Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 oktober 2023, 09:12   #101
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Junghans Max Bill Mega Solar. Nieuw radio bestuurd Quartz uurwerk. Iconisch Bauhaus design. 1100 euro. Dat gebogen glas...

Naam: max_bill_MEGA_Solar_59_2020_04_Sonne_CMYK_copy.jpg
Bekeken: 115
Grootte: 219,1 KB

Laatst gewijzigd door Bach : 10 oktober 2023 om 09:15.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2023, 09:35   #102
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Toch raar dat, waar je ook gaat lezen, het altijd gaat over de nadelen en kostprijs van 'automatische' horloges maar de fabrikanten toch nagenoeg niets anders meer maken.

Wat is het probleem met handmatig opwinden? Wordt dat zo weinig gemaakt omdat de mensen niet meer aan de horloge willen draaien of zijn er andere nadelen aan verbonden (onderhoud? nauwkeurigheid? levensduur?...)
Automatische zijn vaak iets dikker dan manuele mechanische uurwerken. Je hoeft ze niet dagelijks op te winden, dus handiger voor als je het uurwerk dagelijks aan hebt (en zeker als je vergeetachtig bent of niet zo geïnteresseerd in een opwind ritueel). Een uurwerk voor gelegenheden kan even goed een manueel mechanisme hebben qua gebruiksgemak. Automatische zouden ook ietwat preciezer zijn. Niet dat dat veel verschil maakt met afwijkingen van bv. 10 seconden per dag.

Sommige mensen winden graag dagelijks een uurwerk op. Anderen komen liefst zo weinig mogelijk aan de knopjes om op te winden en om uur en dag in te stellen.

Laatst gewijzigd door Bach : 10 oktober 2023 om 09:40.
Oud 10 oktober 2023, 09:55   #103
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Quartz goedkoop imago? Als het er echt toe doet een functioneel uurwerk te maken gaat men voor quartz denk ik. Bijvoorbeeld duikers.

https://www.sinn.de/en/Modell/UX.htm (5000 meter)

Of neem Casio G-Shock. Wat vroeger kitch leek is nu nog steeds in gebruik en wordt gewaardeerd om zijn functionaliteit. Hout hakken en een mechanisch uurwerk zijn niet de beste combinatie.

Moderne functies zoals in Apple Watch of Suunto sport horloges. Allemaal quartz.

Omega maakt een horloge voor op Mars waar dagen langer zijn. Ook een quartz.

Wil je echt precisie.... De Grand Seiko quartz

Laatst gewijzigd door Bach : 10 oktober 2023 om 10:06.
Oud 10 oktober 2023, 10:07   #104
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Puur functioneel gedacht zou een quartz uurwerk eigenlijk niet rond zijn en met wijzers werken toch? Dat is meer een overblijfsel uit een mechanisch tijdperk. Maar het is wel mooi om tijd te meten met wijzers die draaien.

Laatst gewijzigd door Bach : 10 oktober 2023 om 10:17.
Oud 10 oktober 2023, 10:30   #105
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Quartz goedkoop imago?
Toen ik jong was (begin jaren 70) had quarz wel degelijk een 'goedkoop' imago.

Je kreeg toen de eerste horloges met een digtiale uitlezing en ik weet nog dat dat met argwaan bekeken werd.

Toen ik mijn eerste communie deed kreeg ik dan ook gewoon een 'opdraai'-horloge. Die quartz-dingen, dat was iets voor op de kermis.

Misschien helemaal onterecht maar zo werd er toen naar die dingen gekeken.
Er moest een 'pilleke' in en god-mag-weten-hoe-al-die-knopjes-werken. En wat 'als daar iets aan komt?'

Nee, de tijden staan niet stil en tegenwoordig is quartz helemaal niet meer minderwaardig maar als je ongeveer mijn ouderdom hebt weet je dat die eerste quartz-horloges met argus-ogen bekeken werden.
Oud 10 oktober 2023, 10:30   #106
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Junghans Max Bill Mega Solar. Nieuw radio bestuurd Quartz uurwerk. Iconisch Bauhaus design. 1100 euro. Dat gebogen glas...

Bijlage 118484
Smaak is toch iets raars eh?

Ik ben net helemaal geen fan van zo'n gebogen glas. Geef mij maar gewoon plat...
Oud 10 oktober 2023, 11:00   #107
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toen ik jong was (begin jaren 70) had quarz wel degelijk een 'goedkoop' imago.

Je kreeg toen de eerste horloges met een digtiale uitlezing en ik weet nog dat dat met argwaan bekeken werd.

Toen ik mijn eerste communie deed kreeg ik dan ook gewoon een 'opdraai'-horloge. Die quartz-dingen, dat was iets voor op de kermis.

Misschien helemaal onterecht maar zo werd er toen naar die dingen gekeken.
Er moest een 'pilleke' in en god-mag-weten-hoe-al-die-knopjes-werken. En wat 'als daar iets aan komt?'

Nee, de tijden staan niet stil en tegenwoordig is quartz helemaal niet meer minderwaardig maar als je ongeveer mijn ouderdom hebt weet je dat die eerste quartz-horloges met argus-ogen bekeken werden.
Ja. Ik herinner me. En er is een tijd geweest van paniek in de Zwitserse uurwerkwereld toen Seiko en anderen met die quartz vernieuwing op de markt kwam. Maar men heeft dat kunnen ombuigen naar het mechanisch horloge als sieraad, statussymbool, kunstobject. Men heeft het ambacht en de industrie daarrond zo ook kunnen redden.

Functioneel was het mechanisch horloge echter plotsklaps zinloos geworden. Er was met Quartz plots goedkoper, steviger, kleiner, preciezer, gebruiksvriendelijker (denk aan een alarm). Enkel dat batterijtje bleef er over. Maar dat is eigenlijk ook een nonargument geworden (denk aan onderhoud, reparaties, beschikbaarheid onderdelen...).

Ik zou zeggen koop een uurwerk voor jezelf, al is het uit nostalgie naar een jeugd. Niet uit snobisme, mogelijke belegging of om wat anderen ervan zouden denken. Het moet al lukken dat je iemand tegen komt die geeft om wat voor uurwerk je aan hebt. Toekomstige generaties gaan misschien niet eens meer een klok met wijzers kunnen en willen lezen. Kinderen gaan het onderhoud niet willen doen, want wat er dan beschikbaar is is nog veel cooler. Allemaal niet te voorspellen.

Maar dan heb je natuurlijk nog de fameuze Rolex. Een interessante casestudy. ...

Laatst gewijzigd door Bach : 10 oktober 2023 om 11:11.
Oud 10 oktober 2023, 11:05   #108
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Smaak is toch iets raars eh?

Ik ben net helemaal geen fan van zo'n gebogen glas. Geef mij maar gewoon plat...
Het heeft iets organisch dat me vaak aantrekt. Dat is persoonlijk uiteraard. Een beetje retro ook.
Oud 10 oktober 2023, 11:14   #109
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Quartz goedkoop imago? Als het er echt toe doet een functioneel uurwerk te maken gaat men voor quartz denk ik. Bijvoorbeeld duikers.

https://www.sinn.de/en/Modell/UX.htm (5000 meter)

Of neem Casio G-Shock. Wat vroeger kitch leek is nu nog steeds in gebruik en wordt gewaardeerd om zijn functionaliteit. Hout hakken en een mechanisch uurwerk zijn niet de beste combinatie.

Moderne functies zoals in Apple Watch of Suunto sport horloges. Allemaal quartz.

Omega maakt een horloge voor op Mars waar dagen langer zijn. Ook een quartz.

Wil je echt precisie.... De Grand Seiko quartz
Ik heb een Sturmanskii Strela chronograaf. Het uurwerk is een quartz van Seiko en die blijkt heel precies.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2023, 11:30   #110
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Ik heb een Sturmanskii Strela chronograaf. Het uurwerk is een quartz van Seiko en die blijkt heel precies.
Een Russisch horloge met een Seiko movement?

Ik lees juist dat Citizen nu een quartz heeft met een afwijking van slechts 5 seconden per jaar. 5 seconden per maand is normaal voor een quartz. 5 seconden per dag is goed voor een mechanisch uurwerk.
Oud 10 oktober 2023, 11:56   #111
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Ik zie dat hier 'in de buurt' een bekende juwelier zit die o.a. Hamilton, Seiko, Tissot, Certina,... verdeelt.

Ga ik bij gelegenheid eens binnenspringen. Dan kan ik eens passen en zien welk formaat me het beste past.
Ik heb de indruk dat de gangbare maat van 40mm voor mij wat groot is...

Momenteel ligt daar een Hamilton H32411735 in de 'sale' voor €375. Komt van €525.

Lijkt me wel een mooie dagdagelijkse horloge...

Laatst gewijzigd door BigF : 10 oktober 2023 om 11:57.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2023, 13:33   #112
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ziet er zeer hip uit.

https://code41.com/nl/home

https://code41.com/en/lpg/standard/c...Blx-1076737258
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2023, 13:36   #113
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat ziet er inderdaad hip uit maar ik ga er voor geen geld van de wereld mee rondlopen...

Misschien tof als je 25 bent (en er het geld voor hebt... bijna €8000) maar niks voor mij. Je moet al goed kijken om in heel die drukte van de wijzerplaat de wijzers te ontwaren...

Laatst gewijzigd door BigF : 10 oktober 2023 om 13:36.
Oud 10 oktober 2023, 13:39   #114
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

'Druk' kan mooi zijn maar 'te' is nooit goed eh? (behalve in 'te'vreden en 'te'tten natuurlijk)

Oud 10 oktober 2023, 14:29   #115
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie dat hier 'in de buurt' een bekende juwelier zit die o.a. Hamilton, Seiko, Tissot, Certina,... verdeelt.

Ga ik bij gelegenheid eens binnenspringen. Dan kan ik eens passen en zien welk formaat me het beste past.

Momenteel ligt daar een Hamilton H32411735 in de 'sale' voor €375. Komt van €525.

Ja dat ziet er degelijk uit voor u,

Als je echt iets zoekt voor alle dagen en voor in den hof te werken kijk dan eens naar een Citizen eco drive die zijn niet overdreven duur en lopen precies. wel mineraalglas dus dat kan wel krassen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2023, 17:28   #116
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik blijf bij Seiko. 600 - 800 euro en je bent gesteld.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2023, 17:58   #117
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik blijf bij Seiko. 600 - 800 euro en je bent gesteld.
Deze (foto hieronder) staat ondertussen bij mijn bladwijzers.

Maar ik wil ze in't echt zien en passen want vrij groot in diameter vrees ik (40,5mm) maar vooral de dikte van 11,8mm boezemt mij angst in.

Ik heb een horloge graag zo dun mogelijk en ik weet; iet of wat mechanisme heeft sowieso wat ruimte nodig maar 11,8 mm.... Dat lijkt me wel erg dik.

Vandaar; ik wil die in't echt zien.

Laatst gewijzigd door BigF : 10 oktober 2023 om 17:58.
Oud 10 oktober 2023, 18:24   #118
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Niet slecht. Goed idee om te passen.
Oud 10 oktober 2023, 18:28   #119
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Seiko heeft nu een kleine (38.5 mm) quartz Solar diver van de Prospex serie die interessant is ook voor kleinere polsen en me interesseert.

Laatst gewijzigd door Bach : 10 oktober 2023 om 18:31.
Oud 10 oktober 2023, 21:08   #120
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb een Tissot die ik al meer dan 30 jaar heb, oersterk. Onlangs een nieuwe Tissot gekocht om toch nu en dan te veranderen.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be