Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 november 2024, 12:09   #101
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Wie kan raden wat 3 restaurants in Toucy te maken hebben met zelfstandigen in Eppegem mag het mij komen vertellen.
Politieke beslissingen.
Politiek in België versus politiek in Frankrijk.
Kleinhandel in België op sterven na dood, kleinhandel in Frankrijk - leefbare toestanden voor wie op kleine schaal handel wil drijven.

Meer is het niet hoor.
Eens rondwandelen in de Belgische dorpen en steden en eens rondwandelen in dorpen en steden in Frankrijk.
Vervolgens ogen willen open doen.
Oud 9 november 2024, 12:16   #102
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Je had het over zelfstandigen in Eppegem Johan.

Zal ik anders wat opticiens in New York of Bangkok onder de aandacht brengen?
Je mag dat.
Aantal inwoners en de kleinhandel die die mensen ter beschikking staat.

Eppegem - 4500 inwoners en voor welke zaken kunnen die mensen nog via kleinhandel in hun dorp terecht.
Nul opticiens

Toucy - 2800 inwoners
3 opticiens

____________________________________-

New-York - 8.250.000 inwoners

Bangkok - 10.000.000 inwoners

Hou je niet in.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 9 november 2024 om 12:17.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2024, 12:45   #103
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Nee, da's enkel Eppegem.
Ik ben vooraf nog gaan kijken waar de grens ligt en alle zelfstandigen die ik vond bevinden zich binnen die grens.
U bent de zelfstandige boekhouders in bijberoep enzo vergeten.
Citaat:
Wordt een dorp minder droevig als er meer zelfstandigen wonen?
Ik word ongelofelijk opgewekt door een winkelstraat die voor 40% "te huur" en "te koop " staat. 20% in afbraak/herbouw als 3 laags woonmachines genaamd residenties, en 20% pop up zaken die na een jaar spartelen verdwijnen.
Citaat:
Hier in't dorp zijn na 22u ook enkel nog één taverne en één cafe open.
En guess what? 20 jaar geleden waren hier in't dorp na 22u ook enkel maar 1 café en 1 frituur open.

Zoveel is (hier alvast) niet veranderd.
Vilvoorde centrum is waarschijnlijk "iets" groter.
En ik zie de enorme vooruitgang echt.
Oud 9 november 2024, 13:06   #104
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
U bent de zelfstandige boekhouders in bijberoep enzo vergeten.
Ik wou het Johan nu ook weer niet te moeilijk maken.

Citaat:
Ik word ongelofelijk opgewekt door een winkelstraat die voor 40% "te huur" en "te koop " staat. 20% in afbraak/herbouw als 3 laags woonmachines genaamd residenties, en 20% pop up zaken die na een jaar spartelen verdwijnen.
En de mensen die daar over klagen (bijna iedereen dus) zijn toevallig meestal ook de mensen die dat in de hand gewerkt hebben.

Want als iemand dan nog eens in het stadscentrum komt, wordt er natuurlijk geklaagd over leegstand.
Maar dat men al jaren het stadscentrum mijdt omdat de Bol's, Amazons en Coolblues veel goedkoper zijn wordt dan maar effe vergeten.

Mijn schoonbroer heeft een tijdje in een elektro-handel gewerkt. Nu is die verdwenen (de handel, niet mijn schoonbroer).
Daar kwamen de mensen winkelen met een uitgeprinte webpagina van Coolblue of Bol in de hand. En konden ze €20 uitsparen bij Bol, kochten ze het bij Bol. De extra service die de winkel kon geven telde niet voor hen. Ze kochten een nieuw apparaat. Wie maalt nu over service als je sowieso 2 jaar garantie hebt?

Veel winkels (niet enkel elektrohandels) in het dorp of de stad fungeerden de laatste tijd gewoon als showroom voor de online giganten.
Nieuwe schoenen? Effe passen in de winkel en dan voor €15 goedkoper bij Zalando kopen.
Nieuwe wasmachine? Eens gaan horen bij de lokale elektro-handel en dan lekker €30 uitsparen door bij Coolblue te kopen.

Maar nu die kleine winkels verdwijnen wordt er wel gejankt natuurlijk...

Citaat:
Vilvoorde centrum is waarschijnlijk "iets" groter.
En ik zie de enorme vooruitgang echt.
Je oogst wat je zaait eh?

En voor alle duidelijkheid: ik heb het nergens over 'vooruitgang' gehad eh?
Oud 9 november 2024, 13:19   #105
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Politieke beslissingen.
Politiek in België versus politiek in Frankrijk.
Kleinhandel in België op sterven na dood, kleinhandel in Frankrijk - leefbare toestanden voor wie op kleine schaal handel wil drijven.

Meer is het niet hoor.
Eens rondwandelen in de Belgische dorpen en steden en eens rondwandelen in dorpen en steden in Frankrijk.
Vervolgens ogen willen open doen.
Ik kom ook wel eens in Frankrijk hoor Johan.

En hoewel je daar idd nog iets meer handel vindt in het dorpscentrum begint dat ook steeds meer en meer af te nemen.

Als je nu wil laten uitschijnen dat enkel in België de lokale kleinhandelszaken er tussen uit gaan, zit je ver van de waarheid.
Ook in Frankrijk zie je dat gebeuren.

Meer en meer worden mensen naar de bedrijventerreinen net buiten het dorp getrokken. Kijk naar uw eigen Toucy. De Lidl, de Intermarche,... ze liggen niet in het dorp eh?

En dat kleine kruideniertje... Tsja, zolang er nog oud volk genoeg in't centrum woont zal die wel draaien.

Maar wacht nog een paar jaar.
Hier waren tien jaar geleden ook nog twee kruideniers in het dorp.
Ondertussen zijn er twee supermarkten en zijn de kruideniers verdwenen.

Als je gelooft dat dat in Frankrijk niet te gebeuren staat (of al aan't gebeuren is) ben je ziende blind.

En dat heeft veel meer met koopgedrag dan met politiek te maken.
Oud 9 november 2024, 13:36   #106
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je mag dat.
Aantal inwoners en de kleinhandel die die mensen ter beschikking staat.

Eppegem - 4500 inwoners en voor welke zaken kunnen die mensen nog via kleinhandel in hun dorp terecht.
Nul opticiens

Toucy - 2800 inwoners
3 opticiens

____________________________________-

New-York - 8.250.000 inwoners

Bangkok - 10.000.000 inwoners

Hou je niet in.
Wat je ook niet mag vergeten is dat je Toucy qua bereikbaarheid ook niet mag vergelijken met een gemeente als Eppegem.

Mensen die geen eigen vervoer hebben zitten een beetje vast in Toucy eh?
De dichtbijzijndste stad (Auxerre) kan je (volgens Google) op een doordeweekse dag welgeteld 1 keer met het openbaar vervoer bereiken. Je moet dan om 7u s' ochtends vertrekken.
Terugkomen uit Auxerre kan je op 1 moment: om 18u 's avonds.

Effe vanuit Toucy met het OV naar de dichtsbijzijndste stad... Dat wordt al snel een daguitstap.

Kijken we dan effe naar Eppegem.
Je kan daar naar Mechelen en Brussel.
Naar Mechelen op weekdagen om 6u50, 7u08, 7u25, 7u35, 7u50, 8u20, 8u25, 8u50, 9u25, en zo heel de dag door praktisch om het half uur.
Naar Brussel? Net hetzelfde. Heel de dag door, om het half uur.

Terug naar Eppegem? Minstens 2 keer per uur. Vanuit Brussel als vanuit Mechelen.

Dus ja: in Toucy zijn nog meer winkels te vinden dan in Eppegem.
In Toucy zit je ook min of meer gevangen als je geen eigen vervoer hebt.
En in Eppegem zijn dan misschien nog minder winkels te vinden, je hebt er een massa op nog geen half uur rijden.

Dat is ook een verschil wat jij al te vaak onderbelicht laat volgens mij.
Oud 9 november 2024, 13:46   #107
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Ik wou het Johan nu ook weer niet te moeilijk maken.
U maakt het gewoon amusant.
Citaat:
En de mensen die daar over klagen (bijna iedereen dus) zijn toevallig meestal ook de mensen die dat in de hand gewerkt hebben.

Want als iemand dan nog eens in het stadscentrum komt, wordt er natuurlijk geklaagd over leegstand.
De leegstand, de hangjongeren, de plankm*kk*kken, en de groenpolitieke beslissingen om elke vorm van gemotoriseerd verkeer te verbannen
Citaat:
Maar dat men al jaren het stadscentrum mijdt omdat de Bol's, Amazons en Coolblues veel goedkoper zijn wordt dan maar effe vergeten.
Mijn schoonbroer heeft een tijdje in een elektro-handel gewerkt. Nu is die verdwenen (de handel, niet mijn schoonbroer).
Daar kwamen de mensen winkelen met een uitgeprinte webpagina van Coolblue of Bol in de hand. En konden ze €20 uitsparen bij Bol, kochten ze het bij Bol. De extra service die de winkel kon geven telde niet voor hen. Ze kochten een nieuw apparaat. Wie maalt nu over service als je sowieso 2 jaar garantie hebt?
Veel winkels (niet enkel elektrohandels) in het dorp of de stad fungeerden de laatste tijd gewoon als showroom voor de online giganten.
Nieuwe schoenen? Effe passen in de winkel en dan voor €15 goedkoper bij Zalando kopen.
Nieuwe wasmachine? Eens gaan horen bij de lokale elektro-handel en dan lekker €30 uitsparen door bij Coolblue te kopen.
Loonkost is 1 probleem voor Belgische kleinhandelszaken. Een zaak met 1 voltijdse werknemer in dienst heeft een minimum vaste kost van zo'n €50K per jaar. Veel of niks verkopen,
De enigen die het nog kunnen trekken -zonder belachelijk hard te belastingen te ontwijken-zijn de ouwe zaken waarbij een koppel al jaren de zaak goed beheert. (en geen overnemers vinden als ze willen stoppen)

En dan spreken we nog niet over de lokale belastingen. In Vilvoorde is het prima mogelijk dat je 2 keer dezelfde soort "stads"vestigingsbelasting moet betalen. 1 keer voor de zaak zelf, en 1 keer omdat het facturatieadres op de woonst van de zelfstandige staat. (kost 2 jaar om dat recht te trekken).
En dan spreken we nog niet over de "vergroenende" mobiliteit.

Citaat:
Je oogst wat je zaait eh?
Ik heb niks gezaaid, en mijn politieke keuzes hebben geen enkele vorm van positieve verbetering gebracht.

Citaat:
En voor alle duidelijkheid: ik heb het nergens over 'vooruitgang' gehad eh?
Neen, da's duidelijk.
Oud 9 november 2024, 14:10   #108
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
U maakt het gewoon amusant.
Euh, nee... Dat was nu ook de bedoeling niet.

Ik heb alleen moeite met mensen die alles zo zuur bekijken.
Johan beweerde dat er nog hooguit een tiental zelfstandigen in Eppegem te vinden zijn.
En een simpele zoektocht op Maps leert dat dat niet klopt.
Ik wees hem daarop.

Meer moet je er niet achter zoeken.

Citaat:
De leegstand, de hangjongeren, de plankm*kk*kken, en de groenpolitieke beslissingen om elke vorm van gemotoriseerd verkeer te verbannen
Het werkt allemaal de goede sfeer binnen de stad niet in de hand nee.

Citaat:
Loonkost is 1 probleem voor Belgische kleinhandelszaken. Een zaak met 1 voltijdse werknemer in dienst heeft een minimum vaste kost van zo'n €50K per jaar. Veel of niks verkopen,
De enigen die het nog kunnen trekken -zonder belachelijk hard te belastingen te ontwijken-zijn de ouwe zaken waarbij een koppel al jaren de zaak goed beheert. (en geen overnemers vinden als ze willen stoppen)
Toch zie ik winkels die er wel in slagen. Maar die zetten in op een ander publiek via andere kanalen.
Er wordt dan veel online gewerkt. Reclame via Facebook en Instagram. Organiseren van workshops, bijeenkomsten, winkelavonden,...

De traditionele winkel waar de winkelier zit te wachten op zijn klanten gaat er tussenuit ja.
De tijd staat niet stil.

Citaat:
En dan spreken we nog niet over de lokale belastingen. In Vilvoorde is het prima mogelijk dat je 2 keer dezelfde soort "stads"vestigingsbelasting moet betalen. 1 keer voor de zaak zelf, en 1 keer omdat het facturatieadres op de woonst van de zelfstandige staat. (kost 2 jaar om dat recht te trekken).
En dan spreken we nog niet over de "vergroenende" mobiliteit.
Best mogelijk maar dat gaat mijn petje te boven.

Citaat:
Ik heb niks gezaaid, en mijn politieke keuzes hebben geen enkele vorm van positieve verbetering gebracht.
Niemand heeft dat individueel gezaaid.
We zijn er als maatschappij samen schuldig aan.
En wat de politiek er aan kan doen?
Vrije markt zeker?
Oud 10 november 2024, 04:58   #109
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Euh, nee... Dat was nu ook de bedoeling niet. Ik heb alleen moeite met mensen die alles zo zuur bekijken.
Ge doet jezelf onrecht aan: het is een amusante uitwisseling van schrijfsels en ben het eens met een aantal met je standpunten.
Allez, toffe posts al bij al dus mannekes.
Laat ons verder genieten.
Oud 10 november 2024, 10:44   #110
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Als je gelooft dat dat in Frankrijk niet te gebeuren staat (of al aan't gebeuren is) ben je ziende blind.

En dat heeft veel meer met koopgedrag dan met politiek te maken.
Zoek het niet te ver.
Alles valt of staat met wat je op het einde van de maand over houdt.
Telt voor elke burger maar ook voor elke kleine handelaar.

Politiek in België gooit met geld en is zeer kwistig met extra regels die wel voor wat extra papieren jobs zorgen maar ze maken het leven onbetaalbaar.

Wie heeft het meeste kans om ziende blind te zijn?

De man die in zijn actieve loopbaan heel Europa heeft gezien en vrienden en kennissen heeft, verspreidt over de wereldbol of de man die buiten zijn vaderland iets verder op vakantie is geweest?
Oud 10 november 2024, 10:46   #111
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Lees ik het goed? Verdwijnen de kleine winkels in België?
Wie had dat gedacht?
Oud 10 november 2024, 10:57   #112
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Wat je ook niet mag vergeten is dat je Toucy qua bereikbaarheid ook niet mag vergelijken met een gemeente als Eppegem.

Mensen die geen eigen vervoer hebben zitten een beetje vast in Toucy eh?
De dichtbijzijndste stad (Auxerre) kan je (volgens Google) op een doordeweekse dag welgeteld 1 keer met het openbaar vervoer bereiken. Je moet dan om 7u s' ochtends vertrekken.
Terugkomen uit Auxerre kan je op 1 moment: om 18u 's avonds.

Effe vanuit Toucy met het OV naar de dichtsbijzijndste stad... Dat wordt al snel een daguitstap.
Eppegem - Vilvoorde vraagt tijdens het spitsuur 30 minuten reistijd. 4km...

België wil iedereen op de fiets, Frankrijk wil betaalbaar persoonlijk vervoer en hanteert daarvoor een wetgeving die dat voor iedereen mogelijk maakt. Iedereen heeft hier niet één maar enkele wagens.

Als men ergens op de wereldbol iets niet nodig heeft dan is het er ook niet. Openbaar vervoer tussen Toucy en Auxerre bijvoorbeeld.

Wij rijden wekelijks naar Auxerre, lifters - fietsers - mensen te voet - nergens te bespeuren.

Nu, ik zal het eens navragen wat volwassenen zonder wagen (als ze al bestaan) in Auxerre te zoeken hebben en hoe ze daar dan geraken.

In Toucy zelf is er een HUB van de overheid waar twee voltijdse krachten de mensen bijstaan indien ze wat te vragen hebben.
( extra: computers + internet ter beschikking van iedereen)
Oud 10 november 2024, 11:04   #113
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Niemand heeft dat individueel gezaaid.
We zijn er als maatschappij samen schuldig aan.
En wat de politiek er aan kan doen?
Vrije markt zeker?
Vlamingen hé. "Zolang ik genoeg heb mag mijn buurman stikken."
Dat vertaalt zich in stemgedrag en een politieke klasse met wetgevingen en belastingen die de kleine man de strot toeknijpt.

Een Fransman? (en afgietsels Walen)
"Als je aan mijn buurman raakt dan raak je ook aan mij!"

In een land als Frankrijk is zo'n instelling goud waard.
In een land als België is het resultaat dat de Vlamingen dienen op te draaien voor de Walen.
Oud 10 november 2024, 11:07   #114
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:

Toch zie ik winkels die er wel in slagen. Maar die zetten in op een ander publiek via andere kanalen.
Er wordt dan veel online gewerkt. Reclame via Facebook en Instagram. Organiseren van workshops, bijeenkomsten, winkelavonden,...
Noem er één. Dan kunnen we eens kijken of die winkel nog past in het concept 'kleine détail handel'.
Oud 11 november 2024, 08:18   #115
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Noem er één. Dan kunnen we eens kijken of die winkel nog past in het concept 'kleine détail handel'.
'Kweetet, ben BigF niet en dus vroeg je het mij niet. Ik ken er toevallig wel eentje die voldoet aan wat BigF bedoelde:

topkwaliteit, winkel en online, uit de Brabantse Rand rond Brussel!
Oud 11 november 2024, 12:02   #116
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie heeft het meeste kans om ziende blind te zijn?

De man die in zijn actieve loopbaan heel Europa heeft gezien en vrienden en kennissen heeft, verspreidt over de wereldbol of de man die buiten zijn vaderland iets verder op vakantie is geweest?
Geen idee.
Wil je nu zeggen dat jij iemand bent die heel Europa heeft gezien en over heel de wereldbol verspreid vrienden en kennissen heeft en ik niet meer ben dan een toeristje die veel hotels gezien heeft maar verder niks kent van het buitenland of zijn inwoners?

Is dat wat je wil zeggen?

Zo ja, dan vraag ik me af waar je die "wijsheid" over mij vandaan haalt.
O-Gij, Man met Kennissen en Vrienden over heel de Wereldbol.
Oud 11 november 2024, 12:10   #117
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eppegem - Vilvoorde vraagt tijdens het spitsuur 30 minuten reistijd. 4km...
Jij bent wel een absolute held in over dingen beginnen waar niemand het over had eh?
Ik geef als voorbeeld dat steden als Mechelen en Brussel vanuit Eppegem (waar hebben we het eigenlijk in godsnaam over?) dagelijks meedere malen bereikbaar zijn per OV en jij begint over spitsuren en Vilvoorde??

Citaat:
België wil iedereen op de fiets, Frankrijk wil betaalbaar persoonlijk vervoer en hanteert daarvoor een wetgeving die dat voor iedereen mogelijk maakt. Iedereen heeft hier niet één maar enkele wagens.
Ja, moemoe van 85 die met haar rollator naar de supermarkt sleft heeft twee auto's in de garage staan.
Jij bent ook niet gestorven aan je eerste veralgemening eh?

Citaat:
Als men ergens op de wereldbol iets niet nodig heeft dan is het er ook niet. Openbaar vervoer tussen Toucy en Auxerre bijvoorbeeld.
Als het er niet is, weet je ook niet hoeveel mensen het zouden gebruiken als het er wel is eh?

Citaat:
Wij rijden wekelijks naar Auxerre, lifters - fietsers - mensen te voet - nergens te bespeuren.
Toucy-Auxerre is 25km. Niet moeilijk dat je geen mensen tegenkomt die die afstand te voet af gaan leggen.
Zelfs voor fietsers is dat heen en terug al een aardige afstand.

En dus omdat jij geen fietser en voetgangers tussen Auxerre en Toucy ziet, veronderstel jij maar dat OV geen zin heeft?

Citaat:
Nu, ik zal het eens navragen wat volwassenen zonder wagen (als ze al bestaan) in Auxerre te zoeken hebben en hoe ze daar dan geraken.
Hou al maar op.
Jij belooft wel vaker dingen waar nadien niets meer over gehoord wordt.
Je ging navragen bij garagisten in Frankrijk hoe het met de loonkost zat, je ging de koopacte van je huis posten, fotos ervan...
Van geen enkele belofte is ooit iets in huis gekomen.
Laat het gewoon.
Ik zal je wel gewoon niet geloven.

Citaat:
In Toucy zelf is er een HUB van de overheid waar twee voltijdse krachten de mensen bijstaan indien ze wat te vragen hebben.
( extra: computers + internet ter beschikking van iedereen)
En die dragen u naar Auxerre als je dat vraagt?
Oud 11 november 2024, 12:11   #118
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lees ik het goed? Verdwijnen de kleine winkels in België?
Wie had dat gedacht?
Jij.

En ja, er verdwijnen winkels.
Straf eh?
Er komen er ook bij trouwens.
Ook straf eh?
Oud 11 november 2024, 12:13   #119
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlamingen hé. "Zolang ik genoeg heb mag mijn buurman stikken."
Dat vertaalt zich in stemgedrag en een politieke klasse met wetgevingen en belastingen die de kleine man de strot toeknijpt.

Een Fransman? (en afgietsels Walen)
"Als je aan mijn buurman raakt dan raak je ook aan mij!"

In een land als Frankrijk is zo'n instelling goud waard.
In een land als België is het resultaat dat de Vlamingen dienen op te draaien voor de Walen.
Wat zei ik een paar posten hoger alweer over 'veralgemenen'?

Alsof elke fransman zijn harnas aantrekt als zijn buurman lastig gevallen wordt...

En al mocht dat zo zijn, wat heeft dat met heel de discussie te maken?

(Trouwens; waar ging deze discussie eigenlijk over? Wie heeft ons naar Eppegem gebracht in een discussie over industrieterreinen in Frankrijk?)
Oud 11 november 2024, 12:14   #120
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Geen idee.
dat zegt volgens mij voldoende.

Citaat:
Wil je nu zeggen dat jij iemand bent die heel Europa heeft gezien en over heel de wereldbol verspreid vrienden en kennissen heeft en ik niet meer ben dan een toeristje die veel hotels gezien heeft maar verder niks kent van het buitenland of zijn inwoners?
Neen. Wie het schoentje aantrekt mag iedereen voor zichzelf uitmaken.
Voel jij je aangesproken? Waarom?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be