Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 oktober 2023, 12:46   #4921
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.927
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Waarom heb je er dan nog 2 van die plofwagens waar blijft uw EV om ze te vervangen .

We kennen dat liefst eerst de anderen de hete kastanjes uit het vuur laten halen.

Al een geluk het nu toch allemaal bedrijfswagens zijn. Die mensen zien nooit een factuur.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 14 oktober 2023 om 12:46.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2023, 16:42   #4922
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.335
Standaard

De eerste nieuwe "model 3 highland" komt morgenvroeg reeds aan in Zeebrugge, met de carrier Crystal Ray vanuit Shanghai.

tracking:https://www.marinetraffic.com/en/ais...:373430/zoom:8

"We" verwachten wslk deze week nog praktijktesten in de Europese media.

btw, het is überhaupt de eerste keer dat een "vernieuwd" Tesla-model eerst naar Europa komt, dus nog voor thuisland USA.
(op de Tesla-US-site kan men de highland-versie nog steeds niet bestellen)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 16 oktober 2023 om 16:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2023, 16:10   #4923
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.335
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De eerste nieuwe "model 3 highland" komt morgenvroeg reeds aan in Zeebrugge, met de carrier Crystal Ray vanuit Shanghai.

tracking:https://www.marinetraffic.com/en/ais...:373430/zoom:8

"We" verwachten wslk deze week nog praktijktesten in de Europese media.

btw, het is überhaupt de eerste keer dat een "vernieuwd" Tesla-model eerst naar Europa komt, dus nog voor thuisland USA.
(op de Tesla-US-site kan men de highland-versie nog steeds niet bestellen)
In afwachting van testen van de Model 3 HL... nam de oude Model 3 Standard Range (57,5 kWh LFP) het op tegen de nieuwe MG4 Extended Range (74,4 kWh NCM) in de praktijk, in UK.

Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=zi5V2XXbrpA

NEW MG4 Extended Range vs Tesla Model 3 review! – is Tesla REALLY best?? | What Car? ~28 minuten
Ik nam mijn tijd het filmpje snel te bekijken, of de compactere MG4 (HB C-segment) "kan concurreren" door zijn 6500 £ lagere nieuwprijs tegen de sedan Model 3 basis, segment D middenklasse. Soit de auteurs van het filmpje leggen het uit.

Batterij vol geladen vanaf ergens in Londen tot uiteinde zuidwest Cornwall, Sennen (parking Land's End), en 1 dag later terug naar Londen, en dan weer tot 100% volgeladen. In de regel ~600 miles (bijna 1000 km) als de navigatie geen snellere route neemt. Beide namen hetzelfde hotel voor te overnachten, maar daar werd niet bijgeladen, dus enkel snelladen.

De Tesla laadde enkel bij aan zijn prijsgunstige Superchargers, De MG aan de (duurdere) alternatieve snellaadpunten. Het was geen race, gereden werd waar het ging tot 70 mph (de Vmax van UK), snel-/expressweg en stukje gewone wegen, ook als men van de snelweg af moest.

De Tesla-bestuurder plande 3 laadstops in totaal, 2 op de heenweg en 1 op de terugweg. De MG-bestuurder ging voor 2 laadstops in totaal. De MG heeft op papier 18 miles meer rijbereik (door 17 kWh groter baterijpack), maar laadt wel trager en verbruikt meer.

Zoals je ziet heb ik er de links van de specificaties erbij gehaald, bij rijklaar gewicht is de 40 cm langere Tesla slechts 9 kg zwaarder met 1835 kg. De langere Tesla heeft een totale kofferinhoud van 649 liter, de MG 363 liter. Dit terzijde.

Kort samengevat de resultaten, wie het filmpje niet wil bekijken:

Voorweg, de MG is dus 6,5k goedkoper in aankoop en 29 km meer rijbereik, en dit met een 17 kWh groter batterijpack, of eigenlijk de enige positieve punten (op papier) tov de Tesla. Dat besluit men ook in het filmpje.

- totaal afgelegde afstand:
Tesla : ~ 620 miles (navigatie gaf ergens een snellere route aan, ook in de file)
MG4 : ~ 600 miles (verloor wat tijd in files, zeker op terugweg?)

- Temperatuur 18°C maar wel meestal zon, dus airco aan. Wie wou sparen reed 10 mph trager en-of zette de airco uit (de MG deed dat op de heenweg om zijn laadpunt te halen... de rijbereik berekening was blijkbaar wat te optimistisch)

- Verbruik, heenweg naar L-End | terugweg naar Londen: (volgens displays)

Tesla: 4,03 miles / kWh | 3,8 miles / kWh
MG : 3,4 miles / kWh | 3,4 miles / kWh

- Rijtijden incl. snelladen:
De Tesla kwam ~15 minuten eerder aan in L-End, zelfs 1 uur eerder aan terug naar Londen. Daar werd weer tot 100% volgeladen, en de kosten afgerekend.

- De Tesla laadde 3x (2+1), de MG 2x (1+1)

- De Tesla kan van 10% tot 80% laden in 25 minuten.
- De MG doet hetzelfde in 39 minuten.

- Totale kosten aan hun snellaadpalen:
Tesla : 55,39 £
MG 4: 105,29 £

- De auteurs-bestuurders zijn eenstemmig akkoord dat Tesla nog altijd een hogere klasse apart is. Toch in dit geval.

• En de nieuwe HL versie van Tesla m3 is alvast (op papier) nog ietsje beter (+22 km WLTP TEH, +15 km Real Range)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 oktober 2023 om 16:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2023, 16:16   #4924
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.335
Standaard

SONDORS MetaCycle, maker van veelbelovende "$ 5k motorfietsen, prijs 2021", is blijkbaar in ernstige moeilijkheden, ze gaan wslk failliet of worden opgekocht... of ...
Citaat:
https://electrek.co/2023/10/25/sondo...lls-go-unpaid/

Exposed: Thousands of SONDORS Metacycle bikes abandoned in China, bills go unpaid

Oct 25 2023

De elektrische motorfiets SONDORS Metacycle, ooit de lieveling van de snelgroeiende markt voor e-motorfietsen voor woon-werkverkeer, heeft sinds de oorspronkelijke lancering herhaaldelijk tegenslagen gekend. De leveringen vertraagden eerder dit jaar tot een straaltje en lijken sindsdien te zijn gestopt. Reserveringshouders, waarvan sommigen al jaren wachten, zijn in het ongewisse gelaten.

Er wordt volop gespeculeerd over de huidige precaire financiële situatie van SONDORS. Nu het merk schijnbaar de radiostilte ingaat, krijgen we nu meer details dan ooit tevoren van een onwaarschijnlijke bron. Een van de fabrieken van het bedrijf in China vertelt Electrek dat het in Californië gevestigde e-bike- en e-moto-bedrijf is gestopt met het betalen van zijn rekeningen en duizenden gedeeltelijk en volledig geassembleerde motorfietsen heeft achtergelaten in de opslagplaatsen van de fabriek.

Het verhaal begint eigenlijk een paar jaar geleden, toen de elektrische motorfiets SONDORS Metacycle de industrie schokte tijdens de onthulling in 2021. Met een prijskaartje van slechts $ 5.000 beloofde de oprichter en CEO van het bedrijf, Storm Sondors, dat de motorfiets snelwegsnelheden zou halen en 80 mijl (130 mijl) zou kunnen afleggen. km) bereik. SONDORS staat bekend als een vroege speler in de categorie budget-elektrische fietsen, en daarom had de industrie hoge verwachtingen van de eerste elektrische motorfiets van het merk.

Het Metacycle-project overschreed zijn tijdlijn met bijna een jaar, maar begon uiteindelijk eind 2022 met de levering van tientallen, gevolgd door honderden motorfietsen. De voltooide motorfietsen voldeden niet helemaal aan de beloofde specificaties, hoewel veel rijders de lichte elektrische motorfiets nog steeds prezen als een handig hulpmiddel. forens.

Leveringen kwamen nooit echt op stoom zoals het bedrijf beloofde. Het is onduidelijk hoeveel Metacycles er aan klanten zijn geleverd, hoewel de Chinese fabriek van SONDORS aan Electrek vertelt dat er “bijna 2.000 Metacycles” in de VS zijn geïmporteerd.

Tegen de achtergrond van onduidelijke bezorgcijfers staan de online forums vol met reserveringshouders die beweren dat ze hun fietsen nog steeds niet hebben ontvangen. De meesten hebben vele maanden gewacht, en sommigen hebben jaren gewacht. Weer anderen hebben terugbetalingen ontvangen, hoewel veel rijders de laatste tijd succesvoller zijn geweest met terugboekingen van creditcards, aangezien SONDORS lijkt te zijn gestopt met reageren op verzoeken om terugbetaling.

De beweringen over een verslechterde relatie tussen SONDORS en de Metacycle-fabriek, evenals de gerapporteerde financiële nood van het bedrijf, lijken sombere vooruitzichten voor het bedrijf te impliceren.

[.......]

De beweringen over een verslechterde relatie tussen SONDORS en de Metacycle-fabriek, evenals de gerapporteerde financiële nood van het bedrijf, lijken sombere vooruitzichten voor het bedrijf te impliceren.

SONDORS heeft echter een geschiedenis van herstel van grote problemen, en het is niet ondenkbaar dat het bedrijf nog een konijn uit zijn motorhelm zou kunnen halen met een grote geldinjectie of door het bedrijf te verkopen.

Als dit echt het einde is voor SONDORS, zal dit de laatste grote klap betekenen in een ongelukkige langzame val uit de gratie voor de veelgeprezen goedkope aanbieder van elektrische fietsen die in 2015 letterlijk de budget-e-bike-trend in de VS op gang heeft gebracht. met zijn $ 500 kostende e-bike met dikke banden, en inspireerde velen met interessante ontwerpen terwijl ze zich zelfs in driewielige auto's waagden.
Een jaartje geleden eerste rijtest en specs in de praktijk:
Citaat:
SONDORS Metacycle First Impressions: Is It Worth It?!

https://www.youtube.com/watch?v=643_CNKZCy4
Ondertussen nog altijd leverbaar? Voor US $ 6500 dan:
Citaat:
https://sondorsx.com/products/6mftu

Due Today $6,500

Est. Shipping, End of 2023
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 oktober 2023 om 16:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2023, 11:08   #4925
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.335
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De eerste nieuwe "model 3 highland" komt morgenvroeg reeds aan in Zeebrugge, met de carrier Crystal Ray vanuit Shanghai.
Sinds de laatste 5-6 dagen worden er steeds meer Tesla Model 3 highland ingeschreven, ook in Noorwegen en Zweden zijn ze ondertussen aangekomen (NO vanaf 31 okt (HL3-LR: 21))

In elk geval werden de (vernieuwde) model 3 de laatste 5 dagen van oktober meer ingeschreven dan recordhouder model Y, dit in de 6 landen DK ES GB NL NO SE.
Citaat:
https://eu-evs.com/pivot
Country : DK ES GB NL NO SE
Days 27 - 31 Oct
TESLA
MODEL 3 : 752
MODEL Y : 652
Dus kan men reeds zeggen dat bepaalde Europese model 3-klanten toch hun bestelling enkele maanden uitgesteld hebben om het vernieuwde model 3 te krijgen.
Ik merk wel voorlopig een mogelijk voorbarig noord-/midden-/zuid- smaakverschil op, vooral Spanje maakt het verschil en kiezen nu meer voor de sedan, cijfers *oktober, onderaan:
(ligt ook aan de logistieke levering pas vanaf 31 okt werd in Noorwegen pas de eerste 14 m3HL ingeschreven, vandaag ook reeds 5)
Soit, voor wat het waard is:
Citaat:
NO-SE-DK:
MODEL 3 : 152
MODEL Y : 323

NL-GB:
MODEL 3 : 362
MODEL Y : 315

ES (Spanje):
MODEL 3 : 238*
MODEL Y : 14
Spanje, per maand, januari-oktober 2023:
Citaat:
MONTH Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep | Oct | Totals
TESLA
MODEL 3 : 21 4 64 12 92 206 88 77 7 | 238* | 809
MODEL Y 125 19 362 30 83 206 70 179 167 | 14 | 1.255
*ook m3-HL
GB en Nederland per maand , januari-oktober 2023 : (meer dan dubbel zoveel Y)
Citaat:
YEAR 2023
MONTH Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct | Totals
TESLA
MODEL 3 8 16 257 61 175 1,067 369 148 525 362* | 2,988
MODEL Y 74 92 850 289 605 1,692 457 643 1,548 315 | 6,565
In de landen DK NO SE zullen we nov-dec pas het effect weten, daar overheerst het model Y totnutoe, 6,6 maal meer:
Citaat:
YEAR 2023
MONTH Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct | Totals
TESLA
MODEL 3 23 44 538 53 87 512 131 85 3 152 | 1,628

MODEL Y 283 349 3,851 252 874 2,396 365 752 1,397 323 | 10,842
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 1 november 2023 om 11:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2023, 14:27   #4926
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.335
Standaard BYD nadert sterk op Tesla, VW Gp nog altijd niet op toerental.

BYD nadert 16% op Tesla, en verkocht qua aantallen 79,2% van Tesla, dit over 3 kwartalen 2023. Het laatste 3e kwartaal verkocht BYD slechts 3.456 BEV minder.

De VW Groep moet nog veel E-boterhammen eten. Nochtans wilden ze Tesla bijbenen in 2023. De afstand blijkt nog 1% groter geworden te zijn.

Citaat:
https://insideevs.com/news/693667/oe...-tesla-2023q3/

All-electric car sales in Q1-Q3'2023 (YOY change):

• Tesla: 1,324,074 (up 46%)

• BYD: 1,048,413 (up 80%) or 79.2% of Tesla's result
Difference to Tesla: 275,661 (down 16%)

• Volkswagen Group: 530,485 (up 45%) or 40.1% of Tesla's result
Difference to Tesla: 793,589 (up 46%)
Tesla had in Q3 een ingepland minder kwartaal omdat de productie in Shanghai een tijdje stil lag wegens omstelling van de productielijnen op het vernieuwde model 3. Uiteraard is dat geen excuus want BYD zal dat ook eens meemaken. Andere merken uiteraard ook, of nog meer, zie VW Gp...

BYD heeft het voordeel dat ze al jaren zelf hun batterijcellen maken.
Dus ook strukturele cell-to-body, de BYD Seal (grote sedan) komt weldra op de markt ermee. Men zal dat al zien aan het totaalgewicht van de wagen die niet meer ver van de Tesla sedans zullen liggen.

Vooral Tesla en BYD zullen de BEV-kar de eerstvolgende jaren moeten trekken.

BYD's winst bedroeg 1,35 mrd op 21 mrd omzet, of 6,43%. Dus ook daar zeker geen problemen. (steeg zelfs 82% verder ondanks hun vele BEV >50%, de rest PHEV <50% verkopen ze ook nog)

Tesla maakte wel nog altijd meer winst, maar die was dan weer yoy-dalend, toch nog 1,9 mrd op 23,4 mrd omzet, of 8,11 %.

De Tijd had er ook een artikel over, en analysten hadden er lof over BYD en hun nieuwe Seal sedan die nu uitkomt.

Het is wel raar dat ze de Seal van einde 2023 direct vergelijken met het Tesla model 3 (omdat het een sedan is?) - ja de model 3 van de productiehel van 2017-2018, of basisontwerp van 6 jaar geleden.
Rare vogels die analysten (denken niet verder dan hun boterham?)
Het model Y, basis van 2020, zit -nu ook struktureel, **gietpersdelen voor en achter, - compleet anders in mekaar dan het model 3, maar dat vergeten die analysten in hun ijver. Toch beter hun huiswerk doen over het model Y, momenteel de bestverkopende wagen van de wereld. Die 4q 2024 een grondige update zal krijgen (code Juniper).

En als Musk meent een nieuwe grote sedan te moeten maken, dan is het op basis van het nieuwe model Y platform, dat zal geen jaar duren, want andere carosseriedelen en klaar is kees. Ook je model S en X zal een navolger krijgen, m.i.

Citaat:
https://www.tijd.be/ondernemen/auto/.../10502825.html

BYD beent Tesla bij als grootste fabrikant van elektrische auto's

30 oktober 2023 14:53

BYD zit na een uitstekend derde kwartaal concurrent Tesla op de hielen als grootste maker van elektrische auto's ter wereld. Het Chinese bedrijf bewijst zich bovendien opnieuw als aardig winstgevend.

BYD zag zijn omzet met 38,5 procent stijgen tot 162,2 miljard yuan (21 miljard euro). Op die omzet boekte het bedrijf 1,35 miljard euro winst, 82,2 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Uit eerder vrijgegeven cijfers bleek al dat BYD in totaal 431.603 elektrische personenwagens had verkocht. Daarmee zit het bedrijf marktleider Tesla
op de hielen. Het Amerikaanse bedrijf van CEO Elon Musk verkocht in het derde kwartaal 435.059 voertuigen. BYD zit met andere woorden al aan 99,2 procent van Tesla. Daar moet wel bij worden vermeld dat Tesla in het derde kwartaal iets trager kon groeien, omdat het enkele productielijnen een upgrade gaf.

BYD haalt nog niet dezelfde rendabiliteit als Tesla. De Amerikanen boekten op een omzet van 23,4 miljard dollar 1,9 miljard dollar winst. Maar terwijl de marges van Tesla krompen in het derde kwartaal, onder andere door de grote kortingen waarmee het strooide om marktaandeel te winnen, verdubbelden die van de Chinezen bijna.

Verticale integratie

Die verhouding zou nog verder kunnen omslaan naarmate de verkoop van het massamarktmodel van BYD, de Seal, stijgt, menen analisten. Die Seal moet de concurrentie aangaan met de Model 3 van Tesla, maar is volgens zakenbank UBS veel rendabeler.

Analisten van de Zwitserse bank haalden een tijd geleden een Seal uit elkaar, en waren verbaasd over wat ze aantroffen. De analisten rekenden uit dat BYD op de Seal 15 procentpunten meer winstmarge boekt dan Tesla op de vergelijkbare Model 3. In vergelijking met de klassieke automerken had BYD zelfs een winstvoorsprong van 25 procentpunten.

Die voorsprong heeft BYD volgens de Zwitserse bank te danken aan de verregaande verticale integratie: het bedrijf maakt zijn eigen batterijcellen. Maar de analisten schatten ook de aandrijving, elektronica en connectiviteit van de Seal zeer hoog in. Ze zouden niet moeten onderdoen voor de westerse concurrentie.

Naarmate BYD meer wagens in Europa verkoopt, zullen de groepsmarges ook stijgen. Het bedrijf kan hier hogere prijzen vragen dan in thuismarkt China. In het vierde kwartaal begint BYD bovendien met de levering van enkele luxueuzere modellen, zoals de Yangwang U8, wat de marges ten goede moet komen.

Buffett

Het Chinese merk heeft ook nog veel groeiruimte in het Westen, al blijft de Amerikaanse markt voorlopig ontoegankelijk. De Europese baas van BYD zei eerder dit jaar dat het de bedoeling is dat zijn merk tegen het einde van dit decennium tot de drie populairste merken van Europa behoort. Al kan de Europese Commissie nog roet in het eten gooien. Commissievoorzitster Ursula von der Leyen kondigde onlangs een onderzoek aan naar oneerlijke concurrentie door Chinese wagens, vanwege de staatssteun die bedrijven als BYD ontvangen.

Behalve elektrische personenauto's maakt BYD ook elektrische bussen, vorkliften, fietsen, lichte vrachtwagens en hybridevoertuigen. Het bedrijf begon als fabrikant van batterijen, voor het zich tot autobouwer bijschoolde. Alle soorten voertuigen meegerekend verkocht BYD in het afgelopen kwartaal 822.094 exemplaren.

De holding Berkshire Hathaway van de superbelegger Warren Buffett is een van de vroege gelovers in BYD. Het investeringsvehikel van het 'orakel van Omaha' houdt een kleine 9 procent van BYD aan. Al cashte Buffett voor de zomer al een stukje via een resem aandelenverkopen.

Terwijl Tesla en BYD dicht bij elkaar komen qua omzet en winst, gaapt er nog wel een stevige kloof in de waardering. Op Wall Street kleeft op Tesla een koers-winstverhouding van 50. Voor BYD is dat 18. Dat weerspiegelt een zekere 'Chinakorting' - beleggers prijzen een zeker regimerisico in als de stem van Peking je kan maken of kraken. Maar analisten zijn momenteel toch optimistischer over de koersevolutie van BYD dan over die van Tesla.
Citaat:
**
Giga Berlijn-Brandenburg modernste fabriek

In Grünheide (D) staat de modernste autofabriek van Europa (nrc) Niet alleen qua ultramoderne lakstraat met de twee speciale kleuren, maar misschien nog wel meer om de toegepaste productietechnieken. Het gebruik van de **Giga Press is wel het meest aansprekend. ** Dit zijn gigantische gietpersen die onder hele hoge druk de gehele voor- en/of achteronderkant uit één stuk produceren. Dus geen losse persdelen meer die vervolgens aan elkaar gelast worden. De auto's uit deze fabriek zijn qua onderhuidse technologie inmiddels de nieuwe maatstaf in de automobiel industrie. Zeker in combinatie met het structureel batterijpakket.

De consument merkt dit aan de scherpe verkoopprijs door de lagere productiekosten, de efficiency van de aandrijflijn (het lage verbruik) en de ongekende hoge veiligheid (de hoogste in zijn klasse). De bouwkwaliteit van de huidige generatie Tesla's kan iedere vergelijking in zijn segment doorstaan. Of het interieurdesign of de gebruikte materialen je kan bekoren is een kwestie van smaak.

En Giga Shanghai dan?

Is ook een hagelnieuwe fabriek. Ze produceren hier op dezelfde wijze als in Berlijn in zeer grote aantallen de Model Y en de Model 3. Iets meer dan 1 miljoen per jaar. Iedere 40 seconde verlaat een auto de band. Ze hebben een andere lakstraat, maar ook in Shanghai doet de Giga Press zijn werk. Dus ook de auto's uit Shanghai zijn kwalitatief zeer hoogwaardig.

https://www.teslamagazine.nl/wat-wet...t-berlijn.html

Of Engelse link: https://insideevs.com/news/557473/te...se-automakers/
Ik ben er quasi zeker van dat BYD die Giga-press machines nog niet gebruikt, maar het wel wil doen in de toekomst...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 november 2023 om 14:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2023, 11:05   #4927
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
BYD nadert 16% op Tesla, en verkocht qua aantallen 79,2% van Tesla, dit over 3 kwartalen 2023. Het laatste 3e kwartaal verkocht BYD slechts 3.456 BEV minder.

De VW Groep moet nog veel E-boterhammen eten. Nochtans wilden ze Tesla bijbenen in 2023. De afstand blijkt nog 1% groter geworden te zijn.



Tesla had in Q3 een ingepland minder kwartaal omdat de productie in Shanghai een tijdje stil lag wegens omstelling van de productielijnen op het vernieuwde model 3. Uiteraard is dat geen excuus want BYD zal dat ook eens meemaken. Andere merken uiteraard ook, of nog meer, zie VW Gp...

BYD heeft het voordeel dat ze al jaren zelf hun batterijcellen maken.
Dus ook strukturele cell-to-body, de BYD Seal (grote sedan) komt weldra op de markt ermee. Men zal dat al zien aan het totaalgewicht van de wagen die niet meer ver van de Tesla sedans zullen liggen.

Vooral Tesla en BYD zullen de BEV-kar de eerstvolgende jaren moeten trekken.

BYD's winst bedroeg 1,35 mrd op 21 mrd omzet, of 6,43%. Dus ook daar zeker geen problemen. (steeg zelfs 82% verder ondanks hun vele BEV >50%, de rest PHEV <50% verkopen ze ook nog)

Tesla maakte wel nog altijd meer winst, maar die was dan weer yoy-dalend, toch nog 1,9 mrd op 23,4 mrd omzet, of 8,11 %.

De Tijd had er ook een artikel over, en analysten hadden er lof over BYD en hun nieuwe Seal sedan die nu uitkomt.

Het is wel raar dat ze de Seal van einde 2023 direct vergelijken met het Tesla model 3 (omdat het een sedan is?) - ja de model 3 van de productiehel van 2017-2018, of basisontwerp van 6 jaar geleden.
Rare vogels die analysten (denken niet verder dan hun boterham?)
Het model Y, basis van 2020, zit -nu ook struktureel, **gietpersdelen voor en achter, - compleet anders in mekaar dan het model 3, maar dat vergeten die analysten in hun ijver. Toch beter hun huiswerk doen over het model Y, momenteel de bestverkopende wagen van de wereld. Die 4q 2024 een grondige update zal krijgen (code Juniper).

En als Musk meent een nieuwe grote sedan te moeten maken, dan is het op basis van het nieuwe model Y platform, dat zal geen jaar duren, want andere carosseriedelen en klaar is kees. Ook je model S en X zal een navolger krijgen, m.i.



Ik ben er quasi zeker van dat BYD die Giga-press machines nog niet gebruikt, maar het wel wil doen in de toekomst...
De seal en Han vallen niet te vergelijken met Tesla. Ze rijden immers allebei een pak leuker en beter dan Tesla. Heb onlangs eens een testritje met beide gedaan uit pure interesse. Afwerkingsgraad is nog niet zoals een Duitser, maar uiteraard wel stukken beter dan Tesla.

Met die Han zie ik me eigenlijk zelfs rijden. Dus als BYD zo verder doet zeker een potentieel kandidaat voor binnen een jaar of 4
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 3 november 2023 om 11:23.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2023, 11:16   #4928
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.335
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
De seal en Han vallen niet te vergelijken met Tesla. Ze rijden immers allebei een pak leuker en beter dan Tesla. Afwerkingsgraad is nog niet zoals een Duitser, maar uiteraard wel stukken beter dan Tesla.

De afwerkingsgraad van Tesla is al beter dan de meeste Duitsers, bron ADAC, zie hun pdf over het model Y, note 1,6 op afwerking.

Al echt zelf proefgereden met de Seal en de Han?

Citaat:
Met die Han zie ik me eigenlijk zelfs rijden. Dus als BYD zo verder doet zeker een potentieel kandidaat voor binnen een jaar of 4
Dus je hebt er nog niet mee gereden?

Naja, bekijk diverse serieuze testberichten van het vernieuwde model 3 highland maar eens, of beter zelf een proefrit maken, ieder zijn rijsmaak.

Comfort maakt een grote sprong, Tesla heeft toch geluisterd naar de wensen van model 3 rijders. Behalve dan het weglaten van de fysieke pinkerhendels, bij de vele rotondes in Europa allesbehalve ideaal.

Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=AKJwinM__nU

2024 Tesla Model 3 Highland driving REVIEW

Autogefühl


27.10.2023 #teslamodel3 #Tesla

This is our in-depth review of the 2024 Tesla Model 3 Highland (Model 3 facelift). We're taking a look at Exterior, Interior and the driving experience.

00:00 Model 3 Highland exterior changes
01:38 New turning indicators
02:02 Trunk / boot
02:40 RWD Standard Range vs AWD Long Range
03:17 Fast charging and kWh battery sizes
03:50 Better noise insulation
04:27 Model 3 facelift interior changes
05:05 New perforated seats
06:35 Cockpit updates
08:17 Automatic gear selection test
09:31 Storage
09:43 Rear seats with 8" screen
12:12 Acceleration AWD Long Range
13:48 Parking garage agility test
15:58 City driving with comfort check
22:16 Autopilot in traffic
22:50 Motorway acceleration and driving
23:45 New blind spot monitor
25:25 Model 3 or BYD Seal?
27:25 Two more things I noted
27:51 Efficiency and real-world range

#Tesla #teslamodel3

Transparency note: Autogefühl videos are independent and free from editorial influence on opinion and rating. But since manufacturers enable us to do the reviews in the first place, for legal reasons this video is marked as _advertisement_.
(reklame-intro is onvermijdelijk)

De verkoop van het model 3 zal daardoor weer op oude cijfers komen, in sommige landen (Spanje, Nederland) verkoopt die sinds 2 weken duidelijk beter dan "recordmodel" model Y.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 november 2023 om 11:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2023, 11:58   #4929
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

De afwerkingsgraad van Tesla is al beter dan de meeste Duitsers, bron ADAC, zie hun pdf over het model Y, note 1,6 op afwerking.

Al echt zelf proefgereden met de Seal en de Han?


Dus je hebt er nog niet mee gereden?

Naja, bekijk diverse serieuze testberichten van het vernieuwde model 3 highland maar eens, of beter zelf een proefrit maken, ieder zijn rijsmaak.

Comfort maakt een grote sprong, Tesla heeft toch geluisterd naar de wensen van model 3 rijders. Behalve dan het weglaten van de fysieke pinkerhendels, bij de vele rotondes in Europa allesbehalve ideaal.

(reklame-intro is onvermijdelijk)

De verkoop van het model 3 zal daardoor weer op oude cijfers komen, in sommige landen (Spanje, Nederland) verkoopt die sinds 2 weken duidelijk beter dan "recordmodel" model Y.
Ik zeg toch dat ik er mee heb test gereden???
Ik zie er mij nog mee rijden net omdat ik een testrit gedaan heb.

Ik heb al met veel elektrische modellen gereden. Niets beter dan BMW natuurlijk. Maar BYD komt in de buurt. Tesla blijft ondermaats op vlak van rijplezier en afwerking. Stellen dat dit gelijk staat aan Duitsers is gewoon lachwekkend. Je kan natuurlijk het internet afschuimen om Tesla fanboy linkjes door te sturen, of je kan de proef op de som nemen en effectief met wagens gaan rijden. Ik kies voor optie 2.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 3 november 2023 om 11:59.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2023, 13:29   #4930
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.335
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik heb al met veel elektrische modellen gereden. Niets beter dan BMW natuurlijk. Maar BYD komt in de buurt. Tesla blijft ondermaats op vlak van rijplezier en afwerking. Stellen dat dit gelijk staat aan Duitsers is gewoon lachwekkend. Je kan natuurlijk het internet afschuimen om Tesla fanboy linkjes door te sturen, of je kan de proef op de som nemen en effectief met wagens gaan rijden. Ik kies voor optie 2.
ADAC kiest ook voor optie 2, maar doet veel meer dan dat.
ADAC stelde vast dat bepaalde Duitse merken veel meer harde plastiek gebruiken bij hun E-versies om de kosten laag te houden, ik hoef de tekst van bvb de Audi Q4 toch niet te vertalen?

Of ADAC zijn ook Tesla fanboys? Dat is straf. En Fahrgefühl ook?

Ik schuim niets af, maar stellen dat ADAC lachwekkend is, amai proficiat!

• Overigens ADAC gaf de afwerking van een BMW iX3 ook een *goede note 1,6 even goed als de Tesla model Y, ADAC testte ook de Audi Q4 e tron, en die deed helaas het wat minder goed met note 2,1.

En nu dat ik toch bezig ben (je subjectieve stellingen te weerleggen):
• qua rijplezier was de Tesla model Y primus met een *zeer goede note 1,4 voor BMW iX3 met *goede note 1,8, dan Audi q4 met een nog *voldoende note 2,7.

• Prijs/kwaliteit-prestaties haalde het Tesla model Y zelfs een *zeer goede note 1,0.
BMW maar een *voldoende note 2,7, nipt slechter dan een Audi Q4 met een *voldoende note 2,6.

Genoeg gesproken, en gecheckt door ADAC.

Legende: hoe lager de Note hoe beter.
Citaat:
Beoordelingsschaal
zeer goed (0,6 – 1,5) goed (1,6 – 2,5) voldoende (2,6 – 3,5) voldoende (3,6 – 4,5) onvoldoende (4,6 – 5,5)

Notenskala
sehr gut (0,6 – 1,5) gut (1,6 – 2,5) befriedigend (2,6 – 3,5) ausreichend (3,6 – 4,5) mangelhaft (4,6 – 5,5)
Allemaal oenen daar bij ADAC, of nog erger landsverraad.
(zelfs bij Mercedes gebruikt men meer harde kunstof, kan ik nog ggl van ADAC)

Citaat:
https://assets.adac.de/image/upload/...ron-s-line.pdf

page 2, 2e alinea afwerking note 2,1.

(-) Audi-kopers die meer dan 70.000 euro investeren (testautoprijs) mogen hoge kwaliteitsverwachtingen hebben.

De gebruikte materialen in het interieur voldoen niet aan deze eisen. Behalve enkele geschuimde gebieden zoals de bovenkant van het dashboard geeft het interieur geen hoogwaardige indruk weer.
Alleen het bovenste deel van de voordeurpanelen zijn nog bedekt met geschuimde kunststof aangekleed, de rest (inclusief de achterdeurpanelen) is van hard en krasgevoelig harde plastiek. Een lichte streep is voldoende
om het visueel te maken, de spartaanse indruk wordt ook haptisch bevestigd. Mooi zijn de vele hoogglans- en touch-oppervlakken zolang er geen vingerafdrukken op zitten. Afvegen met een papieren zakdoek kan gemakkelijk permanente krassen achterlaten - absoluut is het beter een zachte microvezeldoek te benutten.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 november 2023 om 13:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2023, 16:28   #4931
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.335
Standaard

Tesla heeft met grote voorsprong de trouwste klanten.
Zelfs Duitse particulieren.

https://www.autointernationaal.nl/20...uwste-klanten/

Geen speld tussen te krijgen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 november 2023 om 16:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2023, 17:17   #4932
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Amper 4% in Nederland heeft een EV ....


https://www.autoweek.nl/autonieuws/a..._term=a_119932

Laatst gewijzigd door chris k : 6 november 2023 om 17:18.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2023, 22:00   #4933
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.335
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Sinds de laatste 5-6 dagen worden er steeds meer Tesla Model 3 highland ingeschreven, ook in Noorwegen en Zweden zijn ze ondertussen aangekomen (NO vanaf 31 okt (HL3-LR: 21))

In elk geval werden de (vernieuwde) model 3 de laatste 5 dagen van oktober meer ingeschreven dan recordhouder model Y, dit in de 6 landen DK ES GB NL NO SE.

Dus kan men reeds zeggen dat bepaalde Europese model 3-klanten toch hun bestelling enkele maanden uitgesteld hebben om het vernieuwde model 3 te krijgen.
Ook in Italië geeft het nieuwe model 3 duidelijk betere cijfers voor Tesla sinds oktober (rode lijn), x-as = dagen kwartaal:
Citaat:
https://twitter.com/piloly
Roland Pircher @piloly . 3h

Italy loves the new Tesla Model 3 Highland
6:29 PM · Nov 7, 2023

Ook in China spreekt men van hogere cijfers omdat het nieuwe model 3 goed verkoopt. ~3000 van de 14.000 Teslas zouden model 3 HL zijn, dit op amper 1 week (30 oktober - 5 november)
Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-chin...ions-november/

For the week of Oct 30 – Nov 5, $TSLA China reported a very strong 14K insurance registrations. This likely incl ~3K M-3 Highlands. TSLA China 4Q registrations now just 7% below 3Q after 5 weeks. Source: @piloly
pic.twitter.com/htB8Z0lJkv




Voor de week van 30 oktober – 5 november rapporteerde $TSLA China een zeer sterke 14.000 verzekeringsregistraties. Dit omvat waarschijnlijk ~3K M-3 Highlands. TSLA China 4Q-registraties liggen nu na 5 weken slechts 7% onder het 3Q
... dat belooft!
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 november 2023 om 22:23.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2023, 14:51   #4934
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.335
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ook in Italië geeft het nieuwe model 3 duidelijk betere cijfers voor Tesla sinds oktober

... dat belooft!
Met extra effect van de vernieuwde Tesla model 3 sinds einde oktober, in volgende 6 landen:
Best sellers for Q4 - 2023 (showing top 8), cumulative registrations by days. Countries: DK ES NL NO SE
en GB eronder:
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Download (2).png‎
Bekeken: 27
Grootte:  238,6 KB
ID: 118681  

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Download (3).png‎
Bekeken: 27
Grootte:  269,4 KB
ID: 118682  

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 12 november 2023 om 14:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2023, 19:43   #4935
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.335
Standaard

Gigacasting sinds 2023 bij Tesla (model 3/Y). Is al oud nieuws (Reuters, link van juni)

Maar niet voor hln.be...

Citaat:
https://www.hln.be/auto/het-geheim-a...ting~a0522154/

Het geheim achter Tesla's dalende autoprijzen heeft een naam: gigacasting

Tesla verlaagt keer op keer de prijzen van zijn auto's en daar worden veel concurrenten door geraakt. Ze proberen al tijden te ontdekken hoe het Amerikaanse merk zulke drastische prijsverlagingen kan doorvoeren zonder verlies te lijden. Het antwoord luidt: gigacasting.

Erik Kouwenhoven 14-11-23

Met gigacasting bedoelen we een proces waarbij een fabriek met behulp van een gigantische pers grote onderdelen uit één stuk maakt. Zo’n pers heet bij Tesla Giga Press en het productieproces is bedacht door de Italiaanse Idra Group. Op dit moment maakt Tesla grote delen van de voorkant en achterkant van de bodemplaat van de Model Y al met deze pers, en in de toekomst wil het deze kostenbesparende productiemethode op nog veel grotere schaal gaan toepassen.

40 procent goedkoper produceren

Volgens Tesla nemen door de nieuwe productiemethode de productiekosten van die onderdelen met zo’n 40 procent af. Ook zouden er veel minder robots nodig zijn voor de assemblage. Gigacasting zou er bij de Model 3 bijvoorbeeld voor gezorgd hebben dat er met zeshonderd minder robots gewerkt kan worden, aldus Auto55. De grootste aluminiumonderdelen die in één stuk gegoten worden wegen tot 82 kilogram.

Het in een stuk gieten van grote aluminiumonderdelen zou niet alleen kostenbesparend werken, het zou ook het gewicht van de auto’s beperken. Persbureau Reuters zegt dan ook van interne bronnen te hebben begrepen dat de Giga Press nog veel meer delen uit een stuk gaat maken. Het doel is zelfs het maken van een hele bodemplaat uit een stuk. Dat zou enorm veel geld schelen, melden de bronnen, omdat zo’n onderzijde normaal gesproken uit zo’n vierhonderd onderdelen bestaat.

‘Unboxed’

Gigacasting is onderdeel van een productiemethode die Tesla ‘unboxed’ noemt. Daarbij worden verschillende componenten, bijvoorbeeld de linkerzijkant, rechterzijkant, voorkant, achterkant en bodemplaat, al volledig in elkaar gezet en pas dan met elkaar verenigd. Ook wordt het accupakket als onderdeel van de vloer gebruikt en worden bepaalde interieurdelen, waaronder de voorstoelen, al op de bodem gemonteerd voordat de vloer met de rest van de auto wordt verenigd. Aangenomen wordt dat het deze productiemethode is die het ook mogelijk maakt om de door topman Elon Musk lang geleden beloofde 25.000 dollar-Tesla te produceren.

Concurrentie kopieert

De gigacasting-productietechniek wordt inmiddels overgenomen door verschillende Chinese fabrikanten. Volgens Auto55 zitten onder meer in de Nio ET5, de Zeekr 009 en de Xpeng G6 opvallend grote, gegoten componenten die traditioneel uit meerdere onderdelen vervaardigd zouden zijn. Ook Toyota heeft interesse getoond. Het Japanse merk werkt inmiddels ook aan het vervaardigen van de volledige autobodem uit een groot stuk aluminium.
Citaat:
Andere zullen het ooit ook moeten doen. Of hebben die machines reeds besteld.

Why are other automakers chasing Tesla's 'Gigacasting'?

Reuters, June 14, 2023

June 14 (Reuters) - Toyota Motor (7203.T) said this week it will adopt a technology Tesla (TSLA.O) pioneered known as "Gigacasting" as part of a strategy by the Japanese automaker to improve the performance – and lower the cost – of future electric vehicles (EVs).

Toyota is not alone in following Tesla's breakthrough.
[...]
WHO'S CHASING IT?

In addition to Toyota, General Motors (GM.N), Hyundai Motor (005380.KS) and affiliates of China's Geely – Volvo Cars, Polestar and Zeekr - are using the technology or planning for it.

Zeekr has started using massive aluminium die casts for a multi-purpose van it makes for sale in China and has said it will introduce the technology for other models.

Volvo said last year it would invest more than $900 million to upgrade its plant near Gothenburg, Sweden, to include megapress technology.

WHAT'S THE CATCH?

Cost is one.

Tesla records most of its sales with just two models: the Model 3 and Model Y. High sales volume on just two platforms make it easier to justify the investment in new production technology. Other EV startups also have that advantage.

For legacy automakers with more complicated product lineups and factory machinery that is already amortized, the decision to invest tens of millions of dollars in new casting technology can be a harder call, analysts have said.

Cars with body sections cast into single pieces could also be harder or more expensive to repair after an accident. That could add to the cost of operation for EVs.

Already insurance companies are writing off EVs with low mileage if they have damaged batteries because there is often no way to repair even slightly damaged battery packs.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 14 november 2023 om 19:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2023, 19:23   #4936
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.335
Standaard 2023 eerste jaar dat een BEV best verkocht automodel wordt, men mag het al noteren...

Wie had dat kunnen voorspellen?

Tesla model Y zeer wslk meest verkochte auto in Europa, (ook) voor het ganse jaar 2023.

Volgens hoogrekening via Automotive News Europa, want de laatste kwartaalmaanden levert Tesla meer, zeker december is in de regel een topmaand voor Tesla.

Dacia Sandero wslk op plaats 2.

Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-top-...ehicle-europe/

Het Tesla Model Y lijkt op weg om in 2023 het best verkochte voertuig van Europa te worden, waarbij de elektrische SUV de eerste tien maanden van het jaar bovenaan zal eindigen.

Tesla's verkopen van de Model Y van januari tot en met oktober hebben een sterke voorsprong op de naaste concurrent, de Dacia Sandero, volgens gegevens van Dataforce (via Automotive News Europe). Bovendien wordt verwacht dat de verkopen van Tesla de laatste twee maanden van het jaar zullen stijgen, omdat de autofabrikant aan het einde van de kwartalen en jaren vaak een grote leveringsdruk ziet.

Als het zover komt, zou het nieuws de eerste keer zijn dat een elektrisch voertuig (EV) in een heel kalenderjaar bovenaan de Europese verkooplijsten staat.

Volgens de voorlopige gegevens van Automotive News Europe die vorige week werden gerapporteerd, had de Sandero tot nu toe een voorsprong van ongeveer 289 eenheden genomen ten opzichte van het Model Y. De gegevens omvatten ongeveer 92 procent van de omzet in landen van de Europese Unie (EU), landen van de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA) en het Verenigd Koninkrijk.

De overige 8 procent was echter niet meegeteld ten tijde van het voorlopige rapport, en deze omvatten de verkopen op de belangrijkste markt van Zweden, waar de Model Y tot en met oktober 14.139 verkopen goedkeurde, terwijl de Sandero in die periode slechts 1.048 verkopen telde.

De toevoeging van Zweden en andere markten aan de data doet de voorsprong van Dacia teniet, met 212.517 verkochte Model Y-eenheden, vergeleken met slechts 197.482 voor de Sandero. Het Model Y vertegenwoordigt ongeveer 73 procent van de 291.404 auto’s die de Amerikaanse autofabrikant in Europa verkocht in de periode eindigend in oktober.

Het Model Y is gedurende zes afzonderlijke maanden al de best verkochte auto in Europa geworden, terwijl de Sandero in januari, april en oktober als eerste landde. In juli behaalde de Volkswagen T-Roc de eerste plaats.

CEO Elon Musk verklaarde eerder dit jaar dat hij verwacht dat het Model Y de best verkochte auto ter wereld zal worden, net als in het eerste kwartaal van het jaar.

Vorige maand bereikte Tesla een mijlpaal van één miljoen geleverde voertuigen in heel Europa, zoals de autofabrikant op zijn officiële X-account voor het continent plaatste.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 november 2023 om 19:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2023, 20:48   #4937
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.335
Standaard

Tesla slokop met 5 van de 15 prijzen:

Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-won-...harged-awards/

Tesla won 5 of 15 categories at Amsterdam Fully Charged Awards

Tesla heeft vijf van de vijftien categorieën behaald tijdens het Fully Charged Electric Vehicle (EV)-evenement in Nederland, waarbij twee van zijn voertuigen, zijn laadnetwerk en zijn algemene merk in de kijker worden gezet.

De winnaars werden zaterdag bekendgemaakt in een persbericht, terwijl het openingsevenement van 24 tot 26 november plaatsvond in het RAI Auditorium in Amsterdam.

Tesla verdiende een derde van het totaal aantal uitgereikte prijzen, wat aanzienlijk meer is dan welk ander individueel bedrijf dan ook. De geëvalueerde categorieën omvatten zaken als ‘Beste kleine EV’, ‘Beste duurzame EV-fabrikant’, ‘Beste innovatieve fabrikant’ en meer, waarbij een handvol autofabrikanten en bedrijven op het gebied van hernieuwbare energie werden genoemd vanwege hun bijdragen aan de elektrificatie.

Het stemmen op de bedrijven werd eerder deze maand online geopend, van 9 tot 16 november. Duizenden EV-chauffeurs stemden op de genomineerden, die eerder waren geselecteerd via een proces van grootschalige enquêtes en overleg met experts op het gebied van transport en energie.

Het nieuws komt vooruit op de verwachtingen dat de Tesla Model Y dit jaar het best verkochte voertuig in heel Europa zou kunnen worden, en CEO Elon Musk verwacht dat dit het best verkochte voertuig ter wereld zal worden.

Je kunt alle prijzen die Tesla op de onderstaande show heeft verdiend zien, samen met de overige prijzen die zijn verdiend door bedrijven als Polestar, Volkswagen, Fiat, Porsche en meer.

Beste innovatieve EV-fabrikant – Tesla
Beste EV-laadnetwerk – Tesla Supercharger-netwerk
Beste energiezuinige EV – Tesla Model 3 lange afstand
Beste EV >50.000 (<60.000) euro – Tesla Model Y
Beste EV >40.000 (<50.000) euro – Tesla Model 3

Beste grootschalige energieproject - Eden Project door Eden Geothermal
Beste energieleverancier – Octopus Energy
Beste energieproject voor thuis – Kensa ‘Heat the Streets’
Beste micromobiliteits-EV – Carver S+
Beste commerciële EV – VW ID. Buzz-vracht
Beste grootschalige EV – Ampere, Noorse elektrische veerboten
Beste duurzame EV-fabrikant – Polestar
Beste kleine EV (minder dan 1600 kg onbeladen) – Fiat 500e
Beste EV >60.000 euro – Porsche Taycan
Beste EV <40.000 euro – MG4
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2023, 06:25   #4938
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 33.182
Standaard

In snelgroeiende naties als India,maar ook in de aanliggende immens bevolkte naties als Pakistan en Bangladesh zou er een waarlijk enorme markt moeten zijn...

En die is er ook,honderden miljoenen voertuigen tuffen en puffen er rond...

Maar een zeer ernstig probleem is dat de weginfrastruktuur er eerder "ruig" te noemen is,zelfs midden in de metropolissen....

voertuigen met spieraandrijving en met ICE's zijn er op aangepast......en mensen zijn wel gewend aan dingen zelf herstellen,of iemand in de straat die dat kan......en veel voertuigen zien er na enkele jaren dienst wel.....euhm.....gemodificeerd....uit....



"Tesla for the West,Ola for the rest"

De Indische Electrische scoooter fabrikant OLA kent groeiend succes,maar wordt nu geremd door het feit dat die E-scootertjes nog niet zo goed aangepast zijn aan de ruige wegomstandigheden en de kennis ermee om te gaan (er zitten daar electronische dingen in ook.... ) zich (nog) niet even verderop in de straat bevindt..


En dus vullen de open ruimtes rondom de OLA dealers zich op met scootertjes die binnegebracht werden voor reparatie...

https://www.reuters.com/business/aut...ss-2023-11-28/

Dit is een extreem grote deal aan het worden,voor veel klanten is zo een scootertje,ICE of EV absoluut nodig voor HUN LEVENSONDERHOUD en hun enige....



groeipijnen....
__________________
Waarschuwing: geen betrouwbare informatiebron!

Laatst gewijzigd door kelt : 29 november 2023 om 06:27.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2023, 16:06   #4939
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

On November 29th, 2023, Zhejiang Geely Holding Group (Geely), China’s leading privately-owned automotive technology group and NIO Holding (NIO) signed a strategic partnership agreement on battery swapping in Hangzhou. Both parties agreed to carry out comprehensive cooperation on battery standards, battery swapping technology, battery swapping network expansion and operation, swappable model development, and battery asset management.

#NIO #BlueSkyComing #PowerSwap
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2023, 16:58   #4940
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Onze grote specialist ......wat gaat de grote afbreker van het systeem daarop schrijven .
https://techpulse.be/nieuws/452689/v...tObozeXb32Awc8
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be