Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2024, 22:23   #52741
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
U kunt het niet laten om te liegen he. Het gebied dat de Russen veroverden en behielden is ongeveer 2 keer zo groot als de Benelux. De Russen maken elke dag (kleine) vorderingen de Oekrainers sinds eind 2022 niets meer. En dat ondanks het feit dat ze de totale mobilisatie uitriepen en voor honderden miljarden aan de allesbeste wapens kregen en krijgen uit het Westen. Oekraine is het grootste land van Europa met het grootste leger van Europa.

Vergelijk dat met NAVO die na 20 jaar en een biljoen dollar uitgegeven te hebben uiteindelijk verslagen werd door enkele Afghaanse bergstammen die van niemand hulp kregen.

Het grote lenteoffensief vorig jaar mislukte grandioos en ook dit jaar ondanks talloze miljarden aan westerse wapens en instructeurs konden ze geen meter heroveren. De Oekrainers geloven er niet meer in.
De bergstammen die Brezjnevs Rode Leger verdreven?

Merkwaardig hoe ivm Afghanistan de 10 jaar durende oorlog van '79 tot '89 door u wordt doodgezwegen.

1 tot 3 miljoen dode Afghanen, en paar honderdduizend dode Russen en toch een aftocht voor het Rode Leger.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2024, 22:40   #52742
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En terecht dat we fier en blij zijn te leven in dit vrije Westen. U eigenlijk ook, daarom blijft u hier en verhuist u noch naar Rusland noch naar China. Diep in uw hart weet u dat het hier goed leven is en daar veel minder. Daarom ook zijn fellow travelers altijd ongeloofwaardig geweest. U bent als iemand die een bepaalde politieke partij de hemel inprijst, maar ondertussen wel lid is en blijft van een andere partij. Met daarbovenop dat u voortdurend die partij onderschijt waarvan u lid bent. Kortom, een ongeloofwaardig en hol discours. En dat is net wat u hier keer op keer brengt.
Dus u geeft toe dat uw berichten neerkomen op BOeBoe Rusland en China Heil Heil het Westen dat is al iets.

De miljarden slachtoffers van het westers imperialisme en kolonialisme zijn het ongetwijfeld niet met U eens.

Ergens wonen maakt mij niet automatisch lid van een partij, ik heb het recht een grondige hekel te hebben aan de politiek van onze elite nee?
En we zijn niet in oorlog met Rusland officieel dus ik mag Rusland steunen, nee?
Of moet iedereen die het niet eens is met de buitenlandse politiek van onze elite het land verlaten? Uzelf bent flaningant, U bent tegen Belgie dacht ik, dan moet u volgens de,elfde logica Belgie verlaten he. Ga naar Nederland als je overal Nederlands wil praten, zou ik kunnen zeggen.
(Zoals de russofoben hier zeggen dat de historische Russische minderheid in Oekraine maar naar Rusland moet verhuizen als ze Russisch willen spreken)
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2024, 22:44   #52743
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
De bergstammen die Brezjnevs Rode Leger verdreven?

Merkwaardig hoe ivm Afghanistan de 10 jaar durende oorlog van '79 tot '89 door u wordt doodgezwegen.

1 tot 3 miljoen dode Afghanen, en paar honderdduizend dode Russen en toch een aftocht voor het Rode Leger.
Dat zijn trouwens dezelfde bergstammen.
Verschil is dat deze in de jaren 80 massale steun kregen van zowat de hele moslimwereld en het hele Westen, zelfs van China, terwijl de bergstammen die NAVO verdreven van niemand steun kregen.
Oud 15 juni 2024, 22:48   #52744
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zuivere Amerikaanse russofobe propaganda dus.

De Russen zouden eens moeten beginnen stoken in de VS, en daar heb je ECHTE onderdrukte minderheden, zoals de Native Americans, Afro-Amerikanen, etc. dus moet helemaal niet zo moeilijk zijn om olie op het vuur te gooien, zoals het Westen non-stop doet in de ex-SU.
En hop, daar gaan we weer met de gekende truc. Neen, beste commietommie, het pakt niet. De fout van de ene legitimeert nooit de fout van een ander. Het is nu eenmaal zo dat onder Poetin het steeds erger is geworden voor veel anderstalige minderheden in Rusland. Ook al omdat Poetin niet alleen de relatieve zelfstandigheden van de "republieken" binnen Rusland steeds verder uitholt, maar ook een dispositief loslaat om de minderheidstalen verder te minoriseren. De typische reflex van Russen om zich te verzetten tegen het leren van een andere taal zit er diep ingebakken. De reflex zien we in de Baltische landen, maar ook in die Russische "republieken". Gelukkig dat de Baltische republieken geen deel meer zijn van dat knechtend verband. Jammer genoeg hebben zovele andere minderheidsvolkeren in de Oeral niet de mogelijkheid om zich te verweren.

Bekijk ook maar eens. Heel ontluisterend voor het land dat u, met veel gedreven maar ongeloofwaardig negationisme, verdedigt. De fellow traveler ten voeten uit.

https://www.youtube.com/watch?v=ieXWkr8bp4Q

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 15 juni 2024 om 22:53.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2024, 22:52   #52745
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ergens wonen maakt mij niet automatisch lid van een partij, ik heb het recht een grondige hekel te hebben aan de politiek van onze elite nee?
En we zijn niet in oorlog met Rusland officieel dus ik mag Rusland steunen, nee?
Of moet iedereen die het niet eens is met de buitenlandse politiek van onze elite het land verlaten? Uzelf bent flaningant, U bent tegen Belgie dacht ik, dan moet u volgens de,elfde logica Belgie verlaten he. Ga naar Nederland als je overal Nederlands wil praten, zou ik kunnen zeggen.
(Zoals de russofoben hier zeggen dat de historische Russische minderheid in Oekraine maar naar Rusland moet verhuizen als ze Russisch willen spreken)
Geen idee in welke parallelle wereld u leeft - nu ja, eigenlijk wel, die van de Poetintrollen - maar in België is er vrijheid en wordt men niet, zoals in Rusland vervolgd omwille van een andere mening, visie of streven op het politieke en staatkundige vlak. Dat is nu eenmaal de grote vrijheid die we in het - volgens u - "boze" Westen genieten. Zelfs als ik een ander staatsverband nastreef, dan nog zal ik dankbaar zijn dat ik deze vrijheden hier binnen Belgisch en Europees staatsverband geniet. Wel een beetje anders wordt het als we uw haatproza lezen ten opzichte van "het" Westen, waarbij u niet aarzelt als meest abjecte voorstellen uit Rusland te steunen.
Oud 15 juni 2024, 23:10   #52746
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En hop, daar gaan we weer met de gekende truc. Neen, beste commietommie, het pakt niet. De fout van de ene legitimeert nooit de fout van een ander. Het is nu eenmaal zo dat onder Poetin het steeds erger is geworden voor veel anderstalige minderheden in Rusland. Ook al omdat Poetin niet alleen de relatieve zelfstandigheden van de "republieken" binnen Rusland steeds verder uitholt, maar ook een dispositief loslaat om de minderheidstalen verder te minoriseren. De typische reflex van Russen om zich te verzetten tegen het leren van een andere taal zit er diep ingebakken. De reflex zien we in de Baltische landen, maar ook in die Russische "republieken". Gelukkig dat de Baltische republieken geen deel meer zijn van dat knechtend verband. Jammer genoeg hebben zovele andere minderheidsvolkeren in de Oeral niet de mogelijkheid om zich te verweren.

Bekijk ook maar eens. Heel ontluisterend voor het land dat u, met veel gedreven maar ongeloofwaardig negationisme, verdedigt. De fellow traveler ten voeten uit.

https://www.youtube.com/watch?v=ieXWkr8bp4Q
Opnieuw propaganda.
De feiten zijn dat de meeste van die volkeren grote autonomie hebben, en dat hun taal en cultuur beschermd worden.
Zoals ik al aangaf is het Komi een verplicht vak voor zowel Russen als Komi, en zijn de straataanduidingen in beide talen.
Vergelijk dat eens met Oekraine waar de grote Russische minderheid geen enkele officiele bescherming geniet, hun taal verboden in media en onderwijs, etc.
Oud 15 juni 2024, 23:22   #52747
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Opnieuw propaganda.
De feiten zijn dat de meeste van die volkeren grote autonomie hebben, en dat hun taal en cultuur beschermd worden.
Zoals ik al aangaf is het Komi een verplicht vak voor zowel Russen als Komi, en zijn de straataanduidingen in beide talen.
Vergelijk dat eens met Oekraine waar de grote Russische minderheid geen enkele officiele bescherming geniet, hun taal verboden in media en onderwijs, etc.
Geen propaganda. Er is weldegelijk de door Poetin gelanceerde wetgeving die als ultieme doel de volledige russificatie heeft. Bijgevolg klinkt heel uw gespeelde verontwaardiging over Oekraïne bijzonder hol en komt totaal ongeloofwaardig over. U liegt trouwens weer alles bij elkaar, want Komi is bijvoorbeeld geen verplicht vak voor Russen. De Komi-republiek, net als Tatarstan, heeft nog wat proberen tegen te spartelen, maar het werd allemaal van tafel geveegd. Zoals dat natuurlijk gebruikelijk is in dat "democratisch" land dat naar uw hooggestemde lof Rusland zou zijn.

https://realnoevremya.ru/articles/81...nalnyh-yazykov
Oud 15 juni 2024, 23:27   #52748
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals ook dit artikel aangeeft, bent u duidelijk leugenachtige beweringen aan het verspreiden. Komi is niet langer een verplicht vak. Daarnaast is het zelfs zo dat er geen enkele school in de Komi-republiek heel het curriculum in Komi onderwijst. Komi bevindt zich in een situatie zoals het Nederlands in het 19e eeuwse België, waar men op de colleges alles in het Frans onderwees met uitzondering van... "le flamand".

https://www.komi.kp.ru/daily/26752/3782764/
Oud 16 juni 2024, 01:23   #52749
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen propaganda. Er is weldegelijk de door Poetin gelanceerde wetgeving die als ultieme doel de volledige russificatie heeft. Bijgevolg klinkt heel uw gespeelde verontwaardiging over Oekraïne bijzonder hol en komt totaal ongeloofwaardig over. U liegt trouwens weer alles bij elkaar, want Komi is bijvoorbeeld geen verplicht vak voor Russen. De Komi-republiek, net als Tatarstan, heeft nog wat proberen tegen te spartelen, maar het werd allemaal van tafel geveegd. Zoals dat natuurlijk gebruikelijk is in dat "democratisch" land dat naar uw hooggestemde lof Rusland zou zijn.

https://realnoevremya.ru/articles/81...nalnyh-yazykov
Ik heb hierboven aangetoond dat het Komi wel degelijk een verplicht vak is in alle scholen in de Komi republiek. Ondanks het feit dat de etnische Russen de overgrote meerderheid van de bevolking uitmaken. Natuurlijk in andere republieken als Tsjetsjenië, etc. waar de etnische Russen een minderheid uitmaken, is de situatie verschillend, en weegt het Russisch als taal ook minder logischerwijze. (of althans logischerwijze in landen die respect hebben voor de rechten van verschillende volkeren, anders dan bvb. Turkije of Oekraïne, om maar 2 voorbeelden te geven)
Oud 16 juni 2024, 01:29   #52750
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen idee in welke parallelle wereld u leeft - nu ja, eigenlijk wel, die van de Poetintrollen - maar in België is er vrijheid en wordt men niet, zoals in Rusland vervolgd omwille van een andere mening, visie of streven op het politieke en staatkundige vlak. Dat is nu eenmaal de grote vrijheid die we in het - volgens u - "boze" Westen genieten. Zelfs als ik een ander staatsverband nastreef, dan nog zal ik dankbaar zijn dat ik deze vrijheden hier binnen Belgisch en Europees staatsverband geniet. Wel een beetje anders wordt het als we uw haatproza lezen ten opzichte van "het" Westen, waarbij u niet aarzelt als meest abjecte voorstellen uit Rusland te steunen.
"een beetje anders" lees ik. Dus voor mensen die echte, fundamentele kritiek leveren wel vervolging dus?
De Westerse vervolging van andersgezinden is heel subtiel. Bvb. ondanks het feit dat de PVDA meer stemmen haalde dan veel andere partijen worden ze niet bij de regeringsvorming betrokken, net als VB, omdat ze "anders" zijn, dat wil zeggen omdat ze niet tot de regime-partijen behoren.

Maar mijn fundamentele kritiek op het Westen betreft hun buitenlandse politiek, sinds de koloniale periode maar ook daarna. In de gebieden buiten het Westen past het Westen een pure neo-koloniale, imperialistische, verdeel en heers politiek toe. Waarom denk je dat het globale zuiden grotendeels de kant van Rusland en China koos? De kwestie Israel/PAlestina doet natuurlijk ook weinig goed aan de westerse geloofwaardigheid. En U kunt wel kritiek hebben op Israël, feit is dat Israël momenteel een genocide uitvoert met steun van het Westen (westerse wapens, het Westen beschermde Israël recent tegen een aanval door IRan, het Westen heeft geen enkele ernstige sanctie genomen tegen Israël, dat nochtans economisch volledig afhangt van Europa en de VS, dus zelfs het simpele dreigen met sancties zou de genocide kunnen stoppen). Ook territoriale integriteit is blabla voor het Westen, blijkt uit de feiten (Israël, Kosovo, etc. ). Ook voor U trouwens, ik las hier dat U "Artsagh" verdedigt. Ik ben er geweest en heb respect voor hen, maar "Artsagh" bevond zich wel in gebied dat internationaal als deel van Azerbaijan beschouwd wordt.

Laatst gewijzigd door tomm : 16 juni 2024 om 01:39.
Oud 16 juni 2024, 09:08   #52751
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U kunt het niet laten om te liegen he. Het gebied dat de Russen veroverden en behielden is ongeveer 2 keer zo groot als de Benelux. De Russen maken elke dag (kleine) vorderingen de Oekrainers sinds eind 2022 niets meer. En dat ondanks het feit dat ze de totale mobilisatie uitriepen en voor honderden miljarden aan de allesbeste wapens kregen en krijgen uit het Westen. Oekraine is het grootste land van Europa met het grootste leger van Europa.

Vergelijk dat met NAVO die na 20 jaar en een biljoen dollar uitgegeven te hebben uiteindelijk verslagen werd door enkele Afghaanse bergstammen die van niemand hulp kregen.

Het grote lenteoffensief vorig jaar mislukte grandioos en ook dit jaar ondanks talloze miljarden aan westerse wapens en instructeurs konden ze geen meter heroveren. De Oekrainers geloven er niet meer in.
Rusland had verschillende doelstellingen, waarvan het grootste deel niet langer realiseerbaar is. Bijvoorbeeld, het instellen van een Russische marionettenregering in Oekraïne en het annexeren van het Russischsprekende deel. Dat Russischsprekende deel is nu echt heel erg pro-Oekraïens geworden. Kijk bijvoorbeeld naar bepaalde burgemeesters die aanvankelijk nog wel sympathie hadden voor Rusland en nu van geen wijken willen weten. Rusland heeft in 2 jaar echt heel veel soft power weggegooid. Een ander doel was om een Russische renaissance te bewerkstelligen en Rusland te laten erkennen als wereldmacht zoals de Sovjet-Unie. Rusland wordt nu enkel als relevant gezien vanwege haar kernwapens. Dit lijkt zeer onwaarschijnlijk, tenzij als vazal van China. Rusland wilde Oekraïne integreren om de fouten uit de jaren negentig (vanuit hun perspectief, zie bv Karaganov en Puskov, niet Peskov) te herstellen. Ook hoopten ze (Rusland) eisen te kunnen stellen aan de NAVO, maar het tegendeel is gebeurd: Zweden en Finland zijn nu NAVO-lid. Geopolitiek gezien heeft Rusland gefaald. In plaats van een sterke positie, hebben ze een tweede IJzeren Gordijn gecreëerd en zijn voormalige neutrale landen nu tegen Rusland gekant. En willen hun neutrale positie veranderen tot een meer Europese koers: zie Moldavië.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2024, 09:17   #52752
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De grote meester-strateeg die met het voorwendsel (nu ja, één van de vele voorwendsels) "we moeten de Russische wereld buiten Rusland beschermen" is erin geslaagd net die Russische wereld kleiner te maken. Poetin hanteert hier dezelfde redenering als Hitler. En ook Hitlers daden zorgden voor de vernietiging van een deel van die Duitse wereld: een deel van oostelijk Duitsland gingen verloren en de bevolking werd eruit weggejaagd, ook in Oost- en Midden-Europa kwam een einde aan vele eeuwen Duitse aanwezigheid, enzovoort). De oorlog heeft ervoor gezorgd dat in Oekraïne de Oekraïense taal een sterke boost heeft gekregen, dat in de Baltische republieken het net rond de Russische wereld steeds verder wordt aangetrokken, enzovoort.

En het cynische van alles is nu net dat Poetin al die dorpen en steden tot puin laat schieten waar er nu toch wel het meest Russischtaligen woonden voor het uitbreken van de oorlog.
Volledig mee eens. Wat ik nog wil aanvullen: Poetinpropagandapapegaai Tomm liegt telkens over het cijfer van 40 procent Russischtaligen die zouden worden gediscrimineerd. In werkelijkheid zijn de meeste Oekraïners tweetalig. Volgens Tomm zou Duitsland Luxemburg mogen binnenvallen, omdat 70 procent van de Luxemburgers Duits als eerste of tweede moedertaal spreekt, terwijl de plaatsnamen in Luxemburg alleen in het Frans en Luxemburgs zijn weergegeven.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2024, 09:48   #52753
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb hierboven aangetoond dat het Komi wel degelijk een verplicht vak is in alle scholen in de Komi republiek. Ondanks het feit dat de etnische Russen de overgrote meerderheid van de bevolking uitmaken. Natuurlijk in andere republieken als Tsjetsjenië, etc. waar de etnische Russen een minderheid uitmaken, is de situatie verschillend, en weegt het Russisch als taal ook minder logischerwijze. (of althans logischerwijze in landen die respect hebben voor de rechten van verschillende volkeren, anders dan bvb. Turkije of Oekraïne, om maar 2 voorbeelden te geven)
Commietommie, ik weet wel dat het een eigenschap is van de aanhangers van het communisme-marxisme om de werkelijk anders voor te stellen dan ze is, maar hier bakt u ze wel heel bruin. U bent hier zodanig aan het liegen dat de brokken eraf schieten. U gaat er immers van uit dat de andere forummers niet in staat zijn om de bronnen te bekijken waarnaar ik verwijs, omdat die in het Russisch zijn. U denkt dus dat u ongemerkt nog een rondje meer kunt liegen. Jammer voor u, maar er zijn nog anderen die wel de moeite nemen om het af te toetsen.

Uit de twee artikelen blijkt heeft duidelijk dat onder Poetins sturing de vroegere verplichting die zogenaamde "autonome republieken" werd afgeschaft. Hieronder zal ik nog een veel uitgebreider artikel geven dat over die gegevenheid gaat en nog recenter is (dateert uit 2022). Ook in dat artikel wordt alles bevestigd wat ik al veel eerder schreef, maar door u, in ware stijl van een negationist, zonder blikken noch blozen werd ontkend. Het staat er nochtans zwart op wit.

Voor de tussenkomt van Poetin in 2017 was het in de Komi-republiek inderdaad voor alle leerlingen, ongeacht hun etnische of taalkundige achtergrond, verplicht om Komi als apart vak in het curriculum volgen. Een deel van de Russen vonden dat vervelend, want het narratief luidde dat het leren van dat "taaltje" compleet weggesmeten tijd was en nutteloos was (let op de gelijkenis met de Russen in de Baltische republieken die ook met die onzinnige redenering afkomen ten opzichte van Lets, Litouws en Ests). Ook in andere republieken met zo'n taalverplichting als bijvoorbeeld in Tatarstan roerden de Russen zich. Uiteindelijk heeft Poetin die redenering gevolgd en er kwam een richtlijn dat het voortaan verboden was om die verplichting nog langer op te leggen. De Komi-republiek heeft nog wat weerwerk geboden (onder meer vanuit de redenering dat de republieken hierin autonoom waren), maar het mocht niet baten. Tot op heden is Komi geen verplicht vak, wordt het alleen maar optioneel aangeboden. Het resultaat is dan ook navenant: het aantal leerlingen is bijna met de helft gedaald. De russificatie, zoals gewenst door Moskou, kan zich ongehinderd verder zetten.

Uw narratief dat men in Rusland de minderheidstalen beschermt, is dus een van die propagandaleugens. Juridisch als in de praktijk wordt alles in het werk gesteld om ze verder naar achter te duwen. Komi is een van de Oeraltalen die al heel gefragiliseerd zijn en in een land dat zijn echte taalkundige diversiteit zou koesteren, had men wel anders ingezet op de bescherming, behoud en zelfs versterking ervan. Rusland doet echter het omgekeerde.

Hier het artikel dat u maar eens in de integraliteit moet lezen. Als u dan nog steeds met dat negationisme van u afkomt, is het duidelijk dat u van heel slechte wil bent en niet aarzelt om vlakaf te liegen. Dan is het wel duidelijk dat alle puzzeltjes op hun plaats vallen en uw foute weergave van wat in Oekraïne gebeurt, past in het groter geheel om hier Russische propaganda uit te dragen. Iedereen weet ondertussen dat wat uit Moskou komt, altijd met het grootste voorbehoud moet worden benaderd. Leugen en bedrog zijn nooit veraf.

https://komidaily.com/2023/02/21/education_on_komi/
Oud 16 juni 2024, 10:04   #52754
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Volledig mee eens. Wat ik nog wil aanvullen: Poetinpropagandapapegaai Tomm liegt telkens over het cijfer van 40 procent Russischtaligen die zouden worden gediscrimineerd. In werkelijkheid zijn de meeste Oekraïners tweetalig. Volgens Tomm zou Duitsland Luxemburg mogen binnenvallen, omdat 70 procent van de Luxemburgers Duits als eerste of tweede moedertaal spreekt, terwijl de plaatsnamen in Luxemburg alleen in het Frans en Luxemburgs zijn weergegeven.
Het is inderdaad pure propaganda om te spreken over "de" Russischtaligen, net als het een homogeen en massief blok zou zijn binnen de Oekraïense samenleving dat op voet van oorlog staat met het blok Oekraïenstaligen. Zo is het nu eenmaal niet in Oekraïne.

Er zijn ook geen "Russisch(talig)e regio's" zoals commietommie de Russische propaganda als een papegaai napraat. In heel Oekraïne vind je Russischtaligen en etnisch Russen, dat is natuurlijk het resultaat van zoveel decennia (gedwongen) russificatie én het sociaal stigmatiseren van het Oekraïens (en zelfs het verbieden van Oekraïens als cultuurtaal, als onderwijstaal, als medium voor administratie en justitie). Er wonen natuurlijk meer Russischtaligen in het zuid-oosten en oosten van het land, maar ook daar is er geen sprake van enig homogeen blok.

Al evenmin zaten die Russischtaligen (bij wie men trouwens vaak nog eens de sprekers van de tussentaal Soerzjyk bij gooit, terwijl die even goed als Oekraïenstaligen zouden kunnen beschouwd worden) in "het Oosten" te wachten om door Poetin "bevrijd" te worden. Waren er Russischgezinden en zijn die er nog steeds? Natuurlijk, maar ze vormen maar een heel kleine minderheid.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 16 juni 2024 om 10:05.
Oud 16 juni 2024, 11:14   #52755
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Rusland had verschillende doelstellingen, waarvan het grootste deel niet langer realiseerbaar is. Bijvoorbeeld, het instellen van een Russische marionettenregering in Oekraïne en het annexeren van het Russischsprekende deel. Dat Russischsprekende deel is nu echt heel erg pro-Oekraïens geworden. Kijk bijvoorbeeld naar bepaalde burgemeesters die aanvankelijk nog wel sympathie hadden voor Rusland en nu van geen wijken willen weten. Rusland heeft in 2 jaar echt heel veel soft power weggegooid. Een ander doel was om een Russische renaissance te bewerkstelligen en Rusland te laten erkennen als wereldmacht zoals de Sovjet-Unie. Rusland wordt nu enkel als relevant gezien vanwege haar kernwapens. Dit lijkt zeer onwaarschijnlijk, tenzij als vazal van China. Rusland wilde Oekraïne integreren om de fouten uit de jaren negentig (vanuit hun perspectief, zie bv Karaganov en Puskov, niet Peskov) te herstellen. Ook hoopten ze (Rusland) eisen te kunnen stellen aan de NAVO, maar het tegendeel is gebeurd: Zweden en Finland zijn nu NAVO-lid. Geopolitiek gezien heeft Rusland gefaald. In plaats van een sterke positie, hebben ze een tweede IJzeren Gordijn gecreëerd en zijn voormalige neutrale landen nu tegen Rusland gekant. En willen hun neutrale positie veranderen tot een meer Europese koers: zie Moldavië.
Dit is een "strawman argument". U creeert zelf enkele zogezegde Russische doelstellingen waar de Russen dan niet aan voldoen.
"Regime change" in Kiev was wel zo n doelstelling maar denk je niet dat het regime zal vallen als ze belangrijke doelstellingen niet halen? Een van deze doelstellingen (dixit Zelensky) was "de Krim heroveren". De Russen hebben geduld en denken op lange termijn.
De Russische minderheid in Oekraine werd sowieso onderdrukt , pro-Russische partijen en media werden al lang voor 2022 verboden, er is niet zoiets als "soft power" in een totalitair regime. Nu is het tenminste zeker dat de Russische minderheid niet langer onderdrukt zal worden in de meeste regio s waar ze wonen, want die zijn nu en blijven in Russische handen. Heel belangrijk ook is dat de dagelijkse beschietingen op Donetsk gestopt zijn.
Deze burgemeesters waar U het over hebt hebben zich verzet tegen de pro-Russische golf in 2014, bvb. die van Odesa speelde een dubieuze rol in de bloedige onderdrukking van de anti-Maidan protesten. Deze zijn meestal rijke oligarchen, zoals de eveneens zogezegd pro-Russische (volgens de westerse pers) Ahmetov, die reeds in 2014 zijn gestolen bezittingen geconfisceerd zag door de Russen en echte pro-Russen.
Oekraine kan niet bij de NAVO zolang Oekraine de gebieden in Russische handen niet officieel opgeeft want dat betekent een nucleaire wereldoorlog.
Zweden en Finland maken al lang deel uit van het Westen en waren in alles behalve naam reeds geintegreerd in het NAVO commando, op dat vlak werd de feitelijke toestand gewoon geofficialiseerd, voor de Russen verandert dat weinig, het heeft het voordeel van de duidelijkheid.
Wat betreft de "neutrale landen", Moldova hadal een anti-Russisch regime dat echter hard onder druk staat, en Georgie heeft openlijk de kant van Rusland gekozen. Heel erg belangrijk is dat Turkije aan geen enkele sanctie tegen Rusland deelnam, en speelt een belangrijke rol in het omzeilen van westerse sancties, en ook de landen van het globale zuiden weigerden pertinent de Russen te veroordelen. In tegendeel de relaties met China waren nog nooit zo goed en het Westen stond nog nooit zo geisoleerd, al helemaal sinds de heropflakkering van de oorlog in het Midden-Oosten. In Afrika vielen heel wat pro-westerse regimes, onder meer door Russische invloed.
Dat Rusland de westerse sancties met gemak doorstaat toont ook aan heel de wereld dat het Westen een papieren tijger is zonder echte tanden. In de praktijk blijken peperdure westerse wapens niet op te kunnen tegen de Russische, en ook kan de westerse militaire industrie het Russische tempo niet volgen.

Deze oorlog is zonder meer een kantelpunt in de geschiedenis, en luidt het einde in van de westerse suprematie en wereldorde.

Rusland weet heel goed dat ze nu de junior partner zijn van China en kan daarmee leven. In de jaren 90 waren ze de junior partner van het Westen, dat een verwoestende economische shock therapy opdrong, Tsjetsjeense separatisten en terroristen bewapende, Russische bondgenoten als Servie bombardeerde, en de NAVO uitbreidde tot de Russische grens. Nee dank u, dan 1000 keer liever China, dat de Russen met respect behandelt.
Het Shanghai blok verwelkomt constant nieuwe leden, zelfs Saudi-Arabie en Turkije willen lid worden.

Laatst gewijzigd door tomm : 16 juni 2024 om 11:33.
Oud 16 juni 2024, 11:28   #52756
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oekraine kan niet bij de NAVO zolang Oekraine de gebieden in Russische handen niet officieel opgeeft want dat betekent een nucleaire wereldoorlog.
Daar zijn we weer met de angstporno. Beste commietommie, dat pakt misschien bij een aantal "bange blanke boomers", maar het is weer zo doorzichtig als iets. Er komt geen nucleaire wereldoorlog, onder geen enkel beding. Het is pure angstzaaierij, een van de elementen uit de debatfiche uit Moskou.

Ondertussen weten we in het Westen beter. Het Russisch narratief pakt niet langer. Het komt zelfs ronduit belachelijk over. U zit echter vast in uw ideologische hoek, vastgetimmerd en vastgegoten, zelfs zodanig dat u niet te beroerd bent om uw eigen leugens te geloven.
Oud 16 juni 2024, 11:34   #52757
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zweden en Finland maken al lang deel uit van het Westen en waren in alles behalve naam reeds geintegreerd in het NAVO commando, op dat vlak werd de feitelijke toestand gewoon geofficialiseerd, voor de Russen verandert dat weinig, het heeft het voordeel van de duidelijkheid.
Jaja, geloof maar uw alternatieve 'werkelijkheid'. De echte realiteit laat evenwel iets anders zien: daar in Moskou waren ze allesbehalve opgezet met de plannen van Finnen en Zweden. Toen bekend werd dat het bij de Finnen menens werd en de stap zou gezet worden naar een formele aanvraag tot NAVO-lidmaatschap, begon het wild molengewiek in Moskou. Het luidde toen dat men de kernkoppen in de nabijheid van Finland (in Kaliningrad dus) op scherp zou stellen. Al dat gegrom om de Finnen er toch maar van te weerhouden om hun demarche verder te zetten. Alleen dringt het in Moskou (en bij u) blijkbaar niet door dat de Finnen hun ervaringen met Rusland niet vergeten zijn. Zij hebben met dat Moskovistisch gegrom eens goed gelachen en deden wat ze moesten doen.

En dan kwam dat vermakelijk schouwspel dat ze daar in Moskou bij hoog en bij laag beweerden dat het best ok was. Man, wat een klucht voeren ze daar toch op in Rusland. En u, natuurlijk, speelt graag het rolletje van nar mee in deze vermakelijke, groteske klucht.
Oud 16 juni 2024, 11:51   #52758
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Jan van den Berghe

Citaat:
Commietommie, ik weet wel dat het een eigenschap is van de aanhangers van het communisme-marxisme om de werkelijk anders voor te stellen dan ze is, maar hier bakt u ze wel heel bruin. U bent hier zodanig aan het liegen dat de brokken eraf schieten. U gaat er immers van uit dat de andere forummers niet in staat zijn om de bronnen te bekijken waarnaar ik verwijs, omdat die in het Russisch zijn. U denkt dus dat u ongemerkt nog een rondje meer kunt liegen. Jammer voor u, maar er zijn nog anderen die wel de moeite nemen om het af te toetsen.
Nazi-Jan, de enige die hier op een leugen betrapt werd is U, die beweerde dat de Slovaakse eerste minister neergeschoten werd door een pro-Rus.
Uw bronnen zijn zuivere, eerstegraads propaganda, zoals ik aangetoond heb.

Citaat:
Uit de twee artikelen blijkt heeft duidelijk dat onder Poetins sturing de vroegere verplichting die zogenaamde "autonome republieken" werd afgeschaft. Hieronder zal ik nog een veel uitgebreider artikel geven dat over die gegevenheid gaat en nog recenter is (dateert uit 2022). Ook in dat artikel wordt alles bevestigd wat ik al veel eerder schreef, maar door u, in ware stijl van een negationist, zonder blikken noch blozen werd ontkend. Het staat er nochtans zwart op wit.
Misschien dat de bevoegdheden van de republieken wat werden teruggeschroeft, maar ze blijven heel grote autonomie hebben. Meer dan bvb. Vlaanderen in de meeste gevallen.

Voor de tussenkomt van Poetin in 2017 was het in de Komi-republiek inderdaad voor alle leerlingen, ongeacht hun etnische of taalkundige achtergrond, verplicht om Komi als apart vak in het curriculum volgen. Een deel van de Russen vonden dat vervelend, want het narratief luidde dat het leren van dat "taaltje" compleet weggesmeten tijd was en nutteloos was (let op de gelijkenis met de Russen in de Baltische republieken die ook met die onzinnige redenering afkomen ten opzichte van Lets, Litouws en Ests). Ook in andere republieken met zo'n taalverplichting als bijvoorbeeld in Tatarstan roerden de Russen zich. Uiteindelijk heeft Poetin die redenering gevolgd en er kwam een richtlijn dat het voortaan verboden was om die verplichting nog langer op te leggen. De Komi-republiek heeft nog wat weerwerk geboden (onder meer vanuit de redenering dat de republieken hierin autonoom waren), maar het mocht niet baten. Tot op heden is Komi geen verplicht vak, wordt het alleen maar optioneel aangeboden. Het resultaat is dan ook navenant: het aantal leerlingen is bijna met de helft gedaald. De russificatie, zoals gewenst door Moskou, kan zich ongehinderd verder zetten.

Uw narratief dat men in Rusland de minderheidstalen beschermt, is dus een van die propagandaleugens. Juridisch als in de praktijk wordt alles in het werk gesteld om ze verder naar achter te duwen. Komi is een van de Oeraltalen die al heel gefragiliseerd zijn en in een land dat zijn echte taalkundige diversiteit zou koesteren, had men wel anders ingezet op de bescherming, behoud en zelfs versterking ervan. Rusland doet echter het omgekeerde.

Ten eerste neemt U natuurlijk graag het voorbeeld van Komi maar niet van Karachay-Tsjerkessie, Kabardino-Balkarie, Dagestan, Tsjetsjenie, Ingoeshetie, Tatarstan, Boerjatie, Yakutia, etc. waren de etnische Russen in de minderheid zijn en de meerderheid van de bevolking niet het Russisch als moedertaal heeft. In Komi liggen enkele grote steden en tussen de jaren 50 en 80 zijn de meeste Komi naar de steden getrokken,waar de overgrote meerderheid reeds Russisch sprak. Bovendien is Komi erg dunbevolkt en ligt het vrij dicht bij het Russische "kerngebied", het is ook geen sterke cultuur.anders dan bvb. Tatarstan, Tsjetsjenie, etc.
Desondanks is het Komi nog steeds een officiele taal in Komi, zijn alle straataanduidingen in beide talen, etc.
Vergelijk dat eens met de Russen in Oekraine of de Koerden in Turkije...

Citaat:
Hier het artikel dat u maar eens in de integraliteit moet lezen. Als u dan nog steeds met dat negationisme van u afkomt, is het duidelijk dat u van heel slechte wil bent en niet aarzelt om vlakaf te liegen. Dan is het wel duidelijk dat alle puzzeltjes op hun plaats vallen en uw foute weergave van wat in Oekraïne gebeurt, past in het groter geheel om hier Russische propaganda uit te dragen. Iedereen weet ondertussen dat wat uit Moskou komt, altijd met het grootste voorbehoud moet worden benaderd. Leugen en bedrog zijn nooit veraf.

https://komidaily.com/2023/02/21/education_on_komi/
[/quote]

Uit uw eigen bron (vertaald):
Citaat:
Momenteel bestaat de Komi-taal in het schoolonderwijs nog steeds uit twee vakken: Komi als moedertaal en Komi als staatstaal. De bijbehorende programma's, evenals de werklast, verschillen aanzienlijk. Als Komi-taal wordt de Komi-taal dus 3-5 academische uren per week bestudeerd, afhankelijk van de klas en de specifieke school; Deze uren omvatten ook de studie van Komi-literatuur. Er wordt 1 ?* 2 uur per week uitgetrokken voor het bestuderen van de Komi-taal als staatstaal;
Uit uw bron blijkt ook dat het onderwijs in de Komi taal vooral te lijden heeft aan een gebrek aan belangstelling, maar onderwijs in de taal en cultuur van de Komi is wel degelijk mogelijk voor wie dat wil.

Misschien wel recent afgeschaft als verplicht vak (dat wist ik niet) maar je kunt niet zeggen dat de kleine minderheid die Komi als moedertaal heeft hun taal en cultuur niet kunnen leren en bestuderen in het onderwijs.

Natuurlijk neemt u er het voorbeeld Komi uit (had ook Karelie kunnen nemen) terwijl de situatie helemaal anders is in de meeste andere republieken waar de titulaire taal of talen gesproken wordt door de meerderheid en niet het Russisch.

Laatst gewijzigd door tomm : 16 juni 2024 om 12:15.
Oud 16 juni 2024, 12:03   #52759
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw bronnen zijn zuivere, eerstegraads propaganda, zoals ik aangetoond heb.
En hop, weer een leugen erbij. Wat moet u toch echt helemaal vastzitten in die ideologische fuik van de Russische leugenpropaganda om systematisch te blijven liegen over elementen die vaststelbaar en onderbouwd zijn.

U mag nu nog zoveel spartelen als u wil, de autonomie van die republieken is het afgelopen decennia zo uitgehold dat ze zelfs op het terrein van hun taalrechten (nochtans heel braafjes, zonder enig separatisme wat dan ook of zelfs geen gevaar op het in vraag stellen van de primauteit van het Russisch) compleet nergens meer staan. De minderheidstaal/talen van die autonome republieken is al bijna tien jaar geen verplichting meer. De impact ervan is heel groot. De situatie is vooral alarmerend bij de Oeraltalen en het wettelijk dispositief duwt die talen nog verder kopje onder. U wilt dat niet erkennen (want ja, weer een smet op het volgens u maagdelijk blazoen van "moedertje Rusland"). Meer zelfs, u was bereid om open en bloot hierover te liegen. U beweerde dat er scholen in de Komi-republiek waren waar heel het curriculum in het Komi werd onderwezen. Fout. Een leugen. U beweerde daarna dat Komi als apart taalvak voor iedereen verplichtend was. Fout. Alweer een leugen. Uw leugens werden ontmaskerd en uw leugenachtig discours pakt niet.

Al evenmin pakt dat gekrijs van u. "Nazi-Jan"? Wel, u zult in mij, als christen, de laatste vinden om enige sympathie te koesteren voor het nationaal-socialisme. U echter hebt al meermaals getoond hoe u bijna lyrisch wordt van het communisme-marxisme en zelfs het stalinisme en maoïsme hebt bejubeld. Daarnaast draagt uw avatar nog steeds de beeltenis van een van de wreedste dictators in de communistsche wereld. Met recht en reden verdient u dan ook de aanspreking "commietommie".

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 16 juni 2024 om 12:04.
Oud 16 juni 2024, 12:20   #52760
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Vertaling uit het Russisch:

Sinds december 2014 wordt de Komi-taal onderwezen op 97% van de scholen in de republiek; Komi wordt als moedertaal onderwezen op 77 scholen voor 4.317 leerlingen [9] [10] .

In de Republiek Komi worden maatregelen genomen om traditionele namen van geografische objecten te behouden. De namen van nederzettingen, straten, pleinen en verkeersborden zijn opgesteld in het Komi en Russisch. In gevallen waarin een object een Komi-naam heeft, wordt deze in de bestaande spelling gegeven, waarna de versie ervan wordt aangepast aan de Russische taal. Als een object een traditionele Russische naam heeft, wordt een versie gegeven die is aangepast aan de normen van de Komi-taal. Als een object zowel een Komi- als een Russische naam heeft, worden beide als officieel erkend [11] .
Aantal sprekers 156.099 mensen. ( 2010, volkstelling ).

https://ru.m.wikipedia.org/wiki/%D0%...B7%D1%8B%D0%BA

Vergelijk dat eens met de status en de onderwijsmogelijkheden van het Russisch in Oekraine (moedertaal van vele miljoenen, 40 % van de Oekraiense bevolking) sinds uw vriendjes daar de macht hebben, en U zou moeten wegzinken van schaamte.

Regionale kranten worden gepubliceerd in de Tsjetsjeense taal in Tsjetsjenië (“ Daimokhk ”, radiokrant “ Chechnya Svobodnaya ” en een aantal anderen) en Dagestan (“ Niiso-Dagestan ”). In Tsjetsjenië verschijnen de literaire en artistieke tijdschriften " Orga " en " Vainakh ".

In de Tsjetsjeense Republiek is 2023 uitgeroepen tot het jaar van de Tsjetsjeense taal [11] . De republiek is van plan de status van de Tsjetsjeense taal te versterken en het leerplan daarin in alle leeftijdscategorieën uit te breiden [12] .

https://ru.m.wikipedia.org/wiki/%D0%...B7%D1%8B%D0%BA

In de republiek zijn er vanaf 2021: 872 scholen met de Russische instructietaal, 629 scholen met de Tataarse instructietaal, 89 scholen met de studie van de Tsjoevasjische taal; 22 scholen met de studie van de Udmurt-taal, 16 scholen met de studie van de Mari-taal; 3 scholen met de studie van de Mordovische taal; 1 school met Hebreeuwse studies [101] .

https://ru.m.wikipedia.org/wiki/%D0%...82%D0%B0%D0%BD

In April 2019, the Ukrainian parliament voted a new law, the law "On supporting the functioning of the Ukrainian language as the State language". The law made the use of Ukrainian compulsory (totally or within quotas) in more than 30 spheres of public life, including public administration, electoral process, education, science, culture, media, economic and social life, health and care institutions, and activities of political parties. The law did not regulate private communication. The Venice Commission and Human Rights Watch expressed concern about the 2019 law's failure to protect the language rights of Ukrainian minorities.[12][13]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lang...20of%20Ukraine.

Nough said, zoals de Amerikanen zeggen. U valt helemsal door de mand. In Rusland kunnen zelfs kleine minderheden als de Komi hun taal bestuderen in het onderwijs, en grotere minderheden hebben allemaal acholen waar les gegeven wordt in eigen taal in Rusland.
In Oekraine daarentegen werd de moedertaal van 40 % van de bevolking grotendeels verboden in media, onderwijs, etc. in 2019.
En toch steunt u het regime in Kiev, en beweert u valselijk dat de Russen hun minderheden meer onderdrukken dan uw Oekraiense vriendjes.

Laatst gewijzigd door tomm : 16 juni 2024 om 12:35.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be