Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 20 april 2023, 12:36   #41
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik laat rwel altijd een paar netels staan. Voor de vlinders en zo.
Groot gelijk. Het plezier van het jaar daarop niet omzeep helpen
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2023, 12:41   #42
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Groot gelijk. Het plezier van het jaar daarop niet omzeep helpen

Niet echt. De drang om te vernietigen die u zozeer en permanent bezielt, bezit ik niet. Gelukkig maar.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 april 2023 om 12:42.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2023, 12:48   #43
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet echt. De drang om te vernietigen die u zozeer en permanent bezielt, bezit ik niet. Gelukkig maar.
Innige deelneming
Oud 20 april 2023, 14:12   #44
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Toch niet. Maar nu ik doe het anders. Vroeger maakte ik ook gebruik van pesticiden. Ik ben daar al lang mee gestopt. Sedert 20 jaar al. Nu doe dikke handschoenen aan, een jasje met dikke mouwen, en trek de netels uit. Dikwijls heb ik dan nog ook de hele wortel mee. Men moet het wel doen wanneer het een tijdje heeft geregend. Dan gaat het vrij gemakkelijk.
Beetje kennis zou kunnen helpen de grond gezonder te maken voor andere dingen dan netels en bramen.
Oud 21 april 2023, 05:40   #45
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Alle verkavelingen, lintbebouwing, fermettes, tweede woonsten, ... afbreken en de woonkernen verdichten. Omhoog! Niemand nog eigen privénatuur. Meer echte verwilderde natuur, gezonde habitats, gezamenlijk groen. Dat kan perfect samen met de geconcentreerde van pesticide gebruikmakende landbouw die mogelijk maakt dat we met zovelen de aarde bevolken. Bijen hoeven niet overal te zitten maar ze hebben wel veel pesticidevrije ruimte nodig natuurlijk.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2023, 05:42   #46
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Beetje kennis zou kunnen helpen de grond gezonder te maken voor andere dingen dan netels en bramen.
Inderdaad. In de wc pissen ipv in de hoek van de tuin waar dan brandnetels groeien.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 21 april 2023 om 05:42.
Oud 21 april 2023, 05:51   #47
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Alle verkavelingen, lintbebouwing, fermettes, tweede woonsten, ... afbreken en de woonkernen verdichten. Omhoog! Niemand nog eigen privénatuur.
Jawadde ! Ik zou niet goed weten waarom. Mijn tuin is een wildernis bijvoorbeeld Het gras staat hoog, met veel "onkruid" tussen, mijn bomen groeien heel hoog, ik snoei echt enkel maar daar waar het echt storend wordt. Het is veel "wilder" bij mij dan bij de openbare plantsoentjes hoor.
Oud 21 april 2023, 06:31   #48
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Jawadde ! Ik zou niet goed weten waarom. Mijn tuin is een wildernis bijvoorbeeld Het gras staat hoog, met veel "onkruid" tussen, mijn bomen groeien heel hoog, ik snoei echt enkel maar daar waar het echt storend wordt. Het is veel "wilder" bij mij dan bij de openbare plantsoentjes hoor.
Jij bent een van de uitzonderingen die de regel bevestigen maar er zijn er duidelijk te weinig om de bijensterfte tegen te gaan. En met gezamenlijke natuur bedoel ik geen plantsoenen of parken maar grote ruimten waar de natuur op wat wandelpaden na volledig met rust wordt gelaten, de Kalmthoutse heide maar dan zonder inmenging van Natuurpunt en Natuur en Bos met enkel drones die mensen neerschieten die van de paden afwijken, dieren meenemen of sigaretten op de grond gooien.

Oud 21 april 2023, 08:03   #49
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alle verkavelingen, lintbebouwing, fermettes, tweede woonsten, ... afbreken en de woonkernen verdichten. Omhoog! Niemand nog eigen privénatuur. Meer echte verwilderde natuur, gezonde habitats, gezamenlijk groen. Dat kan perfect samen met de geconcentreerde van pesticide gebruikmakende landbouw die mogelijk maakt dat we met zovelen de aarde bevolken. Bijen hoeven niet overal te zitten maar ze hebben wel veel pesticidevrije ruimte nodig natuurlijk.
Amai, alle privénatuur weg. Heb ik daarvoor +100 bomen geplant en x aantal struiken en bloemen, op mijn eigendom welke, voor het van mij was, gebruikt werd om maïs op te telen?
Oud 21 april 2023, 09:43   #50
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Want netels groeien op slechte grond?
Hij doet er goed aan die netels met de hand weg te nemen. Ge kunt ze composteren, opeten of als natuurlijke insecticide gebruiken.

Wie chemisch verdelgt in zijn tuin is gewoon geen natuurmens.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2023, 09:48   #51
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Want netels groeien op slechte grond?
Zure grond. Is dat nu goed of slecht, da's afhankelijk van wat u eigenlijk wil op dat plekje.
Citaat:
Hij doet er goed aan die netels met de hand weg te nemen. Ge kunt ze composteren, opeten of als natuurlijke insecticide gebruiken.
Dan, na een paar jaar, zal de grond minder zuur zijn, omdat de weggenomen brandnetels die zurigheid meenemen.

Citaat:
Wie chemisch verdelgt in zijn tuin is gewoon geen natuurmens.
Alsof brandnetelkookvocht geen chemie is.
Oud 21 april 2023, 09:57   #52
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zure grond. Is dat nu goed of slecht, da's afhankelijk van wat u eigenlijk wil op dat plekje.

Dan, na een paar jaar, zal de grond minder zuur zijn, omdat de weggenomen brandnetels die zurigheid meenemen.

Alsof brandnetelkookvocht geen chemie is.
Gier is biologisch, roundup niet he.
Als ge de netel een seizoen laat staan is de grond ook verbeterd.
Of ze wegnemen en wat kalk of kieseriet strooien lost dat ook op.

Als ik een tuin had zou ik netels zeer waarderen en ze stockeren in de vriezer
Oud 21 april 2023, 10:45   #53
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Op mijn wandelingen stak ik soms bloemzaden in de grond naast die akkers. Meestal waar een grachtje of zo was.
Nooit heb ik er eentje zien bovenkomen echter. Volgens mij is dat kapotte grond van al dat gespuit.

Er kruipt daar nooit geen insect ook. Dat is toch niet normaal?

Laatst gewijzigd door Mambo : 21 april 2023 om 10:46.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2023, 11:20   #54
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als onze steden in harmonie met de natuur leefden, was ieder dak een tuin.
Oud 21 april 2023, 11:38   #55
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als onze steden in harmonie met de natuur leefden, was ieder dak een tuin.
Zeer juist!

Groendak.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 april 2023 om 11:45.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2023, 11:40   #56
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kijk toch een beetje op van uw post.Was u het niet die zich enkele jaren geleden als een heilige verdediger ontpopte van het gebruik van Roundup? Ik dacht van wel.

Toemaatje.
Onderzoek: Roundup dodelijk voor hommels.

En voor de bijen zal Roundup ook niet al te goed zijn , zo lijkt me.
Uiteraard. Moest men echt bezorgd zijn om biodiversiteit en gezondheid zou men glysofaat aanpakken in plaats van 'stikstof'. Dat beleid lijkt meer op een coup tegen de boeren door grote internationale corporaties die kleinere meer lokale corporaties uit de voedselproductie willen weg krijgen. Het is de zoveelste aanslag tegen de Europese economie. Naast de Covid vaccins, Nord Stream als bekendste.

Laatst gewijzigd door Bach : 21 april 2023 om 11:40.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2023, 11:57   #57
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gier is biologisch, roundup niet he.
Als ge de netel een seizoen laat staan is de grond ook verbeterd.
Of ze wegnemen en wat kalk of kieseriet strooien lost dat ook op.

Als ik een tuin had zou ik netels zeer waarderen en ze stockeren in de vriezer
K heb de laatste 2 dagen de netels van 60 are gemaaid met de bosmaaier. Volgende keer mag je ze komen plukken.
Oud 21 april 2023, 12:14   #58
jad°relen°ir
Minister

jad°relen°ir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou mijn tuintje toch graag behouden.. heel wat diertjes vinden in onze tuin lekkers.. allerlei fruit, bessen, zaden, noten, ... 't is hier een klein paradijsje..
Ruim 30 are en geen sprietje gazon.. wel een heerlijke diversiteit aan bomen, struiken, planten, kruiden... en bijna het hele jaar door bloemen vol insecten.. afgelopen jaren meerdere bijensoorten zien rondzoemen, ben benieuwd of ik er dit jaar nog zoveel zal zien.. zodra ik wat meer tijd heb, installeer ik ook nog enkele bijenkasten.

Nu, veel zal het niet helpen.. van de enige heilige drievuldigheid die er echt toe doet, is al lang geen sprake meer: een gezonde geest in een gezond lichaam in een gezonde omgeving. We beseffen veel te weinig dat deze planeet met alles erop en eraan een levend organisme is, dat wij daar deel van uitmaken en dat wij dus afhankelijk zijn van al het andere.. In symbiose leven met de natuur, dus.. maar zolang de mensheid zich gedraagt als een parasiterende kanker op deze planeet, zal het niet beteren. Nee, met veel handgeklap vernietigen en vervuilen wij onze omgeving om dan te staan jammeren dat kankers en andere mankementen toenemen..

A propos.. de netels in onze tuin hebben we manueel verwijderd door elke beetje wortel uit te graven.. enkel bij de schapen groeit er nog wat, maar dat stoort niet.. soepke van maken en voor ze in zaad staan met de bosmaaier er over..
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2023, 14:03   #59
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Op mijn wandelingen stak ik soms bloemzaden in de grond naast die akkers. Meestal waar een grachtje of zo was.
Nooit heb ik er eentje zien bovenkomen echter. Volgens mij is dat kapotte grond van al dat gespuit.

Er kruipt daar nooit geen insect ook. Dat is toch niet normaal?
Wat ik ook betreur is dat ge uit de natuur zelden iets kunt verzamelen omdat ge nooit weet of er honden op pissen. Tincturen van pissebloemen zijn heel heilzaam.
Oud 21 april 2023, 14:15   #60
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Toen mijn hond nog leefde wandelde ik bijna dagelijks langs de boeren hun akkers.

Niks leeft daar nog.
Je moet al goed zoeken om nog een mier of spin te vinden.
Geen bloem in de omtrek.

Alles spuiten ze dood om niks op hun zaaiels te krijgen.
Dat moet ik tegenspreken. In die zin: ze spuiten wellicht nog teveel, maar het is al veel verbeterd. Er is nog veel klein en iets groter leven op en rond onze velden, akkers en weiden.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be