Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 augustus 2024, 13:20   #721
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Interessante lectuur voor wie niet geïnteresseerd is in royalistische sentimentaliteit maar eerder historische feiten zoekt: Leopold III en de bezetting door Pieter Jan Verstraete.

https://www.dbnl.org/tekst/_bio00119...01_01_0052.php
Oud 7 augustus 2024, 13:32   #722
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Interessante lectuur voor wie niet geïnteresseerd is in royalistische sentimentaliteit maar eerder historische feiten zoekt: Leopold III en de bezetting door Pieter Jan Verstraete.

https://www.dbnl.org/tekst/_bio00119...01_01_0052.php
Ik heb veel boeken van Pieter Jan Verstaete. Het is een Vlaams-nationalistische geschiedschrijver die nochtans een ernstige poging doet om objectief te blijven (alhoewel dit soms effe niet lukt en laat hij een paar steekjes vallen, maar al bij al valt dit goed mee). Het eerste boek dat ik van hem las was Odiel Spruytte. Een interessant boek.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 augustus 2024 om 13:34.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2024, 15:16   #723
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik heb veel boeken van Pieter Jan Verstaete. Het is een Vlaams-nationalistische geschiedschrijver die nochtans een ernstige poging doet om objectief te blijven (alhoewel dit soms effe niet lukt en laat hij een paar steekjes vallen, maar al bij al valt dit goed mee). Het eerste boek dat ik van hem las was Odiel Spruytte. Een interessant boek.
Achja, van zodra hij iets schrijft wat niet in je kraam past, is het hem niet gelukt, en anders wel.
Zo kun je lekker kronkelen.
Oud 7 augustus 2024, 15:17   #724
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Dus volgens u is Leopold III niet u onder dwang weggevoerd. Maar ging hij vrolijk, gezwind en al fluitend mee naar Duitsland.
Ik was er niet bij, maar zoals jij kunt vertellen denk ik dat je minstens 150 jaar oud bent.
Oud 7 augustus 2024, 15:17   #725
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Dus volgens u is Leopold III niet u onder dwang weggevoerd. Maar ging hij vrolijk, gezwind en al fluitend mee naar Duitsland.
Ik was er niet bij, maar zoals jij kunt vertellen denk ik dat je minstens 150 jaar oud bent.
Wat mij opvalt is dat hij niet deed wat de regering hem vroeg.
Als er geen vuiltje aan de lucht was, waarom was er dan de Koningskwestie?
Waarom moest hij met Hitler onderhandelen?
In het verleden heb je al gezegd dat hij naïef was en een rol voor België zag weggelegd in een groot Duitse toekomst.
Wat is het verschil met collaboreren?

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 7 augustus 2024 om 15:19.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2024, 15:21   #726
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Feit is er direct vanaf de 18-daagse veldtocht en de eerste jaren van de Duitse bezetting pogingen gedaan zijn, vooral door traditioneel belgicistische kringen, om een autoritaire regering "rond de koning" tot stand te brengen. Een soort Vichy-regering, zeg maar. Leopold III was daar trouwens voor de bezetting al aan 't werken.

Leopold III zijn Vichy-regering is uitsluitend mislukt omdat Hitler ze van tafel veegde en Leopold verbood om nog aan politiek te doen.
Oud 7 augustus 2024, 15:27   #727
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Leopold III in Duitsland stond onder zware bewaking van de SS. Dat is nu niet precies een elegante manier om collaborateurs te belonen.
Men kan collaboreren en daar stank voor dank voor krijgen, kijk maar naar Prigozijn tov. Poetin.
Dat is geen bewijs dat het geen collaboratie was.

Citaat:
Bovendien kwam in de laatste weken het bevel van Himmler om heel de koninklijke familie te fusilleren. Ook dat is nu niet precies een vrolijk afscheidscadeau van de Fürher voor zijn zogenaamde medewerker Leopold.
Had Leopold III dat eerder geweten had hij ongetwijfeld niet met Hitler gecollaboreerd...
Oud 7 augustus 2024, 15:32   #728
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Feit is er direct vanaf de 18-daagse veldtocht en de eerste jaren van de Duitse bezetting pogingen gedaan zijn, vooral door traditioneel belgicistische kringen, om een autoritaire regering "rond de koning" tot stand te brengen. Een soort Vichy-regering, zeg maar. Leopold III was daar trouwens voor de bezetting al aan 't werken.

Leopold III zijn Vichy-regering is uitsluitend mislukt omdat Hitler ze van tafel veegde en Leopold verbood om nog aan politiek te doen.
Dat is zeker waar. Maar dat werd afgeblokt door de bezettende Duitsers. De koning moest zijn hok (lees : het kasteel van Laken …) blijven als gevangene en hij mocht zich politiek met niets meer bemoeien. Dat is het hele verhaal. Leopold werd trouwens door Hitler op de vingers getikt omdat de koning dit stiekem tóch deed en het Hitler ter ore was gekomen. Hitler dreigde met deportatie indien Leopold niet stopte.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 augustus 2024 om 15:35.
Oud 7 augustus 2024, 15:33   #729
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
250 jaar.
Oud 7 augustus 2024, 15:33   #730
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Had Leopold III dat eerder geweten had hij ongetwijfeld niet met Hitler gecollaboreerd...
Zelfs dan was de bloedrode Belgische vlag nog steeds besmeurd met het bloed van miljoenen Congolezen.
Oud 7 augustus 2024, 15:38   #731
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Dat is zeker waar. Maar dat werd afgeblokt door de bezettende Duitsers.
Dus volgens jou is iemand die wil collaboreren, maar dat niet mag, geen collaborateur?
Dat is een goeie
Zo van "Ja, ik wilde een staatsgreep plegen, maar het is mislukt."
"Ah maar dan is het goed, u bent onschuldig."
Of "Ja, ik wilde mijn vrouw vermoorden, maar ik gebruikte per ongeluk suiker in plaats van dat vergif in poedervorm."
"Ah, maar dan is het goed, u bent onschuldig."

Citaat:
De koning moest zijn hok (lees : het kasteel van Laken …) blijven als gevangene en hij mocht zich politiek met niets meer bemoeien. Dat is het hele verhaal...
Een vuile, smerige collaborateur dus, die voor eeuwig de Belgische driekleur bezoedeld heeft, waardoor die de stank van de collaboratie voor altijd met zich meedraagt.
Oud 7 augustus 2024, 15:42   #732
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zelfs dan was de bloedrode Belgische vlag nog steeds besmeurd met het bloed van miljoenen Congolezen.
Wat heeft dat nu te maken met wat we bespreken?

Uw zoveelste Leopold II-Godwin punt. U hebt er al heel wat verzameld zo te zien. Het wordt tijd dat u een grote album koopt om ze allemaal mooi in te plakken. Het zou wel een zeer grote album moeten zijn.

[/url]

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 augustus 2024 om 15:55.
Oud 7 augustus 2024, 15:44   #733
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus volgens jou is iemand die wil collaboreren, maar dat niet mag, geen collaborateur?
Dat is een goeie
Zo van "Ja, ik wilde een staatsgreep plegen, maar het is mislukt."
"Ah maar dan is het goed, u bent onschuldig."
Of "Ja, ik wilde mijn vrouw vermoorden, maar ik gebruikte per ongeluk suiker in plaats van dat vergif in poedervorm."
"Ah, maar dan is het goed, u bent onschuldig."

Een vuile, smerige collaborateur dus, die voor eeuwig de Belgische driekleur bezoedeld heeft, waardoor die de stank van de collaboratie voor altijd met zich meedraagt.
Neen, iemand is een collaborateur als hij effecief heeft gecollaboreerd. Quod non bij L III. Tot uw grote spijt wellicht.
Oud 7 augustus 2024, 15:49   #734
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Krijgen we nu weeral de hoax van de miljoenen afgekapte handjes ?
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2024, 15:50   #735
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat heeft dat nu te maken met wat we bespreken?
De bloedrode Belgische vlag is niet alleen besmeurd met het bloed van miljoenen Congolezen en het fascisme van Leon Degrelle maar ook met de (door Hitler verboden) collaboratie van Leopold III en de hoogste Belgische kringen. Alles te maken met deze discussie dus.
Oud 7 augustus 2024, 16:01   #736
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De bloedrode Belgische vlag is niet alleen besmeurd met het bloed van miljoenen Congolezen en het fascisme van Leon Degrelle maar ook met de (door Hitler verboden) collaboratie van Leopold III en de hoogste Belgische kringen. Alles te maken met deze discussie dus.

Verstaete schreef ook meer dan één boekje over Oostfrontstrijders. Hij idealiseert deze jonge kerels wat. Helaas zegt hij niet wat sommigen in de feiten uitgevreten hebben.Als we Verstraete mogen geloven, waren het toch o zo brave jongens. Geloof het maar niet!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 augustus 2024 om 16:14.
Oud 7 augustus 2024, 16:08   #737
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Neen, iemand is een collaborateur als hij effecief heeft gecollaboreerd. Quod non bij L III. Tot uw grote spijt wellicht.
Is iemand die een poging tot moord doet, dan een koorknaapje?
Als men u verbiedt om te collaborereren met de nazi's, ook al probeer je dat, blijf je een slecht mens, en een nazi.
Uw Leopold III was een verachtelijk individu, ik moet hierin de Franstaligen gelijk geven dat ze dat niet terug op de troon wilden.
Oud 7 augustus 2024, 16:11   #738
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is iemand die een poging tot moord doet, dan een koorknaapje?
Als men u verbiedt om te collaborereren met de nazi's, ook al probeer je dat, blijf je een slecht mens, en een nazi.
Uw Leopold III was een verachtelijk individu, ik moet hierin de Franstaligen gelijk geven dat ze dat niet terug op de troon wilden.
Als iemand in gedachte een poging tot moord bedenkt , is er niets gebeurd. Als hij die moord uitvoert, is er wel iets aan de hand.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 augustus 2024 om 16:12.
Oud 7 augustus 2024, 16:13   #739
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Als iemand in gedachte een poging tot moord bedenkt , is er niets aan de hand. Als hij die moord uitvoert, is er wel iets aan de hand.
Oh, maar het is geen zwart/wit verhaal.
1. Je hebt het vrijblijvend nadenken over een moord.
2. Je hebt het beramen van een moord (concrete plannen en voorbereidingen maken).
3. Je hebt een poging tot moord (die mislukt).
4. En je hebt een geslaagde moordpoging.
Het is niet zo dat enkel 4. strafbaar is.
Vanaf 2. is het strafbaar.

Leopold III zag een rol voor België en zichzelf in een Groot-Duitsland.
Hij had daarover gesprekken met Hitler, te vergelijken met 2. bij moord.
3. (collaboreren) heeft hij ook geprobeerd, maar Hitler verbood hem dus van verder te gaan.

Als het allemaal maar in zijn hoofd was gebleven, hadden we het ook nooit geweten, en was er ook nooit een Koningskwestie geweest.
Ook wie een poging tot moord doet, is geen moordenaar.
Maar het blijft wel een verachtelijk mens, net zoals Leopold III, dus.
Ik begrijp echter dat u er alles aan doet om het goed te praten, cognitieve dissonantie, zou Panda dat met een van zijn lievelingstermen noemen.

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 7 augustus 2024 om 16:17.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2024, 16:17   #740
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oh, maar hij deed meer dan wat gedachten hebben.
Hij had gesprekken met Hitler.
Als het allemaal maar in zijn hoofd was gebleven, hadden we het ook nooit geweten, en was er ook nooit een Koningskwestie geweest.
Ook wie een poging tot moord doet, is geen moordenaar.
Maar het blijft wel een verachtelijk mens, net zoals Leopold III, dus.
Ik begrijp echter dat u er alles aan doet om het goed te praten, cognitieve dissonantie, zou Panda dat met een van zijn lievelingstermen noemen.
Leopold heeft nooit als eerste een gesprek met Hitler aangevraagd. Het was Hitler die een gesprek met Leopold wilde. Vraag is dan of men zo'n wens van Hitler kon negeren toen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 augustus 2024 om 16:21.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be