Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 februari 2025, 17:42   #1161
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Dit is echt een breekpunt. Zo maar achter Trump staan kan nu niet meer, maar ik sta nog steeds achter wat hij in eigen land doet, de cultuuromslag.
Trump is krankzinnig.
Voortschrijdend inzicht ---> niet moeilijk na z'n laatste kemels.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2025, 17:53   #1162
Voltian
Europees Commissaris

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is echt een breekpunt. Zo maar achter Trump staan kan nu niet meer, maar ik sta nog steeds achter wat hij in eigen land doet, de cultuuromslag.
Awel, daar ben ik echt blij om. Dat er toch nog wat common sense is, ook ver aan de rechterzijde. We gaan toch een beetje moeten verenigen als Europa deze storm wilt overleven...

Check dit: https://bsky.app/profile/onestpress..../3limpxyspps2t

“US is not ruling out arms sale to Russia”

Kunt ge u dat voorstellen?...
Oud 20 februari 2025, 19:42   #1163
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
150.000 Amerikaanse doden in WO2 om Europa (voor de tweede maal) te bevrijden van het fascisme.

Een derde keer zal er duidelijk niet komen. Nu gaan de VS ons uitleveren aan het Russische fascisme, zoals Chamberlain deed in 1938.
Leverde Chamberlain ons niet uit aan de Duitsers?
En vochten de Amerikanen en de Russen niet samen om de Duitsers te verslaan, en om nadien de Europese koek te verdelen?
En WAT exact gaan wij daar nu tegen inbrengen als Europeanen, met als roergangers de politieke nitwits die nu de EU leiden?

Wij zijn een vogel voor de kat. Maar als ik dan moet kiezen, liever een Amerikaan, ZEKER nu Trump veel vrije-markt-gerichte initiatieven neemt, dan een Rus.

Dat was anders toen el dementor aan de macht was over de plas, en althans volgens zijn regime-pers, de laatste verkiezing daar niets aan ging wijzigen. TOEN zou ik nog eerder geneigd zijn een kaars te gaan branden in een orthodoxe kerk.

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 20 februari 2025 om 19:47.
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2025, 19:55   #1164
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar heeft hij alle recht toe.

Op voorwaarde dat hij de rechtsregels respecteert.

Wat hij nu aan het doen is in de US is gewoon een staatsgreep. Ministeries afschaffen of oprichten is een bevoegdheid van het Parlement. Wat Musk aan het doen is (onder de authoriteit van Trump), is compleet ongrondwettelijk. Trump eigent zich de Wetgevende Macht toe.

En ik weet niet of je dit reeds vernomen hebt: Trump heeft een EO getekend waar hij stelt dat de President en zijn AG als enige bevoegd zijn om de Constitution te interpreteren.
https://www.jurist.org/news/2025/02/...cutive-branch/

Citaat:
US President Donald Trump signed an executive order on Tuesday stating that only the “President and the Attorney General shall provide authoritative interpretations of the law for the executive branch.” The order covers all federal employees and agencies, including independent agencies operating under the executive branch of the US government. Historically, independent agencies exist outside the executive branch and are largely free of presidential control.
Ik weet wel dat er staat: ‘for the executive branch

Maar:
1. Dat is nog steeds het zich toe-eigenen van de Rechterlijke Macht.
2. Vandaar af is het simpel: alles heeft wel iets te maken met de Executive Branch, dus als hij het wil (en dat wil hij uiteraard) dan kan hij naar willekeur over alles beslissen.

Dus hij gaat nu ook de Rechterlijke Macht overnemen.

Het is simpelweg een stap naar een dictatuur.

Edit: maar ik ben al blij dat je inziet dat er aan Trump toch iets scheelt.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 20 februari 2025 om 19:58.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2025, 21:13   #1165
vanderzapig
Europees Commissaris

vanderzapig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Ik zou niet weten wanneer er na WOII nog Amerikanen zijn gesneuveld in een oorlog op ons continent.
https://www.carrytheload.org/tribute...seph-suponcic/

Citaat:
Staff Sergeant Joseph Suponcic served as a liaison interpreter in the 3rd Battalion, 10th Special Forces Group (Airborne) in Kosovo. He was killed in Southeastern Kosovo when the HMMWV in which he was a passenger struck an anti-tank mine.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2025, 22:34   #1166
vanderzapig
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ondertussen stond de voorzitter van de Europese veiligheidsconferentie letterlijk te bleiten op het podium en hij kreeg er een staande ovatie voor. Zijn we nu werkelijk verwonderd dat Europa geen zitje meer krijgt aan tafel? Met een dweil wordt de vloer aangeveegd.
In 2018 kon hij nog lachen:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht

toen Trump Duitsland waarschuwde voor hun afhankelijkheid van Russisch gas.
Oud 20 februari 2025, 22:47   #1167
gunter5148

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht

Wat hij nu aan het doen is in de US is gewoon een staatsgreep. Ministeries afschaffen of oprichten is een bevoegdheid van het Parlement. Wat Musk aan het doen is (onder de authoriteit van Trump), is compleet ongrondwettelijk. Trump eigent zich de Wetgevende Macht toe.

En ik weet niet of je dit reeds vernomen hebt: Trump heeft een EO getekend waar hij stelt dat de President en zijn AG als enige bevoegd zijn om de Constitution te interpreteren.

Maar:
2. Vandaar af is het simpel: alles heeft wel iets te maken met de Executive Branch, dus als hij het wil (en dat wil hij uiteraard) dan kan hij naar willekeur over alles beslissen.

Het is voor mij irrelevant hoe juiste beslissingen tot stand komen. Zeker als je komt vanuit een tijd dat gelijk krijgen belangrijker was dan gelijk hebben.

Als je ziet wat Trump met zijn executive power doet, dan doet hij gewoon wat objectief goed is voor mensen die bijdragen aan de maatschappij. Namelijk, het geld trachten weg te nemen bij mensen die wel kunnen werken, maar niet willen werken. De mensen die teren op de arbeid van andere mensen. De mensen die onzinnige regeltjes moeten controleren. Allez, parasieten, quoi.
En dan kunnen we nog eens kijken naar de echte sukkelaars die niet meekunnen in deze wereld. Die moeten wij trachten als vredelievende mensen een goed en menswaardig bestaan te garanderen. Iedereen kan tegenslag hebben.

Maar de profiteurs moeten eruit.

Allez, 't is een goei begin, maar daar start het maar hé.
Oud 21 februari 2025, 08:20   #1168
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Wij zijn een vogel voor de kat. Maar als ik dan moet kiezen, liever een Amerikaan, ZEKER nu Trump veel vrije-markt-gerichte initiatieven neemt, dan een Rus.
Precies, ik leef ook liever onder de Amerikaan als onder de Rus. En iedereen die onder de Rus geleefd heeft, denkt er ook zo over, keihard.

Precies daarom hebben we een sterke band met de VS nodig, want anders zal het sowieso onder de Rus zijn.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 21 februari 2025 om 08:20.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2025, 09:12   #1169
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht

Maar:

De man is inderdaad op het pad van de dictatuur. Spijtig voor hem en nog meer voor de Amerikanen maar het zal geen “verlichte dictatuur” worden, daarvoor is hij niet intelligent genoeg.
Ik kan slechts hopen dat de EU lessen zal trekken uit het verschijnsel “Trump & Poetin”, de twee dikke vriendjes. De conclusie is eenvoudig: reken niet meer op Amerika maar doe zelf wat broodnodig is om onze EU stevig te bewapenen.

Laatst gewijzigd door quercus : 21 februari 2025 om 09:13.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2025, 11:21   #1170
gunter5148

Standaard

Citaat:
Precies, ik leef ook liever onder de Amerikaan als onder de Rus. En iedereen die onder de Rus geleefd heeft, denkt er ook zo over, keihard.

Precies daarom hebben we een sterke band met de VS nodig, want anders zal het sowieso onder de Rus zijn.
Ik had, toen hij ons nog verblijdde met zijn aanwezigheid, deze discussie lang geleden al met patrickve. Ik heb nooit de indruk gehad dat putin de intentie had "de oostendse gaanderijen" te willen inlijven (vergeef me de kleffe analogie), dus dat hij de intentie had, of heeft, de demarcatie die nu een realiteit is in oost-oekraïne, te willen opschuiven naar het westen. Ik kan er naast zijn, maar jij ook.

Daarnaast, en dat is pertinenter; tot voor een paar maanden was zo goed als iedereen van ons "regime" voorstander van sterke banden met het biden-regime. De corruptie die van DAT regime afdroop werd er met de glimlach bij genomen.

Maar sinds Trump aantrad, en de corruptie, het cliëntelisme, de grijpgrage handjes, de wacht aanzegt, is de zin om de banden met de US te versterken, althans bij de top van de piramide, gesmolten als sneeuw voor de zon.

DAT is wél duidelijk.

Het is enkel maar te hopen dat met elke Europese verkiezing de pro-trump mensen, tesamen met hun afkeer voor censuur, dwang, corruptie, profitariaat etc. verder hun machtsbasis kunnen versterken, en dat ook Europa verder kan evolueren naar een nieuwe "verlichting."

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 21 februari 2025 om 11:23.
Oud 21 februari 2025, 11:47   #1171
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik had, toen hij ons nog verblijdde met zijn aanwezigheid, deze discussie lang geleden al met patrickve. Ik heb nooit de indruk gehad dat putin de intentie had "de oostendse gaanderijen" te willen inlijven (vergeef me de kleffe analogie), dus dat hij de intentie had, of heeft, de demarcatie die nu een realiteit is in oost-oekraïne, te willen opschuiven naar het westen. Ik kan er naast zijn, maar jij ook.

Daarnaast, en dat is pertinenter; tot voor een paar maanden was zo goed als iedereen van ons "regime" voorstander van sterke banden met het biden-regime. De corruptie die van DAT regime afdroop werd er met de glimlach bij genomen.

Maar sinds Trump aantrad, en de corruptie, het cliëntelisme, de grijpgrage handjes, de wacht aanzegt, is de zin om de banden met de US te versterken, althans bij de top van de piramide, gesmolten als sneeuw voor de zon.

DAT is wél duidelijk.

Het is enkel maar te hopen dat met elke Europese verkiezing de pro-trump mensen, tesamen met hun afkeer voor censuur, dwang, corruptie, profitariaat etc. verder hun machtsbasis kunnen versterken, en dat ook Europa verder kan evolueren naar een nieuwe "verlichting."
'T is eerder den Amerikaan die ons nimmer moet...
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2025, 11:56   #1172
gunter5148

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
'T is eerder den Amerikaan die ons nimmer moet...
Spreek voor u zelf hé zeg.
Oud 21 februari 2025, 12:04   #1173
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leverde Chamberlain ons niet uit aan de Duitsers?
En vochten de Amerikanen en de Russen niet samen om de Duitsers te verslaan, en om nadien de Europese koek te verdelen?
En WAT exact gaan wij daar nu tegen inbrengen als Europeanen, met als roergangers de politieke nitwits die nu de EU leiden?

Dat was anders toen el dementor aan de macht was over de plas, en althans volgens zijn regime-pers, de laatste verkiezing daar niets aan ging wijzigen. TOEN zou ik nog eerder geneigd zijn een kaars te gaan branden in een orthodoxe kerk.
Trump en vrije markt zijn twee onverenigbare begrippen. Hij wenst de vrije markt zoveel mogelijk te belemmeren door het toepassen van kanjers van import-tarieven. Het is bij Trump niet alleen America first! maar evenzeer America only!
Oud 21 februari 2025, 12:30   #1174
vanderzapig
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Trump en vrije markt zijn twee onverenigbare begrippen. Hij wenst de vrije markt zoveel mogelijk te belemmeren door het toepassen van kanjers van import-tarieven. Het is bij Trump niet alleen America first! maar evenzeer America only!

Wat een potsierlijk staaltje van projectie.

Neem nu de autohandel tussen EU en VS. Sinds jaar en dag heft de EU eenzijdig een tarief dat zwaar in het nadeel is van de VS:

https://www.politico.eu/article/euro...ope-trade-war/

Citaat:
Trump frequently cites Brussels’ higher tariffs on vehicles as a source of his ire — the bloc charges a 10 percent import tax on vehicles compared to the 2.5 percent levied by the U.S. On top of that, senior Trump administration officials complain, is Europe's value-added tax of around 20 percent — bringing the total cost to 30 percent.
Trump probeert dat terug in evenwicht te brengen. En er zit beweging in het EU standpunt:

https://www.forbes.com/sites/neilwin...ts-car-makers/

Citaat:
The European Union is reportedly ready to slash tariffs on U.S. auto imports to the same level charged on its exports in a move that would generate huge sighs of relief from investors.
Let wel: die beweging kwam er enkel onder druk van Trump.

Wie was ook alweer de belemmeraar van de vrije markt, zei je?
Oud 21 februari 2025, 12:47   #1175
gunter5148

Standaard

Citaat:
Excuus, Quercus, maar dat is een feitelijke onwaarheid.

Maar toegegeven; 0% langs beide kanten zou ideaal zijn.

en dat heb ik hier al vaak gezegd.

Maar, wat is DAN de meest efficiënte manier om "marktvalsspelers" te bekampen?
Oud 21 februari 2025, 16:07   #1176
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In het binnenland,de VS,moet de Trump administratie maar doen wat de Trump-administratie denkt te moeten doen.
Het is misschien wel goed dat "Ruffling Some Feathers"......en ik hou ook wel van het beeld van Musk met een kettingzaag die eens tekeer zal gaan in de overheidsadministraties...(die mag dan overkomen naar hier met dat ding... )

Dat is de taak en de plicht van iedere regering,overal....

Als het er echter om gaat de reeds gaande Internationale Gebeurtenissen te wijzigen moet je heel goed opletten hoe je dat doet en met WIE.
Want als je wil managen zonder eigenlijk veel details ervan te weten of enigerlei kennis ter zake voor te leggen(en dan druk ik me nog vriendelijk uit),dan wordt je wat mensen die al lang werken(zoals moi) en al veel hebben zien gebeuren met de "higher ups" een "Zeemeeuwmanager" zouden noemen.....

Luid krijsend komt die van God weet waar binnengevlogen,gooit met zijn geflapper,gespring en lawaai de ganse zaak overhoop en maakt iedereen bloednerveus en verdwijnt even plotsklaps weer,een ondergescheten ruine achterlatend....

Verbijsterde achterblijvers mogen dan de brokken lijmen .......

Laatst gewijzigd door kelt : 21 februari 2025 om 16:10.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2025, 16:28   #1177
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De man is inderdaad op het pad van de dictatuur. Spijtig voor hem en nog meer voor de Amerikanen maar het zal geen “verlichte dictatuur” worden, daarvoor is hij niet intelligent genoeg.
Ik kan slechts hopen dat de EU lessen zal trekken uit het verschijnsel “Trump & Poetin”, de twee dikke vriendjes. De conclusie is eenvoudig: reken niet meer op Amerika maar doe zelf wat broodnodig is om onze EU stevig te bewapenen.

2 !!!
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2025, 16:37   #1178
gunter5148

Standaard

Voor zij die denken dat ze weten hoe de Amerikaanse constitutionele republiek werkt, legt Deputy Chief of Staff Stephen Miller het ook nog eens goed uit aan "the press corps" in het Witte Huis;

https://www.zerohedge.com/political/...ts-their-faces

Het komt er op neer dat de niet-gekozen "life-time-bureaucrats" degenen zijn die de democratische wil van de bevolking tegenhouden.

En dat stopt met Trump

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 21 februari 2025 om 16:37.
Oud 21 februari 2025, 19:18   #1179
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De conclusie is eenvoudig: reken niet meer op Amerika maar doe zelf wat broodnodig is om onze EU stevig te bewapenen.
Het kakel-spektakel dat de EU-"leiders" ten beste geven in verband met een eventuele Europese defensie is nu al een hilarische show.

Denk je echt dat daaruit een geloofwaardige defensie gaat voortkomen?
Oud 21 februari 2025, 19:43   #1180
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het kakel-spektakel dat de EU-"leiders" ten beste geven in verband met een eventuele Europese defensie is nu al een hilarische show.

Denk je echt dat daaruit een geloofwaardige defensie gaat voortkomen?
Een recente grote fout was uiteraard het kopen van F-35 onder druk van de Americofiele NVA.
Nu staan we daar schoon mee: als Elon of the Felon hun loeten hebben en geen ondersteuning geven zitten we (de meeste Europese landen) zonder gevechtsvliegtuigen.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 21 februari 2025 om 19:50.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be