Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juni 2025, 19:43   #21
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
Eigenlijk vereist een gezond veganistisch voedingspatroon minder voeding dan wat een gemiddelde Belg eet. Want die Belg eet te veel. Voor eenzelfde hoeveelheid calorieeen en eiwitten vereist plantaardige voeding ietsje meer (20% ofzo) eten, want plantaardige voeding bevat meer voedingsvezels (die gezond zijn). Maar zelfs als je 1,2 keer zoveel eet als veganist, dan nog kan je goedkoper uitkomen, omdat bv peulvruchten veel goedkoper zijn dan vlees.
Er zijn miljoenen mensen die geen vlees eten en niet meer groeten eten dan wat jij aankunt.
Maar hoeveel peulvruchten moet ik eten om 250 gram steak te evenaren? En dat is zowat mijn punt.
Vlees is dan wel makkelijker.
Oud 22 juni 2025, 21:29   #22
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Maar hoeveel peulvruchten moet ik eten om 250 gram steak te evenaren? En dat is zowat mijn punt.
Vlees is dan wel makkelijker.
Evenaren op welk vlak? Ik neem aan qua hoeveelheid eiwitten?
Met witte bonen: 750 gram
Met pindanoten of vleesvervangers met eiwitisolaat op basis van peulvruchten: 300 gram
Niet vergeten dat gemiddelde Belg teveel eiwitten eet. Bonen bevatten meer voedingsvezels, waardoor je sneller een verzadigd gevoel krijgt en dus minder snel teveel eiwitten en calorieën eet.
Plantaardige vleesvervangers zijn makkelijker, want je vermijdt dus sneller overconsumptie van calorieën en eiwitten, en je kunt ze ook veilig eten als ze niet of lichtjes gebakken zijn. Vlees moet je goed bakken om schadelijke bacteriën te doden, en mes en snijplank goed afwassen. Maar je mag vlees ook niet te hard bakken, want dan gaan die vleeseiwitten kankerverwekkende stoffen vormen. Dus vlees bereiden vraagt meer aandacht en is moeilijker in vergelijking met plantaardige vleesvervangers: meer afwas, meer op letten dat je niet te veel eet, meer letten op het bakken,...
Oud 23 juni 2025, 06:17   #23
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met pindanoten of vleesvervangers met eiwitisolaat op basis van peulvruchten: 300 gram
Niet vergeten dat gemiddelde Belg teveel eiwitten eet. Bonen bevatten meer voedingsvezels, waardoor je sneller een verzadigd gevoel krijgt en dus minder snel teveel eiwitten en calorieën eet.
Plantaardige vleesvervangers zijn makkelijker, want je vermijdt dus sneller overconsumptie van calorieën en eiwitten, en je kunt ze ook veilig eten als ze niet of lichtjes gebakken zijn. Vlees moet je goed bakken om schadelijke bacteriën te doden, en mes en snijplank goed afwassen. Maar je mag vlees ook niet te hard bakken, want dan gaan die vleeseiwitten kankerverwekkende stoffen vormen. Dus vlees bereiden vraagt meer aandacht en is moeilijker in vergelijking met plantaardige vleesvervangers: meer afwas, meer op letten dat je niet te veel eet, meer letten op het bakken,...
Niet enkel proteïnes, dat zou makkelijk zijn. Ook ijzer enzo.
Ik ben meer dan een maand veganist geweest, dus ook geen eieren, en ik moest echt met eten bezig zijn om dezelfde energie voor minder vlees te krijgen.
Ik moest 's morgens smoothies drinken met haver enzo.
Ik eet nu meestal maar 1 keer per dag en zie mijzelf dat niet doen zonder vlees. De groenten bevatten niet meer alle voedingsstoffen en zijn niet meer zo gezond als in grootmoeders tijd.
Oud 23 juni 2025, 06:46   #24
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dan nen hoop supplementen vreten om je toch maar goed te voelen.
Nee, van die boer geen eieren.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2025, 10:31   #25
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
En dan nen hoop supplementen vreten om je toch maar goed te voelen.
Nee, van die boer geen eieren.
Vlees is ook een supplement hé. Probleem is dat er bij de productie van dat supplement veel problemen veroorzaakt worden.
Oud 23 juni 2025, 13:14   #26
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Niet enkel proteïnes, dat zou makkelijk zijn. Ook ijzer enzo.
in veel vleesvervangers zit evenveel ijzer als in vlees. En er zit ijzer in donkere bladgroenten, cashewnoten, peulvruchten, volkorenbrood, sesampasta,... En met vitamine C erbij wordt die ijzer beter opgenomen. Dan wordt het simpele regel: eet je gevarieerd plantaardig, met voldoende groenten (+300 gram/dag), peulvruchten (+100 gram), noten (+30 gram) en volkoren graanproducten (+150 gram), dan kom je aan voldoende ijzer. Wil je nog meer ijzer, kies dan vleesvervangers verrijkt met ijzer.

Citaat:
Ik ben meer dan een maand veganist geweest, dus ook geen eieren, en ik moest echt met eten bezig zijn om dezelfde energie voor minder vlees te krijgen.
maar toch niet van zodra dat veganisme een gewoonte is?

Citaat:
Ik moest 's morgens smoothies drinken met haver enzo.
maar anders moest je 's morgens koemelk drinken of een eitje eten. Dan ben je toch evenveel met eten bezig?

Citaat:
De groenten bevatten niet meer alle voedingsstoffen en zijn niet meer zo gezond als in grootmoeders tijd.
er is geen duidelijk bewijs van afname van voedingsstoffen (want vroeger werd niet nauwkeurig voedingsstoffen gemeten). De voedingsaanbevelingen (die +300 gram groenten per dag) is gebaseerd op huidig niveau van voedingsstoffen in groenten. Misschien was de richtlijn in grootmoeders tijd +250 gram/dag, maar dat maakt nu niet veel uit, want nu is er een breder aanbod van groenten in de winkel, en groenten zijn nu relatief goedkoper dan vroeger. Groenten hebben nu kleiner aandeel van huishoudbudget. 70 jaar geleden ging 30% van inkomen naar voeding, nu 13%.

Laatst gewijzigd door Deepeco : 23 juni 2025 om 13:17.
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2025, 13:55   #27
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

laat ons een koe een koe noemen hé. Ik eet graag koe en ik ga dat niet laten ook al zijn er genoeg andere eiwitbronnen. En ik ga het al zeker niet laten omdat er 1 of andere veganist het zelfs in zijn hoofd haalt om dode insecten als dierenleed te beschouwen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2025, 20:00   #28
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Wanneer ik werkelijk echt iets niet lust , of om medische reden wordt het afgeraden ,
dan eet of drink ik het niet !!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2025, 08:29   #29
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
laat ons een koe een koe noemen hé. Ik eet graag koe en ik ga dat niet laten ook al zijn er genoeg andere eiwitbronnen. En ik ga het al zeker niet laten omdat er 1 of andere veganist het zelfs in zijn hoofd haalt om dode insecten als dierenleed te beschouwen.
Wij worden als consument er misschien weer ingeluisd door de europese waakhond voor de voedselveiligheid en de voedingsindustrie die graag meer winst wil maken door vlees goedkoper te maken, zelfs 15% goedkoper dan echt rundsvlees.
Gezonder voor de mens en de planeet beweren ze dan weer.

Daarvoor introduceert Lidl vanaf donderdag 26 juni alvast HYBRIDE VLEES waarbij ze beweren dat het zou gaan om de toevoeging van 40% "plantwaardige" eiwitten en meel van peulvruchten aan rundergehakt.
Maar dat zou dan evengoed het eu-goedgekeurde voedsel-ingrediënt van insecten larvenpoeders kunnen zijn als opstap naar een vleesloze maatschappij want niemand weet wat ze werkelijk in ons voedsel draaien.

De europese unie wil dat wij geen vlees meer eten om het klimaat te redden.
Eiwit-transitie noemt de europese commissie het larvenpoeder dat ze in januari 2025 hebben goedgekeurd als voedsel-ingrediënt.

En als ze ons geen sprinkhanen, insekten en maden kunnen doen eten, dan draaien ze het maar als larvenpoeder met het label hybride door ons voedsel, in rundergehakt of in brood, pasta, etc....zodat wij toch onwetend insekten eten en op termijn vlees helemaal vervangen wordt door ongedierte met uiteraard "plantwaardige eiwitten"....
Ze zijn voor geen haar te vertrouwen.
De rijke elite zal dan, onder het genot van een sappige biefstuk van 100% rood vlees, en door de steun van juichende, idiote vegetariërs en veganisten het onwetende, bedrogen plebs vierkant uitlachen voor het ongedierte op hun bord.
Oud 24 juni 2025, 13:10   #30
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
je kunt kiezen tussen twee dingen (dierlijk vlees en diervrije vleesvervanger), waarvan het ene veel problemen veroorzaakt en het andere niet, en jij kiest dan voor dat ding dat veel problemen veroorzaakt? Waarom? Omdat het een beetje lekkerder is? Dan ben je wel heel erg egoistisch.

dode insecten hebben geen pijngevoel. Levende insecten hebben waarschijnlijk wel een bewustzijn en welzijnsgevoeligheid. Dan is er dierenleed wanneer men levende insecten gebruikt.
Oud 24 juni 2025, 13:17   #31
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Daarvoor introduceert Lidl vanaf donderdag 26 juni alvast HYBRIDE VLEES waarbij ze beweren dat het zou gaan om de toevoeging van 40% "plantwaardige" eiwitten en meel van peulvruchten aan rundergehakt.
Maar dat zou dan evengoed het eu-goedgekeurde voedsel-ingrediënt van insecten larvenpoeders kunnen zijn als opstap naar een vleesloze maatschappij want niemand weet wat ze werkelijk in ons voedsel draaien.
ja, jij denkt dat je rundergehakt at, maar was het dat wel? Wie weet? In werkelijkheid at je...

Citaat:
Ze zijn voor geen haar te vertrouwen.
Je zegt het. In werkelijkheid was dat rundergehakt sojagehakt, at je plantaardige burgers enzo. Geen probleem, je vond het lekker en je ging er niet van dood. Bij dat hybridevlees gaan ze 40% spierweefsel van iemand toevoegen.
Oud 24 juni 2025, 13:19   #32
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
je kunt kiezen tussen twee dingen (dierlijk vlees en diervrije vleesvervanger), waarvan het ene veel problemen veroorzaakt en het andere niet, en jij kiest dan voor dat ding dat veel problemen veroorzaakt? Waarom? Omdat het een beetje lekkerder is? Dan ben je wel heel erg egoistisch.

dode insecten hebben geen pijngevoel. Levende insecten hebben waarschijnlijk wel een bewustzijn en welzijnsgevoeligheid. Dan is er dierenleed wanneer men levende insecten gebruikt.
Vlees veroorzaakt helemaal geen problemen voor mij en ik heb nog nooit een vleesvrije cote a los op de barbeque gezien.

Dierenleed wanneer men levende insecten gebruikt. Eigenlijk houdt elke discussie op als je zo een zwets moet gaan lezen natuurlijk.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
Oud 24 juni 2025, 13:20   #33
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ja, jij denkt dat je rundergehakt at, maar was het dat wel? Wie weet? In werkelijkheid at je...

Je zegt het. In werkelijkheid was dat rundergehakt sojagehakt, at je plantaardige burgers enzo. Geen probleem, je vond het lekker en je ging er niet van dood. Bij dat hybridevlees gaan ze 40% spierweefsel van iemand toevoegen.
Allemaal aan de soja en de avocado. Laat ons anders meteen de hele amazone kaalkappen.
Oud 24 juni 2025, 13:50   #34
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Wij worden als consument er misschien weer ingeluisd door de europese waakhond voor de voedselveiligheid en de voedingsindustrie die graag meer winst wil maken door vlees goedkoper te maken, zelfs 15% goedkoper dan echt rundsvlees.
Misschien, maak er maar "zeker" van.

Citaat:
Gezonder voor de mens en de planeet beweren ze dan weer.
Hier, Inuit, uw veganistische zeehondenfilet. Ga ervoor.

En als we de "planeet" gezonder willen maken, dan moeten we 7 500 000 000 mensen proper verwerken tot dierenvoer.

Citaat:
De rijke elite zal dan, onder het genot van een sappige biefstuk van 100% rood vlees, en door de steun van juichende, idiote vegetariërs en veganisten het onwetende, bedrogen plebs vierkant uitlachen voor het ongedierte op hun bord.
Dat de hoofdmoot van de mensheid alleen kan dienen om van eten stront kan maken, da's ook hier duidelijk.
Oud 24 juni 2025, 15:16   #35
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeg lees eens wat er staat, ja? Of is zelfs dat al teveel gevraagd?
Dat hybride rundergehakt is pas donderdag te koop in lidl en ik koop geen vlees in de lidl.

En gij denkt ook quorn, seitan of groenteburgers te eten, wie weet hoeveel (afval van) vlees daar wel niet ingedraaid wordt...
Citaat:
En weer klets je uit je nek, lees nu eerst eens waarop je reageert....dat ging over larvenpoeder.
Al dat vegan dat gij in je kraag slaat tast blijkbaar je hersenen al aan....misschien toch eens overwegen om af en toe nog een echt stukje sappig en hormonenvrij vlees te eten?

Steeds meer mensen verkiezen ook hoevevlees, rechtstreeks en aan een eerlijke prijs gekocht bij de boer met eigen dieren op ambachtelijke wijze vetgemest zonder hormonen en rotzooi en niet uit de lidl of supermarkt zoals jouw vegetarisch/vegan pakjes nepvlees.

Laatst gewijzigd door Oma : 24 juni 2025 om 15:19.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2025, 15:48   #36
jad°relen°ir
Minister

jad°relen°ir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk naar de anatomie van een hier, en dan begrijp je waarom dierlijke producten zoals vlees, zuivel en eieren zoveel verschillende ernstige problemen veroorzaken voor het milieu, de volksgezondheid en het dierenwelzijn. (...)
De dierlijke producten zijn niet de oorzaak van de ernstige problemen..
Het teveel aan mensen wel..

Minder mensen = minder consumptie, minder productie, minder grondstofwinning, minder vervuiling, ...

Minder mensen = meer ruimte voor plant & dier ...

Een echte dierenvriend pleit niet om minder vlees te eten, maar om minder mens te kweken.
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2025, 18:14   #37
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jad°relen°ir Bekijk bericht
De dierlijke producten zijn niet de oorzaak van de ernstige problemen..
Het teveel aan mensen wel..
Minder mensen = minder consumptie, minder productie, minder grondstofwinning, minder vervuiling, ...
Klopt niet, want als alle mensen vegan aten, dan waren die problemen er niet. Als er minder mensen waren en die aten nog wel dierlijke producten, dan waren die problemen er nog wel.

Citaat:
Een echte dierenvriend pleit niet om minder vlees te eten, maar om minder mens te kweken.
ik ben tegengestelde mening toegedaan: best meer mensen, maar dan wel vegans
https://stijnbruers.wordpress.com/20...r-human-lives/
https://stijnbruers.wordpress.com/20...-real-problem/
Oud 24 juni 2025, 18:25   #38
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Zeg lees eens wat er staat, ja? Of is zelfs dat al teveel gevraagd?
jij schreef "want niemand weet wat ze werkelijk in ons voedsel draaien."
Dus jij weet ook niet wat ze in je rundergehakt draaien. Misschien is het wel soja-eiwit?

Citaat:
En gij denkt ook quorn, seitan of groenteburgers te eten, wie weet hoeveel (afval van) vlees daar wel niet ingedraaid wordt...
en wie weet hoeveel (afval van) peulvruchten er wel niet gedraaid worden in jouw vleesburger...

Citaat:
En weer klets je uit je nek, lees nu eerst eens waarop je reageert....dat ging over larvenpoeder.
ok, dan draaien ze larvenpoeder in jouw chicken nuggets. Oei, nee, het ging niet over chicken nuggets, maar over rundergehakt. Goed dan, moeilijkdoener!

Citaat:
Steeds meer mensen verkiezen ook hoevevlees, rechtstreeks en aan een eerlijke prijs
de kosten voor dieren, milieu en volksgezondheid werden niet in de prijs verrekend, dus is het geen eerlijke prijs. Als je het dierenleed mee in de prijs zou verrekenen, dan wordt het vlees veeeeel duurder: https://stijnbruers.wordpress.com/20...nt-literature/

Citaat:
gekocht bij de boer met eigen dieren op ambachtelijke wijze vetgemest zonder hormonen en rotzooi en niet uit de lidl of supermarkt zoals jouw vegetarisch/vegan pakjes nepvlees.
die vegan producten in de lidl hebben ook geen hormonen en rotzooi. Aan sojabonen worden geen hormonen toegediend. De producent van vegan vlees kocht die soja bij de boer die de soja op ambachtelijke wijze liet groeien zonder horminen en rotzooi.
Oud 24 juni 2025, 18:29   #39
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Allemaal aan de soja en de avocado. Laat ons anders meteen de hele amazone kaalkappen.
dus al die dieren dan maar aan de soja?
die kaalkap is het gevolg van de veeteelt, van sojateelt voor veevoeder. Als we veganistisch eten, dan is er veel minder kaalkap, en zelfs minder sojateelt.

En de voetafdruk van avocado is lager dan die van bv biologische eieren uit de buurt. De mensen van factcheck vlaanderen gaven me gelijk: https://factcheck.vlaanderen/factche...ado-uit-mexico
Oud 24 juni 2025, 18:33   #40
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Vlees veroorzaakt helemaal geen problemen voor mij
maar wel voor anderen. Vind je dat iedereen zo mag egoistisch denken zoals jij: dat men dingen mag doen die problemen veroorzaken voor anderen zolang die dingen maar geen problemen voor zichzelf veroorzaken?

Citaat:
en ik heb nog nooit een vleesvrije cote a los op de barbeque gezien.
maar al wel vegan vleesvervangers, neem ik aan? Indien niet, dan sta je beetje achter.

Citaat:
Dierenleed wanneer men levende insecten gebruikt. Eigenlijk houdt elke discussie op als je zo een zwets moet gaan lezen natuurlijk.
Enkele sterke aanwijzingen dat veel insecten welzijnsgevoelig zijn: https://stijnbruers.wordpress.com/20...to-improve-it/
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be