Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 juli 2023, 14:14   #101
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Niet echt, ook als er maar 1 EV in de fik staat is die brand haast niet te blussen.

Is de opdrachtgever, die zegt dat er 500 EV's aan boord zijn, als bron officieel genoeg voor jou?

Neen, het ziet er NIET goed uit voor het milieu/zee, alleen al door de vuile uitstoot, als een schip al dagenlang brandt en niet geblust kan worden.

Wat scheelt er toch maar aan jou dat je wil blijven ontkennen dat elektrische voertuigen in brand staan op dit schip vermits deze brand al dagen woedt en niet te blussen is?
De oorzaak van de brand is van minder belang maar hoogstwaarschijnlijk wel door een van de 500 elektrische brandbommen op wielen aan boord.
Je spartelt weer om de schuld voor deze onblusbare brand door EV's op brandstofwagens te kunnen steken in je kruistocht tegen... jezelf met je 2 plofwagens.....


Waarom is een EV rijder nooit depressief .....door de lithium ....dampen ?
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2023, 14:28   #102
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Als ne plofwagen in brand vliegt in de nabijheid van andere plofwagens, dan is er weinig aan de hand. Doet ie dat echter in de nabijheid van nen elentrieke ...
Weinig aan de hand?

Dat hebben we gezien bij 2 boten van de Grimaldi rederij beide per totale, lees jij geen posten? (post 51)

Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Grimal...able_incidents

• On 4 June 2020, a serious fire started on MV Höegh Xiamen while alongside Jacksonville Blount Island port, and lasted for three full days, before having been successfully extinguished by Jacksonville fire brigades.[19] The vessel, before being finally declared a total loss, was under Grimaldi Group's time chartering and operation from Höegh Autoliners, for discharging and loading cars and used high and heavy machineries, on a regular monthly service in between Europe and US.[20]
Citaat:
https://maritimecyprus.com/2022/04/1...cle-batteries/

An electrical fault from an improperly disconnected battery in a used vehicle led to the fire aboard vehicle carrier Höegh Xiamen that resulted in U$40 million worth of damages, the National Transportation Safety Board said Thursday. As a result of the investigation?, NTSB issued eight safety recommendations to federal regulators and the companies involved in the accident.

Marine Accident Report details the NTSB’s investigation of the June 4, 2020, fire aboard the Höegh Xiamen in Jacksonville, Florida. Jacksonville Fire and Rescue Department responded to help fight the fire. Nine firefighters sustained injuries while responding. None of the vessel’s 21 crewmembers were injured. The fire took over a week to extinguish. The Höegh Xiamen and its cargo of 2,420 used vehicles were declared a total loss valued at $40 million. In August 2020, after salvage operations were completed, the vessel was towed to Turkey to be recycled.
• On 10 March 2019, a fire started on the ro-ro ship Grande America off the coast of the Finistère. Travelling from Hamburg to Casablanca, it was carrying around two thousand cars including four Porsche 911 GT2 RS vehicles originally intended to be the last ever made,[27][28] as well as 365 containers (some of which contained hazardous materials). Efforts to extinguish it were unsuccessful and the ship started leaning to starboard. Early on 11 March, the twenty-six crew members and the only passenger were evacuated; they were then rescued by the British frigate HMS Argyll. The Grande America sank soon afterward, causing an oil spill.[29] The Grimaldi Group immediately dispatched in the place of sinking the Anchor Handling Supply (AHTS) vessel Union Lynx to monitor any ship's fuel spill, and organised the recovery of any floating container. Later on, the Group sent there the vessel Island Pride, equipped with a modern ROV (Remotely Operated Underwater Vehicle) that reached the wreck at 4,600 metres sea depth, completed the patches on every holes and confirmed that there was no oil leakage.[30]
https://www.freightwaves.com/news/ma...x7-g33nr-gn3cf
De oorzaak aanpakken hé. Of ben jij een typische symptoombestrijder?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 juli 2023 om 14:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2023, 15:01   #103
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.533
Standaard

Vooral dankzij de BEV-wagens is het risico op brand bij BEV + PHEV zelfs 20 maal minder dan bij ICE.

Spijtig dat ze de plug-in-hybrides meegenomen hebben in de studie want volgens US-onderzoek zijn die zelfs meer dan dubbel brandgevaarlijker dan ICE.

https://thedriven.io/2023/05/16/petr...fire-than-evs/

Petrol and diesel cars 20 times more likely to catch fire than EVs

MAY 16, 2023

Contrary to common disinformation about electric vehicles, data from the Swedish Civil Contingencies Agency (MSB) has shown that EVs are 20 times less likely to catch fire than petrol and diesel cars.

The MSB says that during 2022 there were a total of 106 fires in various electrified modes of transport in Sweden, but that 38 of these were in electric scooters and 20 were electric bicycles.

Only 23 fires were reported in electric vehicles in 2022 making up just 0.004% of Sweden’s fleet of 611,000 EVs.

In contrast, over the same period, some 3,400 fires we reported in 2022 from Sweden’s 4.4 million petrol and diesel cars representing 0.08% of the fossil car fleet.

This means that in 2022 a petrol or diesel car in Sweden was around 20 times more likely to catch fire than an electric vehicle.

EV fires are declining

Furthermore, fires in electric cars are declining. The MSB says the number of fires in electric cars has been around 20 a year over the last three years, although the number of electric cars over that tie has almost doubled. Presumably, this is due to EV makers improving fire suppressing designs in newer models.

So the next time someone starts talking about fire risks associated with EVs, tell them they’re 20 times more likely to have a fire driving a petrol or diesel car!

originele link uit SE:
https://www.msb.se/sv/aktuellt/nyhet...f=warpnews.org

Clickbaitgazet hln.be is het ook opgevallen maar maken alweer fouten in het kopiëren, lol de komma een 0 verkeerd.
Citaat:
https://www.hln.be/mobiliteit/vatten...usie~a30bd956/

[b]Vatten elektrische auto’s sneller vuur dan klassieke wagens? Onderzoek komt tot verrassende conclusie.
Vooral voor de gehersenspoelde en onwetenden een verrassende conclusie, niet voor de diegenen die al ander onderzoek en statistiek onder de loep nam.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 juli 2023 om 15:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2023, 15:15   #104
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Een Schots familielid van mij heeft mij toevertrouwd dat je in de UK de term "Paki" beter niet gebruikt want de betrokkenen kunnen daar blijkbaar niet mee lachen. Je riskeert een "dok in je muelle" te krijgen.
Lange tenen ...
Wat zijn zoal benamingen van nationaliteiten of regio's ?
Ossi, kiwi en aussi, mof, kees, ....
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2023, 15:22   #105
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Herhaling: Als (als) het risico voor elektrische voertuigen te groot zou blijken te zijn om ze per schip te vervoeren, dan gaan de verzekeringsmaatschappijen van die zeeschepen en hun ladingen het wel laten weten. Die hun statistieken zijn betrouwbaar.

Aan dat weg en weer geleuter van forumexperten van beide kanten, heeft geen zinnig mens een boodschap.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2023, 15:40   #106
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.584
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Een Schots familielid van mij heeft mij toevertrouwd dat je in de UK de term "Paki" beter niet gebruikt want de betrokkenen kunnen daar blijkbaar niet mee lachen. Je riskeert een "dok in je muelle" te krijgen.
Dat risico is redelijk klein. Als ik met mensen spreek, moeten ze al lomp doen wil ik "koosnaampjes" gebruiken.

En het helpt ook dat ik er eerder uitzie alsof de 5 vorigen die dat deden nu gras aan't duwen zijn.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2023, 17:31   #107
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Herhaling: Als (als) het risico voor elektrische voertuigen te groot zou blijken te zijn om ze per schip te vervoeren, dan gaan de verzekeringsmaatschappijen van die zeeschepen en hun ladingen het wel laten weten. Die hun statistieken zijn betrouwbaar.
BEV worden al minstens 10 jaar op schepen redelijk massaal getransporteerd.
Tesla alleen al zal alvast 500 schepen wereldwijd rondgestuurd hebben, BEV only.

En de Chinese merken zullen alvast Tesla inhalen qua scheepstransport. Alle merken verkopen EVs in het verre buitenland, in de regel is dat op het schip al dan niet gemengd met (hopelijk nieuwe) ICEs.

Toyota en Lexus wslk vele duizenden met hun hybrides sinds het massaproduct Prius (vanaf 1998)

En al van een brand gehoord? Van een duurdere verzekering of zeetransportkost gehoord? Waarom niet?

Het enige wat ze besloten is dat BEVs niet meer dan 50% opgeladen mogen zijn (minimum 20%), eenderwelke verre zeereis, al duurt die 6-7 weken tot aan de klant. Eens in de haven kan men ze ook bijladen, 20% geladen is meestal ruim genoeg.

Tesla gaat dat nu ook opvolgen sinds 1 juni 2023, minder dan 50% geladen, daarvoor compensatie, btw.
Citaat:
https://electrek.co/2023/05/31/tesla...harging-miles/

Tesla starts shipping cars at less than 50% charge, gives free Supercharging miles

May 31 2023
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 juli 2023 om 17:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2023, 17:47   #108
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.533
Standaard

26 meter Jacht (zonder auto, lol) met 9 ton diesel in zijn tank brandt uit en zinkt in de haven. Zomaar. Men hoefde geen enkele auto te blussen.
Citaat:
https://www.bbc.com/news/uk-england-devon-61617224

Superyacht sinks in Torquay harbour after large fire

28 May 2022

A superyacht has sunk after catching fire while moored in a marina.

Police were called to the blaze on the 85ft (26m) vessel at Princess Pier in Torquay, Devon, at about 12:10 BST on Saturday.

Members of the public described hearing a bang, before seeing a huge plume of black smoke. No injuries have been reported, Devon & Cornwall Police said.

Emergency services declared a major incident and officers evacuated a nearby beach and roads.

The boat, which police said broke from its mooring, was secured by the fire service near the marina's pier before it sank.

The Environment Agency (EA) said it was believed to have had about nine tonnes of diesel on board.

A police spokesman said nearby residents should keep their doors and windows shut "due to the levels of smoke and fumes".

He added that the cause of the fire was currently being treated as unexplained.

Joseph Barlow said he heard a loud noise and then saw the fire as walking to the nearby beach.

"I heard a bang like a gun shot from the harbour, followed by big plume of black smoke," he said.

Mr Barlow said he then saw "a fire coming from the boat in the harbour" and that shortly after firefighters arrived and the area was cordoned off by police.

BBC Devon reporter Louise Mitchell said it looked like the fire "was at the end of a pier".

"You could certainly see massive flames reaching up into the air and the plume of smoke was just enormous," she said.

She added that coastguards had been evacuating the area around Torre Abbey Meadows.

In a tweet, the EA said as the vessel had now sunk, the focus was "now on pollution".

An EA spokesman added that the response to that threat would be led by the harbour master, while the agency would provide "advice and guidance on bathing water quality".

Torquay-based musician David Balmer, 58, said the sinking of the yacht had raised fresh concerns about the fuel on the boat potentially leaking into the water.

"That could create another hazard in the harbour," he said.

He said there were "masses of people around" when the yacht caught fire, adding: "It was engulfed in flames and there was this huge cloud of black smoke."

"It was quite a spectacle, it was just an unbelievable sight," he said.

He added that onlookers had been told to leave the area because "there might be an explosion" and the crowds were moved a safe distance away.


Meer prentjes: https://www.thesun.ie/news/8865634/f...rquay-harbour/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 juli 2023 om 17:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2023, 23:26   #109
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Ik blijf bij torpederen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2023, 06:11   #110
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.584
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik blijf bij torpederen.
Als u de torpedo betaald, ga ervoor.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2023, 07:22   #111
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als u de torpedo betaald, ga ervoor.
De torpedo oplossing zal vele malen goedkoper zijn dat wat er nu gebeurt.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2023, 07:31   #112
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 16.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Voldoende serieus. Wat scheelt eraan?

Hoeveel is volgens jou de calorische waarde van 1 liter benzine uitgedrukt in kWh? De brandstof benzine is gemaakt om te verbranden hé.
En gij denkt dat ze die voltanken zeker?

De calorische waarde van de 'collectieve brandstof' in die wagens is wellicht gelijk aan een handvol batterijen in de EV's waar er niet 25, maar net geen 500 opstonden.

Citaat:
Trouwens factcheck Knack citeerde ook Electrek, kijk na:
https://www.knack.be/factcheck/factc...etter-RNBDAGKN
Vuur stelt zich geen vragen over zijn oorsprong.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2023, 07:47   #113
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.584
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De torpedo oplossing zal vele malen goedkoper zijn dat wat er nu gebeurt.
Het enige dat torpederen "toevoegt" is een scheepswrak met een extra gat in

Wegslepen naar een plaats waar het niet in de weg ligt, gemakkelijk te bergen is, indien het zinkt en indien nog mogelijk, milieuschade minimaliseert.

De vele tonnen bunkerolie die er nog in zit, die zie ik liever niet door het Waddengebied stromen.

BTW, die torpedo, niet betalen van uw uitkering. Want dan betaal ik ze eigenlijk.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 30 juli 2023 om 07:48.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2023, 08:07   #114
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 16.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Vooral dankzij de BEV-wagens is het risico op brand bij BEV + PHEV zelfs 20 maal minder dan bij ICE.

Spijtig dat ze de plug-in-hybrides meegenomen hebben in de studie want volgens US-onderzoek zijn die zelfs meer dan dubbel brandgevaarlijker dan ICE.

Vooral voor de gehersenspoelde en onwetenden een verrassende conclusie, niet voor de diegenen die al ander onderzoek en statistiek onder de loep nam.
LOL

Als je uw conclusie koppelt aan de resultaten van die studie ben je net ofwel gehersenspoeld en/of onwetend.

Als het niet in je kraam past dan begin je met 'jamaar, je moet dit met dat vergelijken', maar hier....

Neem de data van de studie en filter hier alle branden in de ICE uit, waarbij:
- de leeftijd van de ICE > dan de gemiddelde leeftijd van de EV's
- de nieuwwaarde van de ICE < de nieuwwaarde van de EV
- indien prive-wagen, loon van de bestuurder < gemiddeld loon van de EV bestuurder
- ...

En vergelijk nu.

Waarom?
Wie zal het meeste risico hebben op een brand?
Een werkloze die met moeite de eindjes aan elkaar kan knopen en dus het onderhoud aan zijn 18-jarige Fiat met $15k nieuwwaarde telkens moet uitstellen (als hij al de intentie zou hebben en niet redeneert met 'ik rij hem wel kapot'), of een kaderlid van grote NV die met net een nieuwe EV van $100k op lease in zijn garage parkeert?
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill

Laatst gewijzigd door hamac : 30 juli 2023 om 08:08.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2023, 08:11   #115
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 16.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Electrek... zucht.

Hoeveel liter benzine zit er een nieuwe wagen op een roro-schip ? Een paar liter of zo ? Reken maar uit, pak 10L (genoeg om aan en af te rijden), 0,75 L/Kg en een stookwaarde van 45 MJ/kg. Dat is 340 MJ aan energie die bij verbranding kan vrijkomen.

Batterijen daarentegen. Die hebben ook een stookwaarde en die is veel meer dan de elektrische energie die ze opslaan. Zelfs een ontladen batterij is behoorlijk brandbaar. Vooral het elektrolyt en de anode bevatten een hoge stookwaarde. Uit verbrandingstesten in wetenschappelijke studies (link) blijkt dat li-ion cellen tot 1,8 MJ/kg aan stookwaarde bevatten.

Met een gewicht aan cellen van pakweg 200 a 250 kg in een pack, heb je al 450 MJ aan stookwaarde aan boord. Meer dan bij een brandstofauto dus....
De koelingsvloeistof in de batterij van de EV is ook zeer brandbaar.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2023, 08:56   #116
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 115.282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
De enige manier om dat veilig te vervoeren is compartimenteren eventueel in ruimtes die je kan vullen met inert gas, of die je kan laten vol lopen met zand.
Eerlijk gezegd, ik begrijp het probleem niet: het volstaat toch de batterijen te ONTLADEN ? Het gevaar van een batterij zit hem toch in de opgeslagen energie zou ik denken. Als die batterij totaal ontladen is, dan is er niet veel energie meer die kan vrijkomen, nee ?

Ik zou dus denken: zet enkel ontladen elektrikken ottos op een boot, zoals je ook benzine ottos met een lege tank op een boot zet.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2023, 08:57   #117
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 115.282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Zelfs een ontladen batterij is behoorlijk brandbaar. Vooral het elektrolyt en de anode bevatten een hoge stookwaarde.
Ah, oei daar gaat mijn theorieken.

Raar dat een ontladen batterij zo brandbaar is. Dan is haar energie opslag chemie toch vrij onrendabel ?

Bij een waterstof brandstofcel zou de ontladen batterij uit een vat water bestaan he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 juli 2023 om 09:00.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2023, 09:57   #118
Erw
Secretaris-Generaal VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 21.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ah, oei daar gaat mijn theorieken.

Raar dat een ontladen batterij zo brandbaar is. Dan is haar energie opslag chemie toch vrij onrendabel ?

Bij een waterstof brandstofcel zou de ontladen batterij uit een vat water bestaan he.
Wat alleszins NIET KAN is dat de energie die de verbranding levert bij ongeladen dezelfde blijft als bij geladen. De factor ongeladen/geladen MOET dus kleiner zijn. De vraag dan is, om het "extra gevaar bij geladen" te bepalen, hoeveel kleiner.
En wat is "ongeladen" eigenlijk bij LiIon? Zo een batterij loopt het minst schade op bij laadtoestand van 50%. Hoe verder en hoe langer verder daarvan, hoe meer schade tot en met instant destructief, en bij te dicht een grens naderen moet de corrigerende (laad en ontlaad) stroom navenant kleiner zijn. Bvb een teveel ontladen batterij laden met dezelfde stroomwaarde als een half geladen maakt ook schade.
Het lijkt me dan plausibel dat die elektrische buzzers geleverd worden in die 50% geladen toestand, een andere kort immers de levensduur ervan in.
Dus, je kan er niet omheen, de gevolgen van potentiele brand reduceren komt aan de kost van inkorten levensduur.
__________________
SECRET SERVICE TEAM HERCULES TRUMP
20yo THOMAS MATTHEW CROOKS DROM TRUMP FANS
Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2023, 11:42   #119
Erw
Secretaris-Generaal VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 21.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat geldt trouwens voor al het brandbaar materiaal op het schip. Waarom die blinde focus op 25 EV? Precies dat er iets anders op die boot niet lang kan branden of smeulen dan normaal.
Ehm, brandstof gebruikt bij verbranding zuurstof, als die op is stopt het branden vanzelf, en minder zuurstof is ook gelijk aan minder/trager branden.
Li-ion cellen dan maken zelf zuurstof vrij, ze wakkeren dus ZELF het vuur aan.
Dat heb je niet bij brandstof, daar is externe zuurstof nodig.
Ook, een brandstoftank mag een klap krijgen, beschadigd worden, zolang er geen vonk is brandt het niet, het loopt er gewoon uit.
Li ion cellen, net als alle batterijen, die beschadigd worden, kunnen daardoor in kortsluiting raken, bij Li ion is dat door de geconcentreerdheid ook nog wat gemakkelijker.
Ook, een brandstoftank gaat door de zon niet ontploffen. En hoe meer je hem vult tot zijn max toegestane, dus hoe minder zuurstof erin, hoe zelfs nog moeilijker dat wordt. Bij Li ion cellen is dat precies omgekeerd, hoe meer geladen hoe gemakkelijker het "ontsteekt".
En tenslotte, Li ion cellen komen in familieverpakkingen, net als de granaten in het magazijn van een Leopard II. Die zijn brandstof ook nog over 4 tanks heeft verdeeld, met die reden. Bij de Leopard II, en de meeste andere tanks, betekent een begin van een brand daarom geen einde van het voertuig, bij een elektrisch voertuig daarentegen, is elk begin een eind, even rap als het munitiemagazijn van een tank. Misschien dat ze in de toekomst elektrische wagens maken met hun batterij in een remorque derachter, om de overlevingskans acceptabeler te maken? Dat gaat misschien ook die bumperklevers afschrikken. En het transport van veel wagens, een limiet op aantal per eenheid scheepsruimte?

Zo die dingen.
__________________
SECRET SERVICE TEAM HERCULES TRUMP
20yo THOMAS MATTHEW CROOKS DROM TRUMP FANS
Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2023, 12:17   #120
Erw
Secretaris-Generaal VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 21.284
Standaard

Stel eens dat de nazi's op het MOET tegen JAAR uitkomen.
On a hot summer day, mensen komen terug van de kust, sjit file.
Bij verbrandingsmotoren is het risico bij drukte kettingbotsen.
Bij elektrische motoren is het risico bij drukte kettingbranden.

Het is 5 uur en 25 augustus luisteraars.
Eerst de verkeersberichten.
Er is een kettingbrand op de E40 richting Brussel ter hoogte van alle afritten.
Volg de Kalamiteiten borden.
DRRRIINGG.
Momentje luisteraars.
Correctie van zonet, de kettingbrand is ook richting Oostende ter hoogte van alle afritten.

https://fit-ebike.com/en-en/about-us...-your-battery/
Citaat:

E-BIKING IN SUMMER – HOW TO PROTECT YOUR BATTERY ON HOT DAYS

High temperatures and good weather – summer is the perfect time for tours by e-bike. This applies both to weekend excursions to bathing lakes as well as to long trips on holiday. It is not for nothing that more and more tourism regions are focusing on e-bikes in their summer campaigns. But there are a few things to consider when it comes to caring for your e-bike, especially when it’s hot. In particular, the battery does not always feel comfortable in an environment that is too warm. In this blog post, we’ll explain how you can protect your electric bike’s battery on hot days.

AN E-BIKE AND HEAT ARE NOT THE BEST OF FRIENDS

Steep inclines on any surface, stop-and-go traffic in the city or transporting heavy luggage – e-bikes can do a lot. What causes electric bikes to stumble, however, is extreme temperatures. This applies in particular to the battery, as both icy cold and scorching heat can damage your e-bike battery and shorten its lifetime. This is due to the sensitive lithium-ion cells, which work best in terms of functionality and capacity within certain temperature windows. This is why manufacturers of e-bike batteries warn against letting them lie in the blazing sun or in a parked car that is heating up.

TIP #1: KEEP THE BATTERY AT A COMFORTABLE TEMPERATURE

A good rule of thumb here is to always store the e-bike battery below a temperature of 30 degrees Celsius. By way of comparison, the ideal storage temperature for e-bike batteries is between 10 and 20 degrees Celsius. So it makes sense to keep the battery within this temperature range for as long as possible. Of course, it’s not that easy outdoors – especially in summer. However, as soon as the thermometer rises above 30 degrees, you should try not to expose the e-bike battery to this heat for too long.

TIP #2: DON'T STORE THE BATTERY IN DIRECT SUNLIGHT

This brings us straight to the second tip – even at temperatures below 30 degrees, you should try not to leave your e-bike and e-bike battery in the blazing sun. This is because surfaces can become very hot when exposed to direct sunlight. Even when temperatures are around 25 degrees, the battery can quickly be exposed to greater heat if it is directly exposed to the power of the sun.

TIP #3: DON'T LEAVE THE BATTERY IN A HOT CAR IF POSSIBLE

When it comes to temperature, a car standing in the sun also has a similar effect to direct sunlight. If you leave your car outside with the windows closed in summer, the interior can quickly heat up to over 40 degrees. This heat is not only unpleasant for us humans when we return to the hot car after shopping – it is also anything but good for e-bike batteries. So if you’re transporting your e-bike in your car, try and park in the shade if possible. Your e-bike battery will thank you.

TIP #4: WAIT TO CHARGE IF THE E-BIKE BATTERY IS WARM

If your e-bike battery has heated up in the summer, you should always wait to charge until the battery has cooled down again. Battery charging can cause damage if it is too cold or too hot. Again, this is due to the sensitive lithium-ion cells. You should give the battery time to cool down and not try to cool it down faster by applying sources of cold. This protects the technology.

TIP #5: BATTERY CHARGING IN AIR-CONDITIONED ROOMS

Our fifth tip follows on from the fourth tip – basically, the ideal temperature window for charging an e-bike battery is between 10 and 20 degrees. For this reason, we recommend charging e-bike batteries in air-conditioned rooms in summer – or at least indoors. This also applies when you're on multi-day tours. If you’re riding from hut to hut on your mountain e-bike, for example, the inside of a hut is a better place to charge than out in the sun. A covered area under a balcony or under a terrace is also very suitable.

HOW TO PROTECT THE E-BIKE BATTERY FROM HIGH TEMPERATURES – SUMMARY

It’s clear that e-bikes are fun in summer. As you can see, even extreme heat is no reason to stop you from enjoying your e-bike – at least when it comes to the technology. However, it is vital that you follow certain basic rules and treat your e-bike battery as gently as possible, to protect it during the warmer months of the year.

For more tips on e-biking in summer temperatures, see the following blog post:

E-biking in summer

06.09.2022
Vervang "fiets" door "auto" en je krijgt een idee.
Tip 3 leest dan wel wat raar:
TIP #3: DON'T LEAVE THE CAR BATTERY IN A HOT CAR IF POSSIBLE
Best te editen naar: PARKEER IN DE SCHADUW ALS HET KAN.

Nu zijn er nog geen files elektrische wagens omdat 5 man en een peerdekop ermee rijdt, en dan nog meestal voor flutafstandjes zoals stad, vaak in schaduw gebouwen enzo. Maar de nazi's hebben een Groot Plan tegen JAAR dus beware.
__________________
SECRET SERVICE TEAM HERCULES TRUMP
20yo THOMAS MATTHEW CROOKS DROM TRUMP FANS
Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 30 juli 2023 om 12:22.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be