands moeten kunnen BLAFFEN?

Jij weet niet van wie het liedje is, waaruit deze tekst komt?
Citaat:
...
Et je vous interdis d'obliger nos enfants
Qui ne vous ont rien fait ?* aboyer flamand
...

Oud 23 februari 2023, 08:10   #40
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Tussentaal verbindend? Lulkoek. Of denkt gij dat iedereen in dit gewest dat afschuwelijk lelijk tussentaaltje spreekt? Ik erger mij dood aan het taalgebruik tegenwoordig op de Vlaamse radio en tv. Tussentaal verdeelt i.p.v. te verbinden.
Tussentaal is een afkooksel van Brabants dialect. Niet meer, niet minder.

En Tom Waes zijn taalgebruik in 'Het verhaal van Vlaanderen' staat op het niveau van dat programma: beneden alle peil. Zoals dat programma niet het verhaal van Vlaanderen (gewest) is, is zijn taalgebruik niet de taal van Vlaanderen (gewest).

PS ik ben na enkele afleveringen van het programma gestopt met kijken. Zoals ik voorspeld heb: niks over de geschiedenis van onze Limburgse regio. Misschien ga ik nog de moeite doen om de resterende afleveringen te bekijken om met kennis van zaken hier mijn gal te spuien.
Denkt Tom Waes dat wij allemaal lomperikken zijn die geen behoorlijk Nederlands beheersen? Dat geldt misschien zo voor de inwoners van de Vlaamse ruit. Wij hebben in de lagere school AN als tweede taal, naast onze moedertaal geleerd. Dat ik niet perfect AN zou spreken is te aanvaarden. Dat een héél vet betaalde tv-presentator AN niet beheerst is schandalig. Verkwisting van Vlaams belastinggeld.
1) Jouw definitie van 'tussentaal' is manifest verkeerd. Waar jij je aan stoort, is iets heel anders.
Mogelijks stoort het je dat je in iemands taalgebruik iets Antwerps hoort, of iets West-Vlaams .... terwijl anderen zich storen dat ze horen dat iemand wat Limburgs accent laat doorschijnen.

2) Je kritiek op Het Verhaal van Vlaanderen is volgens mij onterecht. Er kwam wel iets van Limburg in voor. Maar voor de rest is en blijft de regio Limburg, op Tongeren na, niet van hetzelfde niveau voor de globale geschiedenis, als andere regio's in en om Vlaanderen. Je hoeft daar helemaal niet gefrustreerd over te doen. Dit zegt jou iemand die ook (een beetje) Limburgs bloed heeft stromen in zijn aderen.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be