![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat uw maatschappelijke werkers blijkbaar de door u zo bejubelde taak niet hebben vervuld.
![]() |
#162 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U schreef toch duidelijk
Citaat:
En is het ook mogelijk dat zulke medewerkers bepaalde "regels" buigen om bevoorrechte personen sneller te helpen, zoals in het geval van mijn vader.
![]() |
![]() |
#164 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
- De maatschappelijk werkers van het ocmw hebben hun werk niet gedaan. - Diezelfde maatschappelijk werkers hebben volgens u (mogelijk) bepaalde regels omgebogen om bevoorrechte personen sneller te helpen, zoals uw vader. Beseft u dat dit insinuaties zijn? Tenzij u dit kunt bewijzen geloof ik er niks van! Graag een betrouwbare onderbouwing van uw uitspraken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Helemaal niet.
Het is gewoon het gevolg van een cultureel gegeven, geen complot. Citaat:
U beweert dat de maatschappelijke medewerkers mensen zo goed mogelijk helpen om met alles in orde te zijn. Hoomer beweert het tegendeel. Ik heb 2 persoonlijke ervaringen dat het helemaal zo niet gaat, en kan vanuit recentelijke -ruim uitgesmeerde media berichtgeving- aantonen dat het regelmatig de mist in gaat. Citaat:
Hoe ga ik kunnen bewijzen dat een "nood"appartement in een WZC "misbruikt" is om mijn vader te helpen? Mijn partner en ik hebben mijn vader in huis genomen nadat zijn ex-partner hem buiten heeft geschopt. Dus er was geen "dringende noodsituatie" om dat appartement daarvoor te gebruiken. Hij vond het niet leuk (niet roken in huis, geen "vrienden" op rolstoelafstand om maar 2 dingen op te noemen) en heeft zelf de nodige stappen ondernomen om zijn goesting te krijgen. Dat het zijn decadelange "steun" aan het politieke establishment van Willebroek hem daar niet in geholpen heeft, dat lijkt me stug.
![]() |
![]() |
#166 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die dame heeft wèl een kind. ![]() Ik heb er drie en ik heb er altijd alles aan gedaan om wèl met alles in orde te zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#170 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#171 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vond dat ook. Zo tussen 1999 en 2003.
Met mijn andere ervaringen met soortgelijke situaties vind ik het nog gruwelijker dat ze mijn moeder die 4 jaar hebben gebruikt met toen al gekende gefaalde methodes om te kijken dat het toch niet zou werken...
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 29 maart 2025 om 00:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk moeten we dan beschikken over de nodige documenten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een maatschappelijk assistent moet de feiten naar het bijzonder comité brengen en een voorstel doen. Het bijzonder comité beslist daarna in eer en geweten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maatschappelijk werkers hebben er niets bij te winnen als ze een zaak slecht behandelen. Uiteindelijk nemen zij geen beslissingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In mijn 18 jaar OCMW ervaring heb ik nooit een maatschappelijk werker kunnen betrappen op een onzorgvuldigheid. Wij krijgen steeds uitgebreide verslagen over de contacten tussen de maatschappelijk werker en de klant. En ja, wij hebben daar soms ook heel moeilijke klanten bij, de maatschappelijk werker kan, met een simpele druk op de knop, het diensthoofd er bij roepen. Soms wordt dan zelfs beslist om de politie er bij te halen, gelukkig is dat laatste heel zeldzaam. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wij maken wel vaak mee dat onze klanten niet willen meewerken of dingen proberen achter te houden. Wij vragen bijvoorbeeld uittreksels van de zicht- en spaarrekening van onze klanten. Zo lang we die niet krijgen ... Onze maatschappelijk assistenten brengen ook een huisbezoek, als de kant dat niet wilt omdat hij / zij iets te verbergen heeft ... Indien de klanten een inkomen hebben uit arbeid, werkeloosheid- of ziekte-uitkering, maar dat inkomen is lager dan het leefloon, dan kunnen klanten een aanvullend leefloon krijgen. Het minste dat we dan verwachten van de klant is dat zij / hij het loonbriefke of andere bewijzen van dit inkomen binnenbrengt (iedere maand opnieuw). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De klant kan zijn / haar zaak komen verdedigen, de beslissing wordt nadien aangetekend bezorgt aan de klant. Soms hebben wij een kwartier tot een halfuur nodig om een beslissing te kunnen nemen. Soms beslissen we zelfs om nog niet te beslissen, in tussentijd krijg de klant wel dringende financiële steun. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De sociaal assistenten kunnen dingen in gang zetten, bijvoorbeeld om in orde te zijn met de ziekenkas of om mensen, via art. 60 een job te bezorgen (duurtijd is 1 jaar), zodat deze mensen eventueel recht hebben op stempelgeld. Soms moeten wij klanten schorsen omdat ze er niet in slagen om voldoende sollicitaties binnen te brengen. Soms moeten wij klanten schorsen omdat ze er niet in slagen om de verplichte opleiding te volgen. De opleiding kunnen lessen Nederlands zijn, maar kunnen net zo goed opleidingen zijn om een beroep aan te leren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |