Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 augustus 2024, 13:17   #121
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Dus eigenlijk kunnen we gerust alle andere talen schrappen?
Neen, best dat Arabisch schrappen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2024, 13:19   #122
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Scholen waar je voor vertaler-tolk studeert misschien?
Is nog altijd geen reden om subsidiegeld te spenderen aan lessen Arabisch in dat OLV-college

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2024, 13:43   #123
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Neen, best dat Arabisch schrappen
En waarom alle andere talen wel blijven aanbieden terwijl volgens u Engels toch de taal der handelsrelaties en politieke onderhandelingen?

Waarom enkel Arabisch schrappen maar wel Chinees blijven aanbieden? Of Koreaans? Of Zweeds?
Oud 30 augustus 2024, 13:45   #124
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Is nog altijd geen reden om subsidiegeld te spenderen aan lessen Arabisch in dat OLV-college
Dat was ook geen argument om hier voor te pleiten.

Dat was gewoon een antwoord op Maddox' vraag.
Oud 30 augustus 2024, 14:32   #125
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Scholen waar je voor vertaler-tolk studeert misschien?
Bied de desbetreffende school dat dan aan?
Zoals Zipper fijntjes opmerkte :"Het is niet de bedoeling het Arabisch vloeiend te gebruiken".
Oud 30 augustus 2024, 14:43   #126
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Je ziet nu tot wat die zogenaamde vrijheid van onderwijs leidt: een kloeft van een directeurke dat ons belastingsgeld zo vrij kan besteden.

Dat hij Arabisch voorstelt buiten de lesuren. Op kosten van diegenen die willen "investeren" in hun eigen kennis van die taal.

Noot: krak hetzelfde natuurlijk voor godsdienstonderwijs.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2024, 15:05   #127
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je ziet nu tot wat die zogenaamde vrijheid van onderwijs leidt: een kloeft van een directeurke dat ons belastingsgeld zo vrij kan besteden.

Dat hij Arabisch voorstelt buiten de lesuren. Op kosten van diegenen die willen "investeren" in hun eigen kennis van die taal.

Noot: krak hetzelfde natuurlijk voor godsdienstonderwijs.
Schande.
Oud 30 augustus 2024, 15:26   #128
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach kijk, je eerste reaktie op een post van mij in deze draad en je moet nu al je toevlucht zoeken in gescheld?

Zo kennen we je hoor.
Dat is helemaal geen schelden maar een vaststelling en een inkijkje op onze nabije, westerse toekomst, te wijten aan de pamperende linkiewinkies met een voorkeur voor arabisch en allergisch aan eigen volk en zichzelf.

Maar jouw begripsvermogen is daar te klein voor, zo kennen we je hoor....wijzen naar de mier terwijl de olifant je verplettert.
Oud 30 augustus 2024, 15:36   #129
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dat een voorwaarde om een taal te mogen aanbieden?
Waarom wordt er dan bv nog steeds Duits gegeven?
Duits is na het Engels een belangrijke taal in de wetenschappelijke publicaties.
Duits is één van de drie nationale talen van België.
Duits is de taal van het land waar het grootste deel van onze export naartoe gaat.

Slecht voorbeeld. Afgewezen.
Oud 30 augustus 2024, 15:38   #130
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is er mis met een leerlaar die als soort van rolmodel fungeert?
Daarvoor hoef je geen verplichte les Arabisch te geven.

Er zijn hopen Marokkaanse leerkrachten in ons onderwijs. (In HLN van vandaag zijn er twee die een lezersbrief schreven). Die geven allerlei vakken.
Oud 30 augustus 2024, 15:40   #131
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat we schijnen te vergeten is:

Het gaat hier over het aanbieden van een taal binnen taalonderwijs.
Neen, het gaat over verplichten. Leerlingen die er niet voor gekozen hebben, moeten het volgen en ervoor slagen.
Oud 30 augustus 2024, 15:42   #132
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Ik vind het eerder een stunt van die school
Die directie wil per sé deugpunten halen. Meer is daar niet aan.
Oud 30 augustus 2024, 15:43   #133
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.
Vanaf #116 en volgende toogpraat:
Deze gebruiker staat op je negeerlijst.

Leuter lekker verder op je eentje met het banaliseren van de arabische taal in ons onderwijs - tis toch maar enkele uurtjes - voor de aanpassing van vlaamse kaffir leerlingen aan de moslimcultuur van terroristen.
Voor de meeste, echte en autochtone vlamingen zijn zulke linkse sujects hypocriete, laffe land- en cultuurverraders.
Oud 30 augustus 2024, 15:45   #134
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus eigenlijk kunnen we gerust alle andere talen schrappen?
Het zou niet slecht zijn om voor het vreemde talenonderwijs een puntensysteem op te zetten, waarin onze handelsbalans een belangrijke speelt.

Hoeveel procent van onze export gaat naar Arabischtalige landen?
Oud 30 augustus 2024, 15:56   #135
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeg nu zelf: vind je het zelf niet een beetje belachelijk om zo'n foto te posten over een school die gewoon 2 lesuren Arabisch aanbiedt?

Is dit echt het kleuterniveau waar rechts zichzelf toe wil verlagen?
Geen argumenten maar wat beeldekes posten waar we toch zo hard mee kunnen lachen...

Triest, intriest.
De argumenten had ik u al gegeven, nu was het tijd om te lachen. Ik vond het een zeer geslaagd beeldeken. En er waren er nog die het grappig vonden.
Oud 30 augustus 2024, 21:23   #136
DIBO
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
En zelfs over dat tweede gedeelte. Wat is daar eigenlijk echt mis mee? Wat is er mis met een leerlaar die als soort van rolmodel fungeert?
Niks mis mee, leraars/docenten die een rolmodel zijn, ben ik meermaals tegengekomen. Maar zoals ik schreef
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DIBO Bekijk bericht
Blijkbaar is dan "een leerkracht met Arabische roots" niet in staat is om wiskunde, of fysica, of Nederlands te geven. Want anders hadden ze toch al lang een dozijn ervan in dienst kunnen nemen.
Waarmee nogmaals aangetoond is dat de taalkundige keuze, een drogreden is om kost wat kost een leeraar met Arabische roots binnen te halen, vermits de 'voorbeeldleerlingen met Arabische roots' enkel willen luisteren naar een 'rolmodel met Arabische roots', en duidelijk niet naar die blanke kafirs. Mislukte multicul integratie ten top.

Citaat:
Maar het is natuurlijk niet toevallig dat u het eerste deel ("uitdagen met een taal") weglaat eh?
ik laat dat niet weg, zoals ik schreef ivm. "uitdagen met een taal"
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DIBO Bekijk bericht
Verwonderlijk dat de Vooruit club, dan niet kiest voor de taal van hun 'echte' vrienden, want die taal is taalkundig nog veel interessanter
Citaat:
Wat is Zigeunertaal?
Hun taal heet het Romani. Dit is een Indische taal die verwantschap heeft met Oudindisch of Sanskriet
zonder zwans, voor het "uitdagen met een taal" kan je perfect een taal binnen de EU kiezen
Citaat:
Het Hongaars is de grootste van de Fins-Oegrische talen. De taal heeft nu in totaal ongeveer 14,5 miljoen sprekers, waarvan 9,9 miljoen in Hongarije. Het is daarmee de grootste taal binnen de EU die niet tot de Indo-Europese talen behoort.
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2024, 06:03   #137
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus?

Als een taal niet eenduidig over heel de wereld op exact dezelfde manier gebruikt wordt mag ze niet onderwezen worden?

Wat doen we met Engels? Geven we dat op zijn Schots? Op zijn Engels? Op zijn Amerikaans?

Heb je al eens een 70-tiger uit Retie horen praten? Die spreekt een vorm van Nederlands maar ik durf bijna wedden dat als jij meer dan 50km van Retie woont, je er geen zak van gaat verstaan.
Zullen we Nederlands dan ook maar schrappen?

Ik vind dat een rare zienswijze.
En het toont ook aan dat er steeds maar verder gezocht moet worden om toch maar iets in te kunnen brengen tegen het aanbieden van Arabisch.
Ga maar aan de helft van m'n argumenten voorbij. Er wordt niet gemoord over welk Engels het universele gangbare Engels is, zelfs amper gediscussieerd. Het is geen politiek brandpunt. Dialecten aanziet men niet als talen. In het Arabisch heeft men het echt wel over verschillende talen. Het Engels is daarenboven een lingua franca. De moslims zouden ook wel willen dat het Arabisch lingua franca wordt. Sommigen willen dat zelfs met geweld opleggen. Normale westerlingen willen helemaal geen Arabisch leren. Enkel collaborateurs, psychoten en mensen leidend aan het stockholmsyndroom wensen dat.

Ik heb twee jaar aan een stuk elke dag een uur of meer Russisch geleerd (duo lingo) en heb daar niets aan gehad. Twee jaar later heb ik zelfs het alfabet amper nog onder de knie. En het Russisch is dan nog een indo-Europese taal met redelijk wat gelijklopende woordenschat. Een uur per week verplicht Arabisch per week zodat de Marokkanen een rolmodel hebben is gewoon je reinste verspilling van tijd voor al die anderen in het nu al neerwaarts spiralende onderwijs. Het is ook een slag in het gezicht van al die vermoorde en verkrachte Europeanen, van al diegenen die lijden onder de kolonisatie.

Als men dan toch echt persé een andere dan een indo-Europese taal wenst aan te leren als 'intellectuele uitdaging', dat men dan Standaarmandarijn aanleert. Na de Indo-Europese taalgroep veruit de grootste; economisch en cultureel gezien ook een pak belangrijker dan het Arabisch van de achterlijke islamitische rovers. We hebben helemaal geen Arabische of islamitische rolmodellen nodig. Integendeel, die gewelddadige roverscultuur kan de wereld missen als kiespijn. Meer dan enkele eeuwen als doorgeefluik en bewaarvat heeft het nooit gediend en zal het ook nooit doen. Dan nog liever Perzisch.

Arabisch is ook de lelijkste taal ter wereld (op misschien de Afrikaanse kliktalen na), zeker de varianten die we hier dagelijks over ons heen gehuilt en gerocheld krijgen, maar daar heb jij in je boerengat waarschijnlijk niet snel last van. Die directeur geeft onbewust gewoon toe aan het geweld van de islam, aan de grote en kleine terreur. Met intellectuele uitdaging heeft het niets te maken. Het is niet het gebrek aan intellectuele uitdaging dat de dalende Pisa-cijfers verklaard, of toch zeker niet een Arabisch invulboekje met beeldjes als intellectuele uitdaging. Punt andere lijn. Intellectuele uitdaging mijn gat.

Gaza-stad 2025 = Berlijn 1945

Gennez, De Sutter en co tegen houten palen in Breendonk
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2024, 06:26   #138
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus als westerling mag je geen taal meer studeren die niet westers is?

Chinees, Russisch,... mag dus ook allemaal niet meer?

Tolken voor zo'n talen moeten hun opleiding volledig zelf financieren in de privé-kring?

Dat gaat nog leuk worden.
Ja doe gerust hoor, haal secundair en hoger onderwijs maar door elkaar als argument. Zo doorzichtig, dat doet niets af aan jouw geloofwaardigheid. Dat is wat iedereen hier vraagt: de tolk- en taalopleidingen Arabisch, Chinees en Russisch aan de hoge scholen en universiteiten af te schaffen ...

Laatst gewijzigd door Vlad : 31 augustus 2024 om 06:50.
Oud 31 augustus 2024, 06:47   #139
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat we schijnen te vergeten is:

Het gaat hier over het aanbieden van een taal binnen taalonderwijs.
Hoe ver zijn we als gemeenschap afgedwaald om daar zo tegen te keer te gaan?
Dat alle mogelijke uitvluchten maar gezocht moeten worden om dat toch maar tegen te gaan.

Onze kinderen krijgen een initiatie (2 lesuren per week) in een bepaalde taal aangeboden en daar kunnen we niet mee leven. Waar zijn we in godsnaam mee bezig?
In het secundair onderwijs. Een zesde taal. Een uur per week. Geloof je echt dat dat een taal leren is of dat men nog een initiatie als bijkomende 'intellectuele uitdaging' nodig heeft gezien de toestand van het onderwijs ?

Ik wil gerust toegeven dat er naast de valabele argumenten die ik reeds gaf ook een irrationeel aspect aan mijn afkeer voor het plan van de directeur zit. Mocht ik de Arabische cultuur en taal hebben leren kennen zoals ik de Zuid Oost Aziatische leerde kennen en niet door onder de voet gelopen te worden door kolonisten die hier op vraag van enkele naar lagere lonen snakkende bedrijfsdirecteuren en een koning voor wie een verdeelde bevolking levensbehoud betekent naar hier zijn gehaald en zich exponentieel hebben vermenigvuldigd zou ik misschien net zoals ik nog geregeld naar gamelan luister ook van de Arabische cultuur kunnen genieten. Nu heb ik er een hekel aan. Niet aan de mensen op sich, daar leef en werk ik elke dag mee. Wel aan hun cultuur die meestal pas tot uiting komt als ze niet aan het werk zijn. En ik zeg meestal want als ik tegenwoordig ga zwemmen (het zwembad waar ik normaal ga is gesloten) waan ik me in een door de Arabieren onder de voet gelopen DDR.

Laatst gewijzigd door Vlad : 31 augustus 2024 om 06:49.
Oud 31 augustus 2024, 06:52   #140
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En we dwalen nog maar wat verder van het paadje af.

Een school biedt 2 lesuren Arabisch aan en plots gaat het over verkrachting, pedofilie, imam-pastoors,....

Enkel en alleen omdat studenten een beetje Arabisch aangeboden wordt.
De student zijn mening wordt nergens gevraagd. Nee, die mening interesseert rechts niet. Het woord "Arabisch" is gevallen en dan mag alle verstand overboord.

Of studenten dat interessant vinden of niet.... daar wordt met geen woord over gerept. Maar dat kennen we, kinderen interesseren u niet hé?
U gebruikt die enkel om uw politieke frustraties te ventileren.
Dit is al de tweede draad op een paar dagen waar u dat duidelijk laat blijken.

Shame on you.
Ah, gaan we enkel nog lesgeven over wat studenten interessant vinden ...

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be