Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 28 mei 2025, 09:58   #41
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Simpele redenering. Zit wel logica in.

Maar: mijn gras is nog groen (niks gesproeid met water). Maar het gras aan de andere kant van het dorp (verder van de Maas, en met andere grond.) was dor tot enkele dagen geleden.

Zo simpel is het dus niet.

Ik dacht dat een groot deel van de drinkwatervoorraad in Vlaanderen (onrechtstreeks) afkomstig is van de Maas.

PS Mijn druivenstruiken zoeken water in de diepe lagen. De aardbeien daarentegen hebben niet zo lange wortels. Die moet ik dus water geven. Want kleigrond die droog is neemt bij de eerste regenbuien geen water op. Die is zo hard dat ik geen schup in de grond krijg.
In Antwerpen is dat via het Albertkanaal. De rest van Vlaanderen hoofdzakelijk grondwater dacht ik, oppervlaktewaters zijn te vervuild.

En het hangt sterk van het grondtype af wat er met uw gras gebeurt. Met die warme/droge zomers heb ik het opgegeven om het gazon mooi te houden. Het gras wordt momenteel zoals bijna alle zomers overwoekerd door van dat geel onkruid.
Oud 28 mei 2025, 10:26   #42
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
In Antwerpen is dat via het Albertkanaal. De rest van Vlaanderen hoofdzakelijk grondwater dacht ik, oppervlaktewaters zijn te vervuild.

En het hangt sterk van het grondtype af wat er met uw gras gebeurt. Met die warme/droge zomers heb ik het opgegeven om het gazon mooi te houden. Het gras wordt momenteel zoals bijna alle zomers overwoekerd door van dat geel onkruid.
Alle water van Albertkanaal is water uit de Maas.
Meer dan 50% van drinkwater in Vlaanderen is oppervlaktewater, dat hoofdzakelijk van de Maas komt.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2025, 10:31   #43
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Tv-limburg, het lokale nieuws: het grondwaterpeil is door de droogte een beetje verlaagd maar is niet alarmerend laag, er is geen reden tot paniek.
Het was dus onnodig om boeren te verbieden het water van beken en waterlopen te gebruiken voor het ontkiemen van hun gewassen.
En de 4 brandhaarden donderdag jl in limburg werden aangestoken, 50 hectare heide gingen in vlammen op, niet door de droogte maar door brandstichter(s) waar het gerecht nu naar op zoek gaat.

Eerder kwam de leugenmedia nog waarschuwen dat het brandgevaar bleef aanhouden ondanks de regen want dat was zeker niet voldoende om de extreme droogte op te lossen.
Maar het brandgevaar in vlaanderen is, merkwaardig, al afgenomen na een paar dagen regen en heel vlaanderen is nu code geel.

Wisten jullie overigens dat het eu-natuurherstel plan een verhoging van het grondwaterpeil bevat?
In NL noemen ze dat het "vernattingsbeleid" waardoor het grondwaterpeil zodanig verhoogd wordt dat wortels van bomen al verrotten wegens teveel water en funderingen van de huizen last krijgen van vocht en schimmel door de hogere waterstanden....
Waterbeleid en eu-natuurherstel, nietwaar?
Dat blijkt eerder eu-verrottingsbeleid.
Oud 28 mei 2025, 10:34   #44
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Alle water van Albertkanaal is water uit de Maas.
Meer dan 50% van drinkwater in Vlaanderen is oppervlaktewater, dat hoofdzakelijk van de Maas komt.
Welka, dat bedoel ik ook vanuit de Maas via het Albertkanaal en het Netekanaal. En de Maas is inderdaad zowat het enige oppervlaktewater in Vlaanderen dat bruikbaar is.
Oud 11 juni 2025, 17:44   #45
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Het aantal woningen zonder riolering zou de laatste jaren zowat gehalveerd zijn. In plaats van al de woningen zonder riolering af te breken is men vollenbak nieuwe rioleringen gaan steken waardoor weer meer en sneller water wordt afgevoerd. Ftw!

Laatst gewijzigd door Vlad : 11 juni 2025 om 17:45.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be