Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juni 2024, 19:30   #101
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Pardon! Ik noem de Frankische periode, Midden-Francië, de Bourgondische Nederlanden, de Habsburgse Nederlanden, de zeventien provinciën, de Spaanse Nederlanden, de Oostenrijkse Nederlanden en het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Geen gezamenlijke geschiedenis zegt u? Ga u schamen!
Ik denk dat gij u beter moet informeren. Kijk
eens naar dit kaartje:

ooit gehoord van prinsbisdom Luik, land van Loon?

Lees hier eens: https://nl.wikipedia.org/wiki/Oostenrijkse_Nederlanden

Laatst gewijzigd door pajoske : 7 juni 2024 om 19:34.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2024, 19:43   #102
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik denk dat gij u beter moet informeren. Kijk
eens naar dit kaartje:

ooit gehoord van prinsbisdom Luik, land van Loon?

Lees hier eens: https://nl.wikipedia.org/wiki/Oostenrijkse_Nederlanden
Triest
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2024, 19:45   #103
pajoske

Standaard

Citaat:
Triest
Dat ge dat niet weet? Klopt.

Laatst gewijzigd door pajoske : 7 juni 2024 om 19:45.
Oud 7 juni 2024, 19:49   #104
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Neen. Dat ik u zeg dat de Zuidelijke Nederlanden zo'n 1500 jaar aan gezamenlijke geschiedenis delen en dat uw reactie een plattegrond van Midden-Francië is. Triest.

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 7 juni 2024 om 19:51.
Oud 7 juni 2024, 19:52   #105
pajoske

Standaard

Citaat:
Neen. Dat ik u zeg dat de Zuidelijke Nederlanden zo'n 1000 jaar aan gezamenlijke geschiedenis delen en dat uw reactie een plattegrond van Midden-Francië is. Triest.
Gij noemt Midden-Francië als gemeenschappelijke geschiedenis. Ik toon u een kaart waaruit blijkt dat dit niet klopt. Gewoon als één voorbeeld van uw foute bewering dat er een gemeenschappelijke Vlaamse geschiedenis is.
Oud 7 juni 2024, 20:05   #106
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Het spijt mij het feestje te vergallen, maar Nederland en Vlaanderen hebben gewoon geen gezamenlijke toekomst.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2024, 20:13   #107
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Citaat:
Gij noemt Midden-Francië als gemeenschappelijke geschiedenis. Ik toon u een kaart waaruit blijkt dat dit niet klopt. Gewoon als één voorbeeld van uw foute bewering dat er een gemeenschappelijke Vlaamse geschiedenis is.
Oké, u blijft muggenziften. Ik noem de Frankische periode, de Bourgondische Nederlanden, de Habsburgse Nederlanden, de zeventien provinciën, de Spaanse Nederlanden, de Oostenrijkse Nederlanden en het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Geen gezamenlijke geschiedenis zei u?
Oud 7 juni 2024, 20:16   #108
pajoske

Standaard

Citaat:
Oké, u blijft muggenziften. Ik noem de Frankische periode, de Bourgondische Nederlanden, de Habsburgse Nederlanden, de zeventien provinciën, de Spaanse Nederlanden, de Oostenrijkse Nederlanden en het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Geen gezamenlijke geschiedenis zei u?
Eén voorbeeld:

Laatst gewijzigd door pajoske : 7 juni 2024 om 20:17.
Oud 7 juni 2024, 20:18   #109
pajoske

Standaard

Zeventien provinciën:

Moet ik nog verder doen?
Oud 7 juni 2024, 20:20   #110
looneytoon1975
Burgemeester

looneytoon1975's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Het spijt mij het feestje te vergallen, maar Nederland en Vlaanderen hebben gewoon geen gezamenlijke toekomst.
De twee Limburgse provincies hebben daarentegen een goede verstandhouding. Nu de Brabanders nog op één lijn krijgen.
looneytoon1975 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2024, 20:21   #111
looneytoon1975
Burgemeester

looneytoon1975's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeventien provinciën:

Moet ik nog verder doen?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zeven_...een,(4%2C7%20m).

Nog even een tussenperiode
looneytoon1975 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2024, 20:26   #112
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door looneytoon1975 Bekijk bericht
De twee Limburgse provincies hebben daarentegen een goede verstandhouding. Nu de Brabanders nog op één lijn krijgen.
De twee Limburgse provincies hebben ook maar een kleine gemeenschappelijke (bestuurlijke) geschiedenis. Maar door huwelijken zijn de families aan beide zijden van de Maas wel nauw verbonden. Maar die familiale band met Vlaanderen is zowat onbestaande.
Oud 7 juni 2024, 20:29   #113
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De twee Limburgse provincies hebben ook maar een kleine gemeenschappelijke (bestuurlijke) geschiedenis. Maar door huwelijken zijn de families aan beide zijden van de Maas wel nauw verbonden. Maar die familiale band met Vlaanderen is zowat onbestaande.
De Euregio Maas-Rijn zal ook wel een handje helpen.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2024, 20:33   #114
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is pas vanaf de Bourgondiers (Fransen dus) dat er van ‘de Nederlanden’ kan gesproken worden.
En dat heeft ook maar enkele honderden jaren geduurd (tot het Plakkaat van Verlatinghe).
Die 15 jaar na Waterloo vergeet ik even.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 7 juni 2024 om 20:40.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2024, 21:48   #115
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Tijdens de Bourgondisch-Habsburgse periode, dus vanaf het einde van de 15de eeuw tot het einde van de 18de eeuw waren alle officiële documenten van het interne centraal bestuur uitsluitend in het Frans.
Tiens waarom stop je bij "einde van de 18de eeuw?

Citaat:
Voerden zowel de Habsburgers als de Spanjaarden en Oostenrijkers dan ook een verfransingspolitiek?
Ten gronde: het gaat over de grondwet, BW. De grondwet. Je weet wel, dat belangrijk document dat de grondslag voor een staat vormt en dat de burgers geacht worden te kennen.

Enkel in het Frans.

Terzijde: was de grondwet in het Koninkrijk der Nederlanden 1815-1830 ook in het Frans?

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 7 juni 2024 om 21:55.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2024, 23:41   #116
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Tiens waarom stop je bij "einde van de 18de eeuw?
Omdat er met die traditie in 1831 opnieuw aangeknoopt werd: Frans als interne taal in het centraal bestuur, taalvrijheid elders.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2024, 23:50   #117
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht

Ten gronde: het gaat over de grondwet, BW. De grondwet. Je weet wel, dat belangrijk document dat de grondslag voor een staat vormt en dat de burgers geacht worden te kennen.

Enkel in het Frans.
Dat betwist ik toch niet? Ik vind het overigens nogal merkwaardig dat er steeds verwezen wordt dat de Grondwet niet officieel in het Nederlands werd uitgevaardigd. Ze werd ook niet officieel in het Waals of Picardisch uitgevaardigd, nochtans waren die regionale talen in de 19de eeuw nog dominant bij de bevolking.

p.s. : deze discussie zou naar het surforum Geschiedenis verplaatst moeten worden…
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2024, 08:03   #118
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is geen foute bewering, omdat de geschiedenis nu eenmaal in perspectief gezien wordt. U pikt er gewoon een moment uit dat past in uw narratief. Kijk, voor Frankrijk kan ook zo'n moment bovenhalen om dan te oreren dat er "geen gemeenschappelijke Franse geschiedenis bestaat". Bijvoorbeeld het Frankrijk van de 12e eeuw met de uitbreiding van de Engelse macht tijdens het bewind van de Plantagenets.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2024, 08:09   #119
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat betwist ik toch niet? Ik vind het overigens nogal merkwaardig dat er steeds verwezen wordt dat de Grondwet niet officieel in het Nederlands werd uitgevaardigd. Ze werd ook niet officieel in het Waals of Picardisch uitgevaardigd, nochtans waren die regionale talen in de 19de eeuw nog dominant bij de bevolking.

p.s. : deze discussie zou naar het surforum Geschiedenis verplaatst moeten worden…
De vergelijking gaat totaal niet op, want er is geen schrifttaal uit het Picardisch of Waals ontwikkeld. Al in de middeleeuwen zien we dat het Romaans gedeelte van de Nederlanden op taalvlak volop de invloed ondergaat van Parijs en die "la langue du Roy" als referentie neemt. Er zaten ongetwijfeld wel wat regionalisme in de schrifttaal van bijvoorbeeld de stadsdocumenten van Namen, Doornik of Luik, maar er waren nooit echt pogingen geweest om een eigen schrifttaal te ontwikkelen. Dat gebeurt pas in de 19e eeuw.

Voor het Nederlands is dat wel anders geweest. De ontwikkeling van de Nederlandse schrifttaal is een proces dat al startte in de middeleeuwen, waarbij de culturele invloed van een centrum samenging met de economische macht. Vandaar dat achtereenvolgens het graafschap Vlaanderen, het hertogdom Brabant en dan later de Nederlandse Republiek elk hun invloed hebben laten gelden in die evolutie. Vandaar ook dat de Nederlandse taal een eigen geheel is, waarbij de Vlaamse, Brabantse en Hollandse dialecten een rol hebben gespeeld. Die schrifttaal bestond dus al toen jonge België het licht zag. De Belgische elite van die tijd heeft de bewuste keuze gemaakt om hiermee te breken.
Oud 8 juni 2024, 08:13   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat er met die traditie in 1831 opnieuw aangeknoopt werd: Frans als interne taal in het centraal bestuur, taalvrijheid elders.
In het Ancien Regime wordt "centraal bestuur" wel een beetje anders ingevuld dan later, onder invloed van bijvoorbeeld het Frans unitarisme. In Oostenrijkse tijd bijvoorbeeld werd de correspondentie met Wenen grotendeels in het Frans gevoerd, maar ondertussen werkten de plaatselijke staatsinstellingen in hun respectievelijke talen. Trouwens, in Wenen sprak men aan het Hof geen Frans, maar wel Duits. Ook het centrale bestuur werd in het Duits georganiseerd, wat er trouwens voor zorgde dat de hogere Hongaarse adel in snel tempo verduitste.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be