![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel,wat die spade betreft uit een eerder posting....we naderen,we naderen....
![]() De "enshittification" van steeds meer dingen en diensten in ons leven. Beginnend met een erg pijnlijk geval met Ford E-Mustang toont Louis al aan hoe erg het geworden is. https://www.youtube.com/watch?v=u-EMOLmTZIo We kunnen aan onze kant van de plas maar hopen dat de EU hier tegenwerk tegen biedt... Want het recht om als EIGENAAR zelf beslissingen te nemen omtrent het omgaan met dingen die je gekocht hebt,of om zelf te bepalen wanneer je er nog eens geld aan uitgeeft,of wie dat geld krijgt....Wordt geleidelijk uitgehold... Meer en meer bedrijven en diensten vinden niet dat je eigen geld van jouw is.Ze vinden dat dat HUN geld is en zullen zich met allerlei middelen toegang ertoe verschaffen....
Ik dank U om aandacht te schenken aan deze kwestie... Laatst gewijzigd door kelt : 30 december 2023 om 16:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
opdracht naar de geldbeugel van de klant toe. Materiaal huren, software huren, diensten huren, ... Wat verkocht wordt houdt het maar enkele jaren uit en gaat vervolgens richting vuilbak. Wat technisch nog jaren dienst zou kunnen doen wordt door nieuwe wetten (!?) waardeloos gemaakt. Overheid is voor de verwoesting van degelijk (eenvoudig) materiaal mee verantwoordelijk. De slimsten onder ons hebben dat al lang door en vermijden al het eerder vermeldde. Propaganda om de nieuwe 'waarheden' door de arbeider zijn strot te duwen zijn allom aanwezig. Nu, van tijdens mijn technische schooltijd had ik al de gewoonte om zelfs mijn studieboeken in twijfel te trekken. 'Fact checken' noemt me dat vandaag. Het heeft me enorm veel bijgebracht en ik raad het iedereen aan. Zonder die kennis had mijn gezin de aanval van onze corrupte overheidsdienst financiën nooit overleefd. (*) even nadenken over 'aandeelhouder'. Wie zijn dat?
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 31 december 2023 om 11:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Even toch een printscreen waar het over gaat.
Citaat:
![]() Materiaal waar niks software in verwerkt is gaat fortuinen waard worden. Voor eerlijk materiaal gaan veel mensen veel geld willen neertellen.
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 31 december 2023 om 11:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() De in (audio repair) electronica reparatiekringen bekende Britse YT-er Mend it Mark postte enkele weken geleden een filmpje waarbij hij een MasterGroove Pre Amplifier van 25000 Britse Pond waarde (!!) probeerde te herstellen . Dat toestel ,zeer exclusief alleen al door zijn prijs en mogelijk zelfs door zijn kwaliteit, wordt in het VK door Tom Evans gemaakt.... Gezien van de meeste componenten de kentekens afgepolijst waren had Mend it Mark eerst een tamelijk uitgewerkt schema opgesteld (want geen schemas beschikbaar) en uitgelegd ,zodat hij met meer inzicht kon werken voordat hij het ding uit elkaar haalde... Los van het feit dat men kan zien hoe zulk een extreem geprijst stukje hardware gebouwd wordt slaagde Mark er in de fout te vinden en repareren We vernemen dat You Tube de originele video van het net gehaald heeft op vraag van de fabrikant met een soort "bogey copyright claim" … Mogelijk zouden er nog meer juridische procedures kunnen volgen met financiele compensatieclaims. Het is niet de eerste keer dat zoiets gebeurt,waarbij YT-ers die eigenlijk vooral educatieve bedoelingen hebben en EERLIJK dingen tonen de stier uit de weide achter zich aan krijgen en juridische bedreigd worden. Maar dat loopt uit de hand. Louis Rosmann,een Amerikaan die een eigen reparatieforma heeft (speciaal Apple laptops) en bovendien een vereniging met serieuze financiele backing heeft om exact dit soort gevallen te bestrijden.....heeft gans het YT filmpje weer integraal gepubliceerd en daagt meneer Evans,en YouTube,uit om nog eens te proberen...Hij is perfect bereid om dat voor gelijk welke rechtbank te gaan uitvechten .Dit gaat over "Right to repair",dit is ESSENTIEEL! Rossman heeft al verschillende overwinningen behaald,ook tegen Apple! Hij is NIEt bang..bring it on Mr Tom Evans. ![]() https://www.youtube.com/watch?v=6hVe_spuJQI Blijkbaar zijn ook verschillende andere YT-ers (ik heb er al 3 gespot nu)tot hetzelfde overgegaan en ze posten nu dat Britse Filmpje en in audio-liefhebber middens scoort Mr Tom Evans met zijn 25000 pnd pre-amplfiers die hun gewicht in goud waard zijn ......uhm...punten.....
Ik dank U om aandacht te schenken aan deze kwestie... Laatst gewijzigd door kelt : 29 december 2024 om 14:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat kosten Mend it Mark zijn uren?
Als ik een dikke week moet factureren om een probleem op te lossen, krijgt de klant een €6K factuur. En da's dan een puur mechanisch probleem. Voor electronica (en al zeker spotgoedkope PLC toepassingen), doe ik al lang niet moeilijk meer. Het is dan veel goedkoper alle componenten te vervangen, zonder uit te zoeken welk deel eigenlijk stuk is.
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Veronderstellen we dat hij maar puur de uren "handjes op het stuk" en een paar condensatortjes en lijm en wat soldeer gaat aanrekenen . En bovendien kan hij vanuit DAT YT-filmpje misschien enkele tientallen ponden verdienen..Met het uitvogelen van het schema als iets dat uit YT moet betaald worden,niet door de klant .(ttz voordat de bullshitjob-afdeling van YT het stillegde ![]() Dan kan hij zijn factuur vermoedelijk dik onder de duizend pond houden... Ik kan me voorstellen dat het bekomen van enigerlei printkaart van de fabrikant ofwel onmogelijk zal blijken ofwel DIK in de papieren gaat lopen....trouwens de REDEN dat de klant niet naar Tom Evans was gegaan was omdat die vooraf al duizenden ponden zei te zullen aanrekenen....
Ik dank U om aandacht te schenken aan deze kwestie... Laatst gewijzigd door kelt : 29 december 2024 om 15:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het speelt al een tijdje.De firma heeft een immense macht opgebouwd in landbouwmilieus en gebruikt nu zijn quasi-monopoly positie in sommige Amerikaanse landbouwregio's
Allerlei belastende interne papieren die "gelekt" zijn,maar ook getuigenissen van ex JD werknemers bevestigen wat ook de landbouwers al weten... ![]() John Deere equipment is niet gebouwd om mee te gaan en repareerbaar te zijn door de klant...Het is gebouwd om een revenue stream via Maintenance te genereren. .......het resetten van een foutcode door een geautoriseerd persoon met dito apparatuur moet 500 dollar kosten....En als dat betekent dat een landbouwer,in afwachting daarvan een volle dag gebruik van zijn dure machine verliest,en mogelijk schade ondervindt aan zijn werk doordat hij niet klaar zal zijn voordat de volgende regenvlagen komen.....tsja...wat jammer nu.....En geef toe,dat zijn al VEEL plantjes,om die 500 dollar te compenseren.. De opstand is bezig....Er bestaat blijkbaar een "Green Ghost" operatie waarbij hackers allerlei inbreeksoftware maken,landbouwcooperaties helpen elkaar...Maar ook,belangrijker,wordt de firma meer en meer geboycot op het moment dat een nieuwe machine moet gekocht worden...Concurrenten als Case-IH,New Holland en Kubota,en ook nieuwkomers als Mahindra hebben een policy dat hun spullen opener zullen zijn en dat landbouwers betere toegang hebben tot wisselstukken en computersystemen en ZELF of met mensen van eigen keuze de reparaties kunnen doen.De importtarieven echter verhinderen eigenlijk grotendeels dat Amerikaanse landbouwers toegang krijgen tot no-nonsense machines uit China of Vietnam en India.... https://www.youtube.com/watch?v=vqp3OZd9eDw En dit allemaal terwijl de VS landbouw nog wel een ander probleempje hebben....eentje waarvoor een meerderheid van hen ,GESTEMD hebben....en wat hen mogelijk al hun grond en hun bedrijf gaat kosten.... ![]() noot; ook hier in mijn immer dichter bebouwde regio in Zuid-West Vlaanderen is er een John Deere dealer en rijden effectief wat van onze keuterboerkes met die groen dingen....We gaan hen dan later op het jaar weer van hun tutter zien maken over de "problemen in de Vlaamse landbouw"...en ze ZITTEn verdomme in een probleem,zelfs al is het een kleine versie ervan,een betonblok in hun bedrijfsboekhouding ,zoiets overdrevens kan onmogelijk ordentelijk afgeschreven worden in een Vlaams keuterboerbedrijfje.... Laatst gewijzigd door kelt : 7 juni 2025 om 06:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Voor wie het nog nooit gelezen heeft overigens interessant https://en.wikipedia.org/wiki/Phoebus_cartel En ja, planned obsolence heb je overal de dag van vandaag. Er zijn nog wel meer aspecten, bvb al die kledij die je braaf naar het recyclagecentrum of het goede doel brengt? Het merendeel wordt simpelweg in afrika gedumpt. De kostprijs van recyclage zou in producten meegerekend moeten worden en de producteur ertoe verplicht, ik denk dat dat al een stuk zou helpen om producenten 1) meer aandacht aan duurzaamheid te doen besteden 2) aandacht te hebben voor wat er met hun product eens het past lifecycle is gebeurd.
![]() |