Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 november 2024, 18:39   #1
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Meanwhile in France ... auto invoeren vanuit België

Eens een meanwhile puur gericht op de praktijk, hoe gaat het in zijn werk om een voertuig van België naar Frankrijk in te voeren en op nummerplaat te zetten.

Via vorige inschrijvingen van andere wagens meen ik te mogen stellen:

Indien je in Frankrijk woont kan je voor elke wagen een verzekering afsluiten op basis van de voertuig documenten en het aankoopfactuur.
Dit ongeacht het land van aankoop en de technische toestand van de wagen. Als 'voorlopige' nummerplaten dienen de nummerplaten
die op het inschrijvingsbewijs zijn vermeld. Indien dit buitenlandse nummerplaten zijn mogen die zelfs via een namaak kartonnen bord worden vervangen.
Met deze namaak nummerplaten mag je gedurende 2 maand je wagen binnen de grenzen van Frankrijk gewoon gebruiken.

De volgende dagen gaan we eens kijken hoe het er in de praktijk aan toe gaat.

We hebben voor donderdag namiddag reeds een afspraak gemaakt bij de technische keuring (*) waar we de wagen gaan voorrijden
met duplicaten van de nummerplaten van de vorige Belgische eigenaar.
We dienen dus reeds in de voormiddag een verzekering af te sluiten om in orde te zijn met de verkeerswetgeving.

De wagen waar het om te doen is is een Mercedes Vito 110D, bouwjaar 1999.
Een verslag van hoe alles de volgende dagen gaat verlopen volgt.

(*) In Frankrijk wordt de technische keuring verzorgd door kleine zelfstandige stations.
Keuze stations in overvloed - nagenoeg geen wachttijden -
keuring om de twee jaar - eventuele herkeuring kan gebeuren door in een ander station.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 26 november 2024 om 18:40.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2024, 20:25   #2
Johan Daelemans

Standaard

Vandaag in de voormiddag verzekering afgesloten en dit op mijn naam en duplicaten van de Belgische nummerplaten van de vorige eigenaar.
Mercedes Vito 110D (lichte vracht) - kostprijs 23,5€ verzekering per maand, geen verkeersbelasting.
Glasbraak, diefstal en in geval van panne, sleep naar de dichtsbijzijnde garage inbegrepen.

Tijdens de namiddag, bestelwagen samen met een geremde aanhangwagen aangeboden op de technische keuring van Toucy.
Verwonderde blikken bij de keurders... een geremde aanhangwagen tot 3.5 ton dient in Frankrijk niet gekeurd te worden.
Verzekering en Belgisch inschrijvingsbewijs is voldoende om de aanhangwagen op Franse nummerplaten te zetten. Kostprijs verzekering -
ongeveer 7€ per maand - diefstal inbegrepen. Geen verkeersbelasting.
Ik vraag me af of de Belgische politiediensten op de hoogte zijn dat die Franse aanhangwagens niet hoeven gekeurd te worden.

De Vito moet enkele herstellingen ondergaan.
Laswerken aan het koetswerk, nieuwe achterbanden, nieuwe ruitenwisser achterdeur en niet optimale parkeerrem.
Hij heeft dus een rode kaart gekregen.

Om die herstellingen uit te voeren krijgen we twee maand.
Ondertussen kan de Vito - licht vracht - onbeperkt gebruikt worden.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 28 november 2024 om 20:26.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2024, 20:30   #3
Johan Daelemans

Standaard

Nog even meegeven, ik verkies een afspraak om wagens te keuren via persoonlijk contact.

Zowat overal in Frankrijk kan je het dischtsbijzijnde keurstation te voet, met de fiets of met de wagen een bezoekje brengen. Uw gezicht laten zien,
een babbeltje slaan, het helpt enorm om correct behandeld te worden.

Mensen onder mensen, je bent geen 'nummer' waar men zo veel mogelijk geld wil uitslaan...
Oud 28 november 2024, 21:27   #4
Den beer van b
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Nog even meegeven, ik verkies een afspraak om wagens te keuren via persoonlijk contact.

Zowat overal in Frankrijk kan je het dischtsbijzijnde keurstation te voet, met de fiets of met de wagen een bezoekje brengen. Uw gezicht laten zien,
een babbeltje slaan, het helpt enorm om correct behandeld te worden.

Mensen onder mensen, je bent geen 'nummer' waar men zo veel mogelijk geld wil uitslaan...
Zucht…pftt
Den beer van b is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2024, 05:50   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Toch heeft ie een punt.

Dat monopolie van de Belgische "keurders", is geen goeie zaak voor de dienstverlening noch kwaliteit. Daar zijn genoeg draden over opgezet.

En het invoeren van een wagen in België is gewoon een lijdensweg met een steeds hoger wordend prijskaartje.
Oud 29 november 2024, 14:45   #6
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Toch heeft ie een punt.

Dat monopolie van de Belgische "keurders", is geen goeie zaak voor de dienstverlening noch kwaliteit. Daar zijn genoeg draden over opgezet.

En het invoeren van een wagen in België is gewoon een lijdensweg met een steeds hoger wordend prijskaartje.
Ik denk dat men eens heel goed moet nadenken hoe in België alles is geregeld en dan de belangen van overheid
en keurders eens tegenover de belangen zetten van de auto eigenaars.

Dat monopolie van enkele grote 'spelers' heeft op zeer veel vlakken heel nefaste gevolgen voor de burgers.

Wat hebben we in België?
*Enkele keuringsstations die veel te ver van elkaar zijn gevestigd.
*Een jaarlijkse keuring.
*Amper 14 dagen respijt om een wagen hersteld opnieuw aan te bieden.
*Gebrekkige technische kennis bij het personeel
*Bijkomende controles die niks met technische veiligheid van wagens hebben te maken.
*Geen recht op een tweede opinie in een ander keuringsstation na 'rode kaart'

Als men de nefaste gevolgen van dit beleid eens goed aanschouwd mag men eens goed nadenken welke belangen hier worden behartigd.
Oud 29 november 2024, 15:52   #7
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eens een meanwhile puur gericht op de praktijk, hoe gaat het in zijn werk om een voertuig van België naar Frankrijk in te voeren en op nummerplaat te zetten.

Via vorige inschrijvingen van andere wagens meen ik te mogen stellen:

Indien je in Frankrijk woont kan je voor elke wagen een verzekering afsluiten op basis van de voertuig documenten en het aankoopfactuur.
Dit ongeacht het land van aankoop en de technische toestand van de wagen. Als 'voorlopige' nummerplaten dienen de nummerplaten
die op het inschrijvingsbewijs zijn vermeld. Indien dit buitenlandse nummerplaten zijn mogen die zelfs via een namaak kartonnen bord worden vervangen.
Met deze namaak nummerplaten mag je gedurende 2 maand je wagen binnen de grenzen van Frankrijk gewoon gebruiken.

De volgende dagen gaan we eens kijken hoe het er in de praktijk aan toe gaat.

We hebben voor donderdag namiddag reeds een afspraak gemaakt bij de technische keuring (*) waar we de wagen gaan voorrijden
met duplicaten van de nummerplaten van de vorige Belgische eigenaar.
We dienen dus reeds in de voormiddag een verzekering af te sluiten om in orde te zijn met de verkeerswetgeving.

De wagen waar het om te doen is is een Mercedes Vito 110D, bouwjaar 1999.
Een verslag van hoe alles de volgende dagen gaat verlopen volgt.

(*) In Frankrijk wordt de technische keuring verzorgd door kleine zelfstandige stations.
Keuze stations in overvloed - nagenoeg geen wachttijden -
keuring om de twee jaar - eventuele herkeuring kan gebeuren door in een ander station.
Zeg het is welletjes met uw “meanwhiles” hoor. Je hoeft echt geen tweede, laat staan derde, draad te openen. Jongens toch, het loopt echt de spuigaten uit. Eén meanwhile-draad rond uw emigratie naar La France is ruim genoeg.
Oud 29 november 2024, 16:42   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Zeg het is welletjes met uw “meanwhiles” hoor. Je hoeft echt geen tweede, laat staan derde, draad te openen. Jongens toch, het loopt echt de spuigaten uit. Eén meanwhile-draad rond uw emigratie naar La France is ruim genoeg.
Je moet het niet lezen hoor. De titel zegt genoeg "meanwhile" en dan nog eens van Daelemans. Gewoon overslaan.
Oud 29 november 2024, 18:38   #9
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
....
Hij heeft dus een rode kaart gekregen.

Om die herstellingen uit te voeren krijgen we twee maand.
Ondertussen kan de Vito - licht vracht - onbeperkt gebruikt worden.
Dat kan ik dus geen voordeel noemen eh?

Waarom zou je in godsnaam auto's keuren als je met afgekeurde wrakken zonder problemen mag blijven rondrijden?

Dan kan je toch beter de keuring gewoon afschaffen? Wat voor zin heeft die keuring nog?
Je kan evengoed na 2 maanden met dat afgekeurd wrak rondgereden te hebben, hem van de hand doen en een ander wrak kopen waar je weer 2 maanden mee rond mag rijden.

Dat zijn praktijken die je in een bananenrepubliek zou verwachten maar nee...

Voel jij je veilig als je op de snelweg plots alles dicht moet gooien voor een file en je ziet de wagen achter je met hoge snelheid afkomen? Wie weet is dat ding afgekeurd voor zijn remmen.

Nee, ik haalde het al eens aan maar die regeling kan ik echt geen voordeel noemen. Tenzij je zelf met afgekeurde wrakken wil rondrijden...
Oud 29 november 2024, 19:14   #10
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe werkt dat dan?

Stel, ik (wonende in België) heb een wagen met nummerplaat 1-AAA-123 en ik verkoop die wagen aan u. U gaat hem in Frankrijk invoeren.
U pakt een karton en schrijft daar 1-AAA-123 op, hangt dat aan de auto en gaat zo 2 maanden rondrijden.

In tussentijd heb ik (in Belgie) een nieuwe wagen gekocht.
Omdat ik al nummerplaten heb, vraag ik geen nieuwe aan maar blijf de oude gebruiken.
Ik hang dus de nummerplaat 1-AAA-123 aan mijn nieuwe auto.

Gevolg is dat er zowel in België als in Frankrijk een wagen rondrijdt met dezelfde nummerplaat.

Wie krijgt dan een eventuele boete aan?
Hoe bewijs ik dat niet ikzelf maar jij met mijn platen een verkeersovertreding hebt begaan?
Oud 29 november 2024, 19:32   #11
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Wil iemand me het grote verschil tussen een auto invoeren in Fr en er eentje invoeren in Be eens uitleggen?

De procedure voor het in Fr invoeren staat hierboven beschreven.

Nu in Belgie:

1) Koop een auto in een EU land en vraag een verkoopsfactuur en inschrijvingsbewijs
2) Vraag in het land van aankoop transitplaten aan
3) Verzeker de wagen bij een verzekeringsmaatschappij in de EU en rij ermee naar huis.
4) Geef de wagen aan bij de douane, dat kan online of aan het loket. Dit is gratis en de wagen hoef je niet mee te nemen.
5) Ga met al uw papieren naar een keuringsstation. Indien de wagen wordt goedgekeurd:
6) Ga naar uw verzekeringsagent en laat de wagen verzekeren en vraag een plaat aan.
7) Rijden maar!

Wil nu iemand eens uitleggen wat het grote verschil is met Frankrijk?

Is dat het feit dat je in Frankrijk met kartonnen platen mag rondrijden? Die dan nog eens dezelfe nummer dragen als platen die ook in België gebruikt worden? Ik vraag me af of dat allemaal zo simpel is.

Of is het het feit dat je in Fr niet langs de douane moet passeren? Dan vraag ik me af of dat dan echt zo'n groot voordeel is. Je kan dat online, bij een gewone wagen met gelijkvormigheidsattest en inschrijvingsbewijs is die aanvraag zo geregeld en ze is gratis. Uit eigen ervaring weet ik dat je het nodige papierwerk direct meekrijgt als je de nodige papieren aan het loket gaat halen.

Keuren moet zowel in Fr als in Be gebeuren. Ik zie overigens niet in waarom iemand met een beetje verantwoordelijkszin 2 maanden met een ongekeurde wagen zou willen blijven rondrijden.

Wat is nu het grote verschil??

Hier vind je de Belgische procedure uitgelegd.
Ik weet uit eigen ervaring dat ze ook zo werkt.

Laatst gewijzigd door BigF : 29 november 2024 om 19:33.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2024, 19:35   #12
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Ik vraag me trouwens af wat de politie gaat zeggen als die hier in België een wagen tegenhouden met een kartonnen nummerplaat.
Oud 29 november 2024, 22:28   #13
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter

Onzijdig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik vraag me trouwens af wat de politie gaat zeggen als die hier in België een wagen tegenhouden met een kartonnen nummerplaat.
Die worden aan de ketting gelegd , ge moogt er terug mee naar huis op een aanhangwagen.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2024, 22:34   #14
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe werkt dat dan?

Stel, ik (wonende in België) heb een wagen met nummerplaat 1-AAA-123 en ik verkoop die wagen aan u. U gaat hem in Frankrijk invoeren.
U pakt een karton en schrijft daar 1-AAA-123 op, hangt dat aan de auto en gaat zo 2 maanden rondrijden.

In tussentijd heb ik (in Belgie) een nieuwe wagen gekocht.
Omdat ik al nummerplaten heb, vraag ik geen nieuwe aan maar blijf de oude gebruiken.
Ik hang dus de nummerplaat 1-AAA-123 aan mijn nieuwe auto.

Gevolg is dat er zowel in België als in Frankrijk een wagen rondrijdt met dezelfde nummerplaat.

Wie krijgt dan een eventuele boete aan?
Hoe bewijs ik dat niet ikzelf maar jij met mijn platen een verkeersovertreding hebt begaan?
Hangt er van waar de overtreding gemaakt is. En hoe duidelijk de foto. Frankrijk zou kunnen proberen U een boete te sturen, maar u kan duidelijk aantonen dat u niet met een kartonnen nummerplaat rondkrost.
Oud 30 november 2024, 09:39   #15
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hangt er van waar de overtreding gemaakt is. En hoe duidelijk de foto. Frankrijk zou kunnen proberen U een boete te sturen, maar u kan duidelijk aantonen dat u niet met een kartonnen nummerplaat rondkrost.
Ja? Hoe?
Oud 30 november 2024, 10:03   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja? Hoe?
Die kartonnen plaat hangt niet op uw voertuig, en dat is waar die foto nuttig voor is.

Laatst gewijzigd door maddox : 30 november 2024 om 10:03.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2024, 11:59   #17
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die kartonnen plaat hangt niet op uw voertuig, en dat is waar die foto nuttig voor is.
Oke, en hoe gaat men de daadwerkelijke overtreder dan opsporen?

Het enige wat geregistreerd staat is dat die nummerplaat op mijn naam staat.
Hoe gaan ze hem opsporen?
Oud 30 november 2024, 12:06   #18
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter

Onzijdig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Kunnen ze niet, dat seponeren ze. Maar de eigenaar van de echte nummerplaat heeft wel een hoop last gehad.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2024, 12:13   #19
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
Kunnen ze niet, dat seponeren ze. Maar de eigenaar van de echte nummerplaat heeft wel een hoop last gehad.
Je gaat met toch niet vertellen dat dat in België mag?
Oud 30 november 2024, 12:14   #20
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Is dat uw probleem nadat u uw goeie naam hebt gezuiverd?
De kloterij is dat ge daar wel tijd aan verschijt, tijd dat u niet op't forum kan doorbrengen, met die hypothetische fransoos die met een kartonnen BE plaat rondkrost.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be