Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 30 mei 2024, 17:43   #51721
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Ik heb geen tijd om als enige op alles te antwoorden, heb nog andere dingen te doen.
Dan zal men weer zeggen dat ik "weiger te antwoorden".
Als je denkt dat ik niet geantwoord heb op een belangrijke post gelieve deze dan te herhalen. Zoals ik doe met Jan, maar hij blijft weigeren om te antwoorden of hij zou aanvaarden dat media en onderwijs verplicht in het Frans zou moeten verlopen in heel Belgie, en blijft ook weigrren bewijs te leveren voor zijn boute uitspraak dat de aanvaller van Fico pro-Russisch zou geweest zijn.

Laatst gewijzigd door tomm : 30 mei 2024 om 17:44.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2024, 17:48   #51722
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er was geen enkele wet van het jonge België dat de officiële Franse eentaligheid bepaalde. Geen enkele.
Het was wel de realiteit.

Een realiteit waar het regine in Kiev naartoe wil, dus de omgekeerde evolutie van in Belgie.
Oud 30 mei 2024, 17:52   #51723
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik heb geen tijd om als enige op alles te antwoorden, heb nog andere dingen te doen.
Dan zal men weer zeggen dat ik "weiger te antwoorden".
Als je denkt dat ik niet geantwoord heb op een belangrijke post gelieve deze dan te herhalen. Zoals ik doe met Jan, maar hij blijft weigeren om te antwoorden of hij zou aanvaarden dat media en onderwijs verplicht in het Frans zou moeten verlopen in heel Belgie, en blijft ook weigrren bewijs te leveren voor zijn boute uitspraak dat de aanvaller van Fico pro-Russisch zou geweest zijn.
Dan is er toch maar één remedie die ik u, commietommie, kan aanraden: even langs gaan bij de oogarts. Een bril kan ongetwijfeld wel helpen om mijn commentaar te vinden die ik schrijf bij de twee aantijgingen die u nu mijn richting uitstuurt. U zult dan plotseling ook het citaat uit een Slovaakse krant zien staan. Dan zult u ook lezen waarom uw vergelijking totaal niet klopt. Meer zelfs, u zult dan eindelijk zien dat ik het niet eenmaal maar tweemaal uitgebreide heb uiteengezet. Dus, beste commietommie, die bril kan ik u echt wel aanraden. Het zal u dan eindelijk ook in staat stellen om te zien welke afzender er op de debatfiche staat die u hier al een hele tijd bovenhaalt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2024, 17:55   #51724
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Westerse druk? Janoekovitsj trok naar de presidentsverkiezingen van 2010 met de uitdrukkelijke belofte dat hij Oekraïne de EU zou binnenloodsen. Hoe verbazend het nadien ook moge klinken, maar deze Russofiele president had dit als grote strijdpunt van zijn programma. En hij heeft ook na zijn overwinning woord gehouden. In 2012 ging het in de rechte lijn naar een overeenkomst tussen EU en Oekraïne. De ondertekening van het raamakkoord was voorzien p de top van Vilnius, waar Janoekovitsj echter plotseling de boot afhield. De reden is al snel duidelijk geworden.

Er is geen gewelddadige afzetting, want hij heeft zelf tot een akkoord gekomen met de oppositie over zijn aftreden en het houden van nieuwe presidentsverkiezingen. Daarna heeft het parlement trouwens zijn afzetting geregeld, wat volgens de Oekraïense grondwet ook het prerogatief is van het parlement. Het verhaaltje van enige "gewelddadige afzetting" is weer een debatfiche uit Moskou.
Dat akkoord werd niet nageleefd door de oppositie, die zeifs opriep om Yanukovich te vermoorden. (zie boven)

Ook de afzetting door het parlement verliep niet grondwettelijk, dat is reeds in het lang en het breed op deze draad aan bod gekomen.

Wat het EU associatieverdrag betreft had Barroso Yanukovich ondr druk gezet. Hij wilde namelijk meer handelsbarrieres tussen Rusland en Oekraine en daar waren ze in Oost-Oekraine geweldig tegen. Op die manier gooide ook de EU olie op het vuur.
Oud 30 mei 2024, 18:02   #51725
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het was wel de realiteit.

Een realiteit waar het regine in Kiev naartoe wil, dus de omgekeerde evolutie van in Belgie.
U spartelt weer. Uw bewering was dat België officieel eentalig Frans was. Dat was het niet.

In meerdere aspecten is er een grote mate van gelijkenis tussen de Vlaamse emancipatiebeweging en wat in Oekraïne gebeurt. Hier in Vlaanderen is er een harde taalstrijd gevoerd moeten worden om uiteindelijk een volwaardige status te bereiken voor het Nederlands. Was dat niet gebeurd, dan had men ongetwijfeld geëindigd bij de situatie zoals we nu zien in Frans-Vlaanderen. Het zal niet meer lang duren voor de laatste, stokoude Vlaamstaligen sterven en de laatste het licht van het Vlaams uitdoet. De paar lesjes gekunsteld "flamand" die men nu toelaat in het Frans onderwijs, zullen daar niets aan de taalkundige dominantie van het Frans veranderen.

In Oekraïne heeft men ook steeds dieper beseft dat men ook de nodige maatregelen moest nemen om de Oekraïense taal te beschermen, ten opzichte van de imperialistiche Russische buur die tot voor kort tentakels had tot diep in Oekraïne. De Oekraïners hebben tijdig beseft dat ze tenvolle moesten inzetten op de sociale opwaardering van hun taal. Iets wat men in het naburige Wit-Rusland totaal heeft nagelaten, waardoor het Wit-Russisch nu eigenlijk langzaam aan aan het wegkwijnen is. Het is nog hoogstens de taal van een deel van het platteland, van oude mensen... en wat folkloristische liedjes.

Dat de Russische buur graag een Wit-Russisch scenario had gezien in Oekraïne is niet te ontkennen. Iedere stap in het versterken van de Oekraïense eigenheid, ook op taalgebied, betekent immers een minder losse band met Rusland. En dit heeft Poetin zeker nooit kunnen verwerken. Vandaar nog altijd zijn imperialistisch waanideeën over de band tussen Rusland en... "Klein-Rusland", zoals hij Oekraïne meer dan eens omschrijft in zijn paper over dit onderwerp. Hij wil een gedwee Oekraïne en de Russische taal speelt hierin natuurlijk een sleutelrol.
Oud 30 mei 2024, 18:06   #51726
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan is er toch maar één remedie die ik u, commietommie, kan aanraden: even langs gaan bij de oogarts. Een bril kan ongetwijfeld wel helpen om mijn commentaar te vinden die ik schrijf bij de twee aantijgingen die u nu mijn richting uitstuurt. U zult dan plotseling ook het citaat uit een Slovaakse krant zien staan. Dan zult u ook lezen waarom uw vergelijking totaal niet klopt. Meer zelfs, u zult dan eindelijk zien dat ik het niet eenmaal maar tweemaal uitgebreide heb uiteengezet. Dus, beste commietommie, die bril kan ik u echt wel aanraden. Het zal u dan eindelijk ook in staat stellen om te zien welke afzender er op de debatfiche staat die u hier al een hele tijd bovenhaalt.
Kunt U dat citaat, met bronvermelding, even herhalen? Dan ga ik het vergelijken met mijn bron, namelijk politico.

U maakte de vergelijking met de situatie van de Franstaligen in Vlaanderen, minder dan 1 % en meestal recente inwijkelingen. Vlaanderen is trouwens geen land maar een regio.
40% van de Oekrainers heeft Russisch als moedertaal, en dat al eeuwen. In sommige regio s de grote meerderheid. Kun je dus best vergelijken met de situatie van de Franstaligen in Belgie, ook ongeveer 40%.
Oud 30 mei 2024, 18:14   #51727
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U maakte de vergelijking met de situatie van de Franstaligen in Vlaanderen, minder dan 1 % en meestal recente inwijkelingen. Vlaanderen is trouwens geen land maar een regio.
40% van de Oekrainers heeft Russisch als moedertaal, en dat al eeuwen. In sommige regio s de grote meerderheid. Kun je dus best vergelijken met de situatie van de Franstaligen in Belgie, ook ongeveer 40%.
Weer een debatfiche uit Moskou: "Oekraïners spreken al eeuwen Russisch". Helemaal niet. Het Russisch werd opgedrongen, desnoods met verboden en straffen. Daarom ook zullen verschillende tsaren verboden afkondigen op het onderwijs in het Oekraïens, op het publiceren en verspreiden van boeken in Oekraïens. In de Donbas is de meerderheidspositie van het Russisch zelfs vrij recent en het gevolg van de industrialisatie van de regio.

Lees maar na:

https://en.wikipedia.org/wiki/Russification_of_Ukraine

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 30 mei 2024 om 18:21.
Oud 30 mei 2024, 18:39   #51728
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Vlaanderen is geen land". Het ging dan ook niet om Vlaanderen als dusdanig, maar over de taalwetgeving van België. U slaat dus weer eens een beetje in het wilde weg.

En neen, je kan het zeker niet vergelijken met een verbod op Frans of Nederlands in België, want het Russisch is nu eenmaal geen rijkstaal van Oekraïne. Dat is enkel het Oekraïens. Vanaf dag één van de Oekraïense grondwet. En neen, die dateert niet van februari 2022.

"Het regime in Kiev..." Nogmaals een debatfiche uit Moskou. Bij mijn weten gaat het om de democratisch verkozen regering van Kyiv. U zit er echt wel heel diep, commietommie, in die konijnenpijp van de Russische propaganda. Niet alleen het door u gevolgde discours toont het aan, maar ook de gekozen woordenschat. Dat laatste spoort feilloos met wat ze daar in Moskou allemaal uitbraken. U kennende ben ik evenwel niet verwonderd... Een "fellow traveller" die uiteindelijk verveld is tot een Poetintrol.
De taalwetgeving van Belgie garandeert de rechten van de verschillende historische taalgeneenschappen, die van Oekraine niet. Akkoord of niet?

Dat het Russisch, de taal van 40 % van de bevolking, geen officiele taal is, toont aan dat deze minderheid onderdrukt wordt. Of kunt u mij een ander voorbeeld geven van een democratisch land waar een grote historische taalminderheid van meer dan een derde van de bevolking hun taal zo goed als niet mag gebruiken in onderwijs, media, etc.?

Er zijn tal van partijen, media, sociale media, etc. verboden in Oekraine. Dan kun je niet meer spreken van vrije verkiezingen en dus wel degelijk van een regime.

"U zit diep in de konijnenpijp van de westerse elite".

Een trol is iemand die vanalles beweert waar geen bewijs voor is. Bvb. dat Fico bijna vermoord zou zijn door een pro-Rus.
Ik geef bij zo goed als alles dat ik schrijf betrouwbare referenties.

Laatst gewijzigd door tomm : 30 mei 2024 om 18:41.
Oud 30 mei 2024, 18:47   #51729
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weer een debatfiche uit Moskou: "Oekraïners spreken al eeuwen Russisch". Helemaal niet. Het Russisch werd opgedrongen, desnoods met verboden en straffen. Daarom ook zullen verschillende tsaren verboden afkondigen op het onderwijs in het Oekraïens, op het publiceren en verspreiden van boeken in Oekraïens. In de Donbas is de meerderheidspositie van het Russisch zelfs vrij recent en het gevolg van de industrialisatie van de regio.

Lees maar na:

https://en.wikipedia.org/wiki/Russification_of_Ukraine
U liegt opnieuw.

Het Russisch is al vele eeuwen aanwezig in Oekraine, in veel streken zelfs eerder dan het Oekraiens.

The first waves of Russian settlers onto what became Ukrainian territory came in the late 16th century to the area known as Slobozhanschyna or Sloboda Ukraina, in what is now northeastern Ukraine. This territory was settled after being abandoned by the Tatars.[2]

Merk op dat voor de Russen de Tataren in de meerderheid waren in grote stukken van Zuid- en Oost-Oekraine.

In grote stukken van Zuid- en Oost-Oekraine sprak de meerderheid nooit Oekraiens, bvb. Odessa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Histor...age_in_Ukraine

At the beginning of the 20th century, Russians were the largest ethnic group in almost all large cities within Ukraine's modern borders, including the following: Kyiv (54.2%), Kharkiv (63.1%), Odesa (49.09%), Mykolaiv (66.33%), Mariupol (63.22%), Luhansk, (68.16%), Kherson (47.21%), Melitopol (42.8%), Yekaterinoslav (current Dnipro), (41.78%), Yelisavetgrad (current Kropyvnytskyi) (34.64%), Simferopol (45.64%), Yalta (66.17%), Kerch (57.8%), Sevastopol (63.46%).[5] The Ukrainian migrants who settled in these cities entered a Russian-speaking milieu (particularly with Russian-speaking administration) and needed to adopt the Russian language.

Wat de Donbas betreft deze streek was zeer dun bevolkt voor de industrialisatie, voornamelijk bewoond door nomadische stammen. (Tataren en Kozakken). De Kozakken worden geclaimd door zowel de Oekrainers als de Russen, ze spraken een overgangsdialect tussen Russisch en Oekraiens maar waren eigenlijk van Turks-Tataarse origine. Merk je nog aan de naam zelf "Kozak" (zelfde origine als Kazak), "Ataman", en tallize woorden uit het kozakkenrepertoire.

De Oekraiense taal werd onderdrukt door de tsaren in voornamelijk West- en Centraal-Oekraine, waar de grote meerderheid historisch gezien Oekraiens sprak. Onderdrukt niet alleen door de tsaren maar ook door uw Poolse vriendjes.

Laatst gewijzigd door tomm : 30 mei 2024 om 19:02.
Oud 30 mei 2024, 19:12   #51730
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Klein-Rusland (Oekraïens: ???? ?*???, Mala Rus’; Russisch: ????? ?*?????, Malaja Rossija, later ??????????, Malorossija), oorspronkelijk Kleine Rus’ (Russisch: ????? ?*???, Malaja Roes’), was de benaming die werd gebruikt voor het etnisch Oekraïense gebied in het Russische Rijk ten tijde van het late Russische tsarendom.

De benaming heeft haar oorsprong in de naam die de Byzantijnen aan het noordelijke en zuidelijke delen van de landen van Rus’ gaven; respectievelijk Grieks: ????? ?????, Makra Rosia; "Groot-Rusland") en Grieks: ????? ?????, Mikra Rosia; 'Rusland Minor' of 'Klein-Rusland').

https://nl.wikipedia.org/wiki/Klein-Rusland
Oud 30 mei 2024, 19:20   #51731
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat het Russisch, de taal van 40 % van de bevolking, geen officiele taal is, toont aan dat deze minderheid onderdrukt wordt. Of kunt u mij een ander voorbeeld geven van een democratisch land waar een grote historische taalminderheid van meer dan een derde van de bevolking hun taal zo goed als niet mag gebruiken in onderwijs, media, etc.?
En weer herhaalt u de leugenachtige debatfiche uit Moskou. Er is immers geen minderheid die in Oekraïne onderdrukt wordt.

Er is echter wel een land waar het Russisch niet mag gebruikt worden in het onderwijs. Dat is Letland. Sedert vorig schooljaar is het Russisch gebannen uit de scholen en wordt voortaan alles in het Lets onderwezen. Een meer dan terecht beslissing van de Letse overheid, daar een deel van de Russischtaligen nog steeds niet begrepen heeft dat ze niet in Rusland wonen maar in Letland.

Sedert dit jaar heeft men trouwens ook de Russischtalige TV- en radio-uitzendingen van de openbare omroep stopgezet.

Het toont ook nog eens hoe "meester-strateeg" Poetin zich grandioos heeft vergist. Met het vaandel voorop "we beschermen de Russischtalige wereld" trok hij ten oorlog tegen Oekraïne, maar ondertussen brokkelt de Russischtalige wereld af. En een weetje: in Oekraïne schakelen steeds meer mensen over op het Oekraïens, nemen ze taallessen... De versterking van het Oekraïens gaat zijn gang.
Oud 30 mei 2024, 19:40   #51732
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het Russisch is al vele eeuwen aanwezig in Oekraine, in veel streken zelfs eerder dan het Oekraiens.

The first waves of Russian settlers onto what became Ukrainian territory came in the late 16th century to the area known as Slobozhanschyna or Sloboda Ukraina, in what is now northeastern Ukraine. This territory was settled after being abandoned by the Tatars.[2]
En dan nemen we er eventjes een Russische bron bij. Goed lezen:

Citaat:
????? ??????-???????????? ????????? ?????????? ???????????? ?????????? ? ????? «????? ?????». ? XV—XVII ????? ???? ????? ??????????? ???????? ?? ?*??? ?????????? ?, ????????, ??????? ?? ??????????? ???????????. ???????? ???? ????????? ?? ?????????, ??????? ???????? ???????? «?????????».
Na de Tataren werd die regio dus grotendeels door... Oekraïners opnieuw bevolkt en slechts in mindere mate door Russen.

https://ru.wikivoyage.org/wiki/????????????

Uw partiële lezing wordt weer een bevestigd en daarmee natuurlijk de bewuste verdraaiing van de werkelijkheid. De historische als actuele werkelijkheid.

Leert u het dan nooit af, commietommie?
Oud 30 mei 2024, 19:42   #51733
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de historische context betekent het woord "Rus" iets anders en heeft het niets met etnische referentie te maken. In het hoofd van Poetin krijgt het evenwel een andere, imperialistische betekenis.
Oud 31 mei 2024, 05:02   #51734
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In de nacht van 29 op 30 mei zijn blijkbaar 2 ferries die dienden voor de Kherch oversteek getroffen in een ATACM aanval...

Opmerkenswaardig is dat de projectielen ,ten eerste doorheen een bepaakld indrukwekkend luchtafweersysteem geprikt zijn .Maar tevens ook dat de Ukies nu evident niet alleen kruisraketten maar ook ballistische wapens hebben met voldoende bereik en in grote aantallen....

De Kherch brug ,zowel spoorbrug als autoweg zelf worden blijkbaar al vele maanden niet meer gebruikt voor militar verkeer.....het opblazen ervan is nu niet de prioriteit...dat komt nog wel.

De veerdiensten echter beslist wel,en de UKR hebben,evident,zich de middelen verworven deze (ttz de aanlegplekken op de Krim-zijde) aan te pakken....

In ander nieuws lezen we hoe de Magura zeedrones alweer 2 Russische patroulleurs (deze keer kleine vaartuigen) die zich op onrechtmatige wijze in Oekrainse territoriale wateren bleken op te houden,met extreme voorbedachtheid gesanctioneerd hebben...Ik geloof niet dat daartoe de historische context en culturele overwegingen in medebeschouwing genomen zijn.

Laatst gewijzigd door kelt : 31 mei 2024 om 05:07.
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2024, 13:20   #51735
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dan nemen we er eventjes een Russische bron bij. Goed lezen:

Na de Tataren werd die regio dus grotendeels door... Oekraïners opnieuw bevolkt en slechts in mindere mate door Russen.

https://ru.wikivoyage.org/wiki/????????????

Uw partiële lezing wordt weer een bevestigd en daarmee natuurlijk de bewuste verdraaiing van de werkelijkheid. De historische als actuele werkelijkheid.

Leert u het dan nooit af, commietommie?
Uit uw bron wikivoyage, kan ik niets opmaken, en staat er niet wat U beweert.
Ik wacht trouwens nog steeds op een bron die zou bevestigen dat de aanvaller van Fico pro-Russisch zou geweest zijn, zoals U ten onrechte beweerde.

Mijn bron was daar duidelijk over, specifiek betreffende een bepaalde streek, maar in veel andere streken was het net zo.

Laatst gewijzigd door tomm : 31 mei 2024 om 13:24.
Oud 31 mei 2024, 13:26   #51736
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uit uw bron wikivoyage, kan ik niets opmaken, en staat er niet wat U beweert.
Grappig, u stelt eerst dat u er niets uit kan opmaken om dan onmiddellijk te zeggen dat er niet staat wat ik beweer... Hoezo? Als u niet kunt lezen wat er staat, kunt ook niet oordelen.

Blijkbaar is er een probleem om teksten in het Cyrillisch schrift te plaatsen. Ik doe het eventjes omgezet naar Latijns schrift:

Citaat:
Posle tataro-mongol?skogo našestvija territorija Slobožan?iny obezljudela i stala «Dikim polem». V XV—XVII vekah sjuda stali pereseljatsja ukraincy iz Re?i Pospolitoj i, ?asti?no, russkie iz Moskovskogo gosudarstva. Nazvanie kraja proizošlo ot poselenij, kotorye ukraincy nazyvali «slobodami».
Oud 31 mei 2024, 13:39   #51737
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En weer herhaalt u de leugenachtige debatfiche uit Moskou. Er is immers geen minderheid die in Oekraïne onderdrukt wordt.

Er is echter wel een land waar het Russisch niet mag gebruikt worden in het onderwijs. Dat is Letland. Sedert vorig schooljaar is het Russisch gebannen uit de scholen en wordt voortaan alles in het Lets onderwezen. Een meer dan terecht beslissing van de Letse overheid, daar een deel van de Russischtaligen nog steeds niet begrepen heeft dat ze niet in Rusland wonen maar in Letland.

Sedert dit jaar heeft men trouwens ook de Russischtalige TV- en radio-uitzendingen van de openbare omroep stopgezet.

Het toont ook nog eens hoe "meester-strateeg" Poetin zich grandioos heeft vergist. Met het vaandel voorop "we beschermen de Russischtalige wereld" trok hij ten oorlog tegen Oekraïne, maar ondertussen brokkelt de Russischtalige wereld af. En een weetje: in Oekraïne schakelen steeds meer mensen over op het Oekraïens, nemen ze taallessen... De versterking van het Oekraïens gaat zijn gang.
U hebt nog steeds niet geantwoord, zou het verbieden van het Nederlands in het secondair en hoger onderwijs in Belgie, en het verbieden van Nederlands in de media, tenzij er telkens een Franstalige vertaling is, de rechten van de Vlamingen schenden ja of nee?
U beweert immers dat zulke maatregelen de rechten van de Russisch talige minderheid niet schenden...

Trots vermeldt u hier dat uw Nazi-vriendjes uit Letland, Nazi-Jan ( U noemt mij commietom dan mag ik mij ook wel enige Spielerei veroorloven is het niet? Ik probeerde beleefd te blijven en een beschaafde discussie te voeren maar met sommige mensen is dat blijkbaar nirt mogelijk, Nazi-Jan) het Russisch, de moedertaal van bijna een derde van de Letten, verboden heeft.

In tegenstelling tot uw Nazi-vriendjes die de rechten van de minderheden beknotten en hen onderdrukken, hebben de neeste minderheden in Rusland hun eigen republieken, hun eigen scholen, etc.

En zo zie je wie er werkelijk de mensenrechten schendt. In de Baltische landen zijn ze natuurlijk niet aan hun proefstuk toe. Nergens anders werkte de bevolking zo enthousiast mee met de Nazi's.
De Sovjets zijn eigenlijk heel dom geweest achteraf gezien. Ze hadden hetzelfde moeten doen, de sutonomie van die landen volkedig afschaffen, en het Russisch opdringen in media, onderwijs, etc.
En stel nu dat je zou beweren dat dat zo was, ik kan refereren naar tal van uitzendingen van de Baltische tv zenders uit de jaren 70 en 80. Jamner genoeg hebben de Sovjets die talen toen niet verboden in media en onderwijs, Sovjets waren immers geen Nazi's.
Overigens was de officiele taal in Letland, tot begin 20ste eeuw, niet Lets maar Duits.

Overigens het is een bewuste westerse politiek om het Russisch en de Russische cultuur terug te dringen, sinds de jaren 90. Een cultuuroorlog waar Hitler trots op zou geweest zijn. Uit Donbas, de Krim, etc. en Belarus zal dat alvast niet lukken. Ook in Georgie, Zuid-Ossetie, Kazachstan, etc. niet.
De Russen, samen met China en anderen, zijn nu wel bezig, en goed op dreef, om de westerlingen uit Afrika, het Midden-Oosten, etc. te gooien.
In Zuid-Afrika heeft "shoot the boers" Malema alvast de verkiezingen gewonnen. Wie oorlog en confrontatie wil kan oorlog krijgen.

Laatst gewijzigd door tomm : 31 mei 2024 om 14:00.
Oud 31 mei 2024, 13:45   #51738
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
In de nacht van 29 op 30 mei zijn blijkbaar 2 ferries die dienden voor de Kherch oversteek getroffen in een ATACM aanval...

Opmerkenswaardig is dat de projectielen ,ten eerste doorheen een bepaakld indrukwekkend luchtafweersysteem geprikt zijn .Maar tevens ook dat de Ukies nu evident niet alleen kruisraketten maar ook ballistische wapens hebben met voldoende bereik en in grote aantallen....

De Kherch brug ,zowel spoorbrug als autoweg zelf worden blijkbaar al vele maanden niet meer gebruikt voor militar verkeer.....het opblazen ervan is nu niet de prioriteit...dat komt nog wel.

De veerdiensten echter beslist wel,en de UKR hebben,evident,zich de middelen verworven deze (ttz de aanlegplekken op de Krim-zijde) aan te pakken....

In ander nieuws lezen we hoe de Magura zeedrones alweer 2 Russische patroulleurs (deze keer kleine vaartuigen) die zich op onrechtmatige wijze in Oekrainse territoriale wateren bleken op te houden,met extreme voorbedachtheid gesanctioneerd hebben...Ik geloof niet dat daartoe de historische context en culturele overwegingen in medebeschouwing genomen zijn.
Ik kan hier opnieuw een lange opsomming geven van de doelwitten die de Russen de laatste dagen hebben geraakt maar ik denk dat dit zinloos is. Leef gerust verder in uw eigen fantasiewereld waarin Kiev deze oorlog aan het winnen is, beter voor uw gemoedstoestand.

Natuurlijk, met die honderden miljarden aan westerse wapens kunnen ze wel iets raken, het zou helemaal triestig zijn moest dit niet zijn, maar aan het front blijven de Russen alvast aan de winnende hand.
En als U wil geloven dat Kiev de Kerch brug zou kunnen raken maar dat niet doet, be my guest.
Oud 31 mei 2024, 13:48   #51739
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Trots vermeldt u hier dat uw Nazi-vriendjes uit Letland, Nazi-Jan ( U noemt mij commieton dan mag ik mij ook wel enige Spielerei veroorloven is het niet? Ik probeerde beleefd te blijven en een beschaafde discussie te voeren maar met sommige mensen is dat blijkbaar nirt mogelijk, Nazi-Jan) het Russisch, de moedertaal van bijna een derde van de Letten, verboden heeft.
Daar komt weer de ware aard van commietommie boven! Ja, commietommie, want u hebt er nooit geheim van gemaakt een communist te zijn. Meer zelfs, u brak in het verleden zelfs meer dan eens een lans voor "vadertje Stalin". Ik daarentegen heb niets van doen met het nationaal-socialisme. Kortom, daar komt weer die leugenachtige aard van u boven. U moet dat meer doen, commietommie, zo ongenegeerd tonen wie je echt bent en welke mensknechtende ideologie u blijft verdedigen. Daarom verwondert het mij ook niet echt dat u onverholen partij kiest voor een agressor als Poetin. De kaarten zijn gelegd. Heel goed dat iedereen kan zien hoe ze liggen!
Oud 31 mei 2024, 13:58   #51740
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Trots vermeldt u hier dat uw Nazi-vriendjes uit Letland ... het Russisch, de moedertaal van bijna een derde van de Letten, verboden heeft.
Ja, natuurlijk trots dat de Balten moedig en onverdroten een vuist durven maken naar de Russische imperialist. Vlamingen kunnen daar wat van leren! Trots dat ze hun samenleving verder ontdoen van al die aanslibsels van het Sovjetimperialisme. Trots dat ze een heel stringente taalpolitiek voeren die ervoor zorgt dat de Russen in de Baltische republieken eindelijk beseffen dat met hun vroeger hautaine houding van Übermensch nergens meer komen. De Balten zijn fiere volkeren. Met recht en reden een voorbeeld.

Nu ik uw bericht wat gezuiverd hebt van uw hysterische uithaal, kunnen we het verder over inhoud hebben. En dan moet ik weer vaststellen dat u eens te meer vervalt in dat leugenachtig discours. Het Russisch is immers niet verboden in Letland. Ga je naar Riga, dan zal je op straat ook Russisch horen. Ga je naar Daugavpils, dan is de kans zelfs heel groot dat je vrij uitsluitend Russisch hoort. Taalgebruik is in Letland vrij, net als in iedere democratische staat, net als in Oekraïne trouwens. Alleen heeft ieder land en iedere regio (die constitutioneel zo'n bevoegdheid heeft) het volle recht om een schoolsysteem te ontwikkelen dat ervoor zorgt dat iedereen de taal van het land leert en begrijpt. Begrijpelijk dat er soms enige ferme maatregelen nodig
zijn als een bepaalde bevolkingsgroep zich manifest afzet tegen de taal van het land.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be