Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juni 2025, 16:21   #261
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Er is meer info vrijgekomen. De steppenwinkel is vergrendeld. Er is € 63.450 cash in kleine coupures gevonden in de winkel met een kleine hoeveelheid drug. De step was een illegaal model die je tot 90 km/uur kan gaan. De ouders worden aangehouden als ze terug in het land zijn. Hun kleine was geen 16 jaar en mocht niet op een elektrische step rijden. Hij luisterde ook niet naar de politie die hem van zijn leeftijd wou verifiëren.

Voorlopig is nog niet geweten of de kleine drugs op zich gehad en is het wachten op de uitslag van het toxicologisch onderzoek. In Brussel start de carrière van drugskoerier vanaf 8 jaar.
Heeft de ondezoeksrechter dat aan U persoonlijk verteld

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 11 juni 2025 om 16:23.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2025, 16:22   #262
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

https://www.hln.be/brussel/wat-er-ec...mbi~adfb44889/

En waarom verklaarde de agent aanvankelijk dat hij wél met zwaailicht en sirene reed?

Liegen is niet fraai voor de mannen van de wet

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 11 juni 2025 om 16:22.
Oud 11 juni 2025, 16:27   #263
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Deze zaak lijkt een pakker sneller te worden aangepakt dan de zaak Yannick Verdijck. Nochtans zag die laatste er minder wit uit dan dat jongetje. Over de zaak Yannick Verdijck is voor zover ik weet nog steeds niets uitgeklaard, nog steeds niemand aangeklaagd.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2025, 16:44   #264
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Deze zaak lijkt een pakker sneller te worden aangepakt dan de zaak Yannick Verdijck. Nochtans zag die laatste er minder wit uit dan dat jongetje. Over de zaak Yannick Verdijck is voor zover ik weet nog steeds niets uitgeklaard, nog steeds niemand aangeklaagd.
Start daar dan een andere draad over.

Alleszins past deze uitspraak dan misschien beter in het extremistisch kraampje. Of een Slovaak meer wit is dan een Belg weet ik niet. De witte van Zichem die was wel wit dat weet ik zeker.

Parket wil niemand voor de rechter brengen voor dood van Jozef Chovanec

Het parket van Charleroi wil niemand vervolgen voor de dood van Jozef Chovanec, bijna 5 jaar geleden. De Slovaakse zakenman werd hardhandig aangepakt in een politiecel en overleed later in het ziekenhuis aan een hartstilstand. Volgens het parket zijn de agenten daar niet verantwoordelijk voor.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230116_96846058

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 11 juni 2025 om 16:45.
Oud 11 juni 2025, 16:44   #265
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is meer info vrijgekomen. De steppenwinkel is vergrendeld. Er is € 63.450 cash in kleine coupures gevonden in de winkel met een kleine hoeveelheid drug. De step was een illegaal model die je tot 90 km/uur kan gaan. De ouders worden aangehouden als ze terug in het land zijn. Hun kleine was geen 16 jaar en mocht niet op een elektrische step rijden. Hij luisterde ook niet naar de politie die hem van zijn leeftijd wou verifiëren.

Voorlopig is nog niet geweten of de kleine drugs op zich gehad en is het wachten op de uitslag van het toxicologisch onderzoek. In Brussel start de carrière van drugskoerier vanaf 8 jaar.
Er wordt in de media helemaal niets geschreven over het oppakken van de ouders en ook niet over de kleine die iets met drugs te maken heeft. De politie wilde hem tegenhouden voor zijn eigen veiligheid omdat hij te jong leek voor zulke step. (Misschien is het ook daarom dat ze de reflex hadden om geen sirenes op te zetten, om hem niet nog meer angst aan te jagen.)

Dit gaat om een spijtig ongeval. Ik zou het erg vinden als die agent ergens wordt voor veroordeeld maar ook als als er geen gevolg wordt gegeven aan de zaak. Het probleem van die opgefokte steps, fatbikes en al die andere rommel waar men kinderen en te jonge mensen tegen veel te hoge snelheden op ziet rondcrossen moeten worden aangepakt. Er zijn al veel meer slachtoffers te betreuren dan enkel in deze zaak waar 'links' nu een zaak van 'racisme' en 'weg met de politie' probeert van te maken. Ftw!

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Oud 11 juni 2025, 16:47   #266
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er wordt in de media helemaal niets geschreven over het oppakken van de ouders en ook niet over de kleine die iets met drugs te maken heeft.
https://www.bruzz.be/actua/mobilitei...ian-2025-06-11

Afwachten wat precies de oorzaak is en wat heeft met wat te maken.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 11 juni 2025 om 17:12.
Oud 11 juni 2025, 17:26   #267
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er wordt in de media helemaal niets geschreven over het oppakken van de ouders en ook niet over de kleine die iets met drugs te maken heeft. De politie wilde hem tegenhouden voor zijn eigen veiligheid omdat hij te jong leek voor zulke step. (Misschien is het ook daarom dat ze de reflex hadden om geen sirenes op te zetten, om hem niet nog meer angst aan te jagen.)

Dit gaat om een spijtig ongeval. Ik zou het erg vinden als die agent ergens wordt voor veroordeeld maar ook als als er geen gevolg wordt gegeven aan de zaak. Het probleem van die opgefokte steps, fatbikes en al die andere rommel waar men kinderen en te jonge mensen tegen veel te hoge snelheden op ziet rondcrossen moeten worden aangepakt. Er zijn al veel meer slachtoffers te betreuren dan enkel in deze zaak waar 'links' nu een zaak van 'racisme' en 'weg met de politie' probeert van te maken. Ftw!
In elk normaal land is er na zo voorval een nultorantiebeleid voor elektrische steps waar de bestuurder niet kan aantonen dat hij/zij 16+ is. In elk normaal land worden na zo'n voorval razzia's gehouden om alle illegale steps in beslag te nemen. In uitzonderlijke zone's in Brussel waar enkel voetgangers worden toegelaten mag een elektrische step onder de 16 jaar worden gebruikt maar dan zijn er bijna altijd snelheidslimieten van bv 15 Mh/u of minder.

Wat gebeurt er in België ?

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2025, 17:28   #268
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In elk normaal land is er na zo voorval een nultorantiebeleid voor elektrische steps waar de bestuurder niet kan aantonen dat hij/zij 16+ is. In elk normaal land worden na zo'n voorval razzia's gehouden om alle illegale steps in beslag te nemen. In uitzonderlijke zone's in Brussel waar enkel voetgangers worden toegelaten mag een elektrische step onder de 16 jaar worden gebruikt maar dan zijn er bijna altijd snelheidslimieten van bv 15 Mh/u of minder.

Wat gebeurt er in België ?

Ze noemden het een achtervolging “tegen lage snelheid, met zwaailicht en sirene”, maar agenten betrokken bij dood van Fabian (11) logen over zowat alles

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250611_95882663

Afw8 maar fraai lijkt het op zijn minst. Voor wat en van waar is alleszins politiemensen die liegen vind ik beneden alle peil.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 11 juni 2025 om 17:29.
Oud 11 juni 2025, 17:44   #269
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ga toch eens elders de trol uithangen. Dit soort topics is daar helemaal de plaats niet voor. Het toont wel aan uit wel hout je gesneden bent. Crapuleus eigenlijk
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2025, 17:46   #270
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Dat die politieman een fout gemaakt heeft, daar ben ik het mee eens. Dat hij thuis zit met een enkelband en een gevangenisstraf moet vrezen is dan weer te zot om los te lopen. In plaats van politiemensen in bescherming te nemen, laat justitie hen nog maar eens in de steek. Intriest.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2025, 17:54   #271
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dat die politieman een fout gemaakt heeft, daar ben ik het mee eens. Dat hij thuis zit met een enkelband en een gevangenisstraf moet vrezen is dan weer te zot om los te lopen. In plaats van politiemensen in bescherming te nemen, laat justitie hen nog maar eens in de steek. Intriest.
Als je als politieagent weet dat je de macht hebt om anderen aan te houden vanwege fouten moet je er ook van bewust zijn dat je eigen acties onder een vergrootglas gelegd gaan worden.

En de acties van de poltieagent in deze kwestie gingen blijkbaar (als ik het nieuws mag geloven) echt wel behoorlijk uit de bocht.

Er zijn dan natuurlijk mensen die beginnen over de stress waar politieagenten in het Brusselse mee geconfronteerd worden maar ook hier weer geldt: dat wisten ze vooraf. Ze worden daar (hopelijk) op gescreend en voor opgeleid. Kunnen ze daar niet mee om moeten ze geen politieagent worden.

In dit verhaal lijkt het me de maatregelen tegen de agent in kwestie dan ook niet abnormaal. Hij ging wel degelijk zijn boekje te buiten en daardoor viel er een dode. Dat is voor niemand goed te praten, maar zeker niet voor een agent, die eigenlijk voor veiligheid moet zorgen.

We kunnen immers ook niet toestaan dat agenten naar eigen goeddunken gaan handelen. Er zijn regels waar ze zich aan moeten houden. Hier is dat niet gebeurd. En nog geen klein beetje.
Het is niet dat het enige wat die agent ten laste kan worden gelegd bv een snelheidsovertreding van 5km/u is.
Oud 11 juni 2025, 17:58   #272
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ze noemden het een achtervolging “tegen lage snelheid, met zwaailicht en sirene”, maar agenten betrokken bij dood van Fabian (11) logen over zowat alles

Afw8 maar fraai lijkt het op zijn minst. Voor wat en van waar is alleszins politiemensen die liegen vind ik beneden alle peil.
Je verwacht van een politieagent op zijn minst een betrouwbare weergave van de feiten.

Als nu blijkt dat ze zich niet aan de regels hebben gehouden en daarbovenop nog eens liegen over de feiten is een enkelband volgens mij nog een lichte straf.

Er bleek (buiten het feit dat de jongen op een step stond) dat er ook geen enkele aanwijzing was om die jongen aan te houden, laat staan te achtervolgen. Geen drugs, geen geweld, niets meer dan een simpele verkeersovertreding.

Stel je eens voor dat de flikken voortaan voor elke simpele verkeersovertreding met de auto door een park gaan racen.
Dat is te gek voor woorden en dus is de (voorlopig opgelegde) enkelband volgens mij meer in proportie tot de feiten dan dat de achtervolging in proportie was.

Laatst gewijzigd door BigF : 11 juni 2025 om 17:58.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2025, 17:58   #273
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor wat en van waar is alleszins politiemensen die liegen vind ik beneden alle peil.
Ik ben ooit verhoord geweest door militaire politie tijdens mijn dienst. Met dank aan mijn beschermengel waren er geen doden gevallen door mijn verkeersongeval.

Je gaat pas weten wat jouw peil is bij het afleggen van verklaringen en het ondergaan van verhoren als je zelf ooit partij bent geweest.

In mijn casus kan ik mij voorstellen dat er leugens van mij werden genoteerd als men de verslagen van de companiecommandant, de verhoren van de Militaire Politie en de verslagen van de dienst Militair Transport over het betrokken voertuig grondig in samenhang analyseert.

Mijn gelukt is dat het ongeluk dat ik veroorzaakte toe te schrijven was aan onervarenheid met een type voertuig dat DEMOB was.

Het is 43 jaar geleden en ik denk nog met regelmaat aan de licht gewonden.

Er bestaat zoiets als een schok na een ongeval. Hebben ze Tom Waes verhoord vlak nadat hij een tunnel zijn naam gaf ?

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 11 juni 2025 om 18:05.
Oud 11 juni 2025, 18:07   #274
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ga toch eens elders de trol uithangen. Dit soort topics is daar helemaal de plaats niet voor. Het toont wel aan uit wel hout je gesneden bent. Crapuleus eigenlijk
Bedankt voor de feedback. Ik waarder terugkoppeling. Het is niet mijn bedoeling de trol uit te hangen. Het spijt me dat ik zo bij jou overkom. Heb jij concrete suggesties voor mij ?

Oud 11 juni 2025, 18:10   #275
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Als je als politieagent weet dat je de macht hebt om anderen aan te houden vanwege fouten moet je er ook van bewust zijn dat je eigen acties onder een vergrootglas gelegd gaan worden.

En de acties van de poltieagent in deze kwestie gingen blijkbaar (als ik het nieuws mag geloven) echt wel behoorlijk uit de bocht.

Er zijn dan natuurlijk mensen die beginnen over de stress waar politieagenten in het Brusselse mee geconfronteerd worden maar ook hier weer geldt: dat wisten ze vooraf. Ze worden daar (hopelijk) op gescreend en voor opgeleid. Kunnen ze daar niet mee om moeten ze geen politieagent worden.

In dit verhaal lijkt het me de maatregelen tegen de agent in kwestie dan ook niet abnormaal. Hij ging wel degelijk zijn boekje te buiten en daardoor viel er een dode. Dat is voor niemand goed te praten, maar zeker niet voor een agent, die eigenlijk voor veiligheid moet zorgen.

We kunnen immers ook niet toestaan dat agenten naar eigen goeddunken gaan handelen. Er zijn regels waar ze zich aan moeten houden. Hier is dat niet gebeurd. En nog geen klein beetje.
Het is niet dat het enige wat die agent ten laste kan worden gelegd bv een snelheidsovertreding van 5km/u is.
Wat als de agenten de achtervolging waren gestopt en die kleine een half uur later ergens tegen 40 km/u in de dode hoek onder een camion terecht kwam ?

Oud 11 juni 2025, 19:21   #276
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat als de agenten de achtervolging waren gestopt en die kleine een half uur later ergens tegen 40 km/u in de dode hoek onder een camion terecht kwam ?
Voor zover ik begrijp vluchtte de opgedreven trottinette naar park waar geen auto's toegelaten zijn.

Voor alle duidelijkheid, in Brussel zijn geen zones waar geen auto's mogen komen en je meer dan 15km/uur met een trottinette mag gaan.

Als je de redenering van sommigen doortrekt had de politieauto met volle sirenes en zwaailichten de trottinette het park moeten inrijden om de trottinette te confisqueren.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 11 juni 2025 om 19:21.
Oud 11 juni 2025, 19:26   #277
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft de ondezoeksrechter dat aan U persoonlijk verteld
Hij had geen drugs bij.

Citaat:
In het Elisabethpark, op grondgebied Ganshoren, liep het faliekant mis. Getuigen zagen hoe de politiecombi “tegen hoge snelheid” door het park reed met het doel Fabian te intercepteren. “Laat duidelijk zijn dat er hier geen sprake is van een politieman die de bedoeling had om het slachtoffer om te brengen”, zei Brussels procureur Julien Moinil stellig. “Het gaat hier niet om vrijwillige doodslag. Wel was het de bedoeling om de bestuurder van de step te belemmeren om verder te rijden.
Citaat:
Wel duidelijk, zo blijkt nu, is dat de twee agenten – vanzelfsprekend in shock toen de ernst van hun handelen empirisch niet te ontkennen viel – nadien niet de waarheid vertelden. Hoewel getuigen stelden dat er geen zwaailichten te zien waren en er geen sirene te horen was, verklaarden ze aan inspecteurs van het Comité?P, het onafhankelijk orgaan dat politieagenten controleert, van wel. Ook over hoe traag dan wel snel ze reden, hing een zekere mistlaag. Een bewuste leugen om hun aandeel enigszins te minimaliseren toen bleek dat er een dodelijk slachtoffer was gevallen?

Hun verklaringen na het ongeval komen niet of niet helemaal overeen met de vaststellingen van de experten”, zegt Moinil stellig. Het maakt dat het bevel werd gegeven om hun gsm’s uit te lezen. Vraag is bijvoorbeeld of ze (ook) instructies kregen van hogerhand om hun initiële verklaringen aan te passen.
Citaat:
Moinil benadrukte ook dat de overleden Fabian, voordat hij het park invluchtte, geen (andere) verkeersinbreuken pleegde. Hij had ook geen drugs op zak of andere verboden dingen. Zijn enige fouten: op die step zitten en niet willen stoppen. Het maakt dat de achtervolging zowaar nog meer vragen oproept. “Hun handelen was niet proportioneel.” Lees: ze deden zo goed als alles fout met die wilde achtervolging.
En:
Citaat:
In een combi zetten de mannelijke chauffeur en zijn jonge vrouwelijke collega de achtervolging in.
Die gast wou waarschijnlijk indruk maken.
Oud 11 juni 2025, 20:01   #278
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vind ik dus ook.
Ook het feit dat hij 20 tot 30 jaar cel riskeert.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2025, 20:03   #279
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als de ouders die jongen geen step hadden gegeven, had de politieagent geen achtervolging moeten inzetten.
De grootste verantwoordelijken zijn de ouders die de jongen lieten rijden met een opgedreven step.
Oud 11 juni 2025, 20:04   #280
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je verwacht van een politieagent op zijn minst een betrouwbare weergave van de feiten.

Als nu blijkt dat ze zich niet aan de regels hebben gehouden en daarbovenop nog eens liegen over de feiten is een enkelband volgens mij nog een lichte straf.

Er bleek (buiten het feit dat de jongen op een step stond) dat er ook geen enkele aanwijzing was om die jongen aan te houden, laat staan te achtervolgen. Geen drugs, geen geweld, niets meer dan een simpele verkeersovertreding.

Stel je eens voor dat de flikken voortaan voor elke simpele verkeersovertreding met de auto door een park gaan racen.
Dat is te gek voor woorden en dus is de (voorlopig opgelegde) enkelband volgens mij meer in proportie tot de feiten dan dat de achtervolging in proportie was.
Simpele verkeersovertreding?
Een elfjarige jongen die op een opgedreven step rijdt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be