Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Israëlisch-Palestijns conflict
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Israëlisch-Palestijns conflict Oktober 2023 was het begin van een nieuw conflict. Hamas strijders vielen Israël binnen waarop het Israëlische leger reageerde met bombardementen. Alle discussies over dit conflict en het verdere verloop ervan, horen thuis in dit (sub)forum.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 oktober 2023, 10:34   #361
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Fout. Het is nooit Brits grondgebied geweest. Groot-Brittannië kreeg een tijdelijk mandaat van de Volkenbond over Palestina.
Wie had dat dan veroverd ? Nadat het Ottomaanse rijk door de Britten aan diggelen geklopt was, waren de Britten de overwinnaars he, en dat kwam hen dus toe.

Kortom, 't waren in elk geval de Britten die daarover konden beslissen want zij hadden de vorige eigenaar, het Ottomaanse Rijk, aan diggelen geklopt.

Dat de Britten dat niet wilden vasthouden, en het goed uitkwam om dat aan de Joden te geven, verandert in niks dat de Britten de "rechtmatige" veroveraars waren.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2023, 10:35   #362
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Er is ook een verschil tussen een strijdmacht in bezit van de meest geavanceerde spullen tot en met atoomwapens en een legertje met bij elkaar geïmproviseerde wapens.

En toch maakt dat eerste leger véél meer burgerslachtoffers.
Uiteraard maakt die meer burgerslachtoffers. Gaza is namelijk nogal dichtbevolkt.

Het is uitermate tragisch voor de mensen daar. Maar vertel, wat moet Israel dan doen?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2023, 10:36   #363
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Als Hamas al zijn materiaal tussen burgers stockeert, zullen er waarschijnlijk veel burgerdoden vallen.

Als Hamas echt minder dode burgers wil, kan het haar materieel stockeren op legerbasissen.
Achja. Aan de andere kant: een Ben Gvir, Smotrich zullen dode Gazanen niet erg vinden, hoor.
Oud 11 oktober 2023, 10:50   #364
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Uiteraard maakt die meer burgerslachtoffers. Gaza is namelijk nogal dichtbevolkt.

Het is uitermate tragisch voor de mensen daar. Maar vertel, wat moet Israel dan doen?
Misschien moet je niet de vraag stellen wat Israël moet doen?

De Gazanen krijgen al tientallen jaren op hun smoel als Hamas nog eens een aanval op Israël lanceert.
Zouden de burgers van Gaza niet beter Hamas wandelen sturen en toenadering zoeken tot Israël?
Ze zouden er in elk geval internationaal mee scoren en Israël op termijn en onder druk van de dan verdiende sympathie van de internationale gemeenschap, verplichten om schoorvoetend mee naar een oplossing laten zoeken.

Niet dat ik persoonlijk enige sympathie heb voor de Gazaanse islamieten....

Laatst gewijzigd door Skobelev : 11 oktober 2023 om 10:51.
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2023, 11:01   #365
Lukkas
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht

De Gazanen krijgen al tientallen jaren op hun smoel als Hamas nog eens een aanval op Israël lanceert.
Zouden de burgers van Gaza niet beter Hamas wandelen sturen en toenadering zoeken tot Israël?
Ze zouden er in elk geval internationaal mee scoren en Israël op termijn en onder druk van de dan verdiende sympathie van de internationale gemeenschap, verplichten om schoorvoetend mee naar een oplossing laten zoeken.

Dat heb ik mij ook al afgevraagd. Dit zou de enige juiste manier kunnen zijn. Maar de haat tegen alles wat 'ongelovig' is, zit er bij islamieten ingebakken. Meestal is het hun enige drijfveer. De oorlogsprofeet heeft hen dat trouwens bevolen.

Laatst gewijzigd door Lukkas : 11 oktober 2023 om 11:04.
Lukkas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2023, 11:03   #366
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lukkas Bekijk bericht
Dat heb ik mij ook al afgevraagd. Dit zou de enige juiste manier kunnen zijn. Maar de haat tegen alles wat 'ongelovig' is, zit er bij islamieten ingebakken. Soms lijkt het hun enige drijfveer.
Tja, dan moeten ze de Israëlische represailles telkens weer maar ondergaan. Tant pis.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 11 oktober 2023 om 11:04.
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2023, 11:04   #367
Lukkas
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Tja, dan moeten ze de Israëlische represailles maar telkens weer ondergaan. Tant pis.
Zo is het.
Oud 11 oktober 2023, 11:20   #368
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Waarom zou je toenadering zoeken tot wat in jouw ogen de bezetters zijn?

Je denkt niet logisch, maar met een pro-Israel bril. En waarom eigenlijk? je bent toch Vlaams-nationalist?

Wees niet loyaal aan een vreemde mogendheid.
Oud 11 oktober 2023, 11:29   #369
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Je denkt niet logisch, maar met een pro-Israel bril. En waarom eigenlijk? je bent toch Vlaams-nationalist?

Ik probeer dat objectief te bekijken. Het lijkt me voor de Gazanen de enig mogelijke weg om aan het geweld te ontsnappen.
Er roepen hier, en in de rest van de wereld, politiekers dat de inwoners van Gaza ook gewoon slachtoffers zijn. Zijn het dan eerder passieve Hamas strijders als ze Hamas, ondanks duizenden slachtoffers aan hun kant, toch blijven steunen?
Oud 11 oktober 2023, 11:45   #370
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik probeer dat objectief te bekijken. Het lijkt me voor de Gazanen de enig mogelijke weg om aan het geweld te ontsnappen.
Er roepen hier, en in de rest van de wereld, politiekers dat de inwoners van Gaza ook gewoon slachtoffers zijn. Zijn het dan eerder passieve Hamas strijders als ze Hamas, ondanks duizenden slachtoffers aan hun kant, toch blijven steunen?
ze weten die gasten zitten en laten ze zitten, faciliteren het zelf en gaan vrolijk mee stenen gooien als er wat te doen is.

natuurlijk zijn ze passief lid.

ook de EU heeft boter op het hoofd door die organistatie te steunen met "ontwikkelingshulp" zelf het kleinste kind weet dat de poen die ze naar daar sturen rechtstreeks of onrechtstreeks naar Hamas versluisd wordt.

Genez blijft dus gewoon verder doen moet die terroristen daar te financieren met uw en mijn belastingsgeld.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2023, 11:46   #371
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik begrijp dat jij als Vlaming, die luistert naar Walen met strikjes dat zo ziet.

Maar er zijn ook volkeren die niet zo makkelijk buigen.
Oud 11 oktober 2023, 11:50   #372
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik begrijp dat jij als Vlaming, die luistert naar Walen met strikjes dat zo ziet.

Maar er zijn ook volkeren die niet zo makkelijk buigen.
Voor mij moeten ze het niet doen hoor, laat dat duidelijk zijn.
Maar als ze het zelf niet willen, en liever telkens weer op hun lelijke islamitische bakkes krijgen, moet men het hier ook niet hypocriet over de palestijnse "slachtoffers" hebben.

Ik ga er geen traan om laten, geen minuut slaap, als er morgen geen Gazaan meer over is van de 2.3 miljoen.
Een islamiet minder is altijd winst voor ons.
Oud 11 oktober 2023, 11:58   #373
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het is heel simpel eigenlijk, ge hebt volkeren waar ge mee samen kunt leven en anderen die dat onmogelijk maken omdat ze hun normen en waarden ook bij anderen willen doordrukken.

Die Joden zijn nogal racistisch ingesteld enzo, allemaal waar. Maar ge kunt daar perfect mee samen leven, zelfs al weigeren die zich aan te passen. Kijk naar de Joodse wijken in Antwerpen.

Waar de Islamieten samen troepen is het altijd zever. Zowel hier bij ons als in het buitenland.

Dus in deze zijn de Joden objectief gezien onze bondgenoot. Dat kan altijd wijzigen als de Joden te pushy worden met hun normen en waarden, maar alsnog staan die aan dezelfde kant.

Dat heeft dus niets te zien met loyauteit, dat is gewoon op dit ogenblik een bondgenoot in de strijd tegen extremisten.
Oud 11 oktober 2023, 12:01   #374
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar als ze het zelf niet willen, en liever telkens weer op hun lelijke islamitische bakkes krijgen, moet men het hier ook niet hypocriet over de palestijnse "slachtoffers" hebben.

Ik ga er geen traan om laten, geen minuut slaap, als er morgen geen Gazaan meer over is van de 2.3 miljoen.
Het is jammer dat het zo ver moet komen. Want de collateral is dan wel erg groot. Maar ik vrees dat we naar zo een toestanden gaan moeten gaan om de plaag uit te roeien.
Oud 11 oktober 2023, 12:06   #375
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Het is heel simpel eigenlijk, ge hebt volkeren waar ge mee samen kunt leven en anderen die dat onmogelijk maken omdat ze hun normen en waarden ook bij anderen willen doordrukken.

Die Joden zijn nogal racistisch ingesteld enzo, allemaal waar. Maar ge kunt daar perfect mee samen leven, zelfs al weigeren die zich aan te passen. Kijk naar de Joodse wijken in Antwerpen.

Waar de Islamieten samen troepen is het altijd zever. Zowel hier bij ons als in het buitenland.

Dus in deze zijn de Joden objectief gezien onze bondgenoot. Dat kan altijd wijzigen als de Joden te pushy worden met hun normen en waarden, maar alsnog staan die aan dezelfde kant. Dat heeft dus niets te zien met loyauteit, dat is gewoon op dit ogenblik een bondgenoot in de strijd tegen extremisten.
De essentie samengevat, -en ik citeer-:
"Onvolmaakte mensen zoals wij in strijd tegen volmaakt uitschot zoals zij, quoi."
Oud 11 oktober 2023, 12:10   #376
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Maar het gebied dat als "Palestine" werd aangeduid is Israël.
Ik heb de verklaring voor die foute benaming "Palestina" in bericht #46 van deze draad reeds uiteengezet. De oorsprong van die term ligt bij de antisemitische Romeinse keizer Hadrianus.

Citaat:
De Arabieren zijn het gebied dat nu Israël heet binnengeslopen vooral nadat Hadrianus in 132 n.C. (derde Romeins-Joodse oorlog met Bar Kochba als aanvoerder van de joodse strijdkrachten) een ware genocide had aangericht. Hadrianus was in feite een echte antisemiet, onderdrukte de bevolking en wilde de joodse cultuur gewoon laten verdwijnen. Daardoor werd de toen reeds bestaande joodse diaspora alleen maar veel groter. M.a.w. de politiek van Hadrianus had voor gevolg dat het toenmalige Israël grotendeels ontvolkt werd. Hadrianus haatte dermate de Joden dat hij besloot hun land een andere naam te geven. Hij wist dat de Filistijnen (in Gaza) eeuwen lang vijanden waren van de Joden. Om de historische band tussen de Joden en het land te verzwakken en hen te pesten gaf hij het gebied een andere naam: Filistina dat later vervormd werd tot Palestina. Dat was vooral het geval in de gebieden Judea (met Jeruzalem) en Samaria. Het was slechts in het noordelijke Galilea dat een redelijk aantal Joodse inwoners bleef bestaan. De opkomst van het Christendom (dat in het jaar 313 door keizer Constantijn de formele religie van het Romeinse rijk werd verklaard) had voor gevolg dat het land Israël geleidelijk volledig onder controle kwam van het Christendom. De Joden werden aldus vreemdelingen in hun eigen land. Vanaf het jaar 632 (dood van Mohamed) werd de arabische infiltratie nog veel groter. Met als gevolg dat het land een sterke islamisering onderging. Vanaf 1099 (kruistochten!) kwam een flink deel van het land onder controle van West-Europese vorsten. Tot de arabieren onder leiding van Saladin in 1187 Jeruzalem onder de voet liep. Uiteindelijk werden de Arabieren vanaf de 14e eeuw er op hun beurt onderworpen aan de Turken. Dat bleef zo tot de Britten in 1917 onder General Allenby Jeruzalem binnen marcheerden en van het gebied een Brits protectoraat maakten. Dat bleef zo tot het ontstaan van het nieuwe Israël in 1948.

Laatst gewijzigd door quercus : 11 oktober 2023 om 12:11.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2023, 12:12   #377
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht

Dus in deze zijn de Joden objectief gezien onze bondgenoot. Dat kan altijd wijzigen als de Joden te pushy worden met hun normen en waarden, maar alsnog staan die aan dezelfde kant.

Dat heeft dus niets te zien met loyauteit, dat is gewoon op dit ogenblik een bondgenoot in de strijd tegen extremisten.
Klopt, waar islamieten moeten samenleven met niet-islamieten, is het op tijd en stond ambras. En anders beginnen ze wel onder elkaar. Ruzie stoken en ambras maken is hun "lang leven". Kutvolkeren zijn het.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 11 oktober 2023 om 12:13.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2023, 12:17   #378
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ja. Dat is mij duidelijk. Je bent anti-islam. En dat is het dan.

Geen nationalist.
Oud 11 oktober 2023, 12:22   #379
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja. Dat is mij duidelijk. Je bent anti-islam. En dat is het dan.

Geen nationalist.
Goei analyse.
Oud 11 oktober 2023, 12:24   #380
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

In de islam zijn er veel stromen, net als bij de christenen, en waarschijnlijk ook bij de joden.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be