![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Och, zulk een federale kieskring heeft slechts de bedoeling het “nous sommes quand-même tous des belges” een beetje op te peppen. Maar eerlijk gezegd, mijn reactie daarop is veeleer “et alors?”
![]() |
#142 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We mogen dan blijkbaar toch maar voor 15 pct Belg zijn (20 op 150). Waarom is de hamvraag.
![]() |
#143 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
En dus met een sterke regionale verankering van de volksvertegenwoordigers ook uit de provincies met minder bevolkingsdichtheid. Iets wat grotendeels zou wegvallen met één nationale kieskring. Citaat:
Citaat:
Wat jij lijkt te suggereren, (lijkt, want veel onderbouw heb ik nog niet mogen lezen... ![]() En dat allemaal met één kieskring waardoor de parlementaire macht een gigantische verschuiving zou krijgen naar grootstedelijk Brussel met zijn 1,2 mio inwoners , Antwerpen pakweg 600.000 en Gent, Charleroi en Luik ergens op het tweede plan. Je krijgt hier dan de slechtst mogelijke uitkomst van het systeem D'hondt. En onvermijdelijk de totale vervreemding van de niet-grootstedelijke kiezer ten aanzien van zijn regering. Wat ze in Nederland kennen als ze het over 'Den Haag' hebben. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En laat ons een kat een kat noemen : de voorstellen die de politiek nu doet inzake federale kieskring zijn geen nieuwe inzichten, ze putten hiervoor overduidelijk op het gedane werk van de Pavia groep. Is het nu echt nodig om gewoon leugens te zitten uit je mouw schudden en die als bedoeling bij anderen te leggen ? Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Pandareus : 9 mei 2024 om 09:39. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | ||||||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar jij en je partij willen die provincies nu toch juist afschaffen? Waarom zouden we dan stemmen volgens afgebakende grenzen van iets dat niet meer zal bestaan? Citaat:
Het ene moment kan het niet groot genoeg zijn -binnen de zeer kleine Belgische context- en zijn we allemaal Belgen. Het andere moment kan het niet klein genoeg zijn, en moet per se de verankering met Bommerskonte blijven bestaan... Waar is de logica... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je weet donders goed dat bij onderhandelingen alles aan alles gekoppeld is. Citaat:
Citaat:
Zij vertegenwoordigen alleen zichzelf. Citaat:
En als hun aanzet was om de democratie te verbeteren, dan doen wij veel meer dan een aanzet geven. Citaat:
"We zijn allemaal Belgen", tot het over de pariteit gaat, dan zijn het plots Vlamingen en Franstaligen. Citaat:
En denk je dat de burger nu niet vloekt op Brussel, als de zoveelste idiote maatregel uit de koker van een groep wereldvreemde ambtenaren vloeit?
![]() |
![]() |
#146 |
|
![]() [quote=Pandareus;10352573]Deschouwer en Van Parijs wisten dat deze voorspelbare reactie zou komen, en anticipeerden er in 2008 al op door het in hun voorwoord al tegen te spreken, en letterlijk te schrijven dat het unitaire België dood en begraven is. Pavia hun bedoeling was heel expliciet om de federale democratie te versterken...
En hoeveel stemmen had Pavia bij de laatste verkiezingen? Juist, 0. Pavia vertegenwoordigt dus niemand.
Deze kaste van beroepspolitici die de politiek mismeestert en dan een potje gaat jammeren over antipolitiek, die kaste mandaatmaniakken, die moet weg. (Jonathan Holslag) Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 9 mei 2024 om 09:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De kern van de zaak. En de reden waarom Panda hier zo heerlijk aan het kronkelen is.
![]() |
#148 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat wel afgeschaft zou worden, zijn de "politieke elementen" van de provincie: de gouverneur (met zijn heel vette wedden en voordelen), de bestendige deputatie, de arrondissementscommissarissen, en de provincieraad. Wat perfect mag en kan blijven, als het organisatorisch goed uitkomt, zijn bepaalde taakverdelingen. Het is nog niet zo slecht dat er een hof van assisen is per provincie. Het is blijkbaar niet noodzakelijk dat er een hof van beroep is per provincie. Onderhoud van gewestwegen is mogelijks nuttig te managen via een provinciale afdeling van Wegen en Verkeer. Onderhoud van autosnelwegen mogelijks niet. Misschien beter in clusters vb. 1) ten oosten en 2)ten westen van de as Brussel Antwerpen, en 3 de ring van Brussel. Dit zijn maar voorbeelden, pak ze niet te letterlijk.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neen, totaal naast doel geschoten. Die geprojecteerde aanname komt uit het bizarroïde brein van iemand die echt lijkt te geloven dat politiek draait rond een strijd tussen vlamingen en walen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
|
![]() Citaat:
Voor jou gaat het dus over Belgen en niet over Vlamingen en Walen. En jij bent nu net diegene die maar 20 zetels tussen alle Belgen wil verdelen. Jij bent die bizarroïde die met de minuut van kant verandert: de ene minuut zijn we allemaal Belgen, de volgende minuut moet er snel snel geschakeld worden naar Vlamingen en Franstaligen. Ik blijf consequent.
![]() |
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat jij zegt is juist, maar geeft geen antwoord op zijn verhaal. De reden dat men kieskringen per provincie organiseert en niet in één nationale kring is omdat men heel bewust ervoor kiest om een geografische verankering te hebben van de volksvertegenwoordiging, over heel het land, en ook vanuit provincies met minder bevolkingdichtheid in grote steden. Moest dat niet langer het geval zijn, gaat bv de Limburg er bekaaid vanaf komen inzaken volksvertegenwoordigers. Ook Oost-Vlaanderen zal buiten Gent grotendeels zonder volksvertegenwoordigers vallen. Idem zo in West-Vleuteren. In één kieskring krijg je een massaal overwicht in de parlementaire vertegenwoordiging van diegenen die opkomen in de grootste stedelijke gebieden. Groot-Brussel domineert dan duidelijk, met op 50% afstand Groot-Antwerpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neen... Voor mij hoeft dat verhaal van de federale kieskring er helemaal niet te komen. Ik vind de Pavia studie bijzonder interessant, en geloof oprecht dat die vorsers een goed bedoeld werkstuk afleverden. En ik kan ermee leven dat mijn partij (een deel) van hun voorstellen nu overneemt. Maar persoonlijk hoeft het voor mij niet. Ik ben als individu géén vragende partij om iets aan het bestaande kiessysteem te veranderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die strijd tussen Vlamingen en Walen is precies wat het Belgische systeem geïnstitutionaliseerd heeft. We moeten daar dringend en vanaf en terug naar een zuiver meerderheidsstelsel gaan
![]() |
#154 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor de bewoners van die grote stedelijke gebieden geldt toch ook het principe: "één man/vrouw/x, één stem"? De kandidaten zélf komen met z'n allen in het héle land op. Hoe (= op wélke manier) zouden die dan kunnen 'domineren'? ![]() Het énige nadeel van "één federale kieskring" lijkt mij dat de stembiljetten erg omvangrijk zouden worden. Daar kan evenwel iets aan verholpen worden als het aantal zetels in de federale kamer wordt gereduceerd. Het 'democratisch deficit' dat daar gebeurlijk door zou kunnen ontstaan, kan altijd geremedieerd worden met behulp van het "Bindend Referendum Op Volksinitiatief" als bijkomend wettelijk én wettig beleidsinstrument. En ja, ik weet het ook wel: voor aanhangers van de particratie is dat natuurlijk: "The Horror! The Horror!" ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 9 mei 2024 om 16:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zou hij denken dat ze in elke provincie echt boven de kiesdrempel zullen geraken? En gaat in Oost-Vlaanderen het Croo-effect iets meer opleveren dan drie zitjes?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
...en dus zoals ik eerder opmerkte, een pleidooi om de volledige historiek van staatshervormingen & bijgevolg de federalisering volledig ongedaan te maken. Want toen WAS dat zo. In het unitaire België zonder 'grendels' hadden wij net dat waarnaar jij op zoek bent. BWarrior zal het graag lezen, deze steun vanuit onverwachte hoek. ![]() edit : voor alle duidelijkheid, ik ben het hier niet mee eens, mijn streven is geen retour naar de unitaire staat.
Laatst gewijzigd door Pandareus : 9 mei 2024 om 17:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
|
![]() Citaat:
Maar Yves Leterme haalde in zijn hoogdagen toch massa's stemmen toen je nog voor de Senaat kon kiezen (bijna 800.000 !) Bovendien vind ik het opnieuw een heel vreemde kronkel. Enerzijds "zijn we allemaal Belgen", en wie denkt in termen van Vlamingen en Franstaligen, die denkt veel te klein. Maar anderzijds spreek je dan van "lokale verankering", dus dan is een niveau dat nog veel kleiner is dan Vlaanderen plots wel belangrijk. Dan zijn we plots West-Vlamingen maar zeker geen Antwerpenaren of Oost-Vlamingen. Daar zit toch iets vreemd en vals in die logica. Het is een pseudo-logica, een verdeel-en-heers tactiek die altijd vanuit belgicistische hoek gehanteerd wordt. Vlaanderen is zogezegd te klein om iets voor te stellen, maar als we de Vlamingen tegen elkaar kunnen opzetten via de provincies, dan is dat niveau plots heel belangrijk. Ik ben West-Vlaming, maar als de eerste minister van een andere provincie is, zal mij dat worst wezen.
Deze kaste van beroepspolitici die de politiek mismeestert en dan een potje gaat jammeren over antipolitiek, die kaste mandaatmaniakken, die moet weg. (Jonathan Holslag) Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 9 mei 2024 om 17:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
|
![]() Citaat:
Toen waren er ook geen GSM's, maar wel vaste telefoons. Het is niet omdat je één iets wilt veranderen dat je alle zaken van die tijd terug wilt.
Deze kaste van beroepspolitici die de politiek mismeestert en dan een potje gaat jammeren over antipolitiek, die kaste mandaatmaniakken, die moet weg. (Jonathan Holslag) Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 9 mei 2024 om 17:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Ik zal je vraag beantwoorden met een citaat van een BH (Beroemde Hollander) : Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre, ni de réussir pour persévérer
Laatst gewijzigd door Pandareus : 9 mei 2024 om 17:44. |
||
![]() |
![]() |