Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 april 2024, 09:58   #21
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Soms zijn mensen voor de gekste dingen achterdochtig.

Ik kocht ooit in Nederland een motorfiets en daar heb ik een half uur moeten zagen en websites moeten laten zien vooraleer die gast een verkoopsovereenkomst wou tekenen.
Ik heb zo'n overeenkomst nodig om een buitenlandse motor hier in te voeren en in te schrijven maar om één of andere reden wou hij zoiets niet tekenen.

Niet leuk hoor, heb je 3 uur in de auto gezeten, alles is in kannen en kruiken (zelfs plaatselijk naar de RDW geweest om de plaat te laten schrappen) om dat plots te horen te krijgen: " Waarom moet ik zoiets tekenen? Dat doe ik niet!"

Dus waarom iemand zijn rekeningnummer niet wil geven: ik heb er het raden naar maar soms word je met de gekste dingen geconfronteerd.
In nederland kan daar op een of andere manier fraude mee worden gepleegd, vraag mij niet hoe, maar er zit een fraude mechanisme achter.

https://www.iban.nl/iban/wat-kan-iem...ummer-en-naam/

Laatst gewijzigd door Herr Flick : 9 april 2024 om 10:00.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2024, 10:41   #22
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Hollanders zijn (bijna) net zo op zichzelf gericht als wij.

Die hebben los niet door dat Tikkie zo goed als onbestaande is in België.
Tot 2022 bestond Payconiq ook in Nederland, maar dat was nooit populair. Het bestaat enkel in België, Luxemburg en Duitsland nu. Toen het er nog bestond als dienst gebruikte niemand het.

En inderdaad, de meeste Nederlanders zijn hier onwetend over. Ze zijn net als wij provincialerds, misschien nog meer zelfs wegens hun groter patriotisme.

Laatst gewijzigd door Weyland : 9 april 2024 om 10:43.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2024, 11:13   #23
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Tikkie is gewoon vergelijkbaar met Payconiq. QR code maken om vrienden te laten betalen en zo. Ook in winkels kan je dat gebruiken.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2024, 11:17   #24
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Ik heb familie in Nederland en koop af en toe (tegenwoordig wel zelden wegens absurd hoge verzendkosten) wel eens iets op Marktplaats maar ik had toch ook nog nooit over Tikkie gehoord.
iDeal wel, daar vraagt men op Marktplaats regelmatig naar maar Tikkie... Nope, nooit mee geconfronteerd geweest.
Oud 9 april 2024, 11:21   #25
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik heb familie in Nederland en koop af en toe (tegenwoordig wel zelden wegens absurd hoge verzendkosten) wel eens iets op Marktplaats maar ik had toch ook nog nooit over Tikkie gehoord.
iDeal wel, daar vraagt men op Marktplaats regelmatig naar maar Tikkie... Nope, nooit mee geconfronteerd geweest.
Tikkie wordt vooral met billsplitten geassocieerd in Nederland, Hollandser kan niet (zelf ook een billsplitter, maar goed).

Laatst gewijzigd door Weyland : 9 april 2024 om 11:21.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2024, 11:21   #26
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
In nederland kan daar op een of andere manier fraude mee worden gepleegd, vraag mij niet hoe, maar er zit een fraude mechanisme achter.

Ik kreeg ooit reactie op een aangeboden tweedehandswagen.
De koper stelde me voor dat een personeelslid van hem de wagen zou komen bekijken, hem daarna zou contacteren waarna hij onmiddellijk het geld zou overmaken.
Ik mocht wachten tot ik het geld op mijn rekening zag verschijnen voor ik de wagen mee zou geven.
Geen risico dus.

Tot ik dit aan mijn bank voorlegde en die me waarschuwden dat sommige betalingen tot enige tijd nadien nog geannuleerd kunnen worden.

Ik zou dus de betaling afwachten, zodra die in orde is de wagen op de aanhanger laten takelen en van zodra die chauffeur de hoek om is belt hij zijn baas die dan de betaling annuleert.
Auto weg, geld weg.

Ik weet dus dat geld op je rekening zien verschijnen niet altijd een garantie hoeft te zijn.
Oud 9 april 2024, 11:42   #27
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De koper stelde me voor dat een personeelslid van hem de wagen zou komen bekijken, hem daarna zou contacteren waarna hij onmiddellijk het geld zou overmaken.
Ik mocht wachten tot ik het geld op mijn rekening zag verschijnen voor ik de wagen mee zou geven.
Geen risico dus.

Tot ik dit aan mijn bank voorlegde en die me waarschuwden dat sommige betalingen tot enige tijd nadien nog geannuleerd kunnen worden.

Ik zou dus de betaling afwachten, zodra die in orde is de wagen op de aanhanger laten takelen en van zodra die chauffeur de hoek om is belt hij zijn baas die dan de betaling annuleert.
Auto weg, geld weg.

Ik weet dus dat geld op je rekening zien verschijnen niet altijd een garantie hoeft te zijn.
Daarom dat je hier met een bankcheque moet doen, of ze inderdaad het geld al op voorhand moet storten. Cash betalen mag immers ook niet meer (tenzij het een wrak is dat minder dan 3000 euro kost.
Oud 9 april 2024, 13:25   #28
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarom dat je hier met een bankcheque moet doen, of ze inderdaad het geld al op voorhand moet storten. Cash betalen mag immers ook niet meer (tenzij het een wrak is dat minder dan 3000 euro kost.
Tussen particulieren onderling mag je volgens mij nog steeds onbeperkt cash betalen hoor.

Maar tussen particulier en ondernemer niet nee, daar is €3000 de limiet.
Oud 9 april 2024, 13:35   #29
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tussen particulieren onderling mag je volgens mij nog steeds onbeperkt cash betalen hoor.

Maar tussen particulier en ondernemer niet nee, daar is €3000 de limiet.
Gij verkoopt uw Ferarri uit de jaren 60 voor 500 K aan iemand, gij met uw marrokaanse valies vol cash naar uw bank.

Zwiert dat daar op den toog en zegt, zet dat eens op mijn rekening, .

Uw bankdirecteur gaat eurotekens rond zijn oren zien vliegen, maar zit wel met een klein probleemke, ... Van waar komt dat geld mijnheer BigF ?

Ja ik heb mijne Ferarri verkocht, aan iemand, ah ja en aan wie, .. en met dat cash geld en van waar komt dat ? ...

Ge gaat met meer als ne gewone uitleg mogen afkomen volgens mij.

Als ge 4 K krijgt van uwen bompa, gaat ge dat al best in 2 delen of zelf in 4 delen elke maand eens gaan storten via zo een eveloppeke in de nachtkluis.

en zelf dat kan al verdacht lijken, dat zijn al aanzienlijke bedragen die ge daar zo cash binnen zwiert.

Juist opgzocht voor particulieren ligt de limiet op 10K voor wat meer is, moet melding worden gedaan door de bank.

Laatst gewijzigd door Herr Flick : 9 april 2024 om 13:36.
Oud 9 april 2024, 13:46   #30
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist opgzocht voor particulieren ligt de limiet op 10K voor wat meer is, moet melding worden gedaan door de bank.
Heb je wel zeker een Belgische site bezocht?
Die 10K regel geldt in Nederland. Niet in België.

Citaat:
Hoeveel cash mag ik storten op mijn rekening (zonder melding)?

Er bestaat geen algemene grens vanaf wanneer uw bank een storting van cash gelden weigert. De banken dienen dit per geval te bekijken.

Stort u een paar duizend euro, dan zal dat meestal geen probleem vormen. Komt u met veel hogere bedragen aandraven of stort u kort na elkaar meerdere kleine sommen die samen een grote som vormen, dan kan de bank u daarover vragen beginnen te stellen.
Bron: https://bankautomaten.be/geld-storten#

Laatst gewijzigd door BigF : 9 april 2024 om 13:47.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2024, 14:15   #31
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik kom er laat ons zeggen om de 14 dagen / 3 weken. Maar dat is Zeeuws Vlaanderen, toch heb ik daar nooit van Tikkie gehoord, pinnen wel maar tikkie niet.

Wij hadden Proton nog voor er ooit zoiets in Nederland was, dat is intussen ook al weer afgevoerd.

Je kan betalen met je telefoon , met plastiek met cash. Je hebt het "pinnen" en je hebt Payconic, iets waarmee je ook onder elkaar via een smartphone kunt betalen.
Je bent "in natura" vergeten.
Ja, 't is hier koetjes en kalveren natuurlijk.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2024, 14:16   #32
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb je wel zeker een Belgische site bezocht?
Die 10K regel geldt in Nederland. Niet in België.

Bron: https://bankautomaten.be/geld-storten#
inderdaad, bij ons wordt er enkel over 3 k gesproken. er zou geen plicht zijn om te melden bij overdracten tussen particulieren, Maar ik vrees toch dat uw bank bij serieuze hogere bedragen, waarbij jij niet kan aantonen vanwaar dat geld komt, die dat zomaar gaan aannemen.

Laatst gewijzigd door Herr Flick : 9 april 2024 om 14:16.
Oud 9 april 2024, 14:17   #33
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je bent "in natura" vergeten.
Ja, 't is hier koetjes en kalveren natuurlijk.
Ja maar wat doe je dan met wisselgeld he,
Oud 9 april 2024, 14:24   #34
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Je moet die "de bank zal je vragen stellen" juist interpreteren.
De bank is verplicht om transacties die ruiken naar zwart geld te melden.
Daarom vragen ze "uitleg" aan de klant.
Die uitleg komt dan toe bij de dienst van de fiscus, en die kan dan oordelen of er bijkomend onderzoek nodig is.

Iets anders is veel cash geld afhalen. Want daarvoor moet de bank zich organiseren. Het geld moet fysiek van ergens komen. Dat kost tijd en geld. (en ook daar hebben ze een meldingsplicht)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2024, 17:53   #35
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar als rekeninghouder ben je tegen zo’n zaken beschermd. Firma’s die betalingen enkel op basis van een rekeningnummer aanvaarden hebben geen poot om op te staan.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2024, 17:57   #36
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen risico dus.

Auto weg, geld weg.

Dat betwijfel ik ten zeerste.

https://www.wikifin.be/nl/budget-bet...e-doen-bij-een
Betaald is betaald

Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar.

Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het per vergissing overgemaakte geld te recupereren.

Waarvoor je bij zon overhaaste verkopen wel moet op letten is dat de papieren in orde zijn, dat er geen rare clausules in de verkoopsovereenkomst staan en dat de koper tekent voor ontvangen en akkoord met de staat van het object.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2024, 22:19   #37
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Maar als rekeninghouder ben je tegen zo’n zaken beschermd. Firma’s die betalingen enkel op basis van een rekeningnummer aanvaarden hebben geen poot om op te staan.
ja maar ge wilt bij de Colruyt betalen , en er staat geen bal meer op uw rekening,

behoorlijk lullig en dan al het gedoe om uw centen terug te krijgen.
Oud 10 april 2024, 00:16   #38
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Tot 2022 bestond Payconiq ook in Nederland, maar dat was nooit populair. Het bestaat enkel in België, Luxemburg en Duitsland nu. Toen het er nog bestond als dienst gebruikte niemand het.

En inderdaad, de meeste Nederlanders zijn hier onwetend over. Ze zijn net als wij provincialerds, misschien nog meer zelfs wegens hun groter patriotisme.
Ik kende Payconiq wel vanuit België (woon in de grensstreek), maar wist niet, dat ze ook in Nederland voeten aan de grond hebben proberen te krijgen.

Ja, we zijn provinciaal, maar ABN Amro heeft met een reden, Tikkie overgenomen. Hiervoor hebben de Nederlandse banken ook zitten slapen, Tikkie heeft ze gedwongen te innoveren. Verder had Tikkie uiteindelijk zo'n marktaandeel in Nederland, dat je als Nederlander wel Tikkie moest gaan gebruiken.
Payconiq of heet het inmiddels al Wero, zou pas competitief in Nederland kunnen worden, wanneer dat de service wordt, die in heel Europa wordt uitgerold.
Oud 11 april 2024, 18:04   #39
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat betwijfel ik ten zeerste.

https://www.wikifin.be/nl/budget-bet...e-doen-bij-een
Betaald is betaald

Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar.

Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het per vergissing overgemaakte geld te recupereren.

Waarvoor je bij zon overhaaste verkopen wel moet op letten is dat de papieren in orde zijn, dat er geen rare clausules in de verkoopsovereenkomst staan en dat de koper tekent voor ontvangen en akkoord met de staat van het object.
't Zou kunnen, ik vertel maar wat ze me bij de bank wijsmaakten.

In ieder geval: van zodra ik de mogelijke koper liet weten dat ik enkel met een bankcheque betaald wou worden heb ik er nooit nog iets van gehoord...
Oud 11 april 2024, 18:28   #40
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We hebben in Vlaanderen al vanalles gehad.

Nu hebben we eindelijk een internationaal goedwerkend systeem van bankoverschrijvingen en dan ondersteunt iDeal dat niet en komt Nederland nog eens af met een systeem dat enkel in Nederland werkt (en waarvan Nederlanders denken dat het in de ganse Wereld gebruikt wordt).
Paypal wordt overal aanvaard.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be