![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
| Bekijk resultaten enquête: Komt er een Arizona-coalitie? | |||
| Ja |
|
22 | 61,11% |
| Neen |
|
14 | 38,89% |
| Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1301 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Mijn mening over de federale regeringsvorming is dat N-VA goed zal moeten opletten om niet in een gelijkaardig traject te belanden als bij Michel I.
Bij Michel I hebben ze direct het communautaire in de koelkast gestopt, om een rechts beleid te voeren. Alleen is de begroting toen onvoldoende gesaneerd, en nadat ze zich teruggetrokken hadden uit de regering, is die begroting verder ontspoord. Nu zien we iets gelijkaardigs ontwikkelen. Maandenlang moest het confederalisme er komen. Kort voor de verkiezingen werd het standpunt van een autonoom Vlaanderen al opgegeven door BDW, als het confederalisme er maar kwam. Nu is dat ook al opgegeven, nu gaat het al over een staatshervorming, die op een geloofwaardige manier moet worden voorbereid. Straks zal dat dan een mini-staatshervorming worden, en misschien dat er dan zelfs bepaalde bevoegdheden weer federaal gemaakt worden. Het is ook goed mogelijk dat op het einde van de termijn de Atomaschriftjes of de Remarkable notities (we moeten meegaan met onze tijd) niet nageleefd worden, en er dus weer niets gerealiseerd wordt op het communautaire vlak. Eerst zal er waarschijnlijk een of andere praatbarak opgericht worden (genre Costa), die tot overeenstemming moet leiden, maar als die niet tot resultaten komt, dan zie ik BDW niet in staat om zijn eigen regering te doen vallen. Qua begroting moeten ze opletten dat ze erin slagen de tekorten te beperken. Als dat (onvoldoende) lukt en het communautaire verdwijnt weer in de diepvries, dan staat N-VA op het einde van de regeertermijn weer met lege handen. Voor mij is dat de reden geweest dat N-VA indertijd afgestraft werd, niet het Marrakech pact zelf. Ik hoop dat ze niet dezelfde fout twee keer maken, maar als ik zie hoeveel water er aan de communautaire wijn toegevoegd wordt, dan vrees ik dat van het andere gedeelte misschien ook niet veel in huis zal komen, zeker als Vooruit moet overtuigd worden om deel te nemen aan het federale beleid.
|
|
|
#1302 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#1303 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het was natuurlijk gemakkelijker geweest moesten er niet zoveel dommekloten voor het VB gestemd hebben, en in plaats hiervan hun stem aan de N-VA gegeven hebben. |
|
|
|
|
|
|
#1304 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In ruil hebben jullie al de Vlaamse verzuchting in de eeuwige vriezer gestoken en alle ex-VB kiezers uitgescheten voor het rot van de straat. Jullie hebben toen heel duidelijk gemaakt dat jullie de stemmen van die smerige melanoom- en mesthoop-kiezers niet eens wilden. Je bent toen +- een derde van jullie kiezers verloren, met opzet. En nu verschiet je dat ze niet (meer) op de N-VA stemmen. Nog eens, ernstig blijven hé, jullie gedrag heeft consequenties. O.a. jullie zijn de reden waarom het VB gedijt.
|
|
|
|
|
#1305 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dit is al uitvoerig besproken en daar bestaan andere draden over. Wij leven nu, nu hadden wij het verschil kunnen maken, niet dus. Het grote probleem met het VB is dat ze in het verleden leven. Stop daar toch eens mee! |
|
|
|
|
|
|
#1306 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik zie vb. niet in wat Wallonië EN Luxemburg zien in een zeemacht. Laat de Vlaamse zeemacht quasi fusioneren met die van Nederland. Geen probleem dan dat vb. de jachtvliegtuigen vooral het domein worden van Wallonië en Luxemburg, zelfs geïntegreerd in het Eurokorps (zit de leiding daarvan niet in Straatsburg?) enz.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
|
#1307 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Denk jij dat De Wever een vergeetachtig type is?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
#1308 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ga je dat gestampvoet tot in 2029 volhouden?
|
|
|
|
#1309 | |
|
|
Citaat:
U denkt dat ik mij vergis, waarom? Omdat dat zo op uw debatfiches staat? Waarom was het dom om VB te stemmen? Is dat uw excuus om het opgeven van alle punten van voor de verkiezingen in de schoenen van een ander te schuiven? BDW doet nu zelfs geen moeite meer om het confederalisme te realiseren, iets wat ik voor de verkiezingen al voorspeld heb. En nu waarschuw ik dat hij moet opletten dat hij het economische ook niet verkwanselt. Het enige dat ik als reactie krijg is wat gescheld. Blijkbaar zijn 'dommekloten' eloquenter dan N-VA'ers met debatfiches...
Deze kaste van beroepspolitici die de politiek mismeestert en dan een potje gaat jammeren over antipolitiek, die kaste mandaatmaniakken, die moet weg. (Jonathan Holslag) Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 3 juli 2024 om 11:32. |
|
|
|
|
|
|
#1310 | |
|
|
Citaat:
Het is weer de schuld van een ander...
|
|
|
|
#1311 |
|
|
Neen, maar hij denkt dat van zijn kiezers duidelijk wel.
Die gaan wel vergeten dat hij confederalisme beloofde en een praatbarak leverde.
|
|
|
#1312 |
|
|
Noem je dat gestampvoet?
Bij mij is dat gewoon in alle kalmte dat ik dat vaststel. Let op, ik vertrek nu weer met een schone lei, voor mij krijgt hij de kans om te bewijzen dat ik ongelijk heb.
|
|
|
#1313 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1314 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Blij dat ik dus heb kunnen zien dat hij het niet waard was. vanwege de comunautaire diepvries. Nu ga ik terug eens kijken, maar als hij de connor er bij wil dan weet je gewoon dat het weer eens fout gaat lopen. Hij is precies nog altijd niet geleerd. Als hij nu weer het comunotaire gaat invriezen, weet ik al naar wie mijn hou de connor uit het stadhuis gaat gaan. Als daarmee de conner in het stadhuis gaat is dat spijtig, maar nog altjd beter dan mijn Vlaamse stem aan een on-Vlaamse partij te geven. |
|
|
|
|
|
|
#1315 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Met het VB er bij kun je geen federale regering vormen, en op het federale niveau moet het nu eenmaal gebeuren. Rikketikketikketik zal het niet oplossen Wij moeten werken met de kaarten die de kiezer ons gaf, jammer genoeg gaven teveel kiezers kaarten aan het VB, kaarten die totaal nutteloos zijn. Er zijn mensen die al bijna 50 jaar hun stem weggooien aan het VB, ik begrijp niet dat zij nu nog niet inzien dat hun stem telkens weggooide moeite is. |
|
|
|
|
|
|
#1316 | |
|
|
Citaat:
Met al direct bij de onderhandelingen confederalisme begraven ga je zeker confederalisme bereiken... Dat is het kookwekkertje van de bomma zelf met de voorhamer slopen. Rikketikketikketik BOEM. N-VA logica... Een regering vormen is niet moeilijk. Gewoon al je principes overboord gooien en op alle vlakken toegeven. Verhofstadt en Decroo hebben het voorgedaan. Maar verwacht niet dat als dat je uitgangspunt is, je binnen 5 jaar zult beloond worden.
Deze kaste van beroepspolitici die de politiek mismeestert en dan een potje gaat jammeren over antipolitiek, die kaste mandaatmaniakken, die moet weg. (Jonathan Holslag) Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 3 juli 2024 om 16:19. |
|
|
|
|
|
|
#1317 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Bart De Wever begint donderdag aan moeilijke dossiers pensioenen en gezondheidszorg
De federale regeringsvorming gaat door en preformateur Bart De Wever (N-VA) heeft een drukke week voor de boeg met een paar lastige onderwerpen. Bart De Wever zet de route uit voor de komende week, waarbij hij een paar belangrijke infosessies inplant. Hij begon de week met een gesprek bij de Nationale Bank van België om inzicht te krijgen in de financiën. Op dinsdag stonden gesprekken met de Belgische defensie en de nucleaire waakhond FANC op de agenda. Deze gesprekken verliepen zonder grote verrassingen, aangezien alle partijen het eens zijn over meer investeringen in defensie en het openhouden van de kerncentrales. De echte uitdagingen beginnen echter pas later deze week. Partijen zoals Vooruit willen dat er meer geïnvesteerd wordt in de gezondheidszorg en dreigen niet mee te doen aan de Arizona-coalitie als dit niet gegarandeerd wordt. Ook cd&v en Les Engagés willen niet zomaar bezuinigen op gezondheidszorg. Daarom is het gesprek dat donderdag op de planning staat van groot belang. Dan gaan de onderhandelaars op bezoek bij het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (RIZIV) voor een infosessie over pensioenen en gezondheidszorg. |
|
|
|
|
|
#1318 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1319 |
|
|
Ahzo, hoor jij nog iets over confederalisme?
Wat ik hoor is "staatshervorming".
|
|
|
#1320 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Bart doet momenteel het enige juiste, en dat is zwijgen. En een grondige staatshervorming, waarbij de bevoegdheden 100% overgedragen worden, is een stap dichter bij confederalisme. Veel beter dan rikketikketikketik. |
|
|
|
|