Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 februari 2024, 17:53   #101
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Waar haal je dat uit ? Dat videootje toont gewoon de lapse tijd, niet de lege-batterij tijd.
Dus volgens jou kan een wagen op de ring twee rondes (15 minuten) aan toptijden afleggen met 100kWh of 20/25 liter - aan energie?
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2024, 18:29   #102
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Dus volgens jou kan een wagen op de ring twee rondes (15 minuten) aan toptijden afleggen met 100kWh of 20/25 liter - aan energie?
Waarom niet ? Vooral omdat bij een e-wagen het remmen grotendeels gerecupereerd wordt, en bij een benzine wagen niet.

Je gaf dat videootje aan alsof het een bewijs was dat de batterij na 7 minuten leeg was. Terwijl dat videootje gewoon een lapse tijd vastlegt.

De ring is ongeveer 20.8 km lang. Om dat op 7 minuten te doen moet je dus gemiddeld 180 km/u rijden ongeveer.

https://nl.wikipedia.org/wiki/N%C3%B...g_Nordschleife

Maar ik begrijp uw punt niet eens.

Een klassieke F1 racewagen haalt een 7.1 miles per gallon
https://motorsportexplained.com/mpg-f1-car/

wat neerkomt op 7.1 * 0.35 = 2.5 km/liter.

Of 40 liter per 100 km.

Om 20 km te doen met zo een verbruik, hebt ge dus 8 liters opgebruikt.

Dus ZELFS met uw "equivalent" van 20 of 25 liters voor een 100 KWHr batterij kunt ge zeker 2, en bijna 3 toerkes doen he, mocht die e-wagen evenveel gebruiken.

Gezien hij echter tot 40% minder verbruikt door het recuperatie remmen, gaat hij meer toerkes kunnen doen.

Waar ge het dus vandaan haalt dat dat videootje zou aangeven dat op 7 minuten die batterij zou plat zijn, mag Joost weten.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2024, 18:35   #103
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zie wel hoe het verder evolueert.
Slim standpunt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mijn bakske wordt 13 jaar ...
Nog nieuw dus. Onze jongste is 23. De oudste 39. Doen dagelijks dienst.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
mobiliteitsbehoeften veranderen.
Dat is een valabel argument om naar iets anders uit te kijken.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 18 februari 2024 om 18:35.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2024, 19:15   #104
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zie wel hoe het verder evolueert.
Hier ook, de dag dat elektrische wagens voor evenveel geld als andere auto's over de toog gaan, en vergelijkbare prestaties hebben, dan koop ik er ook wel een. Voorlopig is dit een technologie in volle evolutie, wat dus wil zeggen dat je een flinke stoefersbonus betaalt, en rap met verouderde brol zit. Dat is altijd zo als een nieuwe technologie op de markt lijkt door te breken, met de eerste PC s was dat ook zo. Dat heeft gemakkelijk 20-30 jaar geduurd dat uwe PC na 2 jaar al "oud" was. Tegenwoordig is dat minder zo, en dan enkel maar in de performatie gerichte marktsegmenten zoals gamer computers of zo.

Ik ben er zelf nog niet zeker van of die vaste-stof batterijen zullen blijven bestaan, dan wel of men naar een vloeistof-energie drager terug zou gaan, die toch gigantische logistieke voordelen heeft.

Dat gezegd, de electrische wagens van nu beginnen minder belachelijk te zijn dan 5 of 10 jaar terug ; alleen zijn ze gewoon nog veel te duur ten aanzien van thermische auto's.

Laatst gewijzigd door patrickve : 18 februari 2024 om 19:16.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2024, 23:28   #105
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 16.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Waarom niet ? Vooral omdat bij een e-wagen het remmen grotendeels gerecupereerd wordt, en bij een benzine wagen niet.

Je gaf dat videootje aan alsof het een bewijs was dat de batterij na 7 minuten leeg was. Terwijl dat videootje gewoon een lapse tijd vastlegt.

De ring is ongeveer 20.8 km lang. Om dat op 7 minuten te doen moet je dus gemiddeld 180 km/u rijden ongeveer.

https://nl.wikipedia.org/wiki/N%C3%B...g_Nordschleife

Maar ik begrijp uw punt niet eens.

Een klassieke F1 racewagen haalt een 7.1 miles per gallon
https://motorsportexplained.com/mpg-f1-car/

wat neerkomt op 7.1 * 0.35 = 2.5 km/liter.

Of 40 liter per 100 km.

Om 20 km te doen met zo een verbruik, hebt ge dus 8 liters opgebruikt.

Dus ZELFS met uw "equivalent" van 20 of 25 liters voor een 100 KWHr batterij kunt ge zeker 2, en bijna 3 toerkes doen he, mocht die e-wagen evenveel gebruiken.

Gezien hij echter tot 40% minder verbruikt door het recuperatie remmen, gaat hij meer toerkes kunnen doen.

Waar ge het dus vandaan haalt dat dat videootje zou aangeven dat op 7 minuten die batterij zou plat zijn, mag Joost weten.
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=241

Je kan in de video de lading zien van de batterij in het begin van de lap en aan het einde.
Van 94% naar 57%. Gezien de plaid normaal een batterij heeft van ~100kWh, komt dat neer op 37kWh.
Dit is ofwel het verbruik, ofwel hadden ze bij Tesla beslist om te foefelen en een kleinere en dus lichtere batterij te gebruiken (en het zou de eerste keer niet zijn).

Maar het verbruik is niet de enige limiterende factor. Thermo-management is een andere en de kans is groot dat de tweede ronde niet meer voluit zou kunnen gereden worden.

Dit is de reden waarom de Tesla model 3 (zonder modificaties) nooit echt getest werd op het circuit. Die begint te limpen na een halve ronde op de Ring.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2024, 06:27   #106
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=241

Je kan in de video de lading zien van de batterij in het begin van de lap en aan het einde.
Van 94% naar 57%. Gezien de plaid normaal een batterij heeft van ~100kWh, komt dat neer op 37kWh.
Dit is ofwel het verbruik, ofwel hadden ze bij Tesla beslist om te foefelen en een kleinere en dus lichtere batterij te gebruiken (en het zou de eerste keer niet zijn).
Ah, wel 37 KWHr dat komt neer op (als we 4 KWHr / liter benzine nemen) op een kleine 10 liter benzine. Dat is een beetje slechter dan een normale F1 wagen die rond de 8 liter zou moeten gebruikt hebben (aan een geschatte 40 liter per 100 km). Dat is wel teleurstellend want het wil zeggen dat er zo goed als geen recuperatie zou gebeurd zijn bij het remmen terwijl men zegt dat dat voor 40% zou moeten instaan, oftewel zat de handrem vast of zo he.

MECHANISCH GEZIEN zou je verwachten dat die auto evenveel mechanisch vermogen nodig heeft, of die nu met een benzine motor dan wel een elektrische motor aangedreven wordt. Want de te gebruiken mechanische energie dient voor de weerstanden van lucht en wielen te overwinnen, en om te versnellen.

Misschien komt het van het veel grotere gewicht van zo een tesla ivm een echte F1 auto, en het verre van optimale recupereren. Oftewel heeft men half de tijd in de modder zitten rijden of zo.

Kortom, dat verbruik komt overeen met een normale F1 benzine wagen, als er geen of verwaarloosbare rem recuperatie zou zijn.

En er blijft plaats over voor een tweede rondje he Een derde zal moeilijk worden.

Maar ZOO verschillend is zo een auto dus niet in vergelijking met een benzine equivalent. Wat eigenaardig is, is het niet vaststellen van de recuperatie, tenzij die compenseert voor het veel hogere gewicht.

edit: Nu zie ik in uw link dat Porsche met ongeveer de helft van het verbruik blijkbaar wel eerder presteert zoals men zou verwachten met recuperatie...

Het zit hem dus oftewel in het slechte recupereren op een tesla, oftewel op het gewicht (en het maar partieel recupereren), oftewel een kluns van een chauffeur.

Maar niettemin is een e-wagen (hier dus een porsche) wel degelijk in staat om vergelijkbare prestaties neer te zetten als een benzine wagen.

Die porsche is eigenlijk spectaculair, die doet het met 16 KWHr daar waar een benzine wagen dus rond de 24 KWHr nodig heeft (8 liter aan 4 KWHr de liter) en een tesla 37 KWHr.

Die Porsche is eigenlijk wat je verwacht als het rem-recupereren inderdaad 40% oplevert. Bij die Tesla is dat onzichtbaar.

Nu ja, die porsche is dan ook gemaakt daarvoor terwijl een tesla dient om als taxi in de stad te rijden he....

Dat was mijn punt trouwens: e-wagens dienen niet om op race circuits te rijden in het algemeen, wat ze daar dus neerzetten als prestatie is niet echt relevant.

Laatst gewijzigd door patrickve : 19 februari 2024 om 06:44.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2024, 06:39   #107
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Dit is ofwel het verbruik, ofwel hadden ze bij Tesla beslist om te foefelen en een kleinere en dus lichtere batterij te gebruiken (en het zou de eerste keer niet zijn).
... zonder de software aan te passen zodat ge het niet zou zien, de kiekens
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2024, 09:59   #108
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
... zonder de software aan te passen zodat ge het niet zou zien, de kiekens
Op de ring is gewicht alles he,of toch heel veel, een halve ton extra aan pillen gaat ge serieus voelen, niet alleen in uw acceleratie, maar ook in uw remmen.

bij uw vloeistof verbrandende motor worden die zijn prestaties dus altijd maar beter. (tenzij je de motor over verhit. ) want minder gewicht mee te sleuren en minder gewicht dat inwerkt op uw rem prestaties.

100 + jaar voertuig ontwikkeling in een notendop, altijd maar lichter, en aerodynamischer,

oei de chinezen verbranden te veel kolen en de indiers ook, t wordt hier te warm.

laat ons een dikke accu in onze auto schuiven waardoor die minstens 250 kilo zwaarder gaat wegen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2024, 10:21   #109
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Vroeger konden de klassieke autofabrikanten hun winsten maken op de luxe-modellen. Zijn ze te lang blijven hangen in dat economisch model?

link: China heeft 75 goedkope elektrische auto’s en Europa maar één, dus kiest consument voor verbrandingsmotor
titel: https://www.standaard.be/cnt/dmf20240218_96716049


Een elektrische auto van minder dan 20.000 euro: in China zijn er 75 modellen op de markt, in Europa 1. Volgens Transport & Environ?*ment zoeken westerse concerns te veel kortetermijngewin met dure e-SUV’s.
Pascal Sertyn
Vandaag om 07:44

De afgelopen weken regende het berichten over de vertragende verkoop van elektrische wagens. Vanuit de autosector werd erop gewezen dat de consument aarzelt om de auto met verbrandingsmotor vaarwel te zeggen. Maar in een nieuw rapport geeft de milieu-ngo Transport & Environment (T&E) nu voluit tegengas. De conclusie daarin is dat niet de consumenten de groei van elektrische voertuigen (EV) afremmen, maar wel de westerse autoconcerns. Die hebben volgens T&E de voorbije jaren voorrang gegeven aan de elektrificering van hun aanbod van middelgrote en luxewagens, in plaats van snel werk te maken van de grootschalige ontwikkeling en productie van kleine, betaalbare modellen.

Sinds 2018 hebben autofabrikanten slechts 40 kleine EV-modellen gelanceerd tegenover 66 grotemodellen. Bij die laatste zijn de SUV’s zeer goed vertegenwoordigd met 54 procent van alle uitgebrachte EV-modellen.

De concerns speelden daarbij in op de stagnatie van de Europese CO?-doelstellingen voor auto’s tot 2025.

Om die te halen, volstond het om een groter deel van hun segment van grote en luxewagens elektrisch te maken, stelt de ngo.
De ID.5 e-SUV van Volkswagen.

De ID.5 e-SUV van Volkswagen. — © imago/eibner

De onevenredige focus van autofabrikanten op grotere, duurdere modellen heeft in Europa ook geleid tot hoge prijzen voor elektrische wagens. De ngo stelt vast dat een EV in China sinds 2015 gemiddeld 50 procent goedkoper is geworden, terwijl in Europa de gemiddelde prijs in dezelfde periode met 18.000 euro is gestegen. Een bijkomend pijnpunt is dat de consument geconfronteerd wordt met een zeer groot prijsverschil tussen kleine elektrische wagens en even grote exemplaren die rijden op diesel of benzine. Autokopers hebben de keuze uit een hele reeks diesel- en benzinewagens van minder dan 20.000 euro, maar de gemiddelde prijs van een EV in de kleinste categorie bedraagt 34.000 euro.
Chinese kaper op de kust

Dat de verkoop van kleine EV’s achterophinkt, is verder nog af te leiden uit de marktaandelen van de verschillende autosegmenten. Kleine wagens zijn goed voor 37 procent van alle verkochte wagens. Specifiek binnen de groep van elektrische auto’s zijn de kleine modellenmaar goed voor 17 procent. Bij grote luxewagens is het andersom: een aandeel van 13 procent van alle verkochte wagens, maar 28 procent van alle verkochte EV’s.

Transport & Environment sluit niet uit dat de Europese en Amerikaanse autobedrijven zich in de eigen voet schieten. Nu het groeiritme van de verkoop van hun dure EV-aanbod begint te vertragen, riskeren ze onvoldoende financiële slagkracht te hebben om de komende jaren werk te kunnen maken van de introductie van kleinere en goedkopere elektrische modellen, stelt de ngo.

Heel wat Europese fabrikanten kondigen wel aan om de volgende drie jaar goedkopere, compacte modellen op de markt te brengen. Maar als dat niet samengaat met een forse opschaling van de productie, zal dat volgens T&E wellicht niet volstaan om aan de vraag te voldoen. Intussen bereiden Chinese autobouwers zich volop voorom hun goedkope EV-modellen in Europa te verkopen. BYD, bijvoorbeeld, meert woensdag voor het eerst zijn eigen autoschip aan in Vlissingen (North Sea Port). De Chinese automaker ontwikkelt een vloot van zeven schepen die elk tot 7.000 wagens vervoeren.

In het rapport van T&E wordt België opgevoerd als een goed voorbeeld voor de overgang van diesel- en benzinewagens naar EV’s. Volgens de ngo kan het wagenpark versneld elektrificeren via bedrijfswagenvloten. Daar maken overheden in Europa te weinig werk van, luidt het. De verschillende fiscaliteit voor bedrijfswagens op elektriciteit, diesel of benzine in ons land wordt naar voor geschoven als een na te volgen voorbeeld. Die aanpak leidt er wel niet toe dat kleine, goedkope EV’s in opmars zijn in de zeer grote vloot van bedrijfswagens in België. Uit cijfers van de automobielfederatie Febiac blijkt dat de vijf meeste verkochte EV-modellen in 2023 SUV’s waren, met Model Y van Tesla als koploper.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2024, 10:45   #110
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Maar in een nieuw rapport geeft de milieu-ngo Transport & Environment (T&E) nu voluit tegengas. De conclusie daarin is dat niet de consumenten de groei van elektrische voertuigen (EV) afremmen, maar wel de westerse autoconcerns.
Ach, weer een samenzweringstheorietje. Zo kwam hernieuwbaar niet van de grond omwille van kernenergie. We kennen die lulkoek ondertussen wel die een samenzwering gaat opgraven als het utopietje niet werkt zoals in de groene propaganda aangekondigd.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2024, 11:00   #111
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.460
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ach, weer een samenzweringstheorietje. Zo kwam hernieuwbaar niet van de grond omwille van kernenergie. We kennen die lulkoek ondertussen wel die een samenzwering gaat opgraven als het utopietje niet werkt zoals in de groene propaganda aangekondigd.
Nee, het gaat over de Westerse auto-industrie, en na de aangetoonde **kartelafspraken in het recente verleden (dus samenzwering), zou het me niet verwonderen dat ze verder afspraken gemaakt hebben hoe voldoende tijd te winnen met de (moeilijke) electrificatie (waar ze niet echt meekunnen), en toch nog voldoende hoge winsten te maken met plofwagens om dat te compenseren. Alle middelen zijn goed. En dat staat los van dieselgate.
Citaat:
** https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...kartelvorming/

BMW, VOLKSWAGEN, AUDI EN PORSCHE BEBOET OM KARTELVORMING

EUROPESE COMMISSIE DEELT MILJOENENBOETE UIT

De Europese Commissie beboet autofabrikanten BMW, Volkswagen, Audi en Porsche wegens kartelvorming. Daimler AG, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, was ook onderdeel van het kartel, maar wordt vanwege een klokkenluidersrol niet beboet. De fabrikanten maakten afspraken met elkaar over stikstofuitstoot van hun dieselauto's.

De Europese Commissie beboet autoproducenten BMW, Volkswagen, Audi en Porsche met totaal bijna € 875,2 miljoen vanwege kartelvorming. De eerste vermoedens hierover kwamen in 2017 al naar buiten. In oktober van dat jaar leidde dat tot invallen bij de fabrikanten. Alle partijen hebben toegegeven dat zij deel uitmaakten van de groep waarin afspraken werden gemaakt over de uitstoot van het schadelijke stikstofoxide (NOx) in dieselauto's. Ze spraken af een technologie die de auto's schoner kan maken niet volledig te gebruiken om zo met elkaar te concurreren. Daimler ontloopt een boete omdat het bedrijf het kartel in Brussel had opgebiecht. Reuters meldt dat BMW € 373 miljoen boete betaalt. De rest, ruim € 500 miljoen, is voor rekening van de drie genoemde merken van de Volkswagen Group. Klokkenluider Daimler ontloopt een boete van ongeveer €727 miljoen, aldus de commissie.

Vicevoorzitter Margrethe Vestager (Mededinging): "De vijf producenten hadden alle de beschikking over een technologie waarmee ze schadelijke emissies konden terugbrengen onder de wettelijke EU-normen. Maar ze gebruikten deze technologie niet volledig om met elkaar te concurreren voor schonere auto's. Dit besluit gaat over hoe rechtmatige technische samenwerking verkeerd liep. Wij tolereren het niet als bedrijven samenspannen. Concurrentie en innovatie om vervuiling door auto's terug te dringen zijn essentieel om onze ambitieuze klimaatdoelen te halen."

AdBlue

De fabrikanten hielden volgens het dagelijks EU-bestuur regelmatig besprekingen over de aanpak van het maken van schone dieselauto's en het gebruik van technologieën waarmee de NOx-uitstoot kan worden verminderd bij personenauto's. Zo kan AdBlue worden geïnjecteerd in de uitlaatgasstroom waarmee de uitstoot wordt verlaagd. Die stof wordt door de boosdoeners volgens Vestager ook gebruikt, "maar onvoldoende". Vijf jaar lang spraken de automakers af niet met elkaar te gaan concurreren door apart nog schonere auto's dan wettelijk nodig te produceren.

Het is voor het eerst dat de commissie technische afspraken rond concurrentie bestraft. Het onderzoek staat los van het dieselschandaal waarbij autoproducenten sjoemelden met instrumenten en software om emissiemetingen te manipuleren.
Soit nog enkele jaren afwachten, of het kortetemijnd€nk€n nadelig was voor de langere termijn.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 19 februari 2024 om 11:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2024, 11:18   #112
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nee, het gaat over de Westerse auto-industrie, en na de aangetoonde **kartelafspraken in het recente verleden (dus samenzwering), zou het me niet verwonderen dat ze verder afspraken gemaakt hebben hoe voldoende tijd te winnen met de (moeilijke) electrificatie (waar ze niet echt meekunnen), en toch nog voldoende hoge winsten te maken met plofwagens om da te compenseren. Alle middelen zijn goed.
Het zou mij verwonderen dat er "afspraken" zijn betreffende ellentrieken ottos want er is natuurlijk internationale concurrentie hier, in tegenstelling tot met aberrante dieselwagens die grotendeels een Europees fiscaal verschijnsel zijn. Kortom, mochten er goeiekope ellentrieken otto's gemaakt worden door Toyota of door Hyundai of zo, dan zijn die "samenzweerders" gewoon eraan voor de moeite. Je merkt trouwens dat het Europese stoefersmerken zijn, he. Grote massa auto's maken die niet.

Het tijdperk van de goedkope massa elektrische auto voor Jan met de Pet is gewoon nog niet aangebroken en het blijft voorlopig een luxe stoefersmarkt. Dat komt niet omdat gemene plofwagen fabrikanten in Europa dat zouden willen, maar omdat de goedkope ellentrieken otto die voor Jan met de Pet goed bruikbaar is, niet bestaat en trouwens de logistiek niet heeft op dit ogenblik. En de vraag is zelfs maar of dat er komt.

Als binnen 5 jaar gans het wagenpark op ellentrieken ottos zou overschakelen dan ligt ons elektriciteitsnet plat. Mensen hebben gewoon de mogelijkheid niet om hun ottos op te laden mocht iedereen met een 15 000 Euro Twingo-achtig autootje rondrijden.

Je begrijpt toch wel dat de elektrische wagen een hoge-segment klasse auto zal blijven en dat de bedoeling gewoon is dat mensen die zich dat niet kunnen permitteren gewoon geen eigen mobiliteit meer zullen mogen hebben he. De bedoeling is NIET om gans het wagenpark zoals het nu bestaat te electrifieren, maar van slechts een kleine bovenlaag van de maatschappij nog EEN (dure ellectrieken) otto te laten hebben, en de rest moet maar met openbaar vervoer of (ellentrieken) fiets rondrijden he.

Gedaan het individuele vervoer voor Jan met de Pet. Er is dus geen NOOD noch technische en economische mogelijkheid voor een goeiekope ellectrieken otto voor Jan met de Pet, en men moet daar dus ook niet naartoe werken.

Kortom, de bedoeling van de BEV is om enkel nog een sociale bovenklasse met een otto laten te rijden he, en het normale volk op de fiets te zetten. Gedaan met uw eigen auto voor Jan met de Pet.

Laatst gewijzigd door patrickve : 19 februari 2024 om 11:19.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2024, 11:24   #113
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.460
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het zou mij verwonderen dat er "afspraken" zijn betreffende ellentrieken ottos want er is natuurlijk internationale concurrentie hier, in tegenstelling tot met aberrante dieselwagens die grotendeels een Europees fiscaal verschijnsel zijn.
Maar "uw samenzweringstheorie" is hiermee wel genuanceerd. De autoindustrie is een pot samenzwering als het hun goed uitkomt = centen.

Citaat:
Kortom, mochten er goeiekope ellentrieken otto's gemaakt worden door Toyota of door Hyundai of zo, dan zijn die "samenzweerders" gewoon eraan voor de moeite. Je merkt trouwens dat het Europese stoefersmerken zijn, he. Grote massa auto's maken die niet.
Zeker Japanse, en in mindere mate Koreaanse merken, zitten in hetzelfde schuitje als de Europese merken hé.

Het zijn de Chinezen die de goedkope batterijmarkt in handen hebben en bij software moet je hen ook niets leren. Enkel Tesla kan voorlopig die Chinese concurrentie aan.

Citaat:
Het tijdperk van de goedkope massa elektrische auto voor Jan met de Pet is gewoon nog niet aangebroken
Dan heb je dat van die Chinese merken gemist, of nog niet gelezen.
Die is in 2024 aangebroken.

Citaat:
Als binnen 5 jaar gans het wagenpark op ellentrieken ottos zou overschakelen dan ligt ons elektriciteitsnet plat. Mensen hebben gewoon de mogelijkheid niet om hun ottos op te laden mocht iedereen met een 15 000 Euro Twingo-achtig autootje rondrijden.
Een als-redenering die sowieso reinste utopie is. Zelfs in Noorwegen onmogelijk, en daar waren indertijd de EVs (BTW-vrij) onmiddelijk goedkoper in aankoop dan de benzineversie hé.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 19 februari 2024 om 11:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2024, 11:27   #114
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.428
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het zou mij verwonderen dat er "afspraken" zijn betreffende ellentrieken ottos want er is natuurlijk internationale concurrentie hier, in tegenstelling tot met aberrante dieselwagens die grotendeels een Europees fiscaal verschijnsel zijn. Kortom, mochten er goeiekope ellentrieken otto's gemaakt worden door Toyota of door Hyundai of zo, dan zijn die "samenzweerders" gewoon eraan voor de moeite. Je merkt trouwens dat het Europese stoefersmerken zijn, he. Grote massa auto's maken die niet.

Het tijdperk van de goedkope massa elektrische auto voor Jan met de Pet is gewoon nog niet aangebroken en het blijft voorlopig een luxe stoefersmarkt. Dat komt niet omdat gemene plofwagen fabrikanten in Europa dat zouden willen, maar omdat de goedkope ellentrieken otto die voor Jan met de Pet goed bruikbaar is, niet bestaat en trouwens de logistiek niet heeft op dit ogenblik. En de vraag is zelfs maar of dat er komt.

Als binnen 5 jaar gans het wagenpark op ellentrieken ottos zou overschakelen dan ligt ons elektriciteitsnet plat. Mensen hebben gewoon de mogelijkheid niet om hun ottos op te laden mocht iedereen met een 15 000 Euro Twingo-achtig autootje rondrijden.

Je begrijpt toch wel dat de elektrische wagen een hoge-segment klasse auto zal blijven en dat de bedoeling gewoon is dat mensen die zich dat niet kunnen permitteren gewoon geen eigen mobiliteit meer zullen mogen hebben he. De bedoeling is NIET om gans het wagenpark zoals het nu bestaat te electrifieren, maar van slechts een kleine bovenlaag van de maatschappij nog EEN (dure ellectrieken) otto te laten hebben, en de rest moet maar met openbaar vervoer of (ellentrieken) fiets rondrijden he.

Gedaan het individuele vervoer voor Jan met de Pet. Er is dus geen NOOD noch technische en economische mogelijkheid voor een goeiekope ellectrieken otto voor Jan met de Pet, en men moet daar dus ook niet naartoe werken.

Kortom, de bedoeling van de BEV is om enkel nog een sociale bovenklasse met een otto laten te rijden he, en het normale volk op de fiets te zetten. Gedaan met uw eigen auto voor Jan met de Pet.
Moest dat nu eens echt waar kunnen zijn. Eindelijk gedaan met de files. Ik ben pro
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2024, 11:28   #115
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.219
Standaard

1000'en gebruikers kunnen hun thuislaadpaal niet meer gebruiken omdat de beheerder failliet is en de app niet meer werkt... echt, wat ne zever.

https://www.lesoir.be/569256/article...onnes-touchees
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2024, 11:30   #116
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Moest dat nu eens echt waar kunnen zijn. Eindelijk gedaan met de files. Ik ben pro
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2024, 11:33   #117
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Maar "uw samenzweringstheorie" is hiermee wel genuanceerd. De autoindustrie is een pot samenzwering als het hun goed uitkomt = centen.
Kijk, dat er kartelvorming was bij dikke dieselwagens kan ik begrijpen, omdat dat een Europees onderonsje was. Maar dat er kartelvorming zou zijn op het vlak van SLECHT PRESTEREN VOOR ELLENTRIEKEN OTTOS zou geen boete moeten krijgen want die zouden zichzelf gewoon het faillissement in karteliseren, omdat de echt grote autoproducenten in de wereld niet in dat kartel zouden zitten.

Citaat:
Zeker Japanse, en in mindere mate Koreaanse merken, zitten in hetzelfde schuitje als de Europese merken hé.
Die zitten mee in het kartel ? Want als ze allemaal "moeilijkheden hebben" is dat misschien de NORMALE MARKT situatie.

Citaat:
Het zijn de Chinezen die de goedkope batterijmarkt in handen hebben en bij software moet je hen ook niets leren. Enkel Tesla kan voorlopig die Chinese concurrentie aan.
Kortom, het is dus geen kartelvorming, maar een reele marktsituatie.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2024, 11:38   #118
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een als-redenering die sowieso reinste utopie is. Zelfs in Noorwegen onmogelijk, en daar waren indertijd de EVs (BTW-vrij) onmiddelijk goedkoper in aankoop dan de benzineversie hé.
Dat verandert niks aan het gegeven dat het enkel wagens waren voor de luxemarkt.
Wat zijt ge er nu mee dat een BEV "maar" 45 000 Euro kost, en de equivalente luxe wagen op benzine 52 000 Euro ? De mens die een auto wil kopen rond de 20 000 Euro heeft daar geen boodschap aan he.
Bovendien hebt ge, als geld toch geen consideratie is, eigenlijk niet veel voordeel (op een soort van stoefersbonus na) om een ellentrieken otto te kopen. Ge hebt evenveel of meer "dienst" van uw benzine auto als geld toch geen probleem is.

Er is dus geen enkele specifieke REDEN om MASSAAL op een ellentrieken otto over te schakelen: het speelt niet in de markt waar mensen hun centen moeten tellen, en het heeft geen specifieke voordelen in de luxe markt voor klanten die niet op hun centen moeten kijken. Er is enkel het "snob" effect van "ik rij met nen ELLENTRIEKEN otto, kijk eens !" maar dat is iets dat ondertussen al aan het slijten is.

Het is pas als de ellentrieken otto COMPETITIEF zou zijn (zonder subsidies) in het Jan-met-de-Pet segment, en daar ook nog eens dienstgewijs aantrekkelijk, dat men een omslaan van de markt zou kunnen verwachten. Zoiets is niet in zicht, he. En dat is niet omdat de producenten van luxe auto's daartegen zouden samenzweren.

Laatst gewijzigd door patrickve : 19 februari 2024 om 11:42.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2024, 11:38   #119
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.460
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Moest dat nu eens echt waar kunnen zijn. Eindelijk gedaan met de files. Ik ben pro
Helaas blijft de occasiemarkt altijd groter dan de nieuwe markt (plof en ellentriek).
Om de files echt te verminderen zal de brandstofprijs minstens moeten verdrievoudigen, schat ik.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2024, 11:47   #120
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.460
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Kortom, het is dus geen kartelvorming, maar een reele marktsituatie.
Zo is het, en de markt van de goedkope wagensegmenten, A tem compacte middenklasse C, gaan vermoedelijk de Chinese merken domineren (Tesla ook indien Elon wil)
En mensen die eens van die merken geproefd hebben, en wat vermogender worden, gaan dan wie weet bij dat merk blijven als ze naar een groter segment overstappen. Omgekeerd is het ook zo...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 19 februari 2024 om 11:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be