![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Er is sowieso niets met met AN in Vlaanderen en dat deze discussie bestaat vind ik jammer. Zelf ben ik wel in staat AN te praten en ik laat domoren mij te les niet spellen dat dat niet mag of bekakt is.
Laatst gewijzigd door Weyland : 21 februari 2023 om 14:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je dat volledig in het ABN moet spreken verliest dat al zijn charmes. https://www.youtube.com/watch?v=Bn49y_gHmAw Laatst gewijzigd door daiwa : 21 februari 2023 om 23:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Sowieso, zelfs op Hollandse reeksen praten de mensen zoals Hollanders echt praten. Dialect is er enkel veel meer vervlakt, mede dankzij de cultuur. Logisch ook als je al 450 jaar een zelfstandige staat bent met enkele intermezzo's en een andere dominante levensbeschouwing die een sterke nadruk legt op structuur. Toch hoor ik Haags, Rotterdam, Amsterdams nog en dat wordt niet in series weggemoffeld.
Laatst gewijzigd door Weyland : 21 februari 2023 om 23:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het strafste op dat vlak was wel ne collega die met ons AN sprak, onmogelijk uit te maken waar hij vandaan kwam. Als er met de familie gebeld werd, switchte die over in zijn beste West Vlaams. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik zit momenteel met eigenlijk maar 1 mens in mijn hoofd die dat kan Arnaut Hauben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die kan ook presenteren en tegelijk hem en u meetrekken in het verhaal. Ik zie dat weinig andere presentatoren doen eerlijk gezegd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er heerst hier grote taalverwarring.
Er is een groot verschil tussen dialect en tussentaal. Verder is mijn stelling nogal provocatief: tussentaal is verbindend, Algemeen Nederlands is elitair en helemaal niet verbindend. Want: ik schat dat amper 10 procent van de Vlamingen het alg. Nederlands echt beheerst. O pas op: er zijn er zeer veel die denken dat ze het alg. Nederlands perfect spreken, maar ... in realiteit komen er amper vier woorden na mekaar uit hun mond die correct Nederlands zijn. Persoonlijke noot: mijn heksie perfeksie is nog altijd vrijwilligster bij "de weging van de borelingetjes". Daar komen nu natuurlijk heel veel anderstaligen op bezoek. Vaak die geen woord Nederlands kunnen blaffen. Maar toch soms een die lessen heeft gevolgd. Mijn heksie: heb je een tutter mee voor de kleine? de papa: tutter tutter, ik heb geleerd dat het fopspeen is. Hoe kunnen wij nu Nederlands leren als jullie het zelf niet spreken? Conclusie: die lesgevers Nederlands leren een vreemde taal aan aan de vreemdelingen. Wij zeggen tut of tutter. Punt aan de lijn.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat er ook van zij, je hebt veel standpunten die moeten bestaan en we moeten koesteren het oneens met elkaar te kunnen zijn. Onlangs sprak ik met een Zuid-Afrikaanse die beweert dat het Afrikaans gewoon Nederlands is en dat haar taal Nederlands is. Dat is dan weer een controversieel standpunt bij Afrikaners. Nu als je erg plat Afrikaans praat dan is het wel een andere taal, maar de standaardtaal is echt lexicografisch praktisch Nederlands met grotendeels dezelfde woordenschat, uitdrukkingen en zegswijzen. Er valt voor alles wat te zeggen, zolang we niet als idioten boeken van Hollanders gaan weren uit de bibliotheken. In Scandinavië begint ook mondjesmaat eindelijk het besef door te dringen dat Zweden Noors en Deens begrijpen en daarom niet zo anaal erover moeten doen (een Zweeds praat Zweeds in Noorwegen terwijl de Noors Noors praat, dat heb ik zelfs gehoord). Dat is daar nog steeds een taboe. In Tsjechië en Slowakije beseffen ze weer wel dat ze elkaars taal gewoon begrijpen, maar ze zijn er als de dood voor indien dat niet zo zou zijn. Met Tsjechisch kan iemand die de taal echt leert met een Slowaak communiceren en vice versa, een goede lakmoesproef of je de taal echt goed beheerst. Aangezien mijn toekomst in Nederland is spreek ik uiteraard wel het AN, maar je hebt gelijk, ik heb veel moeten leren en besef nu wel hoe ingewikkelder en rijker de taal eigenlijk is dan men mij heeft wijsgemaakt in het Vlaams onderwijs. Laatst gewijzigd door Weyland : 22 februari 2023 om 14:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Nederland spreekt men ook zeer weinig de standaardtaal.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is uw 'heksie perfeksie' een beetje doof misschien, dat die mensen Nederlands moeten kunnen BLAFFEN? ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben er evenmin treurig om dat ik naast West-Vlaams, Engels en Duits ook "Algemeen Nederlands" weet te gebruiken, en het kan me evenmin verdommen dat iemand dat bekakt of elitair zou vinden. Die 'domoren' van u zijn eigenlijk een soort snobs die prat gaan op een beperking, en anderen ertoe zouden willen dwingen daarin mee te gaan. Ze kunnen de boom in.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Tussentaal is een afkooksel van Brabants dialect. Niet meer, niet minder. En Tom Waes zijn taalgebruik in 'Het verhaal van Vlaanderen' staat op het niveau van dat programma: beneden alle peil. Zoals dat programma niet het verhaal van Vlaanderen (gewest) is, is zijn taalgebruik niet de taal van Vlaanderen (gewest). PS ik ben na enkele afleveringen van het programma gestopt met kijken. Zoals ik voorspeld heb: niks over de geschiedenis van onze Limburgse regio. Misschien ga ik nog de moeite doen om de resterende afleveringen te bekijken om met kennis van zaken hier mijn gal te spuien. Denkt Tom Waes dat wij allemaal lomperikken zijn die geen behoorlijk Nederlands beheersen? Dat geldt misschien zo voor de inwoners van de Vlaamse ruit. Wij hebben in de lagere school AN als tweede taal, naast onze moedertaal geleerd. Dat ik niet perfect AN zou spreken is te aanvaarden. Dat een héél vet betaalde tv-presentator AN niet beheerst is schandalig. Verkwisting van Vlaams belastinggeld. Laatst gewijzigd door pajoske : 22 februari 2023 om 21:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In hoeverre is het taalgebruik belangrijk ?
Zolang je elkaar begrijpt vind ik dit het belangrijkste. Tussentaal of dialect. Who cares. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Weyland : 22 februari 2023 om 23:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het forum staat vol spellingsfouten. Iemand op spellingsfouten afrekenen vind ik laag bij de grond. Toch alleszins tijdens een discussie. De inhoud blijft nog steeds belangrijker. Volgens mij toch. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mogelijks stoort het je dat je in iemands taalgebruik iets Antwerps hoort, of iets West-Vlaams .... terwijl anderen zich storen dat ze horen dat iemand wat Limburgs accent laat doorschijnen. 2) Je kritiek op Het Verhaal van Vlaanderen is volgens mij onterecht. Er kwam wel iets van Limburg in voor. Maar voor de rest is en blijft de regio Limburg, op Tongeren na, niet van hetzelfde niveau voor de globale geschiedenis, als andere regio's in en om Vlaanderen. Je hoeft daar helemaal niet gefrustreerd over te doen. Dit zegt jou iemand die ook (een beetje) Limburgs bloed heeft stromen in zijn aderen.
|
![]() |
![]() |