Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 8 mei 2025, 16:48   #61
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Vandaag in mijn mail een afrekening ontvangen van een dividend dat mij werd uitbetaald:
Uitvoeringsdatum : 07/05/2025 Uitvoeringstijdstip : 02:37:57 Valuta : 07/05/2025

Uw Uitbetaling dividenden van 6 CP HERMES INT. SA (PA) 05.05.25 aan 10 EUR 60,00 EUR
Buitenlandse bronheffing (basisbedrag 60 EUR) 15,00 EUR
Roerende voorheffing (basisbedrag 45 EUR) 13,50 EUR
Kosten incassostelling (basisbedrag 31,5 EUR) 0,52 EUR
BTW (basisbedrag 0,52 EUR) 0,11 EUR
Netto credit 30,87 EUR

Hermes is een Franse maatschappij uit de luxe-sector en is gekend voor het vervaardigen van dames-handtassen en andere lederwaren. Zoals u ziet gaat van het dividend zomaar eventjes de helft verloren aan Franse en Belgische belastingen.
In Zweden worden de burgers door de overheid aangemoedigd om te beleggen in aandelen.
Bij ons daarentegen worden ze fiscaal gestraft. En die term is niet eens overdreven, want het blijft niet bij het betalen van belasting op het dividend. Er is ook nog de taks op de aankoop-borderel en de taks op de effectenrekening.
Wanneer je dan desondanks toch in aandelen belegt en na verloop van enkele jaren met een meerwaarde verkoopt dan is, dank zij een zekere Conner (de "breedste schouders" predikant) er weer als de kippen bij om een meerwaardebelasting binnen te halen.
19/02/2025 :
Cash dividend 46 Siemens N (DE0007236101) aan 5,2000 EUR

Brutobedrag
Bronbelasting 26,38 %
239,20 EUR- 63,09 EUR
Belastbare basis
Belgische roerende voorheffing 30,00 %
176,11 EUR - 52,83 EUR
Totaal
123,28 EU

Wij zijn de sterke schouders en superrijken die de Belgische economie gaan redden Quercus. Eénmaal r de vermogenswinstbelasting ingevoerd is. Want nu bestaat zoiets nog niet in België. Vraag maar aan Conner.
Oud 8 mei 2025, 17:38   #62
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Vandaag in mijn mail een afrekening ontvangen van een dividend dat mij werd uitbetaald:
Uitvoeringsdatum : 07/05/2025 Uitvoeringstijdstip : 02:37:57 Valuta : 07/05/2025

Uw Uitbetaling dividenden van 6 CP HERMES INT. SA (PA) 05.05.25 aan 10 EUR 60,00 EUR
Buitenlandse bronheffing (basisbedrag 60 EUR) 15,00 EUR
Roerende voorheffing (basisbedrag 45 EUR) 13,50 EUR
Kosten incassostelling (basisbedrag 31,5 EUR) 0,52 EUR
BTW (basisbedrag 0,52 EUR) 0,11 EUR
Netto credit 30,87 EUR

Hermes is een Franse maatschappij uit de luxe-sector en is gekend voor het vervaardigen van dames-handtassen en andere lederwaren. Zoals u ziet gaat van het dividend zomaar eventjes de helft verloren aan Franse en Belgische belastingen.
In Zweden worden de burgers door de overheid aangemoedigd om te beleggen in aandelen.
Bij ons daarentegen worden ze fiscaal gestraft. En die term is niet eens overdreven, want het blijft niet bij het betalen van belasting op het dividend. Er is ook nog de taks op de aankoop-borderel en de taks op de effectenrekening.
Wanneer je dan desondanks toch in aandelen belegt en na verloop van enkele jaren met een meerwaarde verkoopt dan is, dank zij een zekere Conner (de "breedste schouders" predikant) er weer als de kippen bij om een meerwaardebelasting binnen te halen.
Misschien kan je volgend jaar nog 15% van de waarde van het dividend op je belastingbrief aangeven als aftrekpost. Een laatste keer (?) want het nieuwe belastingverdrag tussen Frankrijk en België waarin dat weer wordt verboden treedt in 2026 of 2027 in werking.

De Franse bronheffing kan je als Belg ook laten verlagen naar 12,8 ipv 25%. Daarvoor heb je wel een fiscaal woonplaatsattest nodig.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 8 mei 2025 om 17:38.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2025, 17:44   #63
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
19/02/2025 :

Brutobedrag
Bronbelasting 26,38 %
239,20 EUR- 63,09 EUR
Belastbare basis
176,11 EUR - 52,83 EUR
Totaal
123,28 EU

Wij zijn de sterke schouders en superrijken die de Belgische economie gaan redden Quercus. Eénmaal r de vermogenswinstbelasting ingevoerd is. Want nu bestaat zoiets nog niet in België. Vraag maar aan Conner.
Als Belg kan je in Duitsland een deel dividendbelasting terugvorderen (van 26,38 naar 15%) als je minstens 150 euro dividend ontvangt. Er is wel een serieuze kost aan verbonden (100 euro voor een papiertje blijkbaar) waardoor dat in jouw geval niet opbrengt.

https://www.vfb.be/dubbele-belasting...dse-dividenden

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Oud 8 mei 2025, 17:46   #64
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Door al dat gedoe hou ik het bij accumulerende ETF's al zie ik er weinig accumulerend in vermits die het nooit beter doen dan de indexen waarop ze gebaseerd zijn en dat volgens mij wel zou moeten als die dividenden geherinvesteerd worden. Louche vind ik het.

Oud 11 mei 2025, 13:42   #65
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Er is ook nog de 833 euro belastingvrije buitenlandse dividend. (Niet aan te geven dividend of als er toch roerende voorheffing is afgegaan af te trekken op de belastingbrief.)

Oud 13 mei 2025, 10:11   #66
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
19/02/2025 :

Brutobedrag
Bronbelasting 26,38 %
239,20 EUR- 63,09 EUR
Belastbare basis
176,11 EUR - 52,83 EUR
Totaal
123,28 EU

En dan vergeet ge nog de belasting die Siemens op zijn winst heeft moeten betalen, alvorens tot een dividenduitkering over te gaan.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2025, 10:27   #67
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Door al dat gedoe hou ik het bij accumulerende ETF's al zie ik er weinig accumulerend in vermits die het nooit beter doen dan de indexen waarop ze gebaseerd zijn en dat volgens mij wel zou moeten als die dividenden geherinvesteerd worden. Louche vind ik het.
Sommige indexen, of alleszins hiervan afgeleid (zoals de dax total return index) zijn ook wel accumulerend, zodat men altijd moet oppassen om niet appelen met peren te vergelijken.
Oud 13 mei 2025, 10:51   #68
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Waarom beleggen in Franse of Duitse bedrijven terwijl Marc Coucke 100% Belgisch investeert ?

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2025, 19:29   #69
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Sommige indexen, of alleszins hiervan afgeleid (zoals de dax total return index) zijn ook wel accumulerend, zodat men altijd moet oppassen om niet appelen met peren te vergelijken.
Ik heb pas sinds gisterenavond door dat de dividenduitkerende indexen en etf's veel minder vlug stijgen in waarde. Was opzoek naar uitkerende ETF's van buitenlandse bedrijven die goede dividend geven tot ik er achter kwam dat dividenden van buitenlandse aandelen weliswaar tot 833 euro vrijgesteld zijn van roerende voorheffing maar buitenlandse dividenduitkerende ETF's niet. Geen idee waarom politici dat verschil maken.

Oud 13 mei 2025, 22:09   #70
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb pas sinds gisterenavond door dat de dividenduitkerende indexen en etf's veel minder vlug stijgen in waarde. Was opzoek naar uitkerende ETF's van buitenlandse bedrijven die goede dividend geven tot ik er achter kwam dat dividenden van buitenlandse aandelen weliswaar tot 833 euro vrijgesteld zijn van roerende voorheffing maar buitenlandse dividenduitkerende ETF's niet. Geen idee waarom politici dat verschil maken.
Ook binnenlandse etf's en beleggingsfondsen zijn uitgesloten. De vrijstelling geld alleen voor aandelen. Binnenlandse of buitenlandse maakt niet uit.
Oud 13 mei 2025, 22:17   #71
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat politiekers België opnieuw groots willen maken ?

Denk jij dat Amerikaanse staatsburgers beter af zijn met FATCA ?

Als het jouw niet zint dat buitenlandse kapitaaluitkeringen als Belgisch staatsburger zwaar worden belast, waarom verkas jij dan niet naar het buitenland en verzaak jij jezelf niet aan jouw Belgische nationaliteit ?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/05...ingontduiking/

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
Oud 14 mei 2025, 04:22   #72
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Omdat politiekers België opnieuw groots willen maken ?

Denk jij dat Amerikaanse staatsburgers beter af zijn met FATCA ?

Als het jouw niet zint dat buitenlandse kapitaaluitkeringen als Belgisch staatsburger zwaar worden belast, waarom verkas jij dan niet naar het buitenland en verzaak jij jezelf niet aan jouw Belgische nationaliteit ?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/05...ingontduiking/
Leer begrijpend lezen. Ik ben er niet tegen dat buitenlandse dividenden belast worden. Ik vraag me af waarom tot 833 euro die van aandelen niet en van ETF's wel. En ik liet Zucht en Querus weten dat ze vrijgesteld waren van roerende voorheffing daar ze - vermoedelijk ter kwader trouw - in onwetendheid leken daarover.

Oud 14 mei 2025, 08:44   #73
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Leer begrijpend lezen. Ik ben er niet tegen dat buitenlandse dividenden belast worden. Ik vraag me af waarom tot 833 euro die van aandelen niet en van ETF's wel. En ik liet Zucht en Querus weten dat ze vrijgesteld waren van roerende voorheffing daar ze - vermoedelijk ter kwader trouw - in onwetendheid leken daarover.
Bij een uitkerende ETF, of die nu binnenlands zijn of buitenlands, kan je niet spreken van een dividend of roerende voorheffing die uitgekeerd wordt, ergo kan je ze niet opnemen in jouw aangifte van je personenbelasting.

Oud 14 mei 2025, 09:05   #74
Knuts
Gouverneur

Knuts's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ben ook benieuwd naar de redenering (zo die er is) die hierachter schuilt.
relative to you
Knuts is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2025, 09:24   #75
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Bij een uitkerende ETF, of die nu binnenlands zijn of buitenlands, kan je niet spreken van een dividend of roerende voorheffing die uitgekeerd wordt, ergo kan je ze niet opnemen in jouw aangifte van je personenbelasting.
Natuurlijk wel. Uitkerende ETF's keren de dividenden van de aandelen uit en daar moet roerende voorheffing op betaald worden - die dus niet vrijgesteld is tot 833 euro. Misschien is het omdat er zoveel soorten ETF's zijn, denk aan de synthetische.

Oud 11 juni 2025, 19:44   #76
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Dividenden op etf's mag men niet aftrekken maar dividenden die men op een buitenlandse rekening ontvangt wel. Hoe zit dat met dividenden uit ETF's op een buitenlandse rekening ?

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be