Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Bekijk resultaten enquête: Wenst u Oekraïne als lid van de EU?
Ja 9 42,86%
Neen 12 57,14%
Que? 0 0%
Aantal stemmers: 21. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juli 2024, 23:00   #121
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Aan uw commentaar te zien, meent u dat ik in het hoekje zit van extreem-rechts. Probleempje, beste Dada, ik ben helemaal niet voor Poetin en kant me volledig en over de hele lijn tegen zijn agressieoorlog in Oekraïne.
Ik wil eerlijk zijn. Ook voor niet extreemrechts is het een spagaat.

De coupplegers waren pro-Westers (EU) dus ging de sympathie voor vele Westerlingen naar hen.

https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=104

Ik ben vanaf het begin sceptisch geweest. Zoals ik al zei was het een staatsgreep tegen een democratisch verkozen regering waarbij parlementsleden gegijzeld werden en gedwongen werden om zaken te stemmen tegen hun wil in.
Zoiets is ontoelaatbaar.
En dat is een feit, bewijs mijn ongelijk.

En de daaropvolgende pogingen om Russisch als taal te discrimineren is ook een feit.

Daarom: we moeten Oekraïne uit menslievende overwegingen steunen want de inval van Poetin was onverantwoord en crimineel.

Maar hen in de EU binnenhalen op dit moment: neen. En in de Nato: duizend keer neen.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 13 juli 2024 om 23:01.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2024, 23:07   #122
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Meer EU gaat dat bureaucratische waterhoofd sneller laten imploderen (maar met Poetin aan't roer van Poetinistan, kan het ook wel eens exploderen worden), daarom dat ik niet tegen een intrede van het Ottomaanse kalifaat en de Barbarijse staten van Noord Afrika ben.

Oftewel, Oekraïne is welkom in de NAVO en de EU.
Oud 13 juli 2024, 23:08   #123
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
En de daaropvolgende pogingen om Russisch als taal te discrimineren is ook een feit.
O ja, zodanig "feit" dat u niet eens concreet kunt aangeven wat dan wel die "discriminatie als taal" eigenlijk inhoudt.

Hoe komt u trouwens aan die rare verwoording "Russisch als taal discrimineren"? Kan men Russisch dan als iets anders discrimineren? Hoe discrimineert men trouwens een taal? Mensen kan je discrimineren, maar een taal... Hoe gebeurt dat?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2024, 23:10   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar hen in de EU binnenhalen op dit moment: neen. En in de Nato: duizend keer neen.
Jazeker, dat moet zeker gebeuren: zowel in NAVO als in de EU. Net omdat het twee verbanden zijn die ervoor zorgen dat, net als de Baltische landen, er stabiliteit en vrede kan gewaarborgd blijven. Daarenboven is EU-lidmaatschap de beste garantie voor het opwaarderen van een land, zoals al gebleken is in bijvoorbeeld Bulgarije waar men niet door EU-verplichtingen steeds verder werkt aan het terugdringen van corruptie.
Oud 13 juli 2024, 23:11   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De coupplegers waren pro-Westers (EU) dus ging de sympathie voor vele Westerlingen naar hen.
U blijft maar rondjes draaien. Ik moet dan ook herhalen: er waren geen "coupplegers".

Lees maar eens:

https://eastsplaining.substack.com/p...oup-in-ukraine
Oud 13 juli 2024, 23:12   #126
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
O ja, zodanig "feit" dat u niet eens concreet kunt aangeven wat dan wel die "discriminatie als taal" eigenlijk inhoudt.

Hoe komt u trouwens aan die rare verwoording "Russisch als taal discrimineren"? Kan men Russisch dan als iets anders discrimineren? Hoe discrimineert men trouwens een taal? Mensen kan je discrimineren, maar een taal... Hoe gebeurt dat?
U weet goed genoed wat er met Maidan gebeurd is.
Hou u aub niet van den domme.

Edit: of doe het maar, dan begin ik ook onnozel te doen.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 13 juli 2024 om 23:13.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2024, 23:16   #127
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Net daarom weet ik dat Maidan geen coup was. Wel een gerechtvaardigd protest tegen een president die niet alleen zijn belangrijkste verkiezingsbelofte had gebroken, maar tegelijkertijd voor Poetins druk en gedreigd zwichtte en achter de rug van het parlement handelde.
Oud 13 juli 2024, 23:17   #128
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U reageert op m'n vraag naar die veronderstelde "Russisch als taal discrimineren" en u komt af met... Maidan.

Dat is pas "van den domme houden"...
Oud 13 juli 2024, 23:19   #129
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Edit: of doe het maar, dan begin ik ook onnozel te doen.
Laat het zitten, ik probeer hen dat hier ook al maanden te laten inzien, vergeefse moeite. De brainwashing is perfect uitgevoerd.
Oud 13 juli 2024, 23:19   #130
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Laat het zitten, ik probeer hen dat hier ook al maanden te laten inzien, vergeefse moeite. De brainwashing is perfect uitgevoerd.
Net het omgekeerde, beste Skobelov, ik laat me nu net niet vangen door Russische propagandistische brainwashing. U overduidelijk wel.
Oud 13 juli 2024, 23:22   #131
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Net het omgekeerde, beste Skobelov, ik laat me nu net niet vangen door Russische propagandistische brainwashing. U overduidelijk wel.
Nog wat informatie voor u:

https://www.mo.be/analyse/grensland-...eke-loopgraven

Citaat:
Na turbulente maanden bleek de laatste week van februari 2014 voor Oekraïne de meest turbulente in haar geschiedenis. In één week werd de Russisch gezinde president Janoekovitsj van de macht verdreven, en installeerde de zeer diverse oppositie zich in het regeringspluche in Kiev. In de westerse media werd gesproken over een “democratische omwenteling”. De wil van het Oekraïense volk zou gevolgd zijn. Die wijze van voorstellen is evenwel zeer eenzijdig. Hoe corrupt Janoekovitsj ook moge zijn, hij was wel wettelijk verkozen.
Oud 13 juli 2024, 23:42   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Leest u eigenlijk wat anderen schrijven? Niemand betwist dat Janoekovitsj wettelijk werd verkozen. Alleen werd hij niet van de macht verdreven. Wat MO* natuurlijk weer eens verzwijgt, is het feit dat president Janoekovitsj uiteindelijk met een oppositie een akkoord heeft gesloten dat nieuwe presidentsverkiezingen vastlegde. Daags na de ondertekening van dat akkoord werd Janoekovitsj door het parlement afgezet, een bevoegdheid die het parlement toekomt krachtens de grondwet. Op die dag heeft hij trouwens zelf de biezen genomen en zijn toevlucht gezocht in... Moskou.
Oud 14 juli 2024, 00:06   #133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat artikel van MO* waarnaar u verwijst, staat trouwens vol met fouten. Zelden zo'n rommel gelezen. Ik haal er eentje uit om te beginnen:

Citaat:
Vóór 1954 was het Krimgebied onderdeel van Rusland. Ter ere van de 300ste verjaardag van de aansluiting van Oekraïne bij Rusland, besloot secretaris-generaal Chroetsjov om Oekraïne een cadeautje te doen; de autonome republiek van de Krim werd onderdeel van Oekraïne. Voorheen was hij tussen 1938 en 1947 eerste secretaris van het Uitvoerend Comité van de communistische partij in Oekraïne. Hij had dus enige sympathie voor deze deelregio. Er werd 15 minuten over gepraat in de Opperste Sovjet, nadien was de zaak beklonken. Het was immers toch symbolisch daar alle componenten onderdeel waren van de Sovjetunie. Tot 1991…
In 1954 was er geen viering van een of andere "driehonderdste verjaardag van aansluiting van Oekraïne bij Rusland. Eind 18e eeuw veroverde tsarina Catharina de Grote een aantal gebieden die nu Oekraïne vormen, nadat ze de Ottomanen had verslagen. Bij verdrag van Küçük Kaynarca uit 1774 kwamen gebieden rond de Azovzee in Russische handen. Een goede tien jaar later wordt de Krim veroverd. Er is dus geen sprake van "aansluiting". Het was gewoon het resultaat van meerdere oorlogen tegen het Ottomaanse Rijk. En als ik goed kan tellen, ligt er tussen 1774 en 1954 geen driehonderd jaar...

Daarnaast heeft de beslissing van de Opperste Sovjet niets te maken met een "symbolisch besluit" dat op een paar minuten zou zijn genomen. Dat klopt totaal niet. Het was een beredeneerde beslissing die gebaseerd was op meerdere factoren. Dat staat ook zo letterlijk in het besluit. Ik citeer in Engelse vertaling:

Citaat:
Considering the territorial inclination of the Crimean Oblast' toward the Ukrainian SSR, the commonality of the economy, and close economic and cultural ties between the Crimean Oblast' and the Ukrainian SSR, the RSFSR Council of Ministers decrees: consider it advisable to transfer the Crimean Oblast' from the RSFSR to the UkSSR [Translator's note: UkSSR is a transliteration of the Russian abbreviation for the Ukrainian SSR].
Kortom, er worden territoriale, economische en zelfs culturele redenen aangegeven waarop de transfer werd gebaseerd.

https://digitalarchive.wilsoncenter....rning-transfer
Oud 14 juli 2024, 06:26   #134
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begrijp wel dat extreemrechts zit te popelen om Oekraïne in de EU te halen. Zo krijgen we er weer een oerconservatief xenofoob religieus kutland zoals Hongarije en Polen bij.

Extreemrechts is pro-Russisch als je het nog niet gemerkt had... Ook op dit forum.
Oud 14 juli 2024, 06:30   #135
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben vanaf het begin sceptisch geweest. Zoals ik al zei was het een staatsgreep tegen een democratisch verkozen regering waarbij parlementsleden gegijzeld werden en gedwongen werden om zaken te stemmen tegen hun wil in.
Zoiets is ontoelaatbaar.
En dat is een feit, bewijs mijn ongelijk.
Nee, dat is geen feit, dat is een hoop meningen en verwrongen feiten. Waaruit zou die "staatsgreep" dan wel bestaan hebben? Welke macht werd daar gebruikt om de regering omver te gooien?
Oud 14 juli 2024, 06:34   #136
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Na De Wereld Morgen, nu MO... U bent echt wel de man van de extreemlinkse bronnen hé. Haalt u uw informatie over Rusland en Oekraïne ook wel eens elders?
Oud 14 juli 2024, 06:35   #137
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Net daarom weet ik dat Maidan geen coup was. Wel een gerechtvaardigd protest tegen een president die niet alleen zijn belangrijkste verkiezingsbelofte had gebroken, maar tegelijkertijd voor Poetins druk en gedreigd zwichtte en achter de rug van het parlement handelde.
We zijn het zelden eens, maar hier zeer zeker.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2024, 07:35   #138
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Hoewel wel niet extreem als Tomm ben jij ook gehersenspoeld en een Poetinpropagandapapegaai.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2024, 07:44   #139
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Nee lol, liever Oekraine niet in de EU, kunnen ze daar zonder andermans afgepakt geld toch rendabel mais graan zonnebloemen blijven kweken.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2024, 07:44   #140
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
We zijn het zelden eens, maar hier zeer zeker.
Als we telkens een Belgische politicus een belofte breekt "op z'n witte woedes" gaan protesteren , dan gaan we niet veel anders meer doen.

Dan is het veel miner werk te gaan jubelen als er eens eentje een belofte wel houd.

Laatst gewijzigd door maddox : 14 juli 2024 om 07:48.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be