Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 18 december 2024, 10:28   #21
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En weer eentje. Die snotneus is er wel vroeg bij. Jong geleerd is oud gedaan denk ik dan maar

https://www.hln.be/brugge/na-tom-wae...loed~ae82e17a/

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 18 december 2024 om 10:43.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2024, 10:33   #22
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Tja, eigenlijk niet. De standaard glazen op die site zijn 25cl, een trappist is 33.
Met 2 blauwe Chimay’s op twee uur tijd ga je rond de 0,65 promille zitten.

Wel een goei site
Chimay Blauw is 9 %. Die ik drink is 'maar' 8 %. Maar zouden ze dat dan niet berekenen op 33 cl die bieren ? Maar bon t'zal spannen .....misschien best nog ietsje langer blijven zitten met een cola of een watertje.

Anderzijds mag je nog altijd vragen om 3 uren te wachten zekerst ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 18 december 2024 om 10:33.
Oud 18 december 2024, 10:37   #23
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht

Voorstanders van nultolerantie:
U mag nooit meer na het werk op een hete zomerdag nog een fris pintje tegen de dorst drinken als je naar huis wil rijden.
U mag nooit meer met uw partner gezellig samen van een wijntje genieten bij het eten op restaurant, ene moet altijd bob zijn.
Alcohol is al legaal dus op dat vlak mogen we niet klagen. Je mag het altijd en overal gebruiken en het is vrij te koop en voldoet aan de belangrijkste vereisten inzake productie Een liefhebber van een andere drug mag daar (in theorie) zelfs thuis in zijn zetel niet van genieten dus die hebben meer reden tot klagen

Ik ben daar ook tegen maar ik denk dat het er toch gaat van komen die nultolerantie. Zal alleszins een 'grote'impact hebben op alle horeca. En als alleenstaande zoals ik ......niet meer mogelijk om mijn trappistjes te gaan drinken op mijn favoriete terras en kroeg.....en op het OV moet ik langs die kant ook al niet veel rekenen. En ik heb geen zin om me daarvoor een madam aan te schaffen sowieso moet het dan al 1 zijn die zelf niks drinkt of zijnde een flauwe trut

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 18 december 2024 om 10:44.
Oud 18 december 2024, 10:39   #24
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Nog eentje:

Citaat:
Na Tom Waes en Ruben Van Gucht: VRT-gezicht Zita Wauters in Brugge veroordeeld voor rijden onder invloed
Zita Wauters (20), ambassadeur van De Warmste Week en dochter van zanger Koen Wauters, is woensdag veroordeeld in de politierechtbank van Brugge voor rijden onder invloed. Ze kreeg ook een boete omdat haar wagen niet gekeurd was.

Wauters reed volgens de agenten aan onaangepaste snelheid en reed voorbij het dispositief voor de alcoholcontrole. De agenten hielden haar wat verderop tegen. “Mijn cliënt ontkent de feiten niet”, zegt haar advocaat. “Ze is er wel zeker van dat ze niet aan onaangepaste snelheid reed. Ze was erg geschrokken. Zita moet overal in Vlaanderen werken, en doet dus tussen de 45.000 en 50.000 kilometer per jaar met de wagen. Ze heeft haar rijbewijs dus heel hard nodig. Wat de alcohol betreft: het is waar dat ze een positieve test aflegde, maar ze had niet zo heel veel gedronken.”

Zita Wauters kreeg een rijverbod van vijftien dagen, een geldboete van in totaal 480 euro en ze moet haar praktisch rijexamen opnieuw afleggen, omdat ze haar rijbewijs nog geen twee jaar heeft.

Afgelopen weekend werd ook het rijbewijs van VRT-sportanker Ruben Van Gucht ingetrokken na een positieve ademtest. Eind november veroorzaakte ook VRT-gezicht Tom Waes een ongeval aan de Kennedytunnel in Antwerpen nadat hij dronken achter het stuur was gekropen.
Dus:
1) te veel gedronken
2) rijden met een ongekeurde auto
3) onaangepaste snelheid waardoor ze de politiecontrole eenvoudigweg voorbij reed

En dat terwijl ze haar rijbewijs nog maar net heeft.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2024, 10:41   #25
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Nog eentje:

Dus:
1) te veel gedronken
2) rijden met een ongekeurde auto
3) onaangepaste snelheid waardoor ze de politiecontrole eenvoudigweg voorbij reed

En dat terwijl ze haar rijbewijs nog maar net heeft.
Straf toch en dan met een vader die in de racerij zit en toch altijd een sportief mens is geweest.

Inzake die keuring was haar auto dan toch geen recente.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 18 december 2024 om 10:42.
Oud 18 december 2024, 10:50   #26
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Tja, eigenlijk niet. De standaard glazen op die site zijn 25cl, een trappist is 33.
Met 2 blauwe Chimay’s op twee uur tijd ga je rond de 0,65 promille zitten.

Wel een goei site
hangt ook nog eens af van uw lichaamsgewicht, of ge ne getrainede drinker zijt, of ge man of vrouw zijt etc...

maar met 2 blauwe Chimay's in uw systeem, kunt ge maar beter oppassen.

ook stel ge drink s avond om 23 uur nog 2 Whiskey's en ne Jenever, en ge moet om 4 uur in uw auto kruipen om om 5 uur te beginnen, dan loopt ge veel kans om positief te blazen.

Mochten ze hun controles doen vroeg in de ochtend ze gaan er ook veel pakken.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2024, 10:51   #27
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
hangt ook nog eens af van uw lichaamsgewicht, of ge ne getrainede drinker zijt, of ge man of vrouw zijt etc...

maar met 2 blauwe Chimay's in uw systeem, kunt ge maar beter oppassen.

ook stel ge drink s avond om 23 uur nog 2 Whiskey's en ne Jenever, en ge moet om 4 uur in uw auto kruipen om om 5 uur te beginnen, dan loopt ge veel kans om positief te blazen.

Mochten ze hun controles doen vroeg in de ochtend ze gaan er ook veel pakken.
Lichaamsgewicht en man/vrouw zijn reeds parameters op de website.

Als je om 23u 2 normale porties whisky + een jenever drinkt, ga je 5 uur later niet positief blazen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2024, 10:56   #28
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Chimay Blauw is 9 %. Die ik drink is 'maar' 8 %. Maar zouden ze dat dan niet berekenen op 33 cl die bieren ? Maar bon t'zal )spannen .....misschien best nog ietsje langer blijven zitten met een cola of een watertje.

Anderzijds mag je nog altijd vragen om 3 uren te wachten zekerst ?
Geen idee wat die drie uur betreft.
Je breekt alcohol aan 0.2 promille per uur af, dat zou dus in dit geval ferm helpen. Of uw lever in overdrive kunnen zetten, dat zou ook helpen.
Oud 18 december 2024, 10:58   #29
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zouden die alcoholtesters uit de handel wat juist werken? Moest je dat een tijd geleden niet bijhebben met de auto in Frankrijk?

Laatst gewijzigd door Skobelev : 18 december 2024 om 10:59.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2024, 11:07   #30
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1.15 promille ? Dat zijn volgens mij al heel wat pinten.

https://vanwelden.partners/shortcuts...elpromille.php

Zelf gebruik ik 2 Trappistjes op een tweetal uurtjes. Nooit meer maar ook nooit minder. Dus met mijn 78 kg zit ik onder de limiet
Met het maximum aan dikke trappisten dat ik ooit op een avond geconsuminderd heb zit ik nog altijd op geen boete, dat was op een goei 3 a 4 uur tijd een aantal degustaties Sint-Bernardus (den 10), voor de duidelijkheid ik ben daar toen blijven slapen.

op een avondje trappist proeven, blijf ik daar nog onder, maar ik heb mijn gestel mee moet ik zeggen. We gaan er dan een stuk of 10 proeven over een uur of 3 - 4 en dat zijn geen volle pinten natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Herr Flick : 18 december 2024 om 11:09.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2024, 11:17   #31
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Met het maximum aan dikke trappisten dat ik ooit op een avond geconsuminderd heb zit ik nog altijd op geen boete, dat was op een goei 3 a 4 uur tijd een aantal degustaties Sint-Bernardus (den 10), voor de duidelijkheid ik ben daar toen blijven slapen.

op een avondje trappist proeven, blijf ik daar nog onder, maar ik heb mijn gestel mee moet ik zeggen. We gaan er dan een stuk of 10 proeven over een uur of 3 - 4 en dat zijn geen volle pinten natuurlijk.
Be zo eens naar een cursus bierbrouwen geweest met een paar maten, met proeverij uiteraard.
Tegen het einde gaf er eentje zijn telefoon aan mij met de vraag “ wilde mijn vrouw eens bellen dasse mij komt halen met onze zoon” Allé, zo met een driedubbel tong…maar dat kan ik ni typen.
Oud 18 december 2024, 11:17   #32
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht

Daarnaast blijkt uit simulatiestudies dat bestuurders met een promillage tussen 0,8 en 1,2 zich doorgaans bewuster zijn van hun beperkingen en defensiever rijden, in tegenstelling tot licht aangeschoten bestuurders met een promillage onder 0,5. Dit suggereert dat de grens van 0,5 wellicht te laag ligt voor ervaren bestuurders.
Wat stel je dan voor?
Een boete voor zij die onder de 0,5 zitten omdat ze "niet zat genoeg" zijn?

Citaat:
2. Internationale voorbeelden
Landen zoals Tsjechië en Verenigde Staten (bepaalde staten) hanteren hogere alcohollimieten, zoals 0,8 of zelfs 1,2 promille, zonder een significant hogere toename van verkeersongelukken in vergelijking met landen met strengere normen. Deze cijfers wijzen erop dat een hogere limiet in combinatie met gerichte handhaving en voorlichting mogelijk is zonder een dramatische impact op de verkeersveiligheid.
Voor zover ik weet geldt er in Tjechië net een compleet alcoholverbod en in geen enkele staat in de VS mag je hoger dan 0,8 zitten. Sommige staten zelfs maar 0,5. Onder de 21 0,2 of zelfs soms 0.
Heb jij bronnen van jou 1,2?

Citaat:
3. Technologische ontwikkelingen
De technologie in voertuigen heeft een enorme vooruitgang geboekt. Moderne auto's zijn uitgerust met hulpsystemen zoals automatische noodremmen, rijstrookassistentie en vermoeidheidsherkenning. Deze technologieën verminderen de kans op ongelukken aanzienlijk, zelfs wanneer een bestuurder een lichte mate van alcohol in het bloed heeft. Het argument dat elke toename van de limiet automatisch leidt tot gevaarlijke situaties houdt geen stand in dit technologische tijdperk.
En wederom: wat stel je hier dan voor?
Hoe nieuwer je auto is, hoe zatter je mag rondrijden?
Of gaan we elke bestuurder, in eender welk tientallen jaren oud wrak, beoordelen alsof hij reed met de nieuwste, met veiligheidstoepassingen overladen, auto?

Citaat:
4. Gelijkwaardigheid in maatschappelijke normen
Het is belangrijk dat wetten in verhouding staan tot hoe de samenleving alcoholgebruik benadert. De huidige limiet van 0,5 voelt voor veel burgers als disproportioneel streng, zeker in sociale situaties zoals een diner met een paar glazen wijn. Een verhoging naar 1,2 promille biedt meer ruimte voor persoonlijk verantwoordelijkheidsgevoel, terwijl excessief alcoholgebruik nog steeds stevig bestraft wordt.
Er zijn misschien mensen die nog bekwaam zijn om met 1,2 in hun bloed rond te rijden.
Maar ik ken er veel meer waar ik voor geen geld van de wereld nog bij in de auto stap als 1,2 in hun bloed hebben.
En die gooi jij allemaal op 1 hoop...

Citaat:
Conclusie
Het verhogen van de alcohollimiet naar 1,2 promille is een rationele en wetenschappelijk onderbouwde stap in de richting van een evenwichtig alcoholbeleid. Het houdt rekening met individuele verschillen, internationale ervaringen en technologische vooruitgang.
Dit houdt net helemaal geen rekening met individuele verschillen. Het beschouwt immers iedereen als een halve zuipschuit die het gewend is om met 1,2 in het bloed door het leven te stappen.
En die internationale ervaringen?? Dan had ik toch eerst graag bronnen gezien van die internationale ervaringen. Bij uw beweringen over Tsjechie en de VS stel ik me immers grote vragen.

Citaat:
Door deze verhoging gepaard te laten gaan met bewustwordingscampagnes en strengere controles op extreme overtredingen, kunnen we een veiligere en eerlijkere verkeersomgeving creëren.
Kort samengevat stel je dat, door wat meer alcohol toe te laten in het verkeer, dat verkeer veiliger gaat worden.
Lees deze zin eens twee keer...

P.s. ik twijfel nog steeds of je je post wel meent maar aangezien je er zo'n lange post van maakt ga ik er vanuit dat je hem serieus bedoelt.
In eerste instantie dacht ik echter dat het op een grap ging...

Laatst gewijzigd door BigF : 18 december 2024 om 11:18.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2024, 11:20   #33
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
De VRT gaf dat wel degelijk mee.

Bron

En dat was, gezien de omstandigheden, wel een beetje flauw.
Als er niet bekend is gemaakt hoeveel alcohol hij juist in zijn bloed had, moet je er ook geen suggestieve uitspraken over doen.

Verder denk ik dat iemand die met een pint op rondrijdt gewoon gestraft moet worden door justitie.

Dat gezeik over voorbeeldfunctie heb ik nooit begrepen.

Hebben wij, van zodra we ons in de openbare ruimte begeven, in principe niet allemaal een voorbeeldfunctie?
Gaat er echt iemand in dit land in de drank vliegen omdat "Ruben Van Gucht dat ook deed"?

Als er iemand een voorbeeldfunctie heeft is het justitie. Die moeten het juiste voorbeeld geven. Iemand met drank op achter het stuur wordt hard aangepakt. Dat is het enige voorbeeld wat mogelijk helpt.
2

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 18 december 2024 om 11:21.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2024, 11:23   #34
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter

Onzijdig's schermafbeelding

Standaard

Als je een bv zijt , en je hebt gedronken en ze pakken u achter het stuur wees gerust dat ge in het nieuws, de gazet en de boekskes komt.

De media heksenjacht is open.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2024, 11:25   #35
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Volledig akkoord.

Helaas gaat het helemaal niet om een veiligere en eerlijkere verkeersomgeving maar om de pakkans te vergroten, zoveel mogelijk boetes te kunnen innen om de kas te spijzen en uiteraard om elke burger te criminaliseren als onverbeterlijke zatlap voor elke genuttigde druppel alcohol.
Wat een zever.
Als het werkelijk gaat om boetes te innen zou er wel meer gecontroleerd worden en iedereen is het er over eens: er wordt niet genoeg gecontroleerd.
Ik ben in de laatste 30 jaar welgeteld 1 keer tegengehouden om te blazen.

Citaat:
En voor sommigen als bladvulling op een forum door te kibbelen over woordjes en om BV's er eens goed door te trekken uit afgunst.
Huh? Afgunst? Wie is er dan zoal jaloers op iemand die zijn oldtimer Porsche in de kreukels rijdt?

Citaat:
Daarvoor negeren azijnpissers elke nuance en cruciale factoren om alles op ene hoop te smijten door iedereen uit te spuwen als onverbeterlijke alcoholisten, zijzelf incluis.
Jij doet hetzelfde. Jij gooit ook iedereen op dezelfde hoop. Want jij beschouwt iedereen als iemand die best wel wat alcohol kan verdragen.
Pot, ketel, enz...

Citaat:
Voorstanders van nultolerantie:
U mag nooit meer na het werk op een hete zomerdag nog een fris pintje tegen de dorst drinken als je naar huis wil rijden.
Met één pintje ga je geen problemen hebben.
Waarschijnlijk met 2 ook niet.
En wil je er toch meer: laat dan de auto staan.
Ik zie niet in wat daar moeilijk aan is.

Wat zeg je trouwens tegen mensen die na een hete zomerdag nog een lekker jointje willen roken of een lijntje willen snuiven voor ze naar huis rijden? Zijn dat ook azijnpissers, die daar tegen zijn?

Citaat:
U mag nooit meer met uw partner gezellig samen van een wijntje genieten bij het eten op restaurant, ene moet altijd bob zijn.
Wederom: één wijntje bij de maaltijd gaat geen problemen geven. Tafel lang genoeg en zelfs twee gaat geen probleem zijn. En wil je toch meer: wederom, laat de auto staan. Ga te voet, per fiets, taxi, bus, uber,....
Mogelijkheden genoeg. Totaal geen reden om daar over te zagen.
Oud 18 december 2024, 13:17   #36
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Nog dit , niet iedereen is na 1 of 2 pinten strontzat , akkoord !!
Maar waar trek je de grens ??
Sommige kunnen zelfs in nuchtere toestand ook niet rijden !!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2024, 13:18   #37
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
Als je een bv zijt , en je hebt gedronken en ze pakken u achter het stuur wees gerust dat ge in het nieuws, de gazet en de boekskes komt.

De media heksenjacht is open.

Anderzijds leven die mensen ook van de media. Als je graag in de belangstelling staat voor de leuke dingen moet je niet lastig zijn ze je ook pakken voor het minder leuke nieuws.
Oud 18 december 2024, 13:22   #38
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En weer eentje. Die snotneus is er wel vroeg bij. Jong geleerd is oud gedaan denk ik dan maar

Hedde gij nooit zat of idioot gereden als ge jong waart?

Wat ik straf vind is dat haar papa/mama haar met een ongekeurd voertuig laten rijden.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 18 december 2024 om 13:22.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2024, 13:23   #39
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Wat zeg je trouwens tegen mensen die na een hete zomerdag nog een lekker jointje willen roken of een lijntje willen snuiven voor ze naar huis rijden? Zijn dat ook azijnpissers, die daar tegen zijn?

Inderdaad dat vinden veel Vlamingen dan wel normaal. Maar dat ze geen Alcohol mogen nuttigen naar believen en daarna auto rijden vinden ze ferm overdreven.

Ik kom ook uit heel andere tijden maar de dag van vandaag kan je het verkeer en de weg niet meer vergelijken met 50 jaar geleden.

Ik ben wel tegen die nultolerantie. De huidige limiet vind ik aanvaardbaar.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 18 december 2024 om 13:24.
Oud 18 december 2024, 13:29   #40
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Hedde gij nooit zat of idioot gereden als ge jong waart?

Wat ik straf vind is dat haar papa/mama haar met een ongekeurd voertuig laten rijden.
Idioot NOOIT.

Zat ? Natuurlijk zelfs heel veel.

Weet jij dan niet dat je voorheen zat mocht rijden ? Je mocht toen nog meer dan 10 pinten drinken.

Vijftig jaar geleden is de alcoholtest ingevoerd in ons land, na een zwaar ongeval met kinderen. Een dronken man reed toen in op een klas in de buurt van Asse: allemaal jonge kinderen die net buiten verkeersles kregen. De regering besliste toen dat 1,5 promille alcohol in je bloed de limiet was, dat zijn meer dan tien glazen bier.

https://www.knack.be/nieuws/alcoholt...den-ingevoerd/

Ja jong zijn 50 jaar geleden was al eens heel plezant.
Ik herinner me dat ongeval ook nog heel goed. Een verschrikkelijk drama.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 18 december 2024 om 13:53.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be