Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 maart 2025, 18:01   #221
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Keuring

ZIet iemand daar iets staan over buizen, turbo's of kleurtjes?
Oud 19 maart 2025, 18:03   #222
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Dat agenten zich in Frankrijk op volstrekt willekeurige wijze gedragen en zelf maar gaan bepalen welke wetten moeten worden afgedwongen en welke niet, vind ik zeer problematisch. Dat geeft alle macht aan de agent. Dat leidt tot volstrekte willekeur.
Volgens sommigen is dat een voordeel...

Ik heb het al aangehaald: enkel mensen die niet in orde zijn maar ongemoeid worden gelaten vinden dat een voordeel.

Pure willekeur. Nada rechtszekerheid.
Ik snap niet dat men dat een voordeel kan noemen.
Oud 19 maart 2025, 21:15   #223
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Nee, dat is uw zienswijze daarop.

Op basis van wat keuren ze uw auto dan af als jij de turbo met kleurige buizen hebt aangesloten?
Wat staat er dan op uw keuringskaart?

Ik ben in mijn leven al vaak naar de keuring geweest maar van zodra ze niet onder uw motorkap moeten zijn om uw VIN-nummer te bekijken heb ik nog nooit geweten dat ze de motorkap zelfs nog maar opendoen.

Maar ik kan me al inbeelden: hier gaan we weer.

Iemand beweert iets waar ik mijn twijfels bij heb... Er gaat nu vast en zeker weer een bepaalde persoon opstaan die gaat roepen dat ik u een leugenaar noem.

Mijn punt is: als je op de keuring aankomt met kleurige buizen waarmee uw turbo aangesloten is gaan ze u daarvoor niet afkeuren.

Ik vraag me dan ook af waarvoor ze u dan wel gaan afkeuren.
"Turbo heeft niet de juiste kleur?"
"Buizen waarmee de turbo is aangesloten zijn niet zwart?"

Ja, daar heb ik mijn twijfels bij.
Te meer omdat daar gewoonweg niet op gecontroleerd wordt.
En ik me dus afvraag op basis van wat juist ze u daarvoor af kunnen keuren.

Waarom moet hier plotseling iedereen doen alsof in België werkelijk alles misloopt? Ik zeg niet dat alles perfect loopt maar vanwaar de verzinsels ala "je wordt afgekeurd als uw turbo niet de juiste kleur heeft"?

Dat is pure onzin. Waarom worden zo'n dingen hier als waarheid verkocht?
Ik vraag me echt af wat het doel van mensen is die zoiets verkondigen.
De maatschappij verzuren volgens mij.
Ik zou niet weten wat nog andere drijfveren kunnen zijn.
Andere mensen van juiste informatie voorzien in ieder geval niet.
Gekleurde buizen of een netjes geverfde turbo, die wagen is getuned, en dat mag niet.
Oud 20 maart 2025, 09:30   #224
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Gekleurde buizen of een netjes geverfde turbo, die wagen is getuned, en dat mag niet.
Iets blijven herhalen zonder meer maakt het nog geen waarheid eh?

Dus jij beweert dat een wagen in België afgekeurd kan worden als bepaalde onderdelen niet de juiste kleur hebben?

Dat gaat op voor lichten, achterlichten, richtingsaanwijzers, waarschuwingslampjes... maar als u beweert dat een wagen afgekeurd kan worden enkel en alleen omdat een leiding of onderdeel onder de motorkap een bepaalde kleur heeft zou ik daar toch eens graag een bron van zien.

Want (en er zullen er nu vast opduiken die beweren dat ik u een leugenaar noem) daar geloof ik eerlijk gezegd niets van.
Oud 20 maart 2025, 11:44   #225
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Op deze website kan je voor Vlaanderen een simulatie doen.

BIV moet er niet betaald worden.
Er zijn dus wat BIV betreft uitzonderingen van kracht als je een tweedehands koopt en daarvoor een nummerplaat wil aanvragen?
Wat is de reden voor deze Vito?
Oud 20 maart 2025, 11:48   #226
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Op deze website kan je voor Vlaanderen een simulatie doen.

Als ik een Vito ingeef als lichte vracht, natuurlijk persoon, een CO2-uitstoot van 200gr (geschat), Euronorm 0, max toegelaten gewicht 3500kg (geschat) kom ik op een verkeersbelasting van €250.
BIV moet er niet betaald worden.
Het gaat niet over de jaarlijkse verkeersbelasting,, die bestaat onder die vorm in Frankrijk niet. Het gaat over een tweedehands aanschaffen
en die op je naam zetten & nummerplaat aanvragen. Ik weet dat bij de verkoop van de oude (nog nieuwe staat !) Mercedes CDI de wagen
nagenoeg waardeloos was geworden wegens die kosten.
Ben ik bij de neus genomen?

Waar vind ik een simulatie voor de 'rare' formule die ik in een vorige post heb getoond?

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 20 maart 2025 om 11:50.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2025, 12:04   #227
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Dat agenten zich in Frankrijk op volstrekt willekeurige wijze gedragen en zelf maar gaan bepalen welke wetten moeten worden afgedwongen en welke niet, vind ik zeer problematisch. Dat geeft alle macht aan de agent. Dat leidt tot volstrekte willekeur.
Wat is er mis met eerst een probleem vaststellen en en daarna in eer en geweten handelen?

Toen we nog in Riemst woonden was er een zwaanje dat tijdens de corona crisis het grote aantal voertuigen voor onze deur nogal verdacht vond.
'Corona feestje' dacht de man. Na alle nummerplaten door het systeem gejaagd te hebben bleek hij al zijn werk voor piet snot te hebben uitgevoerd.
Om zich wat te wreken heeft hij de wagens die voor de deur stonden beboet voor foutief parkeren. Nu staat de muur van het voortuintje zo'n dikke
4 meter van de straat, er is dus een fietspad en een extra vrije ruimte van 1.5 meter tussen wagens en fietspad.
Als er 10 mensen per dag de woning passeren is het veel en een autohandelaar in de kern van Riemst stalt zijn occasies ten toon tot tegen het fiestpad.
Dat mag dan blijkbaar wel...
Willekeur bestaat dus ook in België.

De ene agent gebruikt dat in eer en geweten, de andere als pestmiddel.
Aan u de keuze ...

A propos, we woonden op dat moment al 11 jaar op dat adres en steeds de wagens op dezelfde wijze voor de deur gezet. Nooit hebben we daar een opmerking over gekregen ... daarna ook nooit meer ...

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 20 maart 2025 om 12:06.
Oud 20 maart 2025, 12:11   #228
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Ik heb nog nooit geweten dat ze bij de keuring onder de motorkap de turbo gaan bekijken. Net als de katalysator.
Het resultaat van die dingen wordt gemeten (uitstoot) maar ik denk niet dat ze een wagen gaan afkeuren omdat de turbo of kat vervangen is.
Hier, eens lezen.

https://www.autoveiligheid.be/autoke...enwagen/tuning

Beperking in Frankrijk?
Een wagen met carburator mag niet omgebouwd worden naar injectie en omgekeerd.

Dat is het zowat ...
Oud 20 maart 2025, 12:19   #229
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:

Ik heb het al aangehaald: enkel mensen die niet in orde zijn maar ongemoeid worden gelaten vinden dat een voordeel.
Correct opgeleide agenten zijn echt wel in staat om situaties te beoordelen.
Als je als Belgische agent een quota dient te halen dan wordt het een heel ander verhaal.
Elk vergezocht excuus aangrijpen om toch maar te beboeten - elke Belg kan dat al getuigen en bevestigen.

Citaat:
Pure willekeur. Nada rechtszekerheid.
Ik snap niet dat men dat een voordeel kan noemen.
Een beetje schermen met Belgische rechtszekerheid?
Ik schiet nu wel echt in een lachbui. Je weet wel waarom, je hebt het zelf ook meegemaakt.
Oud 20 maart 2025, 12:36   #230
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Er zijn dus wat BIV betreft uitzonderingen van kracht als je een tweedehands koopt en daarvoor een nummerplaat wil aanvragen?
Wat is de reden voor deze Vito?
Ik veronderstel 'lichte vracht'.

Maar hey, ik geef u de link, het gaat over uw auto en nu moet ik u de uitleg gaan verschaffen?
Kan je zelf die simulatie niet gewoon even invullen?
Oud 20 maart 2025, 12:43   #231
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat niet over de jaarlijkse verkeersbelasting,, die bestaat onder die vorm in Frankrijk niet. Het gaat over een tweedehands aanschaffen
en die op je naam zetten & nummerplaat aanvragen.
De simulatie waar ik u de link van gaf berekent ze alletwee.
Je krijgt in 1 keer de te betalen jaarlijkse verkeersbelasting alsook de BIV die je eenmalig betaalt bij het inschrijven van het voertuig.
In België werken sommige dingen ook gewoon goed hoor. 't Zal u niet aanstaan maar 't is wat het is.

Citaat:
Ik weet dat bij de verkoop van de oude (nog nieuwe staat !) Mercedes CDI de wagen
nagenoeg waardeloos was geworden wegens die kosten.
Ben ik bij de neus genomen?
Kom jij dat nu echt aan mij vragen??
Je gooit je hier al een hele draad op als grote expert als het gaat over inschrijven van voertuigen maar over je eigen wagen weet je blijkbaar niks...
Raar...

Citaat:
Waar vind ik een simulatie voor de 'rare' formule die ik in een vorige post heb getoond?
Ik gaf u een link naar een simulatie die ik ooit al meermaals gebruikte en die perfecte resultaten levert. Wat is er mis met die simulatie?
Geeft die u niet de verhoopte cijfers?
Zoekt u een simulatie die met cijfers komt die u kan gebruiken om België in een slecht daglicht te stellen?

Als de formule die u vond de juiste is veronderstel ik dat de simulatie die ik u aanbood op basis van die formule rekent.

En als u daar nog verdere vragen over heeft denk ik dat u best DIV belt.

Shit seg: ik geef u de simulatietool waar u naar vroeg en god mag weten om welke reden zoekt u nu plots een tool die u andere resultaten geeft.

Het kan pijn doen eh Johan, maar het is nog maar eens een duidelijke aanwijzing dat niet de hele wereld rond uw navel draait.

Laatst gewijzigd door BigF : 20 maart 2025 om 13:04.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2025, 12:47   #232
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb ik gedaan.
En jij mag mij het tegendeel vertellen maar ik vind nergens iets terug over de bewering van geschilderde onderdelen of gekleurde buizen zoals Maddox hier beweerde.

Citaat:
Beperking in Frankrijk?
Een wagen met carburator mag niet omgebouwd worden naar injectie en omgekeerd.

Dat is het zowat ...
Proficiat.
Spijtig genoeg ging deze draad niet over tuning.
En wat er dan over tuning in België vertelt wordt blijkt ook nog niet eens te kloppen...
Oud 20 maart 2025, 12:51   #233
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

En om nog maar weer eens geconfronteerd te worden met een hoop onzin van Johan.

Voor iemand zijn bs gelooft over hoe je in Frankrijk nagenoeg alles aan je wagen mag doen behalve het vervangen van carburator door injectie en omgekeerd:

Hier heb je al wat uitleg over wat wel en niet mag in Frankrijk.

En het mag duidelijk zijn: Johans uitleg over carburatoren en injectie als enige wat in Frankrijk niet mag is nog geen klein beetje met de haren getrokken.
Oud 20 maart 2025, 13:01   #234
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Correct opgeleide agenten zijn echt wel in staat om situaties te beoordelen.
Best mogelijk maar als een agent de ene overtreder beboet en de andere niet is er sprake van willekeur.

Citaat:
Als je als Belgische agent een quota dient te halen dan wordt het een heel ander verhaal.
Elk vergezocht excuus aangrijpen om toch maar te beboeten - elke Belg kan dat al getuigen en bevestigen.
Een overtreding is een overtreding. Heel simpel.
Bega je geen overtreding is dat geen overtreding. Ook heel simpel.

In Be is het duidelijk: wordt je betrapt bij het overtreden van de wet volgt een boete. In Frankrijk is dat niet zo. Daar ben je overgeleverd aan het humeur van de agent.

Ga jij nu echt vertellen dat willekeur bij agenten iets is wat verantwoord kan worden?
Dat agenten plots de macht krijgen om te bepalen wat een overtreding is en wat niet?
Kunnen we het wetboek dan niet beter opstoken en alle macht bij de politie leggen?

Citaat:
Een beetje schermen met Belgische rechtszekerheid?
Ik schiet nu wel echt in een lachbui. Je weet wel waarom, je hebt het zelf ook meegemaakt.
Wat heb ik zelf meegemaakt?
Ik ben ooit geconfronteerd geweest met het Belgische gerecht en de daarbij horende rechtszekerheid ja, en hoewel de uitkomst mij niet beviel, kan ik niet beweren dat de wet niet gevolgd werd.
Verder denk ik niet dat jij weet wat ik op dat punt heb meegemaakt.

Als jij dat om te lachen vind is dat uw goed recht maar dan ga ik ook eens flink lachen met uw fratsen met de fiscus.

Waar slaat dit op seg?
Waar haal jij het recht om dingen over mij te vertellen terwijl je niet eens weet waar je het over hebt?

Zelden iemand meegemaakt die zo'n dingen in zijn hoofd haalt.
Oud 20 maart 2025, 23:37   #235
Johan Daelemans

Standaard

Niemand die weet waar onderstaande formule op slaat?

Hier staat dat de BIV (belasting op inverkeerstelling) maar één maal dient betaald te worden. Het is dus niet de jaarlijkse wegenbelasting.
Merkwaardig, hoe verschillend ik ook alles invul, het bedrag is steeds 83€ ..

link:
https://www.verzekeringen.be/biv-berekenen

Hoe moeilijk kan het voor een correct werkende administratie zijn om een simulatie online te zetten die werkelijk werkt? We doen de test...

We gaan naar:

https://www.vlaanderen.be/belastingen-op-voertuigen

Wat lezen we daar?

We tikken op de link ...'online simulator'
Indien je het bedrag van een nieuwe inschrijving (DIV) wil weten moet je de datum van vandaag invullen anders krijg je een
bedrag zonder DIV, enkel de jaarlijkse verkeersbelasting.

Hierboven staat het resultaat het resultaat: Bijna 1400€ voor een wagen van 25 jaar oud.
Het is weeral heel duidelijk dat de Belgische administratie
weer de arbeidersklasse visseerd.. De goedkope betaalbare occasie via belastingen voor die mensen onbetaalbaar te maken.
En zij die nog zo'n wagen bezitten worden bij verkoop van geplunderd.

België 1400€ .... Frankrijk 390€ ... voor dezelfde dienst.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 20 maart 2025 om 23:39.
Oud 20 maart 2025, 23:47   #236
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
...
Hier heb je al wat uitleg over wat wel en niet mag in Frankrijk.

En het mag duidelijk zijn: Johans uitleg over carburatoren en injectie als enige wat in Frankrijk niet mag is nog geen klein beetje met de haren getrokken.
En hier heb je al een foto wat allemaal kan in Frankrijk.

Deze 'Alpine dubbelganger' staat op het chassis van een Smart.
Hier is de website van het atelier die ze bouwt.

https://smarlinette.fr/

Het is evident dat het technisch in orde moet zijn... ik geef dus toe, niet alles mag in Frankrijk.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 20 maart 2025 om 23:56.
Oud 21 maart 2025, 00:13   #237
Johan Daelemans

Standaard

Even terug naar de adinistratieve afhandeling voor het bekomen van een Franse nummerplaat, de zo genoemde 'grijze kaart'-'carte grise'.
We weten al dat we niet van onze stoel dienen te komen om de douane formaliteiten af te handelen. Indien je een 3de partij vertrouwd en
er niet tegenop ziet om al je originele documenten op de post te doen dan hoef je opnieuw niet van je stoel te komen.
Nu, post ... andere tussenpersoon... originele documenten opsturen ... liefst niet.

Niet getreurd, de overheid staat ter beschikking van de burgers.
In Toucy, 2600 inwoners groot beschikt de overheid over een kantoortje waar twee dames ter beschikking staan om alle vragen van burgers te beantwoorden.
Daar kan je steeds zonder afspraak terecht, indien er zich mensen aanbieden met afspraak dien je die wel voor te laten gaan.
Er staan twee computers met internetconnectie vrij ter beschikking en één van de taken is bijstaan voor de aanvragen van de 'carte grise'.
Deze diensten zijn volledig gratis. In tegenstelling tot België waar je voor zowat elke dienst
extra dient te betalen is dit in Frankrijk een uitzondering.

En ja je ogen bedriegen je niet ... zoals de technische keuring ook op zaterdag bereikbaar !

https://lannuaire.service-public.fr/...5-e6c0d92e0456

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 21 maart 2025 om 00:17.
Oud 21 maart 2025, 04:18   #238
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Iets blijven herhalen zonder meer maakt het nog geen waarheid eh?

Dus jij beweert dat een wagen in België afgekeurd kan worden als bepaalde onderdelen niet de juiste kleur hebben?

Dat gaat op voor lichten, achterlichten, richtingsaanwijzers, waarschuwingslampjes... maar als u beweert dat een wagen afgekeurd kan worden enkel en alleen omdat een leiding of onderdeel onder de motorkap een bepaalde kleur heeft zou ik daar toch eens graag een bron van zien.

Want (en er zullen er nu vast opduiken die beweren dat ik u een leugenaar noem) daar geloof ik eerlijk gezegd niets van.
De kleur maakt niet uit, maar als er duidelijk onderdelen zijn "veranderd" en niet origineel lijken, dan is de wagen getuned. En dat mag niet in België.

De interpretatie daarvan is dan volledig aan de keurings-medewerkers.

Laatst gewijzigd door maddox : 21 maart 2025 om 04:18.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2025, 08:13   #239
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En hier heb je al een foto wat allemaal kan in Frankrijk.

Het is evident dat het technisch in orde moet zijn... ik geef dus toe, niet alles mag in Frankrijk.

Het probleem is hier uiteraard dat de bestuurder rechts zit, verder zou ik niet weten wat er onveilig is aan dit voertuig.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2025, 08:15   #240
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De kleur maakt niet uit, maar als er duidelijk onderdelen zijn "veranderd" en niet origineel lijken, dan is de wagen getuned. En dat mag niet in België.

De interpretatie daarvan is dan volledig aan de keurings-medewerkers.
Dus eerder onzekerheid of er niks aan het motormanagement is gedaan of onderdelen zijn toegevoegd, verwijderd of veranderd waardoor het aantal pk's vermogen, etc... niet meer zou kloppen. Waardoor het voertuig mogelijk niet meer gehomologeerd zou zijn volgens de papieren.

Laatst gewijzigd door Herr Flick : 21 maart 2025 om 08:15.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be