Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 mei 2025, 16:44   #41
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Onderwijs en transport zijn economie ondersteunende sectoren. Goed om in te investeren als overheid. Gevolgen van desinvestering laten zich na langere tijd voelen.
Dat is inderdaad het punt.
Ik vind dat de domheid gecultiveerd wordt.
En het is een vreemde dualiteit.
Tot 18 jaar vinden we het superbelangrijk dat jongeren Engels, Frans en misschien ook Duits of Spaans kennen.
Dat staat in de mininumdoelen, en daar moeten leerplannen aan voldoen.
Eens 18 jaar bereikt, worden diezelfde talen plots 'een hobby', volgens sommigen.
Het zijn volgens mij de meest taalonkundigen die er zo over denken.
Wie wel goed is in talen, weet dat je die talen regelmatig moet gebruiken anders gaat je kennis achteruit.

Maar goed, het gevolg zal dus zijn dat er cursussen niet meer gegeven worden, er zullen leraren volwassenonderwijs verdwijnen.
Misschien dat men dan binnen 5 a 10 jaar de gevolgen begint te zien van dit beleid, maar om dan weer die profielen terug te halen is niet evident.

Als hobbyist denk ik dan ook dat ik mijn geld beter rechtstreeks in het buitenland uitgeef, een weekje intensieve taalcursus in Italië dus als ik Italiaans wil leren, dat zal ook niet goedkoop zijn, maar je bent dan tegelijk ook op reis.

Dat cultiveren van de domheid zie ik ook qua TV programma's.
Toen ik opgroeide was er de IQ Quiz.
Dat was een quiz waar men beloond werd voor kennis, en er interessante vragen gesteld werden.
Tegenwoordig zijn de zogenaamde quizzen die je op VRT kunt zien niets anders dan grappen en grollen programma's met een heel licht sausje van kennis.
Het lijkt wel alsof de boodschap is dat eens je afgestudeerd bent, kennis niet meer belangrijk is.
Daartegenover staat dan de Campus Cup, met studenten, waarvan de maatschappij dus wel vindt dat ze heel veel moeten weten.

De lof der domheid, dus.
Zou het misschien zijn doordat volwassenen iedere dag laten blijken dat kennis en vorming niet belangrijk zijn, wat ervoor zorgt dat het niveau van de leerlingen achteruitgaat?
Oud 30 mei 2025, 16:51   #42
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Dat hangt er vanaf, 30 uur crash cursus met een goeie trainer, eventueel native speaker is iets helemaal anders dan 120 uur in een klas waar geinteresserden , minder geintereseerden , hoog en laag opgeleiden samen zitten.

Als er daar mensen tussen zitten die juist ne koffie op restaurant willen kunnne bestellen als ze op reis gaan, en mensen die daar zitten voor een cursus voor hun werk dan is dat al een heel groot verschil in motivatie.
Ik heb dat soort hobbycursussen gevolgd voor Spaans en Portugees.
Ik kan u verzekeren dat je daar echt iets bereikt qua kennis.
Die zogezegde crash cursussen, daar geloof ik niet in, tenzij voor mensen die echt aanleg hebben voor talen.
Dat je verschillen in niveau gaat zien tussen studenten onderling, dat spreekt voor zich.
Dat zal in die zogenaamd professionele cursussen net zo zijn.
De ene heeft nu eenmaal meer talent en/of meer inzet dan de ander.
Oud 30 mei 2025, 16:57   #43
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Tegelijk zijn er inderdaad mensen die taalcursus na taalcursus doen of praktische cursus na praktische cursus, omdat ze het leuk vinden. Daar is niets mis mee en voor sommigen is het ook sociale interactie etc...

Maar u en ik moeten daar niet voor opdraaien.
U zegt wel van "dan moeten zij ervoor opdraaien", maar het gevolg van die beslissing zal gewoon zijn dat die cursussen niet meer zullen bestaan.
1e en 2e jaar waarschijnlijk wel, maar door de veel kleinere instroom zal het twijfelachtig zijn dat er nog niveaus daarboven gegeven worden.

Citaat:
Als je niet voldoende Engels of Frans geleerd hebt op school , ja en je wil meer weten, wel dan ga je naar de avondschool he, en dan betaal je daarvoor.
De denkfout is dat die keuze er nog zal zijn.
Lessen zijn maar rendabel met een minimaal aantal studenten.
Als er niet genoeg zijn, zijn er gewoon geen lessen meer.
Dan neem je dus kansen af van wie zich wil bijscholen.
Voor alle duidelijkheid: mijn talenkennis is zeer goed, maar de meesten hebben daar veel minder aanleg voor.
Het zijn deze die gestraft gaan worden.

Citaat:
Je moet trouwens eens kijken wat voor opleidingen er allemaal niet bestaan in dat circuit, dat daar ergens een rem op gezet wordt is eigenlijk maar normaal.
Ik zeg niet dat elke cursus moet gesubsidieerd worden, maar ik zie geen selectiviteit, want je neemt de subsidies ook weg bij de meest gesproken talen.
Oud 30 mei 2025, 16:59   #44
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Hij is gewoon pissed omdat zijn hobby om avondschool spaans, italiaans of zelfs fucking portugees te volgen wat meer vanuit eigen zak zal moeten komen ipv uit belastinggeld.
Ik kan altijd naar Portugal, Spanje of Italië gaan om een paar weken intensieve cursus te volgen.
De mensen die echt getroffen worden door deze maatregel, zijn niet deze.
Het zijn deze die Frans, Engels of Duits willen bijspijkeren en die mogelijkheid niet meer gaan hebben.
Maar goed, de domheid regeert.
Oud 30 mei 2025, 17:01   #45
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Meer leerkrachten, meer discipline, minder bullshit/jobbers.
Denk je dan dat leraren in het volwassenonderwijs geen leraar zijn?
De meeste die ik ken hebben wel dat diploma, en dat is zeker geen bullshit diploma.
Oud 30 mei 2025, 17:09   #46
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Om een taal te leren is er meer dan genoeg zelfstudie materiaal aanwezig. In den tijd was dat al zo met Assimil. Het grote probleem daar is de motivering en volhouden. Wie die dingen volhoudt, die leert wel degelijk een taal.
Nonsens, je kunt geen echt hoog niveau behalen in een taal zonder dat je interactie hebt.
En precies die menselijke interactie ontbreekt, en die heb je ook nodig omdat iemand je corrigeert en om het interessant te houden.
Het is typisch dat andere mensen mij komen vertellen hoe het zou moeten, maar dat ze zelf zelden op die manier een taal geleerd hebben, en ze er meestal ook een pak minder goed in zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar wie per definitie sterk gemotiveerd is, die kan (zeker de basis) heel goed op zichzelf leren.
Je moet al heel erg gemotiveerd zijn om alleen te studeren zonder interactie.
Bovendien kun je vragen hebben, en zaken verkeerd interpreteren als niemand je corrigeert.
Oud 30 mei 2025, 17:10   #47
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
In de gezondheid van uw burgers investeren is wat anders dan betalen voor iemand die voor zijn hobby talen gaat leren.
Ja, stel je voor dat ze een job doen waarbij ze die talenkennis kunnen gebruiken...
Oud 30 mei 2025, 17:10   #48
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
In de gezondheid van uw burgers investeren is wat anders dan betalen voor iemand die voor zijn hobby talen gaat leren.
De minachting voor mensen die een taal spreken druipt ervan af.
Problemen gehad met talen?
Oud 30 mei 2025, 17:11   #49
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Straks gaat men ook de leeftijd van cursisten de prijs laten bepalen.
Een cursus houtbewerking of motortechniek dat door een 55+ wordt gevolgd zal meestal ook niet voor het arbeidscircuit dienen.
Allez, je moet tot je 67e werken, maar vanaf je 55e is elke opleiding voor de fun?
Consequent zijn, het blijft moeilijk voor sommigen.
Oud 30 mei 2025, 17:15   #50
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
BigF, je weet toch heel goed dat het hier echt niet gaat over nuttige opleidingen zoals Engels en Frans hee... Waar dit draadje over gaat zijn de gesubsidieerde hobby's zoals avondschool italiaans of portugees. Dat is even nuttig als het subsidiëren van een cursus bloemschikken, vingerschilderen of kantklossen.
Ja, ik weet dat je een kluns bent op gebied van talen, vandaar de jaloezie.
Maar het is nonsens wat je vertelt, want cursussen Frans, Engels en Duits worden even duur.
Dat een cursus Portugees dan ook duurder wordt, doet niet ter zake.
Oud 30 mei 2025, 17:31   #51
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Ik heb ook nog taallessen Italiaans gevolgd in een CVO en moet zeggen dat de kwaliteit erg uiteenliep. Eén of ander vrij CVO hun lessen Italiaans waren veel te makkelijk. Bij de stad Antwerpen was het prima.

Al bij al denk ik dat daar veel kwaliteit zit. Maar ik vind het niet abnormaal dat je als cursist een treffelijk deel van de kost draagt. Ik betaalde toen amper 90 euro voor twee avonden per week, een gans schooljaar. Als het echt voor het werk is kan de werkgever een deel betalen.

In een onderwijs waar de noden elders enorm zijn (denk maar aan buitengewoon onderwijs, de schoolgebouwen) moet de budgettaire prioriteit niet bij volwassenenonderwijs liggen.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2025, 17:35   #52
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Praktijkgerichte opleidingen worden goedkoper.
Hobbyopleidingen worden duurder.
Klopt niet.
Ik volg een praktijkgerichte opleiding. Dit beroep staat in de lijst knelpuntberoepen 2025. Gisteren heb ik mij ingeschreven voor volgend schooljaar. Volgens de medewerkster op het secretariaat moest ik voorlopig 270 euro betalen omdat hun pc-programma nog niet aangepast is. Maar wisten ze mij te vertellen dat ik binnen enkel weken 120euro moet bijbetalen.

En nu gij....

Als 70+er ga ik niet meer als werknemer werken. Voor mij is dat hobby (ik help vrienden, familie en kennissen). Enkele klasgenoten werken echter wel als gepensioneerde in bijberoep. Jonge klasgenoten hebben er hun hoofdberoep van gemaakt als zelfstandige of werknemer.

Mijn jongste+partner hebben als hobby taalcursussen gevolgd. Beiden gebruiken dat nu tijdens hun werk (in het buitenland). Die taalkennis is een heel groot voordeel wanneer je de moedertaal van de andere spreekt i.p.v. 'Engels'. Taallessen afdoen als zijnde enkel 'hobbylessen' is dikke zever.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2025, 17:43   #53
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Is daar enige controle op?
Ja, de lessen niet volgen heeft een schorsing als gevolg.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2025, 17:45   #54
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Klopt niet.
Ik volg een praktijkgerichte opleiding. Dit beroep staat in de lijst knelpuntberoepen 2025. Gisteren heb ik mij ingeschreven voor volgend schooljaar. Volgens de medewerkster op het secretariaat moest ik voorlopig 270 euro betalen omdat hun pc-programma nog niet aangepast is. Maar wisten ze mij te vertellen dat ik binnen enkel weken 120euro moet bijbetalen.

En nu gij....

Als 70+er ga ik niet meer als werknemer werken. Voor mij is dat hobby (ik help vrienden, familie en kennissen). Enkele klasgenoten werken echter wel als gepensioneerde in bijberoep. Jonge klasgenoten hebben er hun hoofdberoep van gemaakt als zelfstandige of werknemer.

Mijn jongste+partner hebben als hobby taalcursussen gevolgd. Beiden gebruiken dat nu tijdens hun werk (in het buitenland). Die taalkennis is een heel groot voordeel wanneer je de moedertaal van de andere spreekt i.p.v. 'Engels'. Taallessen afdoen als zijnde enkel 'hobbylessen' is dikke zever.
Dus hobbyopleiding.
Geen speld tussen te krijgen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2025, 18:05   #55
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Ik heb ook nog taallessen Italiaans gevolgd in een CVO en moet zeggen dat de kwaliteit erg uiteenliep. Eén of ander vrij CVO hun lessen Italiaans waren veel te makkelijk. Bij de stad Antwerpen was het prima.
En die gaat bij 'professionele' cursussen niet uiteenlopen, zeker?
Ik heb ook nog cursussen van de VDAB gevolgd die zeer praktijkgericht waren (geen taallessen), en de ene lesgever was ook de andere niet.
De ene bakker is ook de andere niet, dat heeft niets met het beroep te maken, maar met het feit dat het mensen zijn.

Citaat:
Maar ik vind het niet abnormaal dat je als cursist een treffelijk deel van de kost draagt. Ik betaalde toen amper 90 euro voor twee avonden per week, een gans schooljaar. Als het echt voor het werk is kan de werkgever een deel betalen.
Wat is treffelijk?
Ik heb het inderdaad nog geweten dat het 5.000 BEF was, later 90€, daarna 190€, en nu moet het al direct 490€ kosten.
Vergeet niet dat naast het inschrijvingsgeld je ook nog handboeken zult moeten kopen, en woordenboeken als het een eerste jaar is, en je het een beetje serieus neemt.
Het idee dat mensen zomaar 300€ inschrijvingsgeld + handboeken weggooien komt ongetwijfeld van mensen die nooit dergelijke lessen gevolgd hebben.
Ja, er zijn er in een eerste jaar zeker die afhaken, maar dat komt door een veelvoud aan factoren: onderschatten van wat je ervoor moet doen om een taal te leren, verandering van werk waardoor ze te laat komen en een deel van de lessen missen, enz.

Citaat:
In een onderwijs waar de noden elders enorm zijn (denk maar aan buitengewoon onderwijs, de schoolgebouwen) moet de budgettaire prioriteit niet bij volwassenenonderwijs liggen.
Denk je dat die leraren dan zomaar in het middelbaar gaan staan, of zo?
Les geven aan volwassenen is toch net iets anders dan lesgeven aan tieners.
Oud 30 mei 2025, 18:06   #56
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dus hobbyopleiding.
Geen speld tussen te krijgen.
Lees jij eigenlijk wat er staat?
Van zijn partner en jongste kind was het duidelijk geen hobbyopleiding, maar dat paste niet in je kraam, zeker?

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 30 mei 2025 om 18:07.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2025, 18:27   #57
De gemuilkorfde

Standaard

De kranten schrijven er ook over.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten (OVSG)
De Onderwijsverenigingen Steden en Gemeenten (OVSG) vindt de definitie van ‘beroepsopleidingen’ te beperkt. De organisatie wijst daarbij naar de taalopleidingen, waarvoor het inschrijvingsgeld bijna zou verdrievoudigen. “We begrijpen niet dat een taal leren beschouwd wordt als een hobby”, aldus Walentina Cools, algemeen directeur OVSG. “Veel taalopleidingen in centra voor volwassenenonderwijs zijn net gestart vanuit de vraag van bedrijven die nood hebben aan meertalige werknemers.” Ze hoopt dan ook dat minister Demir bereid is om de lijst van beroepsopleidingen uit te breiden.
Citaat:
"De Vlaamse minister van Onderwijs Zuhal Demir (N-VA) klasseert taalonderwijs onder de noemer ‘hobby’. De vraag is uiteraard of een taalcursus altijd een hobbycursus is…"
- Maryse Boufflette, directeur bij CVO CLT, null
De tariefaanpassing gaat al meteen in op 1 september en dat nieuws valt niet in goede aarde bij CVO CLT: “Bij de opmaak van het regeerakkoord was al duidelijk dat de centra voor volwassenenonderwijs een zware besparing mochten verwachten”, klinkt het erg teleurgesteld. “Voor Nederlands voor anderstaligen blijft het inschrijvingsgeld weliswaar ongewijzigd en voor Vlaamse Gebarentaal wordt het zelfs verlaagd. Maar helaas, voor alle andere talen stijgt het tarief van 1,5 euro naar 4 euro per lesuur. Deze verhoging geldt voor alle cursisten, zonder onderscheid tussen financieel kwetsbare en kapitaalkrachtige cursisten. De Vlaamse minister van Onderwijs Zuhal Demir (N-VA) klasseert taalonderwijs onder de noemer ‘hobby’. De vraag is uiteraard of een taalcursus altijd een hobbycursus is…

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 30 mei 2025 om 18:31.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2025, 18:36   #58
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Denk je dat die leraren dan zomaar in het middelbaar gaan staan, of zo?
Les geven aan volwassenen is toch net iets anders dan lesgeven aan tieners.
Dat zeg ik toch niet?

Ik zeg dat er andere budgettaire prioriteiten zijn. Nu draagt de overheid uit de onderwijsbegroting pakweg 80% van de kost van het volwassenenonderwijs. Met het verhoogde inschrijvingsgeld draagt de cursist een groter deel van die kost. Wellicht gaat die kost nog meer dalen omdat een deel zal afhaken.

Dus zijn er enkele tientallen miljoenen vrijgemaakt in de onderwijsbegroting om iets nuttiger te doen.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2025, 19:11   #59
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De gemeentelijke visvijver?

Is dat niet betalen voor iemand zijn hobby? Of valt dat ook onder investeren in gezondheid?
Oud 30 mei 2025, 19:19   #60
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
BigF, je weet toch heel goed dat het hier echt niet gaat over nuttige opleidingen zoals Engels en Frans hee... Waar dit draadje over gaat zijn de gesubsidieerde hobby's zoals avondschool italiaans of portugees. Dat is even nuttig als het subsidiëren van een cursus bloemschikken, vingerschilderen of kantklossen.
Jij beschouwt opleidingen enkel 'nuttig' als ze ook iets opbrengen eh?
Blijkbaar moet er tegenwoordig financieel gewin aan vast zitten of het is 'onnuttig'.
Vind je dat zelf niet raar?

Voor mijn tante van 65 is de opleiding bloemschikken of kantklossen misschien net heel nuttig, ook al brengt het niets bij aan de arbeidsmarkt.

Ze komt er door onder de mensen, ze blijft actief bezig en kan met haar werkjes andere mensen blij maken.

Jij bekijkt dat misschien als onnuttig, voor mijn tante kan zo'n opleiding van levensbelang zijn.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be