Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 september 2003, 09:01   #1
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Steeds meer leerlingen spijbelen
Verband tussen spijbelen en kansarmoede
Van onze redactrice
BRUSSEL -- In Vlaanderen waren vorig schooljaar 3.686 leerlingen meer dan dertig halve dagen onwettig afwezig. Dat blijkt uit de jongste cijfers van het ministerie van Onderwijs. Dat is aanzienlijk meer dan het jaar daarvoor, ondanks de inspanningen om de spijbelaars op het rechte pad te brengen.


De zon schijnt, ik heb gisteren mijn verjaardag gevierd en ik heb een hekel aan die van Engels en dus ga ik deze voormiddag niet naar school.'' Het is maar één getuigenis van een spijbelende leerling.

Elf tot veertien procent van de leerlingen in het secundair onderwijs spijbelt wel eens. Het mag niet, maar het is geen drama. Maar voor sommige jongeren is niet naar school gaan een gewoonte geworden.

Als leerlingen van het algemeen secundair onderwijs meer dan dertig halve dagen onwettig afwezig zijn -- voor het deeltijds beroepssecundair onderwijs twintig halve dagen -- moet de school dit melden aan het ministerie van Onderwijs.

De helft van de secundaire scholen registreerde vorig schooljaar een of meer leerlingen met problematische afwezigheden. Samen ging het om 3.686 leerlingen, 0,83 procent van de schoolpopulatie. Dat is 16 procent meer dan vorig jaar. De stijging deed zich voor in alle onderwijsvormen.

De meeste spijbelaars zijn tussen de 17 en 18 jaar. Bijna twee derde van de 3.686 spijbelaars zit in het gewoon voltijds secundair onderwijs.

Van die groep zit de helft in het beroepsonderwijs, 15 procent in het technisch onderwijs, een kwart in de eerste graad van het secundair onderwijs, 4 procent in het algemeen secundair en 2 procent in het kunstonderwijs.

Toch maakt het aantal problematische spijbelaars in het voltijds secundair onderwijs maar een half procent uit van de gehele schoolbevolking.

Het spijbelgedrag is veel problematischer in het deeltijds secundair onderwijs. Meer dan 17 procent van de leerlingen daar spijbelt vaak. In het buitengewoon secundair onderwijs is dat iets meer dan 3 procent.

Uit het rapport over het schooljaar 2001-2002 blijkt nog dat spijbelen en kansarmoede vaak samenhangen. 64 procent van de hardnekkige spijbelaars in Groot-Antwerpen woont in kansarme buurten. In Gent is dat zelfs 76 procent. Robert Accou van de Gentse unit Jeugd en Gezin verbaast het niet: ,,Als ik spijbelaars naar huis breng en zie in welke omstandigheden ze leven, verbaas ik me er soms over dat ze niet meer doen dan niet naar school gaan.''

De Standaard
----------------------------------------

Waarom krijg ik nu het gevoel dat het dezelfde spijbelende "leerlingen" zijn die me een onveiligheids"gevoel" geven?

Of zouden dat nu nét de toekomstige gediscrimineerde allochtonen kunnen zijn, die door de racistische werkgevers niet aangenomen worden ?

Terwijl die mensen gewoon nooit de KANS hebben gekregen om naar school te gaan.
De KANSarmen dus!

,,Als ik spijbelaars naar huis breng en zie in welke omstandigheden ze leven, verbaas ik me er soms over dat ze niet meer doen dan niet naar school gaan.''

Ik zou denken dat ze het dan op school veel aangenamer zouden kunnen vinden dan thuis?


Maar anderzijds kan ik me er wel op verheugen dat het de nieuwe trend wordt om niet meer over "allochtonen" te praten, maar wel over "kansarmen".
Dan kunnen misschien de witte kansarmen OOK eens gratis rijlessen krijgen via de VDAB!
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2003, 16:57   #2
prutske
Burgemeester
 
prutske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 586
Standaard

Rap opgelost.
Na twee maal een verwitteging,kindergeld inhouden.
Ze zullen dan wel naar hun kinderen omkijken,zoals onze ouders vroeger.
prutske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2003, 15:34   #3
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Allez! en nu het volgende:


Belgische leerlingen spijbelen weinig
Voelen zich niet betrokken

15:12:41

BRUSSEL/PARIJS -- Een internationale vergelijking leert dat Belgische leerlingen uit het secundair onderwijs relatief weinig spijbelen. Slechts 14 procent van de leerlingen blijft geregeld van school weg. Een derde van de leerlingen voelt zich echter niet betrokken bij het schoolgebeuren, en dat is een relatief hoog cijfer.


ANDERE WEBSITES
Website Oeso: OECD Report Highlights Problems of Student Disaffection in Schools



De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso), een denktank van de geïndustrialiseerde wereld, maakt zich in een rapport zorgen over het hoge spijbelgedrag en de lage betrokkenheid in het hoger middelbaar (15-jarigen). Jongeren met onvoldoende inzet hypothekeren hun verdere leven en hebben in de school een negatieve invloed op andere leerlingen. De Oeso roept overheden op hieraan harder te werken.

Voor België laten de cijfers geen eenduidige conclusie toe. Met veertien procent spijbelaars zit België globaal genomen goed, het gemiddelde in de hele Oeso ligt rond twintig procent. De verschillen zijn echter groot. Vijf procent van de scholen heeft tot 37 procent spijbelaars, eveneens vijf procent heeft minder dan vier procent spijbelaars. Vooral scholen met leerlingen uit begoede klassen, strenge scholen en scholen met goede relaties tussen leraars en leerlingen hebben weinig spijbelaars.
De Oeso-onderzoekers hebben ook gekeken naar de mate waarin leerlingen zich op hun plaats voelen op school, de mate waarin ze school ervaren als een troef voor de toekomst. Met 32 procent leerlingen die zich niet thuis voelen op school, zit België boven het Oeso-gemiddelde van een op vier. De variatie tussen scholen is op dit punt beperkter: tussen 24 en 39 procent van de leerlingen voelt zich niet thuis.

De studie laat zien dat spijbelaars en ongelukkige leerlingen niet noodzakelijk verloren zijn. Leerlingen die zich niet thuis voelen op school, zijn gemiddeld iets meer geletterd dan de norm. Spijbelaars zitten wel onder die norm, maar niet dramatisch laag.


DE STANDAARD

__________________________

Volgens mij zeggen ze hier hetzelfde als hetgeen ik hierboven zei, maar dan andersom.

ik zal het nooit leren!
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2024, 02:59   #4
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 19.299
Standaard

En het wordt erger en erger. (al bijna tien keer zoveel spijbelaars tegen twintig jaar geleden)

De ouders straffen lijkt me niet zo'n goed idee want in sommige gevallen (die ik in mijn omgeving waarneem) ligt de fout niet bij de ouder(s) maar bij ... de overheid. Zo zie ik dat - om onbegrijpelijke reden in tegenstelling tot allahtone ouder(s) - autochtone alleenstaande ouders gedwongen worden te gaan werken waardoor ze de kinderen niet naar school kunnen slaan of roepen omdat ze op dat moment (gedwongen) aan het werk zijn. Waaraan zou dat eigenlijk liggen dat al die autochtone alleenstaande moeders hier in de buurt aan het werk zijn en de allahtone niet ? Zit de overheid daar voor iets tussen of is dat door de cultuur, door sociale druk, leven we niet in eenzelfde samenleving ?
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

De islamieten zijn de kolonisatoren.

Laatst gewijzigd door Vlad : 21 mei 2024 om 03:04.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2024, 07:55   #5
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.807
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Allez! en nu het volgende:

Belgische leerlingen spijbelen weinig
…………
Volgens mij zeggen ze hier hetzelfde als hetgeen ik hierboven zei, maar dan andersom.

ik zal het nooit leren!
Typisch de linkse draaikonten en hypocrieten die zichzelf telkens tegenspreken, de laagste "standaard".
Van
"Steeds meer leerlingen spijbelen
Verband tussen spijbelen en kansarmoede"
Naar
"Belgische leerlingen spijbelen weinig"
Duh....

Allemaal dikke bullshit en enkel weer om, met afgezaagde en goedkope smoesjes de onwil van allochtoon gespuis om te studeren, te verdoezelen want die maken liever de maatschappij onveilig als hangjongeren en als minderjarige verdienen ze reeds meer met drugs dan een volwassene met een fulltime job.
Ze worden bovendien niet eens gestraft.
De oorzaak van de achterstand bij allochtonen begint al in de kleuterklas: de TAAL en die achterstand halen ze niet meer in.
Dat heeft niks maar dan ook niks te maken met kansarmoede maar met de onwil van allochtonen om te integreren en het falen van integratiebeleid van de politiek.

Het onderwijsniveau werd al verlaagd voor de slaagkansen van deze allochtone spijbelaars met vroegtijdige uitval die geen zin hebben in een opleiding.
Nu merkt iedereen dat het kelderen van het onderwijsniveau een maat voor niks geweest is en helemaal niks veranderd heeft want allochtonen willen nog steeds niet studeren en een vak leren omdat in hun toekomst immers het grote drugsgeld lonkt.

En we zijn in verkiezingstijd en dit is een poging van de politieke paljassen om het verkloten van het onderwijs, waarvoor zij verantwoordelijk zijn, enigzins recht te lullen, meer is dat niet.
Ze zijn terecht bang om afgerekend te worden voor het verknoeien van ons hele onderwijssysteem voor allochtonen die toch niet willen studeren.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be