Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 februari 2025, 10:27   #1301
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Hij is echt dement. Dit is toch niet meer normaal:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250228_92287295

“Heb ik dat gezegd? Ik kan niet geloven dat ik dat gezegd heb. Volgende vraag”, zo antwoordde Trump op de vraag of hij nog steeds denkt dat Zelensky een dictator is.
Dit is juist fantastisch. Althans, zo zou het moeten worden gezien. Trump roept dingen die hij zelf op dat moment vindt, en krabbelt dan terug als hij doorkrijgt hoe de vork echt in de steel zit.

Men moet zich niet laten overbluffen door deze zwakbegaafde meneer.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2025, 11:48   #1302
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij is echt dement. Dit is toch niet meer normaal:
Wat is normaal?
Oud 28 februari 2025, 11:50   #1303
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Een "betekenisvolle meerderheid" is imho in elk geval meer dan de helft van de betreffende mensen. Ik denk in eerste instantie aan tweederden tot drievierden van die mensen.

Ik zou er ook "op een bepaald moment" aan toevoegen.

Dus: normaal is wat een betekenisvolle meerderheid van de mensen in een bepaalde gemeenschap op een bepaald moment aangewezen, leefbaar en comfortabel vinden.
Ik zou nog een wijziging willen aanbrengen:

Normaal is wat een betekenisvolle meerderheid van de mensen in een bepaalde gemeenschap binnen een bepaalde tijdsruimte aangewezen, leefbaar en comfortabel vinden
Oud 28 februari 2025, 16:26   #1304
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Dit is juist fantastisch. Althans, zo zou het moeten worden gezien. Trump roept dingen die hij zelf op dat moment vindt, en krabbelt dan terug als hij doorkrijgt hoe de vork echt in de steel zit.

Men moet zich niet laten overbluffen door deze zwakbegaafde meneer.
De nagel, midden op de kop !!!
Hoeveel hersencellen heeft Trump ?
69
Hoeveel hersencellen heeft Musk ?
69.000.000.
Het zijn 2 gevaarlijke individu's

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2025, 16:33   #1305
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard 'Trump en radicaal-rechts zijn het symptoom en niet de oorzaak van de polarisatie'

Voor degenen die zich vertwijfeld blijven afvragen waarom Donald Trump zich zoveel kan permitteren. Beter kan ik het niet verwoorden.

Citaat:
AANSCHOUW WAAR WOKE TOE LEIDT

Column Mia Doornaert

Arme Amerikaanse culturele elites. Groggy zijn ze, nu ze de ene dreun na de andere krijgen van de geschifte bewoner van het Witte Huis. Je zou bijna leedvermaak hebben, ware het niet dat het misprijzen van Donald Trump voor de wetten van zijn land zo beangstigend is.

Maar toch, een beetje leedvermaak. Want een zelfgenoegzame toplaag oogst wat ze gezaaid heeft. Voor haar – en dat geldt ook voor West-Europa – is de vrije meningsuiting onbegrensd, op voorwaarde dat het haar eigen mening is. Er zijn inmiddels studies genoeg over de intellectuele terreur in onder meer de academische wereld tegen andersdenkenden, de geknakte carrières, de politisering van de wetenschap. En de progressieve politici, die weten elk electoraal verlies aan de domme kiezers die “de boodschap niet begrepen hadden”. Het deed denken aan de witz van Groucho Marx over een geflopte première: “De voorstelling was schitterend, maar het publiek was waardeloos.” Nu krijgen die elites een ferme koek van eigen deeg. Trump, en bij uitbreiding de opkomst van radicaal-rechts in Europa, zijn het symptoom, en niet de oorzaak van diepe polarisatie. Ze zijn een contrarevolutie.

Ik denk terug aan een ontmoeting die ik eind jaren 80 had met Ira Glasser, een van de prominentste voorvechters van de burgerrechten in de Verenigde Staten, op een congres over persvrijheid. Ik vroeg hem hoe hij ooit in 1968 zo vurig in New York het recht van spreken had kunnen verdedigen van George Wallace, gouverneur van Alabama, voorstander van rassensegregatie en kandidaat voor het presidentschap, de belichaming van alles wat Glasser verfoeide.

Zijn argument was dat je niet onbestraft de vangrails van de vrijheid kunt ondermijnen. “Het eerste amendement van onze Grondwet beschermt de vrije meningsuiting en verbiedt de politieke macht om dat recht te kortwieken. In een democratie weet je nooit wie aan de macht komt. Daarom verdedigde ik de Grondwet en de wet, want die zijn een bolwerk tegen machtsmisbruik. Daarom kwam ik op voor het spreekrecht van Wallace toen hij geen politieke macht had. Daardoor beschermde ik mezelf tegen het gevaar dat hij mijn vrije meningsuiting zou belemmeren als hij aan de macht kwam.”

Sinds die late jaren 80 is het niet meer de staat die de vrije meningsuiting bedreigt. De filosoof en politieke economist John Stuart Mill (1806-1873) zag een vorm van woke dictatuur al aankomen tijdens het victoriaanse tijdperk. “Het maatschappelijke conformisme kan een sociale tirannie opleggen die meer te duchten is dan tal van soorten politieke onderdrukking, omdat er moeilijker aan te ontsnappen valt”, schreef hij.

Dat is wat de afgelopen decennia gebeurd is, met de tirannie van de pensée unique, de cancelcultuur, het gewelddadige beletten van toespraken door foute sprekers. Argumenten maakten plaats voor verdachtmakingen: “xenofoob”, “homofoob”, “transfoob”.

Die elite vergat de kostbare les van Ira Glasser: als je zelf de vrijheid van meningsuiting niet respecteert, dan krijg je de terugslag zodra het klimaat omslaat.

Aan Glasser vroeg ik of ook haatspraak onder de door hem vurig verdedigde vrijheid viel. Als (atheïstische) Jood was hij heel gevoelig voor die vraag. Maar hij wilde alleen beperkingen aanvaarden op uitdrukkelijke oproepen tot geweld. Anders, zei hij, wordt haatspraak een hellend vlak. Protestantse dominees predikten haat tegen de kerk van Rome, arbeidersbewegingen gingen hevig tekeer tegen de patroons, zwarte mensen uitten begrijpelijke haat tegen blanken, hoe kon je daartegen ingaan zonder de vrije meningsuiting zwaar te beknotten?

Hij krijgt gelijk. De Verenigde Naties hebben een gevaarlijk brede bepaling van haatspraak opgesteld. Ze verbiedt “elke vorm van communicatie die pejoratieve of discriminerende taal gebruikt tegen elke vorm van identiteit”. En kijk eens aan, ook de godsdienst behoort tot de “identiteit”. Vaarwel verlichting. Dat verbod kwam er uiteraard onder druk van het blok van de 55 moslimlanden in de VN. De westerse landen gingen zelfs zo diep op de knie dat ze de obscene gelijkstelling van antisemitisme en islamofobie slikten. West-Europese partijen die ontstaan waren uit het antiklerikalisme, gaven geen kik toen geïmporteerde religie op een despotische wijze openbare ruimtes en stadswijken ging inpalmen.

Door de veel te brede definitie werd het verbod op haatspraak een muilkorf. De islam een intolerante en gevaarlijke godsdienst vinden is geen haatspraak, maar een rechtmatige mening. Maar ze kan op zondag 2 maart Karla Sof?*a Gascón wel de eerste Oscar voor een trans vrouw kosten. Zeggen dat er biologisch gezien maar twee geslachten bestaan (gender is iets anders), is iets wat ook de wetenschap zegt, en geen haatspraak. Het veel te ruime verbod op haatspraak werd een breidel, en ook dat heeft zich gewroken.

Het zat erin dat de wind zou keren. Maar minder doorgeschoten woke absurditeiten, minder intellectuele tirannie hadden wellicht een minder heftige terugslag uitgelokt. Niemand kan blij zijn met de storm die nu door Washington raast.

Mia Doornaert is onafhankelijk expert in internationale betrekkingen. Haar column verschijnt tweewekelijks op donderdag.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 28 februari 2025 om 16:52.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2025, 17:55   #1306
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor degenen die zich vertwijfeld blijven afvragen waarom Donald Trump zich zoveel kan permitteren. Beter kan ik het niet verwoorden...
Bedankt voor het plaatsen van de tekst!

Ik vind wel dat de zin waar ze haar tekst mee afsluit, namelijk:

< Niemand kan blij zijn met de storm die nu door Washington raast. >

door verschillende bijdragen van deelnemers aan dit forum tegengesproken wordt.

djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2025, 18:55   #1307
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor degenen die zich vertwijfeld blijven afvragen waarom Donald Trump zich zoveel kan permitteren. Beter kan ik het niet verwoorden.

Mia Doornaert als referentie.

Dit begint toch echt surrealistisch te worden.
Oud 28 februari 2025, 19:06   #1308
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En alweer een erudiet iemand gecanceld wegens een andere mening dan jij.

Dat begint echt surrealistisch te worden.

Zo kan het janken van de anti-Trump mob blijven duren. Ge-nie-ten...

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 28 februari 2025 om 19:10.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2025, 19:13   #1309
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik vind wel dat de zin waar ze haar tekst mee afsluit, namelijk:

< Niemand kan blij zijn met de storm die nu door Washington raast. >

door verschillende bijdragen van deelnemers aan dit forum tegengesproken wordt.
Vaneigens. Niemand is verplicht om het met Mia Doornaert eens te zijn hé. Hier zit vanalles bijeen, God moet zijn getal hebben.

Nochtans ben ik om diverse redenen wel enerzijds blij met de storm die nu door Washington raast. Overigens vraag ik me toch af of Doornaert hiermee niet de ring van de wokerds kust uit angst om gecanceld te worden.
Oud 28 februari 2025, 20:15   #1310
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vaneigens. Niemand is verplicht om het met Mia Doornaert eens te zijn hé. Hier zit vanalles bijeen, God moet zijn getal hebben.

Nochtans ben ik om diverse redenen wel enerzijds blij met de storm die nu door Washington raast. Overigens vraag ik me toch af of Doornaert hiermee niet de ring van de wokerds kust uit angst om gecanceld te worden.

Vroeger luidde het: if you can't stand the heat, stay out of the kitchen.

Soit.

Me dunkt dat wie nu nog altijd dergelijke angst voelt, de laatste jaren - of is het toch pas maanden? - niet echt goed opgelet heeft.

Maar als die angst om wat voor reden dan ook wél nog terecht zou zijn, getuigt de knieval van Mia Doornaert dan van al dan niet plat opportunisme?

djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2025, 20:33   #1311
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ben niet meer mee.

Iedereen moet zijn gedacht kunnen zeggen. Doornaert inbegrepen, maar dan ook iedereen die stelt dat ze nonsens vertelt. Ineens wordt die mening dan 'iemand cancellen'.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2025, 21:12   #1312
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Ik ben niet meer mee.

Iedereen moet zijn gedacht kunnen zeggen. Doornaert inbegrepen, maar dan ook iedereen die stelt dat ze nonsens vertelt. Ineens wordt die mening dan 'iemand cancellen'.
Waar leest u hier dat Doornaert nonsens vertelt?

Citaat:
Citaat:

Bovendien is stellen dat iemand nonsens vertelt geen "hard tegenargument" hé. Zeker niet als je dat verder op geen enkele wijze aantoont. Dan is het eerder een bewijs van de stupiditeit van de steller.
Oud 28 februari 2025, 21:14   #1313
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Maar als die angst om wat voor reden dan ook wél nog terecht zou zijn, getuigt de knieval van Mia Doornaert dan van al dan niet plat opportunisme?
De misschien-knieval. Het is maar een hunch.

Maar indien het dat is, ja dan zou het plat opportunisme zijn. Iets waarop ik Doornaert in al die jaren nog niet heb kunnen betrappen.
Oud 28 februari 2025, 21:36   #1314
Voltian
Europees Commissaris

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Die meeting in de oval office deze avond was niet grappig meer…
Oud 28 februari 2025, 22:45   #1315
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Ik ben niet meer mee.

Een mening is enkel maar een uitspraak als ze niet beargumenteerd wordt.

Als u het niet eens bent met een beargumenteerde mening, geef dan zelf uw beargumenteerde mening. Liefst met HARDE argumenten.
Oud 28 februari 2025, 22:52   #1316
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

[
Was Doornaert een vaxxist? Of te dom? Nu de grote voorvechter der vrije meningsuiting uithangen, maar het medisch fascisme onderschrijven, wringt een beetje.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/10/20/mia-doornaert/

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 28 februari 2025 om 22:55.
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2025, 23:01   #1317
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Inderdaad. Degoutant.
Oud 28 februari 2025, 23:04   #1318
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Was Doornaert een vaxxist? Of te dom? Nu de grote voorvechter der vrije meningsuiting uithangen, maar het medisch fascisme onderschrijven, wringt een beetje.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/10/20/mia-doornaert/
Ik doe zo weinig mogelijk aan moraal en probeer met realiteiten te werken. En bij mijn weten heeft niemand het failliet van de anti-Trumpers zo scherp beschreven als Doornaert in de geciteerde column.

Wie ze verder is, of hoe ze verder denkt, zal me ammereet roesten.
Oud 28 februari 2025, 23:20   #1319
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zou dat grappig moeten zijn?
Zelensky openbaar te kakken gezet, schitterend.
Oud 28 februari 2025, 23:21   #1320
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Idd... Orange idiot heeft zonet de hele geciviliseerde diplomatie de vuilbak in gesmeten en vervangen door zattemans gebral op niveau van keizer Nero.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be