Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juni 2024, 10:10   #52201
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat een hulpeloze, vertwijfelde reactie! Geef eens concreet aan dat Von der Leyen aanstuurt op een WO III. En dat Duitsland het voortouw neemt in dit proces.
Ik weet niet of u goed beseft hoeveel invloed Duitsland heeft?
Ik heb ze horen zeggen: met of zonder Amerika, we kunnen de Russen niet laten winnen.

En dat brengt mij dan terug naar: de absolute overwinning zal ons zeer duur komen te staan. Die politici hebben zichzelf al lang ingedekt en hun broodjes zijn gebakken, maar u lieten ze achter met een lege pensioenkast en omvolkt met de vergrijzing als excuus. En dan beweren dat we niet meer voldoende grond hebben om iedereen te voeden
Oud 8 juni 2024, 10:15   #52202
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ik weet niet of u goed beseft hoeveel invloed Duitsland heeft?
Ik heb ze horen zeggen: met of zonder Amerika, we kunnen de Russen niet laten winnen.
Context is alles. Voor het overige wacht ik nog steeds op uw eerste bewijs voor zaken als "ze sturen ons naar een derde wereldoorlog". En als Duitsland zoveel invloed heeft als u beweert, dan zou de hulp aan Oekraïne heel traag gaan. Duitsland is net de meest aarzelende Europese partner onder de voorstanders van hulp aan Oekraïne. Net het omgekeerde van uw stelling. Wel was Duitsland de grote voorstander van een bepaald soort wapen af te leveren en heeft daarvoor ook de nodige diplomatieke druk gezet: defensieve luchtafweer. Een mooi bewijs van het tegendeel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2024, 10:19   #52203
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U bevestigt weer niets te weten van de landbouw, noch van graangewassen, noch van de normen van de bakkersindustrie. Het is zo stilaan een algemene lijn in uw berichten: een bodemloze onwetendheid in combinatie met een grenzeloze arrogantie.

De norm voor het eiwitgehalte bij graan dat moet voldoen voor aanwending in de bakkersindustrie is 12%. Het grootste deel van de hier geoogste tarwe haalt dit cijfer niet en is kwalitief vrij laag, wat wel interessant maakt voor de verwerking in veevoeder. Dit is dan wel renderend voor de Belgische landbouwer. Hij zou het eiwitgehalte wel kunnen opdrijven door meerdere bemestingen, waaronder ook de latere bladmestering. Alleen heeft dat een kostprijs. In combinatie met een wisselend klimaat is de kans op rendabiliteit veel lager. Het houdt dus een zwaar risico in voor de landbouwer om dat te doen.
Ik geef toch aan te willen bijleren?
U bevestigt alleen maar wat te bullen zonder concrete data.

Geef mij de data die aantoont dat rogge, spelt en tarwe in BE een niet "hoog genoeg eiwtigehalte" behalen. Alsof onze eieren nog even voedzaam als die van vroeger zijn? Daar betaalt ge ook 2 euro meer voor in deze tijd he.
Oud 8 juni 2024, 10:21   #52204
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Context is alles. Voor het overige wacht ik nog steeds op uw eerste bewijs voor zaken als "ze sturen ons naar een derde wereldoorlog". En als Duitsland zoveel invloed heeft als u beweert, dan zou de hulp aan Oekraïne heel traag gaan. Duitsland is net de meest aarzelende Europese partner onder de voorstanders van hulp aan Oekraïne. Net het omgekeerde van uw stelling. Wel was Duitsland de grote voorstander van een bepaald soort wapen af te leveren en heeft daarvoor ook de nodige diplomatieke druk gezet: defensieve luchtafweer. Een mooi bewijs van het tegendeel.
Als die uitspraak voor u niet aansturen op oorlog is, dan raad ik u aan eens naar de vrucht van iets te kijken en niet alleen naar de kennis/informatie die ze transparant voor uw ogen leggen.
Den duivel is altijd in de details en er staat altijd meer tussen de lijnen dan op het eerste zicht getoond wordt.

We "moeten" een absolute overwinning behalen is voor mij aansturen op oorlog en die oorlog zal ons naar een derde wereldoorlog leiden.
En die fascisten roepen dan elders tot de-escalatie op he, de waanzin voorbij.
Oud 8 juni 2024, 10:23   #52205
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik geef toch aan te willen bijleren?
U bevestigt alleen maar wat te bullen zonder concrete data.

Geef mij de data die aantoont dat rogge, spelt en tarwe in BE een niet "hoog genoeg eiwtigehalte" behalen. Alsof onze eieren nog even voedzaam als die van vroeger zijn? Daar betaalt ge ook 2 euro meer voor in deze tijd he.
Lees ik het nu goed dat u beweert dat de 12% niet de basisnorm is voor de bakkersindustrie en dat die 12% maar wat "gebrul" is? Echt?
Oud 8 juni 2024, 10:24   #52206
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lees ik het nu goed dat u beweert dat de 12% niet de basisnorm is voor de bakkersindustrie en dat die 12% maar wat "gebrul" is? Echt?
Ik vraag een bron die aantoont dat ons rogge en spelt niet voldoet.
Oud 8 juni 2024, 10:26   #52207
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vraag een bron die aantoont dat ons rogge en spelt niet voldoet.
U gaat veel verder: u zegt dat mijn commentaar "gebrul" is, hiermee aangevend dat het onwaar is wat ik schrijf. Nogmaals: u stelt dus dat die 12% door mij is bedacht, uit mijn duim gezogen?

Ja of neen?
Oud 8 juni 2024, 10:26   #52208
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Rogge, spelt en tarwe die in België worden geteeld, kunnen van goede kwaliteit zijn, mits de juiste landbouwpraktijken worden toegepast en de bodem- en klimatologische omstandigheden optimaal zijn. Het eiwitgehalte van deze granen is een belangrijke factor voor de bakbaarheid en de voedingswaarde van het brood dat ermee wordt gebakken. Laten we eens kijken naar elk van deze granen in de context van de Belgische landbouw.

### Tarwe
**Kwaliteit en Eiwitgehalte:**
- **Kwaliteit**: In België kan tarwe van hoge kwaliteit worden geteeld, vooral in regio's met vruchtbare bodems en een geschikt klimaat. De Belgische landbouwpraktijken en technologieën dragen bij aan het behalen van goede opbrengsten en kwaliteit.
- **Eiwitgehalte**: Voor baktarwe (ook wel harde tarwe genoemd), die geschikt is voor brood, is een eiwitgehalte van 11-14% ideaal. In België wordt vaak wintertarwe geteeld, die doorgaans een iets lager eiwitgehalte heeft dan zomertarwe, maar met goede landbouwpraktijken kan het gewenste eiwitgehalte worden bereikt.

### Spelt
- **Kwaliteit**: Spelt groeit goed op Belgische bodem, zelfs op minder vruchtbare gronden. Het wordt steeds populairder vanwege zijn robuustheid en de vraag naar oude graansoorten.
- **Eiwitgehalte**: Spelt heeft vaak een eiwitgehalte van 12-15%, wat vergelijkbaar of zelfs hoger kan zijn dan dat van reguliere tarwe. Dit maakt spelt geschikt voor het bakken van voedzaam en smaakvol brood.

### Rogge
- **Kwaliteit**: Rogge is bijzonder goed aangepast aan koelere klimaten en kan goed gedijen in België. Het is bestand tegen kou en groeit goed op minder vruchtbare gronden.
- **Eiwitgehalte**: Rogge heeft over het algemeen een lager eiwitgehalte dan tarwe, meestal rond 8-12%. Hoewel dit lager is, heeft roggebrood een andere textuur en smaak, en het lagere eiwitgehalte is minder cruciaal voor de bakbaarheid van roggebrood.

### Algemene Factoren
- **Bodemkwaliteit**: De vruchtbaarheid van de bodem en de toegepaste landbouwtechnieken (zoals bemesting en gewasrotatie) zijn cruciaal voor het behalen van een goede graankwaliteit.
- **Klimatologische omstandigheden**: Het Belgische klimaat, met zijn gematigde temperaturen en voldoende neerslag, is over het algemeen gunstig voor de teelt van deze granen. Echter, te veel regen tijdens de oogstperiode kan de kwaliteit van de granen verminderen.
- **Teeltpraktijken**: Moderne landbouwpraktijken en technologieën helpen bij het verbeteren van de opbrengst en kwaliteit van granen, waaronder het verhogen van het eiwitgehalte door middel van gerichte bemesting.

### Conclusie
Rogge, spelt en tarwe die in België worden geteeld, kunnen van goede kwaliteit zijn, met een eiwitgehalte dat geschikt is voor broodproductie. Spelt en baktarwe kunnen een hoog eiwitgehalte hebben, wat ze geschikt maakt voor het bakken van brood. Rogge, hoewel lager in eiwit, biedt unieke voordelen voor roggebrood. Met de juiste landbouwpraktijken kunnen Belgische boeren hoogwaardige granen produceren die voldoen aan de eisen van zowel bakkers als consumenten.
ChatGPT 4
Oud 8 juni 2024, 10:27   #52209
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U gaat veel verder: u zegt dat mijn commentaar "gebrul" is, hiermee aangevend dat het onwaar is wat ik schrijf. Nogmaals: u stelt dus dat die 12% door mij is bedacht, uit mijn duim gezogen?

Ja of neen?
Het is tussen de 11% en de 14% zo blijkt, maar dat is de essentie niet he? U beweerde dat ons klimaat niet voldoet om rogge, tarwe en spelt te telen.
Wat dus uit uw duim gezogen was en dan kunt ge wel het eiwitgehalte benoemen, daarmee toonde je niet aan dat we dat hier niet kunnen behalen.
Oud 8 juni 2024, 10:30   #52210
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ChatGPT 4
Wat een grap! U weet al vooreerst niet dat er een fundamenteel verschil is tussen tarwe en spelt. Spelt is een veel minder veeleisende soort die ook beter gedijt in een kouder en nat klimaat dan bijvoorbeeld tarwe.

Ik haal het volgende van de website van de Belgische bakkersindustrie:

Citaat:
Waarom gebruiken we niet onze eigen tarwe voor brood?
België importeert zijn baktarwe voornamelijk uit Frankrijk, Duitsland en Oost-Europa. Terwijl we dus meer dan genoeg tarwe telen. De voornaamste reden is het schaalvoordeel dat deze landen hebben. Voor bakkerijproducten zijn grote graanpartijen nodig met een homogene en goede kwaliteit. Dat maakt de verwerking efficiënt en garandeert een basiskwaliteit voor de bakkerijgrondstoffen, tegen een gunstige kostprijs. De bodemkwaliteit van onze België percelen is absoluut goed. Maar we hebben relatief kleine percelen, en ons wisselvallige weer en geldende wetgeving maken het moeilijker voor boeren om graan te telen met een hoog eiwitgehalte, dat nodig is voor een goede bakkwaliteit (minimaal 12% eiwit). Tarwe telen met dit hoge eiwitgehalte vraagt specifieke kennis en expertise van de akkerbouwers. Zij kiezen dan sneller voor voedergraan waar louter de geoogste massa het financieel rendement bepaalt en niet de kwaliteit (bv. het eiwitgehalte). Tarwerassen voor voedergraan geven overigens nog eens minstens 1 ton per ha extra opbrengst in vergelijking met baktarwerassen.

Zonder financiële motivatie of meerwaarde voor de akkerbouwer en de molenaar, is daarom het produceren van puur Belgische of Vlaamse bakbloem bijzonder moeilijk. Althans op grote schaal. Op kleine schaal kom je wel brood van Belgische bodem tegen en weten we ook dat mensen het lokale aspect, het extra vakmanschap dat nodig is en het verhaal achter het product ook sterk waarderen.
https://www.broodengezondheid.be/over-brood/herkomst/
Oud 8 juni 2024, 10:31   #52211
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is tussen de 11% en de 14% zo blijkt, maar dat is de essentie niet he? U beweerde dat ons klimaat niet voldoet om rogge, tarwe en spelt te telen.
Wat dus uit uw duim gezogen was en dan kunt ge wel het eiwitgehalte benoemen, daarmee toonde je niet aan dat we dat hier niet kunnen behalen.
Neen, mijn commentaar ging over tarwe. Het klimaat voldoet immers niet om dat gehalte te halen zonder een verhoging van de bemesting. Ook al eerder door mij aangegeven. Er is een mogelijkheid om dat te halen, maar dat houdt een serieus financieel risico in. Ook al vermeld.
Oud 8 juni 2024, 10:33   #52212
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Totaal niet. Goed lezen wat er staat:

Citaat:
De norm voor het eiwitgehalte bij graan dat moet voldoen voor aanwending in de bakkersindustrie is 12%. Het grootste deel van de hier geoogste tarwe haalt dit cijfer niet en is kwalitief vrij laag, wat wel interessant maakt voor de verwerking in veevoeder. Dit is dan wel renderend voor de Belgische landbouwer. Hij zou het eiwitgehalte wel kunnen opdrijven door meerdere bemestingen, waaronder ook de latere bladmestering. Alleen heeft dat een kostprijs. In combinatie met een wisselend klimaat is de kans op rendabiliteit veel lager. Het houdt dus een zwaar risico in voor de landbouwer om dat te doen.
Oud 8 juni 2024, 10:33   #52213
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, mijn commentaar ging over tarwe. Het klimaat voldoet immers niet om dat gehalte te halen zonder een verhoging van de bemesting. Ook al eerder door mij aangegeven. Er is een mogelijkheid om dat te halen, maar dat houdt een serieus financieel risico in. Ook al vermeld.
Ah nu is het alleen tarwe en de rest kunnen we dan wel telen?
Allez we maken vooruitgang.

Ik zeg nog steeds dat wij onze basis beter zelf voorzien. Het is absurd onze boeren trouwens te dicteren wanneer ze mogen bemesten, terwijl ge tonnen co2 uitstoot om de grootste rommel van het oosten in te voeren, dat dan hier op de afvalhoop belandt.

Tijd om terug zelfvoorzienend te worden. Onze voorouders konden het wel met veel minder.
Oud 8 juni 2024, 10:35   #52214
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah nu is het alleen tarwe en de rest kunnen we dan wel telen?
Allez we maken vooruitgang.
Lezen wat er staat:

Citaat:
Oud 8 juni 2024, 10:35   #52215
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Totaal niet. Goed lezen wat er staat:
Dan eten we meer roggebrood he? Iemand die dan tarwebrood eet, eet een eitje meer in de week.
Al die autistische regeltjes zeg, wie werd er beter van? Niet onze boeren!
Oud 8 juni 2024, 10:45   #52216
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan eten we meer roggebrood he? Iemand die dan tarwebrood eet, eet een eitje meer in de week.
Al die autistische regeltjes zeg, wie werd er beter van? Niet onze boeren!
Op zich heeft dat niets te maken met een of andere "autistisch regeltje". Het heeft te maken met investeringen: hoe meer een landbouwer moet bemesten, hoe meer kosten hij heeft. Daardoor komt de rendabiliteit in gevaar voor een teelt als tarwe. Het zijn net de boeren die hier helemaal niet voor te springen staan. Dat dringt blijkbaar niet echt bij u door.

Wat uw suggestie betreft van roggebrood, het eiwitgehalte van rogge ligt veel lager, waardoor bakkers noodzakelijkerwijze tarwe erbij moeten mengen. Best tarwe van een hoog eiwitgehalte om te compenseren.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 8 juni 2024 om 10:46.
Oud 8 juni 2024, 10:51   #52217
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op zich heeft dat niets te maken met een of andere "autistisch regeltje". Het heeft te maken met investeringen: hoe meer een landbouwer moet bemesten, hoe meer kosten hij heeft. Daardoor komt de rendabiliteit in gevaar voor een teelt als tarwe. Het zijn net de boeren die hier helemaal niet voor te springen staan. Dat dringt blijkbaar niet echt bij u door.

Wat uw suggestie betreft van roggebrood, het eiwitgehalte van rogge ligt veel lager, waardoor bakkers noodzakelijkerwijze tarwe erbij moeten mengen. Best tarwe van een hoog eiwitgehalte om te compenseren.
Maar de boeren worden opgelegd wanneer ze wel en niet mogen bemesten door de overheid, niet door de agrarische sector want die zijn het beide oneens.
Dat de norm vandaag niet behaald wordt, ligt niet aan ons klimaat maar aan de methodes van kweken. En niet omdat het te duur is maar omdat ze onderworpen zijn aan een set van regels.

Zo probeert dien NWO nu onze boeren te treffen zodat ze ons met voedsel kunnen chanteren zoals ze ons met vaccins poogden te chanteren.
Daarom moeten we inzien wie de ware vijand is, ze zitten niet ver van ons vandaan.
Oud 8 juni 2024, 10:57   #52218
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar de boeren worden opgelegd wanneer ze wel en niet mogen bemesten door de overheid, niet door de agrarische sector want die zijn het beide oneens.
Helemaal niet. U hebt het over iets totaal anders, dat buiten het spectrum van de rendabiliteit van tarwe valt. Daarnaast lijk u ook geen kaas gegeten hebben over hoe boeren hun bemesting moeten reguleren. Ooit gehoord over de N-index, het economisch optimum om dan uit te maken het financieel wel rendabel is de bemesting te verhogen? En weet u iets over de sterk gestegen prijzen van meststoffen?
Oud 8 juni 2024, 10:59   #52219
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. U hebt het over iets totaal anders, dat buiten het spectrum van de rendabiliteit van tarwe valt. Daarnaast lijk u ook geen kaas gegeten hebben over hoe boeren hun bemesting moeten reguleren. Ooit gehoord over de N-index, het economisch optimum om dan uit te maken het financieel wel rendabel is de bemesting te verhogen? En weet u iets over de sterk gestegen prijzen van meststoffen?
Correctie Jan, ik was inderdaad wat vroeg: ze willen onze boeren opleggen wanneer te bemesten. Maar dat weten boeren beter dan een overheid.
(Stikstofbeleid)

Het gaat niet alleen over tarwe, maar over het feit dat we de grootste rommel invoeren om hier op de afvalhoop te belanden, of onnodig invoeren terwijl we het zelf kunnen produceren en eigen economie voeden.

Dat wij geen kwalitatief tarwe zouden kunnen kweken is geen tegenargument. Ik heb reeds aangetoond dat andere kweekmethodes wél tot een voldoende eiwitgehalte zouden komen.
Oud 8 juni 2024, 11:01   #52220
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo probeert dien NWO nu onze boeren te treffen zodat ze ons met voedsel kunnen chanteren zoals ze ons met vaccins poogden te chanteren.
Daarom moeten we inzien wie de ware vijand is, ze zitten niet ver van ons vandaan.
U zit dus echt wel heel diep in de complotverhaaltjes. Met uw heel discours rond tarweproductie in België hebt u niet alleen getoond niets af te weten van de normering, niets over de financiële risico's, niets over de kosten van bemesting, hoe de berekening voor stikstofverhoging gebeurt. Geen enkele boer gaat zomaar in het wilde weg bemesten. Dat vraagt echt wel een goede expertise in combinatie met de financiële draagkracht.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be