![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maken jullie ooit wel eens dingen zelf?
Ik bedoel dan niet beroepsmatig maar gewoon in de thuissituatie als tijdverdrijf of hobby. En met maken bedoel ik 'produceren', niet 'repareren'. Kan heel breed: gebruiksvoorwerpen, kledij, voedsel, decoratie,... Ikzelf maak al jaren nogal wat dingen uit hout (vnl eik, grenen en douglas). Dat gaat dan van gebruiksvoorwerpen (dienbladen, keukenrekjes, keukengerei, klein meubilair,...) tot decoratie (fotokaders, wanddecoratie,...). Gewoon, om zelf te houden/gebruiken of om weg te geven. Het is het maken en het weggeven waar het plezier in zit, niet in het bezitten nadien. Recent ook wat meer begonnen met dingen in metaal (of de combinatie hout-metaal) maar omdat ik daar nog lang niet voldoende gereedschap en/of ervaring voor heb staat dat voorlopig nog op een laag pitje. In die afdeling zit ik momenteel in het traject 'fatsoenlijk leren lassen'. In ieder geval: ik vind dat wel leuk, zelf dingen maken en liefst vooraf zelf nog verzinnen/ontwerpen ook. Voor degene die het moeilijker hebben met inspiratie opdoen zijn platformen als Pinterest natuurlijk een zegen. Wat jullie? Flansen jullie al wel eens iets in mekaar wat de blik van de buitenwereld kan doorstaan?
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Yep, doe ik al jaren.
Meestal uit metaal, soms uit kunststof, en heel af en toe uit hout. Maar momenteel zijn het vooral robot wars machines en ligfiets-onderdelen op maat.
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Trouwens: voor de fans van Henk Rijckaert; die heeft een leuk YT-kanaal waar hij allerlei dingen in mekaar knutselt in zijn meer dan gemiddeld uitgeruste werkplaats (3D printer, wandzaag, Festo apparaten,...).
En hij beperkt zich niet tot 1 materiaal en is ook niet bang om af en toe eens flink op zijn bek te gaan met een project dat (aanvankelijk) compleet in't honderd loopt. Ikzelf vind zijn presentatie een beetje te druk maar gezien de bezoekersaantallen kunnen veel mensen hem wel smaken blijkbaar.
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Doe je ook aan wedstrijden met die robot war machines of bouw je voor anderen of gewoon voor de lol? En ligfiets-onderdelen op maat... Dat kom je ook niet elke dag tegen. Ook op vraag veronderstel ik of bouw je zelf zo'n fiets?
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Al naargelang de respons op deze draad misschien ook wel een interessant onderwerp:
Verkoop je ooit dingen die je zelf maakte en hoe doe je dat? Af en toe iets verkopen is geen probleem maar als het te vaak gebeurt kan (en zal) de fiscus op de proppen komen. Wordt er door de knutselaars al eens iets verkocht en gebeurt dat dan 'occasioneel' of via de voorziene weg van het 'bijberoep'. Ik twijfel daar al een tijdje aan omdat ik van enkele winkels al de vraag heb gekregen om de dingen die ik maak daar te verkopen. Maar die hebben natuurlijk facturen nodig. En zelf links en rechts iets verkopen zou ook wel lukken maar dan moet ik de fiscus bijna al gaan lokken met minstens een Instagram ofzo waar ik mijn spullen aanbiedt. De vraag is maar of het sop de kool waard is. Aan zo'n bijberoep zijn immers kosten verbonden. Bovendien; nu maak ik iets als ik daar zin in heb, ga je in bijberoep winkels voorzien wordt het natuurlijk dingen maken op vraag. Weet niet goed wat ik er mee aan moet. Het zou wel een leuke bijverdienste zijn. Mochten er mensen zijn die hier ervaring mee hebben; shoot!!
![]() |
#6 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Bach : 24 april 2023 om 09:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zal niet zeggen waar ik nu mee bezig ben, maar ik heb het grootste plezier in het ontwerpen, tekenen, maten bepalen. In mijne atelier maak het dan, zagen, boren, plooien, ponsen, lassen, frezen draaien, ... . Ik heb een redelijk professionele werkplaats (12 x 10), met grote poorten en de mogelijkheid om machines (staan allemaal op inklapbare wielen, zelfs de draaibank) aan de kant te zetten. Sommige dingen kan ik zelfs, met m'n zelfgemaakte lift, naar boven brengen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zou een gebogen en verstelbare plooibank willen maken om schelp van het spatbord te maken in 1 beweging.
Alle oldtimers zitten met doorgeroeste wielranden. In de meeste gevallen kan je ze niet meer krijgen en moet je zelf een stuk metaal plooien of iets universeel verknoeien. Om dat goed zelf te maken is een lastig ding want dat plooit alle richtingen om den duur. Vandaar zou ik er iets willen op uitvinden in een soort plooibank. Niet meteen gemakkelijk. https://www.cote-auto-pieces.com/pas...2000-2005.html Mocht het mij lukken wat ik een beetje betwijfel zou ik het op bestelling maken voor restauratie.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 24 april 2023 om 10:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aquascaping was ooit een leuke hobby waarvan het relatief snel verkocht op 2dehands.
Mijn laatste creatie ligt echter in een heel andere richting, maar dat is geen hobby; meer passie.
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Veel ken ik niet van persen en dergelijke, ik weet wel dat het "overtollige" materiaal weg moet kunnen vloeien. Bij Ford Genk was dit eigenlijk een redelijk groot probleem omdat ze daar gebruik maakten van slagpersen, goed om een hoog volume te halen, maar eigenlijk minder geschikt voor vormpersen, daar werk je beter met een hydraulische pers. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het is terug in een stroomversnelling gekomen toen ik in 2020 mijn ligtrike kocht, en die voornamelijk veiliger en comfortabeler wou maken. Ondertussen heeft ook mijn echtgenote zo'n rijdende strandstoel. En op vraag, ja. Ik werk soms samen met 2 Nederlanders die als tijdverdrijf fietsen herstellen/ombouwen waar de "professionele" fietsenmakers niet meer aan beginnen. Da's trouwens ook mijn insteek. Ik maak alleen de dingen die niet koopbaar zijn.
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik 3d print tegenwoordig dingen, maar echt dingen maken, nee eigenlijk niet behalve als ik eens iets geniaal bricoleer om iets te repareren of toch te doen werken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
dus iemand heeft een idee voor een velo, die niet te koop is, dan begint gij te lassen en te doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Indien haalbaar, dan worden de plannen gemaakt, de ruwe materialen verzameld en beginnen we er aan.
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een vingerzetbank is ook zo gekocht hoor. Daar moet je het warme water niet opnieuw voor uitvinden.
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En omdat ieder model van auto een iets andere vorm heeft zou ik dat een beetje moeten kunnen aanpassen. Het moet geen 100% zijn en ook misschien niet in 1 stuk maar iets dat je mogelijks zelf wat kan aanpassen.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 24 april 2023 om 10:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |