![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#2701 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
![]()
|
|
|
|
#2702 |
|
Parlementslid
|
Er zullen in de komende decennia wellicht honderden kanjers van boeken geschreven worden over Trump.
Maar de bottom line is:
|
|
|
#2703 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Alvorens te beschouwen dat iets van de consensus fout is (en er zijn zo een dingen), moet men de consensus goed begrijpen en gans de argumentatieve opbouw ervan begrijpen. Als men dan merkt dat dat logisch niet klopt, moet men een strengere attitude aannemen ten aanzien van de alternatieve uitleg. Een alternatief voor de consensuele uitleg moet altijd op meer scepticisme onthaald worden dan de consensuele uitleg. Als die DAT overleeft, dan is er een punt. Het probleem met huis-en-tuin conspirationisten zoals Trump en zijn volgers is dat men hen ingelepeld heeft dat de consensus niet alleen fout is, maar ook nog eens "een indoctrinatie" is, en dan lopen ze zonder nadenken in de eerste de beste echte alternatieve indoctrinatie. Kijk, basiskennis in de economie is niet idioot. Dat zijn mechanismen die men al sinds eeuwen aan het onderkennen is. Afkomen met een alternatieve economische doctrine zonder echte funderingen "omdat consensus economie allemaal samenzwerende zever is van de deep state of weet ik allemaal" is zoiets dat niet op voldoende kritische zin wordt onthaald. Trouwens, als ik de laatste nieuwsberichten zie, is de grote baas van Walmart er blijkbaar in geslaagd om in het brein van Trump te laten inzien wat tarieven echt doen. Daaraan zie je het wankele van Trump zijn alternatieve economische doctrine he. En dat is maar 1 voorbeeld. |
|
|
|
|
|
|
#2704 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Confucius said: Trump is all talk and no action.
Citaat:
|
|
|
|
#2705 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#2706 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
...OK, nu ook wel, but you got my drift.
|
|
|
|
#2707 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dit is wel een goeie. Toont de chaos aan in the White House.
En uiteraard ook: waarom zou iemand afspraken proberen te maken met zo’n bende klungels. ![]()
|
|
|
#2708 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het Witte Huis is een kleuterklas geworden.
https://www.hln.be/buitenland/vuurwe...oren~a5b31693/ Citaat:
|
|
|
|
#2709 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
dat is wel duidelijk nu. |
|
|
|
|
|
|
#2710 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Terwijl het aan kritische geesten te wijten is dat er überhaupt een "alternatieve media" bestaat. Immers, mochten kritische geesten zich geen vragen stellen bij "de gekende consensus" dan was er nooit nood geweest aan een andere bron van informatie DAN "de gekende consensus." Dus in plaats van je eigen beoordeling, dat je een "uniform kritische geest" hebt, bewijs je net het tegenovergestelde. En ik stipuleer daarbij dat dat laatste zich pas heeft gemanifesteerd, nadat je een jaar heropvoedingskamp hebt gevolgd tot een paar weken terug. Ik geloof je gewoon niet meer. Zelfs "door het klavier" merk ik dat er iets niet pluis is met jou. Dit soort onzin zou jij anderhalf jaar geleden niet geschreven hebben.
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf Laatst gewijzigd door gunter5148 : 24 april 2025 om 14:47. |
|
|
|
|
|
|
#2711 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In de media is het wat losser, maar de biasen komen meer van de keuze van de discussiepunten dan van totaal foute dingen. Hoewel het soms uiteraard kan zijn van niet, in gekke momenten zoals we gezien hebben met de covid gekte. Dat er zekere dogmatische 'morele' uitgangspunten ingenomen worden verandert niet veel aan de feitelijkheid van sommige dingen. En ja, media zijn vaak zeer oppervlakkig. Maar wat de eigenlijke feiten betreft en niet de intenties, zijn zelfs de meeste media niet zo vaak totaal fout. Dat er een ondertoon is van idiote weldenkendheid natuurlijk wel, maar dat is geen feitelijkheid. Citaat:
Zoals ik stelde, indien men in de consensus zelf onlogische dingen vindt, en men EXTRA KRITISCH gaat staan ten aanzien van alternatieven (omdat de kans groter is dat die alternatieven lulkoek vertellen dan de consensus natuurlijk), en men dus TOCH de uitzonderlijke situatie heeft gevonden waarin de consensus fout, en de alternatieve bron juist was, dan leert men iets bij. In veruit de meeste gevallen zijn de alternatieve kanalen echter bullshit. Vandaar dat men er kritischer moet tegenover staan dan ten aanzien van de consensus. Wat, zoals ik stelde, niet wil zeggen dat het altijd BS is. Soms is het juist en leerrijk, maar in de meeste gevallen is het zever. Citaat:
Bekijk het zo: de kans dat er vergif zit in een brood van de supermarkt is klein maar niet onbestaande. De kans dat er vergif zit in een rare kwast die U een brood wil aansmeren "want in al het brood van de supermarkten zit gif", is veel groter. Maar het is niet onmogelijk. Het kan zijn dat die gelijk heeft, maar meestal niet. Je moet dus dubbel kritisch zijn. Als je alles hebt nagetrokken en inderdaad tot het besluit bent gekomen dat we hier uitzonderlijk met iets waars te maken hebben, is het interessant. Laatst gewijzigd door patrickve : 24 april 2025 om 18:04. |
|||
|
|
|
|
|
#2712 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik ben ook in de wetenschap nooit een kwakzalver geweest die gaan beweren is dat alle wetenschappers mis waren. Bijvoorbeeld met klimaatsverandering en zo. De strikt enige plek waar het wel juist was, was met sommige aspecten van de covid waanzin, en zelfs daar zal je gemerkt hebben dat ik mij altijd heb gehouden aan standaard kennis. |
|
|
|
|
|
|
#2713 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Terechte bedenking. En ik vervoeg je in de schadenfreude.
|
|
|
|
|
|
#2714 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Als 2 honden vechten om een been, loopt Europa er hopelijk mee heen.
|
|
|
#2715 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
PS: Een nuancering heeft betrekking op de selectie van informatie bij het leren: als ik als leek iets wil te weten komen over een onderwerp, dan neem ik eerst een gevestigd leerboek met ondertussen wellicht robuustere kennis. Maar dan bevind ik me nog niet in het stadium van het zelf oordelen. Al is ook dat niet waterdicht, m.n. in de menswetenschap want met een handboek moderne literatuurtheorie leer je hoe je op een zeer geleerde manier naast de inhoud van de grote literatuur kan grijpen. Maar deze PS gaat over beredeneerd gokken, niet over het rationeel beoordelen.
De waarheid voorop Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 24 april 2025 om 21:47. |
|
|
|
|
|
|
#2716 | |
|
|
Citaat:
Tot de boekdrukkunst opnieuw uitgevonden werd, aka "het internet." Iedereen was plots zijn eigen journalist. Mij valt elke keer op dat als de consensus, of het status-quo, bedreigd wordt, dat er dan ineens veel aan pianistschieten wordt gedaan. Het is een lakmoesproef voor idioten, als het ware; ga als consensus- of status-quo bewaker NOOIT in op de argumenten, maar karaktermoordt hem die de consensus in twijfel trekt. Voila, de kampen zijn vanaf dan gekend. Zij die de baas willen blijven, en zij die zeggen dat den baas onzin aan't verkopen is. Ik herken die consensus/status-quo hoeren aan de mentale stank die ze verspreiden vanop ne kilometer. Langs de ene kant heb je de monolitische machtspiramide, en hun tegenstanders zijn de versnipperde internet-journalisten, onverenigd in hun samenwerking, maar verenigd in hun gezonde scepsis ten aanzien van wat uit de mainsstream als consensuswaarheid wordt verkocht. Maar volgens jou zijn het die individuen die als ratten van hamelen achter de fluitende putin aanlopen dus. Omdat ze de consensus en het status-quo in twijfel trekken. Je geeft voor die stelling geen enkel bewijs. Je karaktermoordt die ontelbare individuele kritische geesten alleen maar. Je legt het goed uit. Het klinkt allemaal verstandig en geleerd. Maar uw uitleg verspreidt gewoon diezelfde mentale consensus/status-quo stank. Het was nog niet zo lang geleden anders.
|
|
|
|
#2717 | |
|
|
Citaat:
Maar om daarom de kant van de consensus/statusquo hoeren te kiezen is een andere zaak. En het wijzigende klimaat heeft daar geen flikker mee te maken. Dat is gene consensus hé, het klimaat. Dat is was het is, en wij begrijpen daar nog maar een fractie van. Wetenschappers incluis. Maar er zijn wel zotten die denken dat ze door aerosols in de lucht te knallen de mensheid gaan redden. DAT zijn de zotten. https://www.zerohedge.com/weather/uk...global-warming
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf Laatst gewijzigd door gunter5148 : 24 april 2025 om 22:08. |
|
|
|
|
|
|
#2718 | |
|
|
Dat is optimistisch in de richting van het absurde...
Laatst gewijzigd door Lof der Zotheid : 24 april 2025 om 22:12. |
|
|
|
|
|
|
#2719 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#2720 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De reden is dat de consensus alvorens de consensus te worden, nogal wat overtuigingskracht moet gehad hebben. Er zijn natuurlijk mechanismen die dat ondermijnen, zoals groepthink, en totalitaire propaganda, maar IN HET ALGEMEEN heeft de consensus al een serieuze "peer review" ondergaan. De Bayesiaanse a priori kans dat de consensus juist is, is daardoor hoger (maar niet 100%). Een alternatief is gewoon a priori pure willekeur. Bayesiaans is dat a priori fout. Maar niet 0%. Niettemin is de nodige filter om van "wat minder dan 100% naar 100%" minder streng, dan van "een beetje boven 0% naar 100%". |
|
|
|
|