![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#2241 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Zintuigen. Citaat: "Via onze neus, oren, ogen, mond en huid krijgen we dagelijks miljoenen prikkels te verwerken. Ons brein maakt daar op geheel eigen wijze een samenhangend geheel van. Maar hoe werkt dit precies? ... ... Inmiddels weten we dat het er meer zijn, vertelt De Bruin. Proprioceptie, ons vermogen om de positie van onze lichaamsdelen in de ruimte te bepalen, staat bijvoorbeeld los van de klassieke vijf. Net als interoceptie, het zintuig waarmee we interne prikkels zoals honger kunnen waarnemen. “Sommige mensen noemen zelfs het getal 53,” legt De Bruin uit. Maar of we echt zoveel zintuigen hebben daar zijn de meningen over verdeeld. “Dat hangt allemaal af van hoe we een zintuig definiëren”." https://www.sg.uu.nl/artikelen/2023/...onze-zintuigen |
|
|
|
|
|
|
#2242 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
De moderne mens is zijn hersenen zonder bewustzijn, niet wetende wat hij denkt en doet.
|
|
|
#2243 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het werkt door de microgoden.
|
|
|
#2244 |
|
|
Lichaam en geest? Citaat:
"We doen net alsof de geest bestaat, alsof die gestoord kan zijn of ziek, en we spreken onbekommerd over geestelijke stoornissen en geestelijke gezondheidszorg. Dat kan een manier van zeggen zijn waar we niet teveel filosofische diepgang achter moeten zoeken. Toch maak ik er een punt van. Mensen ervaren bewustzijn en hebben de beschikking over psychische functies. Maar een geest bestaat niet en kan dus ook niet gestoord zijn. Geestelijke hulp is op zijn best in de sfeer van het geloof mogelijk." - Lees verder ... https://www.discura.nl/auteurs/dr-dr...t-bestaat-niet |
|
|
|
|
|
#2245 |
|
Europees Commissaris
|
een lichaam kan 100 jaar werken zonder te slapen maar de geest niet , de geest moet rusten des nachts
|
|
|
#2246 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het is de Geest van de microgoden die ons lichaam doet werken: dag en nacht.
|
|
|
#2247 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#2248 |
|
|
Citeet:
"Zelfbewustzijn wordt in de wetenschap vaak vastgesteld aan de hand van de spiegeltest. Een dier krijgt een stipje op zijn kop en als het vervolgens in de spiegel kijkt en snapt dat het stipje zich op zijn kop bevindt, dan heeft het een zelfbegrip. Zo slagen dolfijnen, apen en eksters wel voor die test en veel andere diersoorten niet. Maar wat begrijpen die dieren dan precies? Denkt de ekster: ha, dat ben ik? Wat is dat ‘ik’ dan? Ook voor mensen, onder wie filosofen, die zichzelf doorgaans in de spiegel kunnen herkennen, blijkt de vraag wat ‘ik’ is nog niet zo eenvoudig. Voor René Descartes (1596-1650) vormt het ‘ik’ het fundament van zijn denken en het bestaan van de wereld. In zijn beroemde twijfelexperiment denkt hij alles waarvan hij niet zeker is weg, tot alleen nog het simpele feit dat hij denkt overblijft: ..." Lees verder content://com.sec.android.app.sbrowser/readinglist/1118123347.mhtml |
|
|
|
|
|
#2249 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar ons denken doen wij overdag ook zelf. Dat is de eenheid van God en Mens als de Heilige Geest, waarin Jezus ons is voor gegaan. Het is de wisselwerking tussen wat de microgoden aan denken scheppen en wat wij ervan maken. Het zijn dus de gedachten die in ons op komen, maar die wij moeten controleren of we er mee eens zijn. En eventueel herscheppen. En waar de microgoden weer op reageren, enz. Citaat:
Maar ze doen het ook zelf.
|
|
|
|
#2250 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#2251 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het zelfbewustzijn van de dieren is niet als begrip, niet als denken, maar als gevoel middels de waarneming van hun eigen lichaam.
Zij zien zichzelf dus in de spiegel. Maar bij Descartes gaat het dieper als zijn ik dat denkt. Het dier daarentegen heeft nog geen ik, wat de geest is. Het dier heeft wel een ziel als gevoel en als zelfbewustzijn is dat zijn zelf. Vandaar zelf-bewustzijn. Maar de mens heeft behalve een zelf-bewustzijn ook nog een ik-bewustzijn als meest essentieel. Ik zelf is dus de eenheid van geest en ziel als beiden metafysisch. Terwijl de waarneming van het eigen gezicht en lichaam deels fysisch en deels metafysisch als bewustzijn is.
|
|
|
#2252 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Voor René Descartes (1596-1650) vormt het ‘ik’ het fundament van zijn denken en het bestaan van de wereld. In zijn beroemde twijfelexperiment denkt hij alles waarvan hij niet zeker is weg, tot alleen nog het simpele feit dat hij denkt overblijft: ‘Ik denk, dus ik ben.’ (In het Latijn: cogito ergo sum.) Maar wat is dat ‘ik’ van Descartes nu eigenlijk? In zijn Meditaties beantwoordt hij die vraag als volgt: ‘Een denkend ding. Ik bedoel een ding dat twijfelt, begrijpt, bevestigt, ontkent, dat wenst dit wel te doen en dat niet, en ook dat zich dingen verbeeldt, en waarneemt met de zintuigen.’
Het ik is geen ding, maar een gedachte. Het is metafysisch. Het is de persoon die denkt. Het dus het centrum van het denken, waar alle denken vanuit gaat. Je kunt je het voorstellen als een punt, maar vanuit het punt is het tevens alles omvattend en oneindig. Het ik is enerzijds alleen de eigen persoon, maar dat geldt ook voor iedereen: iedereen is ik. Het is algemeen en is in wezen Gods Geest. Want God is het algemene IK in allen.
|
|
|
#2253 | ||
|
|
Citaat:
Citaat:
2. Ik ken geen onderscheid tussen "ik" en "zelf". 3. Waarneming is neurologisch en psychisch. Filosoferen daarover is ook psychisch (geestelijk, het denken) en dat is een hersenactiviteit die op verschillende wijzen kan worden waargenomen. En die gaat zijn eigen gang ook in de slaap. Wij dieren dromen in de rem-slaap. De hond droomt ook en beleeft avonturen in de slaap. Piept en jankt en spartelt en is zichtbaar verbaasd als zij wakker wordt. Ze is zelfbewust in de slaap. Als we ons bewust zijn van een ander dan zijn we een "ik" als waarnemer met kennis van zaken en als beoordelaar. Het ik of zelf wordt telkens weer gecreëerd. Honderd keer op een dag. Dat ik heeft bepaalde eigenschappen, kennis en vaardigheden en een eigen lichaam. Maar wij zijn veranderlijk en we kunnen ons aanpassen. We kunnen impulsief zijn en bedachtzaam of behoudend. De link biedt mogelijkheid tot verder zoeken. Wikipedia ook. |
||
|
|
|
|
|
#2254 | ||
|
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#2255 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
https://m.youtube.com/watch?v=8wBtFNj_o5k
|
|
|
|
#2256 | |
|
|
Citaat:
Ik wist niet wie wie was en noem dit geen debat. Hier is een korte en duidelijker video van die discussie. https://m.youtube.com/watch?v=Z22G11lTSbQ Peterson maakt de indruk overspannen te zijn. Ik kan dat 4 minuten aanzien. Zielige mensen. Rijp voor het gekkenhuis. |
|
|
|
|
|
|
#2257 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Spijtig dat u dat zo ziet, maar ik begrijp dat wel omdat hij heel gepassioneerd kan zijn. Maar om nu over het gekkenhuis te spreken is wel overdreven he. Als je hem zielig vindt, hoe ziet ge uzelf dan?
|
|
|
|
#2258 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar de voorstelling daarbij als een stip, dat kan helpen. Punt en stip horen dan bij elkaar als begrip en beeld. Ik ontkent de materie niet, dat is het lichaam, en dat wordt waargenomen door de Geest van het IK. Maar de wetenschap ontkent de Geest. Citaat:
Het individuele kun je niet zeggen, slechts zien. Citaat:
Zo bestaat ook de wetenschap uit algemene begrippen, dat is de Geest en de beelden die daar bij horen, zijn slechts tijdelijk, slechts even en ze zijn al weer verdwenen en veranderd in andere beelden die je ziet. Plato wist dat al, maar de wetenschap weet het nog steeds niet, dat de Geest absoluut is en de beelden slechts betrekkelijk, relatief, tijdelijk en slechts plaatselijk. Dee waarheid is de eenheid van beide.
|
|
|
|
#2259 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#2260 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar niet als vreemde materie, maar als eigen materie, als eigen lichaam. En alle andere materie kan de mens begrijpen als uit de Geest van het denken. Citaat:
Het lichaam is ook zelf geestelijk, want zo is lichaam ook een geestelijk begrip. Ware dat niet zo dan zou ik mijn lichaam niet kunnen benoemen, maar alleen zien en niet zeggen. Maar wat ik zie is wat ik zeg en wat ik zeg is wat ik zie. Dat is de eenheid van Geest en Lichaam. Citaat:
En ik woon ook nog in mijn huis en ik woon ook nog in deze wereld, het heelal er ook nog bij. Citaat:
En voor in zoverre ik dat lichaam ook zelf ben (ben en ook niet ben, allebei) woont mijn lichaam in Amsterdam. Ja, dat zou je zo kunnen zeggen, geen probleem. Want alles is eigenlijk geestelijk, ook de materie, ook mijn lichaam. Alles bestaat wezenlijk uit gedachten, dat is de absolute Geest, die alles is. En dan kun je mijn lichaam ook nog materie noemen, als ik je daar een plezier mee kan doen en dan ben ik de materie die in Amsterdam woont. Het is een kwestie van zo ruim mogelijk bekijken...
|
|