Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 mei 2024, 11:58   #181
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Een zeer terechte opmerking van Van Tichelt : als het Blok aan de macht komt, dringt een verhuis naar een ander land zich op.

Verstandige man.
Jullie kunnen dan naar Walbanië verhuizen. Het ga je goed.
Oud 10 mei 2024, 12:10   #182
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mij eerder aan de Vlaamse Führer, die ging naar Namibië verhuizen. We zitten er nog mee op ons kap...

https://www.hln.be/binnenland/facebo...uren~ad8d5e73/
Maar dat zijn uw zorgen niet, we horen u om de haverklap zeggen dat ze veilig in een cordon zitten.
Toch raar dat je zo bezorgd bent dat hij nog rondloopt.
Of heb je schrik dat uw prutspartijtje uiteenvalt?
Oud 10 mei 2024, 12:18   #183
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mij eerder aan de Vlaamse Führer, die ging naar Namibië verhuizen. We zitten er nog mee op ons kap...

https://www.hln.be/binnenland/facebo...uren~ad8d5e73/

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2024, 12:30   #184
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dat bewijs leveren de regeringen van de laatste 20 jaar.
Slogan 1 zonder enige onderbouw...

Citaat:
Vlamingen worden amper in de meerderheid vertegenwoordigd.
En hup, slogan 2 zonder onderbouw is daar al...

Kretologie lijkt hier de gedragsnorm van de conservatieven & extreem-rechtsen te worden...

Citaat:
En als de Vlamingen erin zitten dan zijn het de Walen die niet vertegenwoordigd zijn.
Gezever... Er is één regering geweest met een zware minderheid langs waalse kant. Eén.

Toen was er geen enkele Vendelier die daar ook maar enig bezwaar tegen formuleerde, dat was blijkbaar géén probleem.

Maar als er een kleine Vlaamse minderheid is in een FedReg -die dan nog veroorzaakt is doordat De Wever ze zelf organiseerde via zijn poging om de liberalen te couilloneren, dan is er volgens de vendeliers een groooot probleem !

Tsjeverij tot de vierde macht...
Citaat:
Een federale kieskring lost dat uiteraard op want dan zijn we allemaal "Belgen".
Eén federale kieskring zorgt maar voor één ding : dat BXL en bij uitbreiding Brabant federaal heel België gaat domineren, wat een puur demografisch gegeven is.

Een van de belangrijkste doelstellingen van provinciale kieskringen (regionale verankering van volksvertegenwoordigers) gaat daarmee grotendeels op de schop.

Vendeliers denken vanuit hun tunnelvisie & haat tegenover franstalig België dat dit de uitweg is van hun zelf aangepraat probleem : ze denken dat deze kieskring hun frustratie gaat oplossen dat Vlamingen politiek niet eenzijdig kunnen opleggen aan Walen wat die moeten doen.

Je weet wel : de van de pot gerukte mythe van de eensgezinde Vlamingen (die zich in een scala bevinden van communisten over links, rechts tot zelfs jammer genoeg erg veel extreem-rechts) die dan in hun zwakzinnig idee massaal gaan stemmen tegen de in hun ingebeelde wereld al even homogene Walen...

Citaat:
De enige reden waarom jij dat niet ziet zitten is omdat je dan de facto de macht van de Walen breekt. Dan spreekt immers de macht van de meerderheid, niet die van de Franstalige minderheid.
De reden dat ik dat niet zie zitten is omdat het één van de belangrijkste doelstellingen van ons huidig kiessysteem quasi totaal over boord kiepert : proportionaliteit en regionale verankering van volksvertegenwoordigers.

Ik heb geen zin om te leven in een België dat voor zijn bestuur een volstrekt overwicht geeft aan Brabant, en op een verre afstand Antwerpen.

No Thx.

Citaat:
Jij wenst geen confederatie maar je organiseert de kieskringen wel zo en je ziet daar geen probleem mee, tjah.
Die kritiek slaagt nergens op... Dit heeft niets te maken met confederatie, dus onafhankelijkheid en daarna een confederaal verdrag tot samenwerking.

Even in herinnering brengen : er zijn in heel de wereld waar er parlementaire democratieën zijn twee landen die werken met één nationale kieskring : Nederland, en Israël. Zijn al die andere parlementaire democratieën dan deficiënt volgens jou ?

Laatst gewijzigd door Pandareus : 10 mei 2024 om 12:31.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2024, 12:36   #185
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
...
Gezever... Er is één regering geweest met een zware minderheid langs waalse kant. Eén.

Toen was er geen enkele Vendelier die daar ook maar enig bezwaar tegen formuleerde, dat was blijkbaar géén probleem.
Sedert wanneer is het aan de Vlamingen om te gaan klagen dat de Franstaligen benadeeld worden?
Wat voor een debiele quatschredeneringen!

Citaat:
Maar als er een kleine Vlaamse minderheid is in een FedReg -die dan nog veroorzaakt is doordat De Wever ze zelf organiseerde via zijn poging om de liberalen te couilloneren, dan is er volgens de vendeliers een groooot probleem !...
Ah, natuurlijk.
Het gaat dan over ONZE rechten.
Zelfs een trans-sos zou dat moeten begrijpen.

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 10 mei 2024 om 12:37.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2024, 12:37   #186
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Maar dat zijn uw zorgen niet, we horen u om de haverklap zeggen dat ze veilig in een cordon zitten.
Toch raar dat je zo bezorgd bent dat hij nog rondloopt.
Of heb je schrik dat uw prutspartijtje uiteenvalt?
Mijn partij heeft niets te zien met de Vlaamse Führer en zijn aangekondigde emigratieplannen voor zichzelf.

Op wat slaagt deze kleutervergelijking eigenlijk ?
Oud 10 mei 2024, 12:42   #187
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sedert wanneer is het aan de Vlamingen om te gaan klagen dat de Franstaligen benadeeld worden?
Wat voor een debiele quatschredeneringen!
Aangezien we over federale en dus Belgische materie spreken : sinds het ontstaan van ons land.

Den Strydt tuschen de goede Vlaeminck ende den snode Wael
is voer voor de boerkes en retards.
Oud 10 mei 2024, 12:45   #188
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
[b][color="Blue"]

Ah, natuurlijk.
Het gaat dan over ONZE rechten.
Zelfs een trans-sos zou dat moeten begrijpen.
Neen, dat is nu net de achterlijke zever. We spreken over federale ordening, federale politiek, over België. Niet over de frustraties van wat separatisten met nostalgie naar Bokrijk die denken dat ze een hoger doel hebben : den Vlaem bevryden van het juk van de ingebeelde vijand den Wael.
Oud 10 mei 2024, 12:46   #189
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Aangezien we over federale en dus Belgische materie spreken : sinds het ontstaan van ons land...
Wat een onnozelheid.
De Franstaligen zijn groot genoeg om voor hun eigen belangen op te komen, laat staan dat het de Vlaamsnationalen zouden zijn die voor de Franstalige belangen zouden moeten opkomen.
Is het daar in Ronse al zo warm dat uw hersenen aangetast zijn?
Oud 10 mei 2024, 12:59   #190
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat een onnozelheid.
De Franstaligen zijn groot genoeg om voor hun eigen belangen op te komen, laat staan dat het de Vlaamsnationalen zouden zijn die voor de Franstalige belangen zouden moeten opkomen.
Is het daar in Ronse al zo warm dat uw hersenen aangetast zijn?
Wat de Vlaams-nationalisten willen bekomen interesseert me geen bal. Ik ben geen N-VA'er en deel hun nostalgisch-romantische kijk op taalhomogeen geordende landsgrenzen niet.

Tegelijk zie ik ook de realiteit : als het gaat over de vraag : 'de knikkers of het spel' zie ik duidelijk dat N-VA haar partijtop gaat voor de knikkers en dus federale deelname van hun partij als ultieme goal bepaalt.

Als het gaat over het sprokkelen van ex VU kiezers hun stem is al die vendelzwierderij nog 'belangrijk'. Maar als het over de écht belangrijke zaken gaat (deelname of net niet, aan een bestuurscoalitie) dan gooien ze die bullshit zelf in de gracht.

Maar maak je daar allemaal maar niet teveel zorgen over hoor, dat zijn vraagstukken voor de ernstige partijen om op te lossen, n-va, liberalen, sossen, tsjeven en groenen zullen dat wel doen.
Oud 10 mei 2024, 13:06   #191
vanderzapig
Europees Commissaris

vanderzapig's schermafbeelding

Standaard

Liberale tandems staan altijd garant voor veel jolijt.

Net als deze draad trouwens.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2024, 13:06   #192
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Wat de Vlaams-nationalisten willen bekomen interesseert me geen bal.
Vreemd, want ik denk dat zowat 80% van jouw posts gaan over Vlaams-nationalisten.
U sprak ook van "vendeliers", dus vanuit jouw pretentieuze, arrogante opinie had je het wel degelijk over Vlaams-nationalisten.
Dat geheugenverlies van jou neemt echt wel gevaarlijke proporties aan.

Citaat:
Ik ben geen N-VA'er en deel hun nostalgisch-romantische kijk op taalhomogeen geordende landsgrenzen niet...
Iedereen weet ondertussen dat jij Peter1962 bent, een trans-sos, een sos die in de verkeerde partij zit dus, omwille van één partijpunt waar je het niet mee eens was.
Geen wonder dat je dan zo'n rare opinies verkondigt.

Citaat:
Maar maak je daar allemaal maar niet teveel zorgen over hoor, dat zijn vraagstukken voor de ernstige partijen om op te lossen, n-va, liberalen, sossen, tsjeven en groenen zullen dat wel doen.
Zorgen maak ik mij niet, ik zou mij eerder zorgen maken mocht ik voorstander zijn van een prutspartij die dreigt onder de kiesdrempel te geraken in veel provincies, dat geliefde niveau dat trans-sossen wel erkennen.
Oud 10 mei 2024, 13:12   #193
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat jij zegt is juist, maar geeft geen antwoord op zijn verhaal.

De reden dat men kieskringen per provincie organiseert en niet in één nationale kring is omdat men heel bewust ervoor kiest om een geografische verankering te hebben van de volksvertegenwoordiging, over heel het land, en ook vanuit provincies met minder bevolkingdichtheid in grote steden.

Moest dat niet langer het geval zijn, gaat bv de Limburg er bekaaid vanaf komen inzaken volksvertegenwoordigers. Ook Oost-Vlaanderen zal buiten Gent grotendeels zonder volksvertegenwoordigers vallen. Idem zo in West-Vleuteren.

In één kieskring krijg je een massaal overwicht in de parlementaire vertegenwoordiging van diegenen die opkomen in de grootste stedelijke gebieden.

Groot-Brussel domineert dan duidelijk, met op 50% afstand Groot-Antwerpen.
Inderdaad. Ik had zelfs niet door dat dat echt zijn probleem of zijn vraag was.

En als mijn geheugen goed is, dan waren het voor de provinciale kieskringen, zelfs arrondissementele kieskringen. (sommige oude arrondissementen werden wel samen genomen ...)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2024, 13:17   #194
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Inderdaad. Ik had zelfs niet door dat dat echt zijn probleem of zijn vraag was.

En als mijn geheugen goed is, dan waren het voor de provinciale kieskringen, zelfs arrondissementele kieskringen. (sommige oude arrondissementen werden wel samen genomen ...)
Verafstoot dacht dat hij zijn voordeel kon doen met van arrondissementen over te schakelen naar provincies voor zijn kieskringen.
Het was de tijd dat heel de VLD pretentieus en arrogant dacht dat zij de nieuwe grote volkspartij waren.
Ondertussen zingen ze een toontje lager, en proberen ze het kiessysteem op een andere manier te manipuleren.
Enerzijds door voor een federale kieskring met slechts 20 zitjes te pleiten, hopende dat ze daar hun kanseliersbonus zouden kunnen verzilveren, en anderzijds voor weer kleinere kieskringen voor de rest, in de hoop van wat bastions te kunnen redden.

Niets anders dan plat opportunisme, en het ziet ernaar uit dat beiden zullen falen.

Als na de verkiezingen Paul Magnette, Bart De Wever of iemand anders die niet tot de VLD behoort premier wordt, zal de appetijt voor een federale kieskring rap weg zijn.
Oud 10 mei 2024, 13:25   #195
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een zeer terechte opmerking van Van Tichelt : als het Blok aan de macht komt, dringt een verhuis naar een ander land zich op.

Verstandige man.
Voor mij zijn mensen van die overtuiging zoals geuit door den Tichelt en de Lafchaert de aller aller domsten.
De intelligente mens zegt: ik zal mijn best doen om de volgende verkiezingen te winnen zodat ik hen kan terugdringen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 10 mei 2024, 13:33   #196
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aangezien we over federale en dus Belgische materie spreken : sinds het ontstaan van ons land.

Den Strydt tuschen de goede Vlaeminck ende den snode Wael
is voer voor de boerkes en retards.
De parler van familie De Croo (senior en zijn wijf)

Oud 10 mei 2024, 13:35   #197
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, dat is nu net de achterlijke zever. We spreken over federale ordening, federale politiek, over België. Niet over de frustraties van wat separatisten met nostalgie naar Bokrijk die denken dat ze een hoger doel hebben : den Vlaem bevryden van het juk van de ingebeelde vijand den Wael.
Ik denk niet dat dat mijn hoger doel zou zijn.
Ik stel voor mezelf dat dit mijn hoger doel is. Die handelswijze, dat denken ... heeft een naam. Politieke vrijheid.

Oud 10 mei 2024, 13:36   #198
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
@ panda, een libérale tandem?

Dat meen je niet, dit is om je een breuk te lachen.

Ze hebben niet eens een tanden, hoogstens een trottinette waar ze met twee proberen op te staan. ( wat bij wet verboden is)
De 0VLD gaat gaan lopen als het VB aan de macht komt. Mmmmm.... verleidelijk
Oud 10 mei 2024, 13:52   #199
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter

Onzijdig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
De 0VLD gaat gaan lopen als het VB aan de macht komt. Mmmmm.... verleidelijk
LOL ik vermoed dat er iemand minder hoog van de toren gaat blazen na de verkiezingen.

Tja, wat wil je als de broek tot op de enkels zakken.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2024, 14:00   #200
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Even in herinnering brengen : er zijn in heel de wereld waar er parlementaire democratieën zijn twee landen die werken met één nationale kieskring : Nederland, en Israël. Zijn al die andere parlementaire democratieën dan deficiënt volgens jou ?
Die hebben geen hele koterij aan grendels, puriteinen etc., ontworpen om de democratische meerderheid machteloos te maken.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be