Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juni 2025, 08:12   #21
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Totnogtoe,als de afvalzakken wat beginnen stinken,zoals in bepaalde jaargetijden als het wat warmer pleegt te worden,geef ik ze mee op de gestelde dag en het probleem is WEG.....opgelost....en dit sedert 2001 toen alhier die stomme vuibakken van toendertijd afgeschaft werden...

Het restafval zal sowiezo reeds in een plastieken zakje ,(zoals het vanonder het aanrecht komt),in de nieuwe afvalcontainertjes gestopt worden...(GEKOCHTE en speciaal daartoe vervaardigde plastieken zakjes ,enkel gebruik,wegens weer een andere stomme milieumaatregel van ook alweer een decennium geleden die effectief het dubbel gebruik van plastiekzakjes elimineerde.

Het GFT afval moet natuurlijk "as is" in de GFT-container....dat wordt gegarandeerd kuisen geblazen....met ferme stofatie....

Tel uit het milieuvoordeel....Een paar gram polyetheen per kilogram afval nu ,maar straks dito,PLUS containers in ABS of zo die misschien 5 jaar gaan mee gaan,plus tientallen liters water en liters kuismiddel per container gedurende diens levensduur.......

Laatst gewijzigd door kelt : 20 juni 2025 om 08:25.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2025, 09:03   #22
wagner.666
Minister-President

wagner.666's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Totnogtoe,als de afvalzakken wat beginnen stinken,zoals in bepaalde jaargetijden als het wat warmer pleegt te worden,geef ik ze mee op de gestelde dag en het probleem is WEG.....opgelost....en dit sedert 2001 toen alhier die stomme vuibakken van toendertijd afgeschaft werden...

Het restafval zal sowiezo reeds in een plastieken zakje ,(zoals het vanonder het aanrecht komt),in de nieuwe afvalcontainertjes gestopt worden...(GEKOCHTE en speciaal daartoe vervaardigde plastieken zakjes ,enkel gebruik,wegens weer een andere stomme milieumaatregel van ook alweer een decennium geleden die effectief het dubbel gebruik van plastiekzakjes elimineerde.

Het GFT afval moet natuurlijk "as is" in de GFT-container....dat wordt gegarandeerd kuisen geblazen....met ferme stofatie....

Tel uit het milieuvoordeel....Een paar gram polyetheen per kilogram afval nu ,maar straks dito,PLUS containers in ABS of zo die misschien 5 jaar gaan mee gaan,plus tientallen liters water en liters kuismiddel per container gedurende diens levensduur.......
Nog een 20/30 jaar geduld, ze gaan dan terug met plastiezakjes mogen werken, de reden er sneuvelen te veel bomen en dat is slecht voor het milieu.......
alles komt terug.
wagner.666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2025, 11:57   #23
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wagner.666 Bekijk bericht
Nog een 20/30 jaar geduld, ze gaan dan terug met plastiezakjes mogen werken, de reden er sneuvelen te veel bomen en dat is slecht voor het milieu.......
alles komt terug.
Ja, toen ik klein was hadden we alles in glas.
Dan zei men, men moet dat glas spoelen met o.a. zeep, dus dat is slecht voor het milieu. We kregen alles in plastiek.
Daarna klonk het, plastiek is slecht voor het milieu, glas is veel beter.
Et cetera.
Oud 25 juli 2025, 10:40   #24
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Hier hebben we

- Zwarte bak voor restafval
- Groene bak voor GFT
- Gele bak voor papier

Het enige dat we nog niet hebben is een blauwe bak voor PMD, maar iets in mij zegt dat die eraan komt. Misschien tijd om een extra terras aan te leggen om al die bakken op te plaatsen.

Vroeger was GFT een sticker per jaar van 10 euro. Nu wordt dat gewogen en zit je gemakkelijk aan anderhalve euro per week.
In Limburg (Limburg.net) hebben we een blauwe zak met witte lintjes.
Deze zak is extra stevig, omdat die samen met de restafvalzak opgehaald wordt.
Op een sorteerband worden deze nadien terug gescheiden. Hoe het gedaan wordt in de gemeentes waar er een afvalbak is, weet ik niet.

Het voordeel hiervan is, dat we nu volle vrachtwagens hebben die niet te zwaar geladen zijn.
De straat moet ook maar één keer / week gedaan worden.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 25 juli 2025 om 11:06.
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2025, 10:59   #25
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Zulke toestanden heb ik dus al uit verscheidene bronnen gehoord maar ik heb eigenlijk de indruk dat ze in de meeste gevallen onjuist zijn. Laatst hoorde ik dat PMD en rest bij elkaar werden gekapt op de band waarna er wel zou worden gerecycleerd. Blijkbaar zou er in beide afvalstromen teveel van de andere stroom zitten. Maar ik kan me niet voorstellen dat men zoveel afval kan sorteren. Enkel de PMD zuiveren lijkt me al een serieus werk. Misschien gebeurt het hier en daar plaatselijk. Ik kan me voorstellen dat vooral afval uit publieke vuilbakken (stad, openbaar vervoer, ...) bij elkaar wordt gekapt omdat het toch zeer slecht gesorteerd is.

Zelf gooi ik enkel blik en harde plastiek bij het PMD. Al die zachte plastiek gaat bij het restafval nadat ik las dat zowel de verbrandingsovens klagen over te weinig brandbaar materiaal als de plastiekrecyclagebedrijven over te weinig hoogwaardig plastiek waardoor de rendabiliteit crasht (en we binnenkort weer meer gaan moeten betalen).
Mijn schoonbroer, God hebbe zijn ziel, was baas in zo'n sorteerbedrijf.
Dat sorteren gebeurt op basis van de kleur van de zak.
De hiervoor opgeleide robotten zijn perfect in staat om die klus te klaren.
Menselijk ingrijpen is enkel nodig voor de gescheurde zakken.
Oud 25 juli 2025, 11:01   #26
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Dat zal soms gebeuren als de recyclagefabrieken niet kunnen volgen, of misschien met afval uit sommige gekende wijken. Je wil toch niet beweren dat de ondernemers die getuigen in interviews over de huidige moeilijkheden in recyclagefabrieken toneelspelers zijn en dat er geen recyclagefabrieken bestaan ?
Die bestaan duidelijk wel, en ja het gebeurde vroeger veel meer dan nu, dat men het teveel aan PMD verbrandde.

Ondertussen kunnen ze zoveel meer maken uit "PMD-afval".

Ze maken volledige tuinstellen, zelfs bakken om te composteren maken ze er uit.
Oud 25 juli 2025, 12:40   #27
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ach...

30 jaar na de roemruchte milieukoffer (de grap van de eeuw was dat),en ongeveer 20 jaar nadat hier,in de IVIO-zone ,de plastieken afvalbak verdween wegens het ondoenbaar en onhandig ding dat het was, en vervangen werd door de verschillende plastieken zakjes...wat best functioneert.

.....komt de plastieken afvalbak TERUG in 2026

En niet één,maar TWEE soorten plastieken bakken (eigenlijk zelfs 3 als je de bestaande tuinafvalbak er bij telt)

We gaan straks allemaal met een GFT-bak en een Restafvalbak opgescheept zitten..... ik kan bijna niet wachten

En daarna zal "men" zich afvragen waariom het waterverbruik weer lijkt te stijgen.....(want je zal die rotdingen wel regelmatig eens moeten uitkuisen hé...)
Hier is het al jaren ingevoerd. De plastieken bakken hebben een chip en je betaalt perkeer je afval aanbiedt, en ook op het gewicht van je afval. Ironisch genoeg is het dus goedkoper om piepschuim gewoon bij restafval te gooien want het weegt niks.

De GFT bak krijgt ook een chip en je wordt dus ook aangerekend per aanbieding én per kg. (al is dat een lager tarief dan restafval).

Wat ik vooral heb gemerkt sinds het zo werkt is dat het veel duurder is. Ik betaal veel veel meer voor GFT. Voorheen was het een groene bak met een jaarlijkse sticker van 10 euro erop, nu zit je na 1 a 2 maanden al gemakkelijk aan 10 euro. Ook restafval is veel duurder via de bakken.

Waar ik in het begin niet aan dacht en jij waarschijnlijk ook niet, is dat het grootste probleem niet is dat het duurder is, maar dat mensen meer afval gaan dumpen omdat ze niet willen of kunnen betalen.

Bereid je dus maar voor op mensen die hun restafval in jouw container komen dumpen en een enorme toename aan zwerfvuil op straat. Vind ik nog een groter probleem dan simpelweg de prijs.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2025, 12:49   #28
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Hier is het al jaren ingevoerd. De plastieken bakken hebben een chip en je betaalt perkeer je afval aanbiedt, en ook op het gewicht van je afval. Ironisch genoeg is het dus goedkoper om piepschuim gewoon bij restafval te gooien want het weegt niks.

De GFT bak krijgt ook een chip en je wordt dus ook aangerekend per aanbieding én per kg. (al is dat een lager tarief dan restafval).

Wat ik vooral heb gemerkt sinds het zo werkt is dat het veel duurder is. Ik betaal veel veel meer voor GFT. Voorheen was het een groene bak met een jaarlijkse sticker van 10 euro erop, nu zit je na 1 a 2 maanden al gemakkelijk aan 10 euro. Ook restafval is veel duurder via de bakken.

Waar ik in het begin niet aan dacht en jij waarschijnlijk ook niet, is dat het grootste probleem niet is dat het duurder is, maar dat mensen meer afval gaan dumpen omdat ze niet willen of kunnen betalen.

Bereid je dus maar voor op mensen die hun restafval in jouw container komen dumpen en een enorme toename aan zwerfvuil op straat. Vind ik nog een groter probleem dan simpelweg de prijs.
Hier "krijg" je restafvalzakken, hierdoor is de neiging om te sluikstorten veel kleiner.
Oud 25 juli 2025, 12:50   #29
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Piepschuim (isomo) is hier gratis.
Oud 25 juli 2025, 19:39   #30
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

In gidsstad Gent allang ingevoerd. Het heeft wel het voordeel dat die lastige fruitvliegen nu buiten blijven.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be