Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 maart 2024, 11:22   #501
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik zie Bart maandelijks, we hebben het daar dikwijls over, ik moet Bart volgen in z'n denkwijze.
Het zou inderdaad heel fijn zijn gewoon de onafhankelijkheid uit te roepen.

Maar... maar wat dan?
De chaos?

Ge kunt geen eierkoek bakken zonder eieren te breken he. Als ge schrik hebt van die chaos, dan moest ge niet staan stoefen dat ge onafhankelijkheid wilde.

Dat gezegd, ge gaat UITERAARD geen onafhankelijkheid uitroepen omdat ge anders met het VB zou moeten meedoen en dat is haram.

En ja, ge kunt geen onafhankelijkheid uitroepen met een grote minderheid of een kleine meerderheid van het Vlaamse volk achter U.

De enige manier om onafhankelijkheid te bekomen is SAMEN MET HET VB een enorme campagne opzetten om de Vlamingen uit te leggen welke voordelen dat allemaal heeft, en als breekpunt een referendum te organiseren hierover, eens je weet dat je een GROTE meerderheid van Vlamingen hebt kunnen overtuigen.

Het zetelkes tellen in het Vlaams parlement is BS. Het gaat hem om een grote meerderheid van Vlamingen een onafhankelijkheid evident doen te vinden, en dat via een referendum doen vast te stellen.

Maar hola, met het VB samen hierover campagne voeren, en het ook echt doordrukken, dat is niet echt waar men naartoe wil he.

Citaat:
Nee jongens, daar pas zelfs ik voor.
Een onderhandelde scheiding of confederalisme zie ik wel zitten, omdat dan afspraken gemaakt worden.
Je weet evengoed als ik dat zoiets nooit gaat werken, en als het lijkt te werken is dat omdat men de Vlamingen weer een droge dildo heeft opgeschoven. Een Schiltzke doen.

Je kan onmogelijk van uw parasiet vragen dat hij geen parasiet meer wil zijn, he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 4 maart 2024 om 11:26.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2024, 11:36   #502
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk naar de uitzendingen hé.
Het voorzittersdebat en de afspraak op vrijdag.
De laatste jaren lees ik liever de letterlijke citaten dat uren naar journalistiek steekspel te kijken. Als er echt iets interessant bleek in de politiek op tv, zie ik achteraf wel de relevante fragmenten op VRT Max.

Roularta heeft spijtig genoeg geen streaming app meer om achter te kijken.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 4 maart 2024 om 11:38.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2024, 11:42   #503
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie Bart maandelijks, we hebben het daar dikwijls over, ik moet Bart volgen in z'n denkwijze.

Maar... maar wat dan?
De chaos?
Er is geen verdeling van centen en / of schulden.
Wie werkt dan voor wie?
Waar gaan de centen heen die binnenkomen?

Een onderhandelde scheiding of confederalisme zie ik wel zitten, omdat dan afspraken gemaakt worden.
Dat confederalisme zou dan neerkomen op een zoveelste staatshervorming die uitloopt op een staatsstructuur die feitelijk overeenstemt met diegene die we in een confederatie aantreffen. Het zou niet beantwoorden aan de theoretische volkenrechtelijke definitie van een confederatie (overeenkomst tussen aanvankelijk onafhankelijke staten). Er zal dus daaromtrent moeten "onderhandeld" worden met het zogenaamde WalloBrux. Ik kan u verzekeren dat dit aartsmoeilijk zal worden. Want als het economisch krachtige Vlaanderen, dat zijn rekeningen fatsoenlijk heeft beheerd, moet gaan onderhandelen met twee entiteiten (Brussel en Wallonië) die financieel diep in de prak zitten, over een staatsvorm (confederatie) waarin ze een eigen verantwoordelijkheid moeten dragen voor hun financieel beheer en hun schulden, dan garandeer ik u dat ze flink zullen steigeren.
Oud 4 maart 2024, 11:43   #504
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Hier past het om nog eens het schitterend pleidooi voor het einde van België-zoals-we-het-kennen van Isolde Van den Eynde in De Tijd aan te halen:

Dit is dus waar we - nu al enkele decennia - naartoe gaan: de PS blijft meester in franstalig België en vervolgens via Vivaldi in heel België, terwijl haar hoeren-/dweilpartijtjes allemaal onder de kiesdrempel verdwijnen én de Vlaamse oppositie steeds groter wordt.

Dus voor wie het nog zou begrijpen: hoe meer federale regering zonder Vlaamse meerderheid, hoe meer Vlaams Belang/N-VA.

Als het VB ooit de iconische score van 44 pct zou halen, dan zal dat het schitterende werk zijn van het volgehouden cordon gecombineerd met de Vivaldi-truuk.
Maak u geen illusies.
Een federale regering zonder Vlaamse meerderheid zou een bedreiging zijn voor onze democratie. Dat zou 2 X na elkaar zijn.
Lange formaties zijn te vermijden, voor iedereen.
De Vlaamse Vivaldi-voorzitters zouden ook een fed. regering zonder NVA willen vermijden.
Het Vivaldi beleid heeft veel kiezers naar de "extremen" geleid.
BDW wil een coalitie met de PS omwille van prioritaire eisen. Dat maakt het moeilijker met de opgang v.d. Waalse PVDA.
Dag na dag wordt het het ingewikkelder.
---->Na 9 juni: chaos.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2024, 11:47   #505
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Maar... maar wat dan?
De chaos?
Wie werkt dan voor wie?

__________________________________________________ __________________________________________________ _____

Een (bijna) onderhandeld confederalisme zie ik ook zitten0.

Laatst gewijzigd door Boduo : 4 maart 2024 om 11:48.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2024, 11:55   #506
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Beste Schoof, ../...
Want onafhankelijkheid vraagt men niet, men neemt het.
Citaat:

Het zou wel eens in het water kunnen vallen...
Isn't it rich?
Isn't it queer?
But where are the clowns? Send in the clowns.
There ought to be clowns.
Oud 4 maart 2024, 11:55   #507
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat confederalisme zou dan neerkomen op een zoveelste staatshervorming die uitloopt op een staatsstructuur die feitelijk overeenstemt met diegene die we in een confederatie aantreffen. Het zou niet beantwoorden aan de theoretische volkenrechtelijke definitie van een confederatie (overeenkomst tussen aanvankelijk onafhankelijke staten). Er zal dus daaromtrent moeten "onderhandeld" worden met het zogenaamde WalloBrux. Ik kan u verzekeren dat dit aartsmoeilijk zal worden. Want als het economisch krachtige Vlaanderen, dat zijn rekeningen fatsoenlijk heeft beheerd, moet gaan onderhandelen met twee entiteiten (Brussel en Wallonië) die financieel diep in de prak zitten, over een staatsvorm (confederatie) waarin ze een eigen verantwoordelijkheid moeten dragen voor hun financieel beheer en hun schulden, dan garandeer ik u dat ze flink zullen steigeren.
Gaat N-VA Brussel laten vallen ? Ik vind het programma van het Vlaams Belang veel duidelijker het feit weergeeft dat Brussel in Vlaanderen ligt.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2024, 12:07   #508
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad, maar dat is internationaal enkel maar verkoopbaar als het een GROTE meerderheid is. Niet vergeten dat het uitroepen van de onafhankelijkheid een buiten-legale operatie is, die enkel maar kan verschoond worden als het om een HEEL DUIDELIJKE democratische-maar-niet-legale wens is van de bevolking. Met kantje-boordje-meerderheden werkt zoiets niet.
Waar staat dat geschreven?

In een democratie is sinds haar ontstaan ,

steeds de gouden standaard geweest;de meerderheid beslist.

Hoe klein die meerderheid ook is.

Een kantje boord meerderheid is even democratisch als een grote meerderheid in een democratie.

De rest is ondemocratische Belgicistische praat om de Vlaamse onafhankelijkheid tegen te houden .
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2024, 12:10   #509
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Maar... maar wat dan?
De chaos?
Wie werkt dan voor wie?

Nadat de Vlaamse onafhankelijkheid met een democratische meerderheid is uitgeroepen ,moeten wij natuurlijk stap voor stap de Onafhankelijk Republiek Vlaanderen beginnen inrichten op een ordentelijke manier.

Maar dat zullen we zelf moeten doen en iemand anders.
Daar hebben vele van de huidige Vlaamse politici blijkbaar schrik van.

Als zij het niet kunnen of durven ,
dat ze het dan eerlijk zeggen,
dan zullen andere politici het wel in hun plaats doen.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 4 maart 2024 om 12:12.
Oud 4 maart 2024, 12:15   #510
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Gaat N-VA Brussel laten vallen ? Ik vind het programma van het Vlaams Belang veel duidelijker het feit weergeeft dat Brussel in Vlaanderen ligt.
Neen, Vlaanderen zal Brussel niet laten vallen. Maar de ernstige toestand van de Brusselse openbare financiën zal de onderhandelingspositie van de Brusselse Franstaligen zeker niet verstevigen. Kijk, de stad ligt inderdaad in Vlaanderen. Het had een stad kunnen zijn die behoorde tot het Vlaams Gewest. Maar alleen reeds het idee was voor die Franstaligen een soort nachtmerrie. In mijn herinnering hoor ik nog Antoinette Spaak met nadruk verklaren dat de Franstaligen eisten dat de stad "une région a part entière" moest worden. Maar nu blijkt dat dit misschien toch niet zo slim was.

Laatst gewijzigd door quercus : 4 maart 2024 om 12:16.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2024, 12:25   #511
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Dat is nog zo een dimensie aan het verhaal van peilingen. Zijn peilingen eigenlijk al ooit een goede voorspeller geweest van de verkiezingsuitslag? Ik heb dat allemaal niet onthouden, maar het zou een goede onderwerp zijn voor een thesis...
Een peiling kan moeilijk echt voorspellend zijn.
In het beste geval geeft een peiling een goed beeld van de kiesintenties op het moment van peilen.
Het spreekt vanzelf dat die kiesintenties nog kunnen evolueren, mocht dat niet zo zijn, moet er geen campagne gevoerd worden.
Oud 4 maart 2024, 12:33   #512
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
In het beste geval geeft een peiling een goed beeld van de kiesintenties op het moment van peilen.
Het spreekt vanzelf dat die kiesintenties nog kunnen evolueren, mocht dat niet zo zijn, moet er geen campagne gevoerd worden.
Een constante van elke Belgische peiling is het feit dat

CD&V,Open-VLD,Vooruit en Groen steeds overschat worden

en dat N-VA en VB steeds onderschat worden.

Dus we zitten in de realiteit nog een stukje boven deze peilingen.

We hebben in de realiteit zeker een meerderheid in het Vlaams Parlement voor VB en N-VA bij de volgende verkiezing.
Oud 4 maart 2024, 12:34   #513
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat confederalisme zou dan neerkomen op een zoveelste staatshervorming die uitloopt op een staatsstructuur die feitelijk overeenstemt met diegene die we in een confederatie aantreffen. Het zou niet beantwoorden aan de theoretische volkenrechtelijke definitie van een confederatie (overeenkomst tussen aanvankelijk onafhankelijke staten).
Kijk, dat is BS. Dat is altijd al BS geweest en dat zal het altijd zijn: het is een puur sofisme. Oftewel is het een confederatie, oftewel niet. Een niet-confederatie die feitelijk zou overeenkomen met een confederatie, maar niet zoals theoretisch aangegeven, dat is BS. Pure sofisterij.

Er is geen confederatie zonder onafhankelijkheid, omdat het concept zelf dat zo definieert.

Wat men zou kunnen begrijpen, is dat men overgaat van een federale staat naar een confederatie: ttz, de twee (of meer) gebieden worden onafhankelijk, maar sluiten TEGELIJKERTIJD een confederale overeenkomst af, die uiteraard "opzegbaar" is, dat is essentieel aan een confederatie, dat de leden kunnen opstappen.

Maar men kan niet over een "confederale staatsstructuur" spreken. Dat is een contradictie.

Maar de grootste vraag bij dat confederale gedoe is deze:

waarom zou een onafhankelijk Vlaanderen Ueberhaupt nog een confederatie willen aangaan met Wallonie ? Welk voordeel zit er in zo een confederatie dat er niet is in een onafhankelijk Vlaanderen zonder confederatie met Wallonie ?

Want beide zouden reeds een confederaal verband hebben via de EU he.
Oud 4 maart 2024, 12:38   #514
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Waar staat dat geschreven?

In een democratie is sinds haar ontstaan ,

steeds de gouden standaard geweest;de meerderheid beslist.

Hoe klein die meerderheid ook is.

Een kantje boord meerderheid is even democratisch als een grote meerderheid in een democratie.

De rest is ondemocratische Belgicistische praat om de Vlaamse onafhankelijkheid tegen te houden .
Natuurlijk niet, omdat het een ONWETTELIJKE "democratie" is. Om die onwetteljkheid te compenseren moet men naar een "quasi unanieme" eis gaan. Er is geen "democratisch recht op zelfbeschikking". Er is een zelfbeschikkingsrecht, dat echter niet bij gewone meerderheid, maar bij unanimiteit kan ingeroepen worden. Het volk dat zich onwettig wil afscheiden moet quasi unaniem zijn in zijn wil tot zelfbechikking.

Het enige "democratische" dat hierbij komt kijken is dat de vertegenwoordigers min of meer "vertegenwoordigend" zijn. Als DIE zich dus in GROTE MEERDERHEID - quasi unanimiteit - uitspreken voor een wens tot zelfbeschikking, kan dat gehoor vinden.

Als dat volk verdeeld is, is er geen reden om de onwettelijkheid te willen accepteren he.
Oud 4 maart 2024, 12:52   #515
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Dat is inderdaad zo. Maar journalisten en wijzelf hebben welk de neiging om discussies over de volgende regeerperiode te voeren alsof die peiling de verkiezingsuitslag zal zijn.

Het is menselijk natuurlijk en levert fijne cafédiscussies op. Maar veel meer dan het vullen van een paar uur tussen pot en pint zijn die discussies niet waard.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2024, 13:04   #516
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad zo. Maar journalisten en wijzelf hebben welk de neiging om discussies over de volgende regeerperiode te voeren alsof die peiling de verkiezingsuitslag zal zijn.

Het is menselijk natuurlijk en levert fijne cafédiscussies op. Maar veel meer dan het vullen van een paar uur tussen pot en pint zijn die discussies niet waard.
Ik zeg er heel vaak bij "als de uitslag effectief is zoals in deze peiling", maar de meesten zijn precies niet in staat dat te beseffen.
Iedereen doet nu alsof dit de uitslag is, maar het kan nog veranderen.
Wie weet slaat de CD&V slogan toch onverwacht aan.
Wie weet volgt er nog een moddercampagne tegen VB, en is die toch succesvol.
Wie weet volgt er nog een aanval van Rusland in Transnistrië, en gaat iedereen dan achter de leider staan.
Denk ook aan de dioxinecrisis, die indertijd enorme electorale gevolgen had, maar die niemand zag aankomen.
Oud 4 maart 2024, 13:20   #517
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is toch de meest aannemelijke zaak ? Van alle mogelijke toekomstige situaties is deze toch de meest waarschijnlijke, nee ? Uiteraard is het geen zekerheid, zoals niks in de toekomst een zekerheid is, maar het is van alle hypothesen toch de meest waarschijnlijke ?
Oud 4 maart 2024, 13:25   #518
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is toch de meest aannemelijke zaak ? Van alle mogelijke toekomstige situaties is deze toch de meest waarschijnlijke, nee ? Uiteraard is het geen zekerheid, zoals niks in de toekomst een zekerheid is, maar het is van alle hypothesen toch de meest waarschijnlijke ?
Citaat:
...

Oud 4 maart 2024, 13:30   #519
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
...
Maar dan moet men nooit praten over wat er in de toekomst zou gebeuren. Dus ook niet lullen over klimaat, over oorlogen, over gelijk wat dat deel uitmaakt van "plannen maken" he. Enkel maar handelen op het moment zelf, zonder visie op waar men heen gaat, en wel veel het verleden bekommentarieren, dat kan tenminste niet meer veranderen.
Oud 4 maart 2024, 13:37   #520
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar dan moet men nooit praten over wat er in de toekomst zou gebeuren. Dus ook niet lullen over klimaat, over oorlogen, over gelijk wat dat deel uitmaakt van "plannen maken" he. Enkel maar handelen op het moment zelf, zonder visie op waar men heen gaat, en wel veel het verleden bekommentarieren, dat kan tenminste niet meer veranderen.
zelfs eekhoorns leggen een wintervoorraad aan

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be