Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 17 oktober 2024, 15:54   #61
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Warmtepomp volgens universitair onderzoek niet milieuvriendelijker dan gasketel

Uit onderzoek van Yanaika Decorte blijkt dat de volledige milieuvoetafdruk van een warmtepomp even groot is als van een moderne gasgestookte verwarmingsketel. Daarbij wordt rekening gehouden met een tijdspanne van zestig jaar.

Een warmtepomp op elektriciteit scoort veel beter dan de condensatieketel op aardgas als puur naar de impact op het klimaat wordt gekeken. Maar het klimaatvoordeel van de warmtepomp verdampt als de volledige milieu-impact in rekening wordt gebracht. Grote pijnpunt van de warmtepomp is dat er veel meer materialen nodig zijn dan in een condensatieketel, zoals koper, kunststoffen en koelmiddel. Bron.
Oeps. Alle EPC-attesten dienen aangepast te worden. A's worden B's en C's worden B's.

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2024, 17:59   #62
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Oeps. Alle EPC-attesten dienen aangepast te worden. A's worden B's en C's worden B's.
Heeft men rekening gehouden met alle aardgaslekken over 60 jaar...? Ik neem aan van wel.

Dit onthou ik ook:
Citaat:
En dat fabrikanten van warmtepompen de milieu-impact van hun toestellen dringend moeten verminderen.
Dus is er nog veel werk aan.

Naargelang het soort koelmiddel zijn er al grote verschillen:
Citaat:
https://www.viessmann.be/nl/alles-ov...ropaangas.html

Voordelen van propaan als koelmiddel voor warmtepompen

Door de nieuwe vereisten die de Verordening F-gassen oplegt aan koelmiddelen is R290 (propaan) nu heel voordelig geworden. Dat komt omdat warmtepompen die propaan als koelmiddel gebruiken niet onder de Verordening F-gassen vallen. Dankzij zijn GWP van 3, is het veel minder schadelijk voor het milieu en voor het klimaat. Op het vlak van thermodynamische eigenschappen, efficiëntie en kostprijs hoeft het zeker niet onder te doen voor traditionele koelmiddelen. Bovendien is het wereldwijd goedkoop verkrijgbaar.

Op het vlak van thermodynamische eigenschappen, efficiëntie en kostprijs hoeft het zeker niet onder te doen voor traditionele koelmiddelen. Bovendien is het wereldwijd goedkoop verkrijgbaar.

Goed om weten: heb je nog een warmtepomp met een traditioneel koelmiddel? Geen zorgen, die mogen nog steeds verkocht worden. Bijvullen tijdens de onderhoudsbeurten zou ook geen probleem mogen zijn, want koelmiddelen kunnen eenvoudig gerecycleerd worden. Alleen onlangs vervaardigde en in bedrijf gestelde units vallen onder de bovenvermelde Verordening F-gassen.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 oktober 2024 om 18:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2024, 19:27   #63
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Heeft men rekening gehouden met alle aardgaslekken over 60 jaar...? Ik neem aan van wel.

Dit onthou ik ook:

Dus is er nog veel werk aan.

Naargelang het soort koelmiddel zijn er al grote verschillen:
Niet ver van mijn woning heeft ook iemand zulk een warmtepomp-bak geplaatst. Ik ben nochtans eerder hardhorig (leeftijd 87), maar ik kan u verzekeren dat wanneer ik ‘s morgens rond 06:00 uur wakker wordt ik het doordringend gezoem van die warmtepomp hoor. Zooo milieuvriendelijk is dat in ieder geval niet. Bovendien, het ding verbruikt evenzeer electriciteit.
Oud 17 oktober 2024, 19:54   #64
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Niet ver van mijn woning heeft ook iemand zulk een warmtepomp-bak geplaatst. Ik ben nochtans eerder hardhorig (leeftijd 87), maar ik kan u verzekeren dat wanneer ik ‘s morgens rond 06:00 uur wakker wordt ik het doordringend gezoem van die warmtepomp hoor. Zooo milieuvriendelijk is dat in ieder geval niet. Bovendien, het ding verbruikt evenzeer electriciteit.
En heeft die iemand dan zelf geen last van dat geluid?

Een warmtepomp kan men nochtans 3/4 inkapselen. Mijn directe buurman bouwde er zijn nieuw tuinhuisje tegen (bosrand) met extra zijmuurtjes en overkapping voor de warmtepomp. Het geluid gaat dan nog maar in 1 richting of richting struiken en bomen. Ik hoor er in elk geval niets van, en mijn buur wslk ook niet.

In woongebieden zal er wel een omgevingsvergunning - met bepaalde wettelijke geluidsnormen - verplicht zijn voor warmtepompen en/of airco's:
Citaat:
https://www.knokke-heist.be/milieu-n...gen/warmtepomp

Warmtepomp/airco en omgevingsvergunning

Voor het installeren en uitbaten van een warmtepomp is er een omgevingsvergunning of meldingsplicht (Vlaamse wetgeving) nodig voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit (IIOA) in volgende gevallen:
(...)
De volgende voorwaarden zijn minimaal van toepassing:
Algemene voorwaarden, deze gelden voor elke ingedeelde inrichting of activiteit
Dit betreft o.a. geluidsnormen met volgende beslissingsschema's. (....)

Soit, van mij mag de overheid het epc C dan gerust naar epc B veranderen. Want ik heb bijna 30 jaar aardgas, sinds de nieuwbouw. Ondertussen 3e gaswandketel (condenserend)

Citaat:
Bovendien, het ding verbruikt evenzeer electriciteit.
Als men zonnepanelen (in overvloed) heeft valt dat best mee, neem ik aan.
(zoals mijn buur, die heeft er ZO en ZW liggen)

Laatst gewijzigd door Micele : 17 oktober 2024 om 20:15.
Oud 26 februari 2025, 06:15   #65
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Heel Vlaanderen wordt een industriegebied. Je zal maar dag in dag uit in het lawaai van een wasmachine leven.
Citaat:
Een windturbine in woongebied mag in Vlaanderen overdag niet meer dan 44 decibel produceren en 39 decibel 's nachts. Dat komt ongeveer overeen met het geluid van een vaatwasser.

Laatst gewijzigd door Vlad : 26 februari 2025 om 06:16.
Oud 26 februari 2025, 10:19   #66
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Heel Vlaanderen wordt een industriegebied. Je zal maar dag in dag uit in het lawaai van een wasmachine leven.
Dat lees je verkeerd.
Dag in dag uit als er wind is.

43 db is al een stille vaatwasser. Een luide vaatwasser is 48 db en meer.

39 db 's nachts MAXIMUM staat in uw eigen quote, 44 db max overdag.
Citaat:
Een windturbine in woongebied mag in Vlaanderen overdag niet meer dan 44 decibel produceren en 39 decibel 's nachts. Dat komt ongeveer overeen met het geluid van een vaatwasser.
Niet meer dan 39 db (en minder) moet reeds een uitzonderlijk ZEER stille vaatwasser zijn, of eigenlijk niet hoorbaar. De allerstilste zijn namelijk 40 db.

1. Algemenen bron van die vaatwassers:
Citaat:
https://www.ep.nl/advies/vaatwassers...dB%20of%20meer
Wat is het geluidsniveau van een vaatwasser?

Wat is het geluidsniveau van een vaatwasser?

Op het moment je de vaatwasser in de buurt van je woonkamer hebt staan, vooral bij een open keuken, is het prettig dat je in het bezit bent van een stille vaatwasser. Afwasautomaten kunnen een behoorlijk lawaai maken, maar er zijn gelukkig ook stille afwasmachines verkrijgbaar. Zo kan je elkaar tenminste nog goed verstaan als je gezellig in de woonkamer zit te praten. Als je een open keuken hebt dan is het verstandig om een stille afwasautomaat aan te schaffen met een geluidsniveau rond de 43 dB. Er zijn zelfs afwasautomaten met een geluidsniveau van 40 dB. Deze zijn zeer stil en vormen geen belemmering voor een gezellig gesprek.

Als een afwasmachine een geluidsniveau van 43 dB heeft, of zelfs nog minder geluid maakt, dan kan er gesproken worden van een stille vaatwasser. Het geluidsniveau van een vaatwasser wordt weergegeven in het aantal decibel en op het eerste gezicht lijkt het aantal decibel tussen een stille vaatwasser en een luide vaatwasser niet heel groot. Sterker nog: als je naar een stille vaatwasser van 43 dB kijkt en naar een luide vaatwasser van 48 dB, dan verschilt het maar een paar decibel. De grootte van het geluidsniveau wordt in decibel (dB) aangegeven, waarbij de getallen vaak onverwacht zijn. Om een stille en een luide vaatwasser als voorbeeld te nemen verdubbelt het geluid in intensiteit van 43 dB en wordt dan 46 dB, daar waar je vaak aan een daadwerkelijke verdubbeling in decibel denkt, werkt het met geluid toch anders.

Een stille vaatwasser
Een stille vaatwasser heeft een geluidsniveau van 43 dB of minder.

Een gemiddeld geluidsniveau
Een vaatwasser met een gemiddeld geluidsniveau heeft een geluidsniveau van 44 dB t/m 47 dB.

Een luide vaatwasser
Een luide vaatwasser heeft een geluidsniveau van 48 dB of meer.
2. Dubbelcheck de extreem stille vaatwassers van Miele en hun dB-bereik:
Citaat:
https://www.miele.nl/c/voordelen-vaatwasser-6714.htm

Het reinigingsproces gebeurt vrijwel geluidloos; met 43 tot 41 dB zijn onze vaatwassers extreem stil.

Je leest het: een G 7000-vaatwasser is de onmisbare stille kracht in jouw keuken. Ontdek al onze vaatwassers en laat je inspireren door een van de? modellen die jouw leven veel makkelijker zal maken.

Laatst gewijzigd door Micele : 26 februari 2025 om 10:40.
Oud 27 maart 2025, 17:41   #67
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

We worden gedwongen om meer elektriciteit te verbruiken via EV’s en warmtepompen en wat gebeurt er dan? Juist ja, een tekort aan elektriciteit. Op het ene moment teveel en op een ander te weinig.

https://www.hln.be/binnenland/voor-h...oten~a3b2a5a0/

Naast de energietransitie waardoor we steeds meer elektriciteit gebruiken, zien de netbeheerders een nieuwe evolutie waarbij steeds vaker grote vermogens worden gevraagd voor nieuwe technologieën zoals enorme batterijparken en grote datacenters voor de Googles, Meta’s en Amazon’s van deze wereld. Ook AI vraagt in sneltempo grotere datacenters met een grotere behoefte aan vermogen.

“Dit legt extra druk op het elektriciteitsnet. Deze fenomenen veroorzaakten de voorbije maanden voor het eerst in Vlaanderen zogenaamde netcongestie op knooppunten waar het Elia-net en Fluvius-net verbonden zijn”, luidt het.

Blackout
Netcongestie ontstaat op piekmomenten, wanneer de vraag naar het transport van elektriciteit groter is dan het net aankan. Daardoor geraakt de stroom moeilijker tot bij de afnemer en vergroot lokaal het risico op overbelasting, wat uiteindelijk tot een stroomuitval of een blackout kan leiden
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2025, 06:49   #68
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
We worden gedwongen om meer elektriciteit te verbruiken via EV’s en warmtepompen en wat gebeurt er dan? Juist ja, een tekort aan elektriciteit. Op het ene moment teveel en op een ander te weinig.

https://www.hln.be/binnenland/voor-h...oten~a3b2a5a0/

Naast de energietransitie waardoor we steeds meer elektriciteit gebruiken, zien de netbeheerders een nieuwe evolutie waarbij steeds vaker grote vermogens worden gevraagd voor nieuwe technologieën zoals enorme batterijparken en grote datacenters voor de Googles, Meta’s en Amazon’s van deze wereld. Ook AI vraagt in sneltempo grotere datacenters met een grotere behoefte aan vermogen.

“Dit legt extra druk op het elektriciteitsnet. Deze fenomenen veroorzaakten de voorbije maanden voor het eerst in Vlaanderen zogenaamde netcongestie op knooppunten waar het Elia-net en Fluvius-net verbonden zijn”, luidt het.

Blackout
Netcongestie ontstaat op piekmomenten, wanneer de vraag naar het transport van elektriciteit groter is dan het net aankan. Daardoor geraakt de stroom moeilijker tot bij de afnemer en vergroot lokaal het risico op overbelasting, wat uiteindelijk tot een stroomuitval of een blackout kan leiden
Citaat:
Bedrijven vragen nu soms zoveel elektriciteit dat netwerk het niet aankan: al 35 ondernemingen in de wachtkamer gezet

Zo'n 35 bedrijven moeten nu al wachten met aansluitingen op het Vlaamse elektriciteitsnet, omdat het netwerk het niet meer aankan. Dat melden de netbeheerders Elia en Fluvius, die wijzen naar de massa elektriciteit die datacenters, industriële batterijen, snellaadstations en e-boilers op bedrijventerreinen opsouperen. Tijd om in te grijpen dus.
We krijgen stilaan Nederlandse toestanden. Ik voel me hoe langer hoe meer luddiet worden.

Laatst gewijzigd door Vlad : 28 maart 2025 om 06:49.
Oud 2 april 2025, 10:57   #69
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als men zonnepanelen (in overvloed) heeft valt dat best mee, neem ik aan.
(zoals mijn buur, die heeft er ZO en ZW liggen)
Neen, dat valt helemaal niet best mee. Die zonnepanelen produceren namelijk amper elektriciteit op het moment dat uw warmtepomp aan het draaien is.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2025, 13:16   #70
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Neen, dat valt helemaal niet best mee. Die zonnepanelen produceren namelijk amper elektriciteit op het moment dat uw warmtepomp aan het draaien is.
Citaat:
https://www.livios.be/nl/artikel/658...met-deze-tips/

Hoe haal je het meeste rendement uit je zonnepanelen en warmtepomp?

Om het meeste rendement uit je zonnepanelen en warmtepomp te halen, moet je dus je eigen verbruik maximaliseren op het moment dat de zon schijnt. Je kan je warmtepomp bijvoorbeeld zo programmeren dat die je woning of sanitair water overdag zal verwarmen op het moment dat je zelf veel elektriciteit opwekt. Een andere optie is om een buffervat aan te sluiten. Zo kan je de warmte die je warmtepomp produceert opslaan in dat buffervat om nadien te gebruiken voor de verwarming van je woning en/of sanitair warm water.

Ook de opstelling van je zonnepanelen speelt een rol: zonnepanelen op het zuiden leveren het hoogste rendement op. Maar soms is het interessanter om te kiezen voor een oost- en westopstelling. Dan produceer je vooral ‘s ochtends en ‘s avonds stroom. Dat zijn doorgaans de momenten waarop je thuis bent en je de stroom ook optimaal kan gebruiken.
Mijn buurman heeft ook een zwembad en dus panelen op z-oost en z-west (de meeste)

ook via: https://warmtepomp.nibe.eu/nl-be/wer...-zonnepanelen#

Laatst gewijzigd door Micele : 2 april 2025 om 13:23.
Oud 2 april 2025, 15:34   #71
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Leg me dat eens uit?
Daar snap ik de kloten van Schoof van.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2025, 15:40   #72
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn buurman heeft ook een zwembad en dus panelen op z-oost en z-west (de meeste)

ook via: https://warmtepomp.nibe.eu/nl-be/wer...-zonnepanelen#
Ik heb ook twee extra buffervaten (buiten het standaard buffervat) voor mijn warmtepomp.
Door de slimme sturing worden die vaten enkel opgewarmd met zonne-energie.

Mijn koelkasten 'en mijn diepvriezers krijgen de laatste uren van de nacht geen stroom meer, zodat ze de "schade" inhalen op zonne-energie.

Ik moet zeggen dat ik steeds minder stroom van het net neem en steeds meer zelf verbruik.

Ik zou nog graag batterijen plaatsen, maar ik weet niet hoe zwaar die moeten zijn, ik denk te starten met 10 KW
Ik heb me laten vertellen dat zo'n batterijen uitbreidbaar zijn.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2025, 15:26   #73
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

De groene waanzin. 5 Elektrificatie verwarming.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/05...ersus-aardgas/
Overschakelen van aardgas naar warmtepomp is (momenteel) zelden rendabel: "Regering moet hiermee aan de slag"
Wie overschakelt van verwarming op aardgas naar een warmtepomp wint daar vandaag in de meeste gevallen weinig bij, zo leert een nieuwe studie van de federale energiewaakhond CREG. Enkel gezinnen die in de meest energiezuinige woningen wonen en die de hoogste subsidies krijgen, halen er winst uit. Experten kijken nu in de richting van de politiek om dat te keren.
De CREG heeft, op basis van de energieprijzen van het voorbije jaar, de kosten van verwarmen met een warmtepomp vergeleken met die van ketels die fossiele brandstoffen zoals aardgas gebruiken. Vlaamse gezinnen verwarmen meestal met aardgas. Als zij dat met een warmtepomp zouden doen, zou dat over het algemeen goedkoper zijn, leert de studie.

't Is te zeggen: dat geldt vooral voor huizen met vloerverwarming en met een gemiddelde tot goede isolatie. Bij huizen met gewone radiatoren en een lagere isolatie smelt het voordeel in de verbruikskosten weg als sneeuw voor de zon.
En het plaatje keert al helemaal als de CREG ook de investeringskosten (zoals installatie, benodigd vermogen, ...) van een warmtepomp meerekent. Dan wordt het voor een Vlaams gezin bijzonder moeilijk om een warmtepomp rendabeler te maken dan een aardgasketel.

Terzijde: verwarmen met een warmtepomp is in de meeste gevallen wel voordeliger voor wie overschakelt van een verwarming op stookolie of propaangas.

Subsidies

"Uit de studie blijkt dat een warmtepomp momenteel maar voor een heel beperkte groep de moeite kan zijn", legt Marten Ovaere uit, professor energie-economie aan de UGent. "Dat zijn de mensen die heel goed geïsoleerd hebben én die veel subsidies krijgen om een warmtepomp te installeren."
En dat is nu net de paradox, ziet Ovaere. "Die subsidies zijn gebaseerd op het inkomen: mensen in de laagste inkomensgroepen krijgen meer subsidies." Maar de kans dat zij een zeer goed geïsoleerde woning met vloerverwarming wonen, is doorgaans klein. De groep Vlamingen die echt iets wint met een warmtepomp is dus erg klein.

Ter illustratie: de basispremie in Vlaanderen voor bijvoorbeeld een geothermische warmtepomp voor de middelste en hoogste inkomens bedraagt 4.000 euro. Bij de laagste inkomens is dat 6.400 euro.

Daar klopt iets niet, denkt Ovaere. "Ik denk dat overschakelen naar warmtepompen voor iedereen de moeite zou moeten kunnen zijn. Dat is momenteel niet geval."

Dure elektriciteit

Waarom blijft het zo moeilijk om een warmtepomp rendabel te krijgen? "Eerst en vooral is de verhouding tussen de elektriciteitsprijs en de gasprijs momenteel niet correct", legt Ovaere uit. "De elektriciteitsprijzen liggen drie keer zo hoog als de gasprijzen. Dat moet dus lager. Bovendien zijn warmtepompen nog een stuk duurder dan gasketels."

Toch wil hij nuanceren. "Een investering in een warmtepomp doe je niet voor 1 jaar, maar wel voor 15 of 20 jaar. En momenteel staat er wel wat te gebeuren, zodat een warmtepomp wel de moeite zou kunnen worden."
"Op Europees vlak zal in 2027 een nieuwe emissiehandelssysteem van start gaan. Geschat wordt nu dat daardoor in de eerste jaren de factuur om je huis met gas te verwarmen met 100 tot 150 euro per jaar zal stijgen. Dat zal alleen maar toenemen in de toekomst."

"Als er daarnaast een belastingsverschuiving komt die elektriciteitsprijzen doet dalen en gasprijzen doet stijgen, is het absoluut de moeite om over te schakelen. Maar mensen hebben wel zekerheid nodig."

Taxshift

Net dat toont deze studie aan, zegt Ovaere. "Dit is input voor beleidsmakers om die taxshift door te voeren. De groep voor wie een warmtepomp de moeite is, is te klein. Die groep moet dus groter worden. Liefst zou het voor iedereen - en liefst niet op het randje maar duidelijk - goedkoper moeten zijn om een warmtepomp te installeren en te gebruiken dan een verwarming op gas, propaan of mazout. Daar moet de regering nu mee aan de slag."

Dat vindt uiteraard ook Climafed, de Belgische sectorfederatie van klimaattechnologieën. "Deze scheve belastingstructuur moet en zal veranderen", aldus Patrick O van Climafed. "Een taxshift is nodig. Maar intussen moeten we blijven duidelijk maken: een warmtepomp blijft de verstandigste keuze op lange termijn. Wie vandaag nog kiest voor een gasketel, kijkt binnen 10 of 15 jaar achterom met spijt.

Uit studies blijkt dat zelfs met teveel aan subsidies de warmtepomp nadelig is voor de consument. De oplossing die wordt voorgesteld is nog meer subsidies, gas duurder maken, tax shift om elektriciteit goedkoper te maken ( weg met capaciteitstarief ?) en bij andere groene lichten extra zonnepanelen, thuisbatterijen, energiebeheersystemen en meer elektrische auto's.

De groene waanzin leidt tot meer energieverbruik, minder duurzaamheid.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2025, 15:39   #74
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Leg me dat eens uit?
Daar snap ik de kloten van Schoof van.
Toch simpel, als het zonnig is, is het minder koud. Zonnepanelen produceren bij blootstelling aan licht, hoe directer en sterker, des te meer opbrengst.

Is het minder koud, moet een warmtepomp minder werk verzetten.

Om dat probleem op te lossen moet je energie-opslag hebben. Is dat nu elektriciteit in een heel dure accu, of hitte in een veel plaats eisend, goed geïsoleerd opslagvat.
Oud 22 mei 2025, 13:57   #75
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

klimaatwaanzin aan het werk;

https://www.zerohedge.com/political/...ossible-errors

Lees; neem de meest extreme variatie op een temperatuurwaarneming als gemiddelde, en zaai angst.

Simple comme bonjour.
Oud 22 mei 2025, 16:05   #76
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
klimaatwaanzin aan het werk;

https://www.zerohedge.com/political/...ossible-errors

Lees; neem de meest extreme variatie op een temperatuurwaarneming als gemiddelde, en zaai angst.

Simple comme bonjour.
Daarom meten ze best (ook) met satellieten: (ook op zee, en op alle hoogtes)

https://eos.org/research-spotlights/...hs-temperature

https://en.wikipedia.org/wiki/Satell...re_measurement

https://climate.copernicus.eu/how-we...0as%20infrared

https://en.wikipedia.org/wiki/Climate_change

Laatst gewijzigd door Micele : 22 mei 2025 om 16:18.
Oud 23 mei 2025, 11:21   #77
gunter5148

Standaard

Een inzicht in de tactieken van de klimaathysterici;

https://www.zerohedge.com/weather/bb...-climate-alarm
Oud 23 mei 2025, 12:22   #78
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En "de tactieken" van de klimaatontkenners?

https://climate.ec.europa.eu/eu-acti...information_nl
Oud 23 mei 2025, 14:29   #79
gunter5148

Standaard

Citaat:
En "de tactieken" van de klimaatontkenners?

https://climate.ec.europa.eu/eu-acti...information_nl
Uw link brengt mij de europese commissie. De klimaathysterici en transgenderwaanzinnigen dus.

manmanman.

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 23 mei 2025 om 14:52.
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2025, 17:22   #80
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Uw link brengt mij de europese commissie. De klimaathysterici en transgenderwaanzinnigen dus.

manmanman.
En uw link is meer een wappiesite.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be