Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 mei 2023, 02:49   #121
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ja,
... al vraag ik me af wat die racistische pipo van een Brel daar tussen staat te doen.
Rustig Flick!
De Jacques zou ook in zijn gat gebeten zijn.
Bijgevoegde afbeelding(e)

Oud 14 mei 2023, 12:17   #122
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris

Koenaard Depuydt's schermafbeelding

Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
Standaard

Geachte heren

Het gaat al bij de eerste woorden helemaal mis! Het woord "canon" is niet "Vlaams".

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik zie op die geschiedkundige kaarten in die site het keizerlijk graafschap waar veel van mijn voorouders woonden ingekleurd als land van Loon (gelegen ten noorden van Maastricht aan de westoever van de Maas. Alhoewel dat gebied eeuwenlang onafhankelijk was en rechtstreeks afhankelijk was van de Duitse keizer. EN dus helemaal niet bij land van Loon behoorde.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Het is een culturele zuivering, de annihilatie van de Limburgse identiteit.
Wat is dat "Limburgs bewustzijn"?

Limburg was de oudtijds Nederlandstalige (Dietse) hoofdplek van het gelijknamig Hertogdom dat na de Vrankrijkse omwenteling opgedoekt werd. De benaming Limburg werd door Willem de Eerste in zijn Verenigd Koninkrijk der Nederlanden aan een ander gebied verleend en meer bepaald op de voormalige Nedermaas/Benedenmaas (département Meuse) zodoende hij zichzelf blijvend "Hertog van Limburg" kon noemen. Deze Limburggouw werd in twee gedeeld toen de Zuidelijke Nederlanden zich afscheurden. Het Zuid-Nederlands gedeelte komt grotendeels overeen met het middeleeuwse Loonland. Lommel met enkele dorpen aan de westoever van de Maas en nog enkele kleinere gebieden, die nu tot de Zuid-Nederlandse (of zoals u wil: "Belgse") Limburggouw behoren, maakten inderdaad nooit deel uit van het Loonland.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Btw staat er ergens iets vermeld over het Land van Loon? Waarom maakt men geen melding vna de geboorteplaats van de gebroeders van Eyck?
Deze liefhebber van de Belasting op de Toegevoegde Waarde weet drommels goed dat het Loonland niet Vlaams is en bijgevolg niet in het Vlaams Richtsnoer vermeld hoeft te worden.

Hoogachtend
Een goede Vlaming draagt geen muilband. Hij rookt, besproeit, sluikstort of gokt nooit en heeft geen hond of poes. Hij begeeft zich te voet of met het rijwiel en onthoudt zich van geurwater, geestrijke of zoete dranken en andere verslavende middelen. Hij is gespierd en streeft dus een gezond lichaamsgewicht na. Hij beschermt zijn wondermooie Nederlandse taal en zijn schitterend Vlaams land tegen vreemde smetten. Hij laat zijn leven niet door een wijf vergallen.
Koenaard Depuydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2023, 13:29   #123
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Ik heb de nieuwe canon niet gelezen, maar zou er veel verschil zijn met de Belgische "canon" uit mijn jeugd ?

http://geschiedenisvanbelgie.blogspot.com/
Oud 14 mei 2023, 13:53   #124
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

https://www.ensie.nl/woordenboek-van...ruik/het-grauw

Het Grauw wort opgehitst door Priesterlijken haet Dat schamperlijk den eysch, en t'recht ter sijden slaet. (Adriaen Poirters: Het duyfken in de steen-rotse. 1657)
Aenstonds liep het grauw dezer stad overhoop: Suardus vlugtte in den tempel van Bacchus, alwaer hy, niet tegenstaende de hulp van zyn volk, en de edele, benevens het gezag der priesters, dood geslaegen wierd. (Marcus van Vaernewyck: De historie van Belgis. 1829)
• Als er proleten gewond zijn, schrijft men: Het grauw noodzaakt de politie krachtdadig op te treden. (Maurits Dekker: Brood. 1932)

Verwijst naar de grauwe kledij die de betere standen in de middeleeuwen droegen.

Staat in het canon?
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be