Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 juni 2025, 12:25   #5201
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.395
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En ik blijf bij dat standpunt. Aan die 300D kan ik elk stuk nog zelf vervangen en/of maken met klassieke machines, als ik het al niet redelijk goedkoop kan kopen.

In tegenstelling tot die rijdende Xboxes waar een knopjesdrukker in verreweggistan over kan beslissen wat de wagen gaat doen.
Als je het zover kunt fantaseren kan uw knopjesdrukker dat evenzo bij de software van tankstations.

Geen diesel... maar wie weet heb je nog slaolie op voorraad.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juni 2025 om 12:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2025, 15:08   #5202
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.688
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Als je het zover kunt fantaseren kan uw knopjesdrukker dat evenzo bij de software van tankstations.
1 update later.
Citaat:
Geen diesel... maar wie weet heb je nog slaolie op voorraad.
Een paar 10 000 liter. En het is koolzaadolie.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2025, 17:13   #5203
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.395
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
1 update later.

Een paar 10 000 liter. En het is koolzaadolie.
Oppassen voor de roverheid indien je het verstookt in een auto...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2025, 09:17   #5204
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.395
Standaard

In bepaalde Europese landen worden in juni terug evenveel Teslas verkocht als verleden jaar juni.

Feit is wel dat VW ervan profiteerde om voorlopig (1H- 2025) nummer 1 te worden betreft BEV in Europa, dit met 3 modellen meer.

Per model gezien blijft het Tesla model Y wel ruim op 1 staan, wereldwijd ook. Zelfs in China.

Dus zelfs in de grootste markt China kan Tesla model Y nog nipt de gestegen concurrentie afhouden. Wie had dat durven voorspellen?
De moderne Chinese generatie was wel niet jarenlang verknocht geraakt aan vroem-vroem-auto's met meters-tellers-knoppetjes...

De gemiddelde Chinees en hun overheid zullen ook veel eerder open staan voor deels-autonoom rijden dan de "bangelijke" Europeaan.
De stand van zaken volgens AI:

Citaat:
AI-overzicht

China is actively developing and deploying self-driving cars, with a focus on both robotaxis and private vehicles.
Several companies are involved in this effort, including Baidu, XPeng, and BYD. China is also testing self-driving vehicles on public roads and has issued a significant number of test licenses.

Here's a more detailed look at the situation:

Robotaxis:

Baidu's Apollo Go:
This service is operating in several Chinese cities, including Wuhan, and has completed millions of rides.

Other Robotaxi Services:
Companies like WeRide, Pony.ai, and AutoX are also developing and testing robotaxi services.

Cost:
Robotaxi rides in some cities, like Wuhan, are available at very low prices, sometimes subsidized.

Expansion:
Several companies are planning to expand their robotaxi services to more cities in the coming years.

Private Vehicles:
ADAS Systems:
Many Chinese automakers are incorporating advanced driver-assistance systems (ADAS) into their vehicles, with the goal of offering increasing levels of autonomy.
Level 3 and 4 Automation:
Some companies, like GAC, are planning to offer Level 3 and Level 4 self-driving vehicles to private buyers in the near future.
BYD:
BYD is making moves to integrate its "God's Eye" autonomous driving features into its vehicles, including lower-priced models.
Key Players:

Baidu:
A major player in both robotaxi services and autonomous driving technology.

XPeng:
Developing and testing its own autonomous driving technology, including on city streets.

BYD:
A leading EV manufacturer that is investing heavily in autonomous driving technology.
WeRide and Pony.ai:
These startups are also involved in the development and testing of self-driving vehicles.
Government Support:
The Chinese government has been actively supporting the development of autonomous vehicles through various initiatives, including providing testing licenses and designated testing areas.
Challenges and Opportunities:
Competition:
The field of autonomous driving in China is highly competitive, with many companies vying for leadership.
Regulation:
China is actively working on regulations and guidelines for autonomous vehicles, including addressing liability issues.
Public Acceptance:
There is a need to build public trust and acceptance of self-driving technology as it becomes more widespread.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 20 juni 2025 om 09:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2025, 08:50   #5205
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.395
Standaard

Gisteren nog een gezellig tafelgesprek gehad met een gepensioneerd koppel die heel recent een goedkopere Porsche gekocht had.
Een Porsche Macan, puur *electrisch platform. En hoe rijdt dat, werd er in de ronde gevraagd. "Prachtig, daar gaat niets boven" was het kort antwoord.

Edit: * sinds 2024 enkel electrisch, het plofplatform of benzinemotoren worden niet meer gemaakt:
https://www.autogids.be/model-type-j.../modellen.html
https://www.autogids.be/autotests/ge...depaardje.html
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 juni 2025 om 09:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2025, 09:32   #5206
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.395
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Gisteren nog een gezellig tafelgesprek gehad met een gepensioneerd koppel die heel recent een goedkopere Porsche gekocht had.
Een Porsche Macan, puur *electrisch platform. En hoe rijdt dat, werd er in de ronde gevraagd. "Prachtig, daar gaat niets boven" was het kort antwoord.

Edit: * sinds 2024 enkel electrisch, het plofplatform of benzinemotoren worden niet meer gemaakt:
https://www.autogids.be/model-type-j.../modellen.html
https://www.autogids.be/autotests/ge...depaardje.html
De Porsche Macan (als SUV, meer crossover) lijkt wel een echt verdienmodel geworden bij Porsche.

ADAC zegt dat de helft van de Porsches ondertussen SUVs zijn, waarvan de compactere Macan 1/3 van de verkochte Porsches uitmaakt.

Ook daarom brengt Porsche nu nog enkel de electrische versie die geen vijs meer gelijkt op de oude Macan. Een halve klasse meer passagiersruimte, 136 liter meer kofferruimte, veel betere prestaties voor hetzelfde geld, veel zuiniger en daarenboven goedkoper. En het grappige is dat het rijbereik bijna idem is.

overgang van oud: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...porsche-macan/

naar nieuw:
Citaat:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...rsche-macan-e/

Porsche Macan E 2024: Elektrische SUV met meer dan 1000 Nm koppel
23 april 2024


Geen plan B, geen compromissen, geen achterdeur open. Wanneer de nieuwe Porsche Macan bij de dealers staat, is het slechts een volwaardige elektrische auto. "We moeten hier een voortrekkersrol spelen", zegt modelseriemanager Jörg Kerner vol overtuiging, terwijl hij de klassieke verbrandingsmotor – in ieder geval verbaal – naar de prullenbak van de geschiedenis verwijst. Alleen in landen waar de elektrische toekomst nog wat tijd nodig heeft om zich te ontwikkelen, zal de oude Macan nog een tijdje te koop zijn.

Langer, breder, aerodynamischer

Best wel gedurfd. De Macan is immers, samen met de Cayenne, de melkkoe van de familie. Met meer dan 800.000 verkochte exemplaren sinds 2013 heeft de sport-SUV de meeste vrouwelijke kopers bij Porsche, het hoogste aandeel nieuwe klanten – en genereert hij ook de hoogste contributiemarge.

Nu deze radicale verandering. De nieuwe auto heeft geen enkel schroefje gemeen met de oude, legt Kerner uit, "zelfs het logo niet." De carrosserie is nu ruim 10 centimeter langer (4,78 meter), iets breder, maar ook iets vlakker. Aan de voorzijde vallen de spatborden op; ze herbergen led-koplampen met vier horizontale leds, die we al kennen van de Taycan.

Een traditionele radiatorgrille ontbreekt. De luchtstroom stroomt door de openingen in het onderste gedeelte, langs variabele luchtkleppen en een gesloten onderkant. Ook de nieuwe wielen (20 tot 22 inch) zijn aerodynamisch geoptimaliseerd. Bovenaan vindt de rijwind zijn weg over de typische "flyline-daklijn" en frameloze zijruiten naar achteren, waar een actieve spoiler is ontworpen om de neerwaartse druk in drie basismodi (Eco, Sport, Sport+) boven 60 km/u te verhogen.

Aerodynamica was vetgedrukt in de specificaties. De luchtweerstandscoëfficiënt is 0,25. Vergeleken met de vorige Macan met 0,37 betekent dit minstens 85 kilometer meer elektrische actieradius, legt Kerner uit.

Ruimte en entertainment in overvloed

De overstap naar elektrisch rijden biedt volop ruimte voor nieuwe ideeën, maar vooral voor de passagiers. Zij kunnen nu 540 tot 1348 liter bagage achterin laden, en voorin is er een extra compartiment (frunk) van 84 liter, onder de motorkap die met een druk op de knop opengaat, voor het opbergen van laadkabels en kleine tassen. Vergeleken met zijn voorganger biedt de Macan in totaal 136 liter meer bagageruimte.

Doordat de wielbasis ook met maar liefst 8,6 centimeter is toegenomen, is het interieur lekker luchtig. Op de achterbank voelt de beenruimte aan alsof die met minstens een halve klasse is toegenomen, en alle passagiers zitten over het algemeen iets lager. In een ambiance die, hoewel volledig nieuw, typisch Porsche blijft. Ook hier doen veel dingen denken aan de Taycan. Zoals de drie schermen, waarvan er één voor de voorpassagier is. Als de bestuurder een film kijkt, voorkomt een speciale film dat de bestuurder ernaar kijkt.

Voor het eerst beschikt de Macan over een head-updisplay. Augmented reality-technologie projecteert virtuele elementen zoals navigatiepijlen op de voorruit, waardoor deze bijna direct te bereiken zijn. Het nieuwe besturingssysteem maakt nu gebruik van Android Automotive OS, apps zoals Spotify kunnen worden gedownload en je eigen afspeellijsten worden via een QR-code naar de Macan overgezet. Het is allemaal heel eenvoudig en supersnel. Afhankelijk van je smaak, land of continent kunnen dit compleet verschillende apps zijn. Dit is nog nooit eerder in een auto gezien: dankzij wereldwijd toegankelijke app-stores zijn de mogelijkheden vrijwel onbeperkt.

Prestaties zetten maatstaven

Ook qua prestaties zet de elektrische Macan nieuwe maatstaven. Porsche biedt hem in eerste instantie aan in twee vermogens: 300 kW/408 pk en 470 kW/639 pk voor het voorlopige topmodel, dat wederom de absurde bijnaam "Turbo" draagt. Hij is in ieder geval voorzien van een turbo en katapulteert volgens Porsche zijn circa 2,3 ton in 3,3 seconden naar 100 km/u met een koppel van 1130 Newtonmeter.

Ter vergelijking: de huidige Macan GTS heeft 4,5 seconden nodig voor de sprint. En terwijl de basisversie van de Macan 4 een topsnelheid van 220 km/u aanhoudt, kan de Turbo op de snelweg snelheden tot 260 km/u bereiken. Het verkeer – en de accucapaciteit – laten dit toe.

Macan E: Actieradius van meer dan 600 km

De Macan 4 verdeelt zijn geconcentreerde vermogen over beide assen via twee nieuw ontwikkelde elektromotoren in samenwerking met Bosch. Modellen met achterwielaandrijving volgen. In de modellen met vierwielaandrijving zou de elektronica het vermogen vijf keer sneller verdelen dan conventionele systemen en binnen 10 milliseconden reageren op slip. De permanent bekrachtigde synchrone motoren worden aangedreven door een 100 kWh-accu in de kelder, die ook in de aankomende Audi Q6 e-tron zal worden gebruikt.

Deze accu heeft een 60 procent hogere energiedichtheid dan de huidige Porsche-accu's en zou 30 procent minder kobalt nodig hebben. Hij weegt 570 kilogram, bestaat uit twaalf modules met 180 cellen en wordt geleverd door CATL. Alles wordt geassembleerd in de fabriek in Leipzig, waar de Macan 4 van de band rolt.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 juni 2025 om 09:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2025, 19:20   #5207
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.395
Standaard

Zoals te verwachten -tegen einde kwartaal- nadert Tesla sterk op Volkswagen in bepaald Europa (van 6 landen hebben we bijna dagelijkse updates)

Citaat:
https://eu-evs.com/bestSellersCharts...by-Days/2025/2

Best sellers for Q2 - 2025 (showing top 8), cumulative registrations by days. Countries: DK ES GB NL NO SE
Toch benieuwd wanneer de anti-Musk-roeptoeters dit gaan oppikken, wslk helemaal niet.

Onderste grafiek is enkel juni: https://eu-evs.com/bestSellersCharts...by-Days/2025/6
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Download (3).png‎
Bekeken: 5
Grootte:  358,6 KB
ID: 121089  

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Download (4).png‎
Bekeken: 3
Grootte:  231,2 KB
ID: 121090  

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 juni 2025 om 19:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2025, 10:38   #5208
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.395
Standaard

Tesla heeft in Noorwegen nu al zijn maandrecord van juni ruim gebroken, met nog 5 verkoopsdagen te gaan.

En zal wslk niet veraf liggen van hun beste 2e kwartaal überhaupt. Ze naderen alvast op primus Volkswagen (*6 landen YTD 2025)

De 16k matig afgewerkte Tesla's model 3 die in 2019 aangekocht werden zijn blijkbaar na ~6 jaar aan vervanging toe, ttz landen op de tweedehandsmarkt.

De Noren kiezen deze keer vooral voor de model Y crossover, onlangs opgefrist, die nu bijna 87% van hun verkoop uitmaakt. In 2019 maakte het model 3 ca. 83% uit van hun verkoop.

Grote EV-concurrent BYD - op wereldvlak - laat nog altijd op zich wachten in de meeste Europese landen, valt zelfs buiten de top 10, en doet voorlopig vooral in Spanje mee, waar het dit jaar de 2e plaats inneemt, beetje raar dat net Volkswagen in Spanje zelfs uit de top 8 valt en daar pas 13e staat:
https://eu-evs.com/bestSellers/ES/Brands/Year/2025

* Best sellers for YTD2025, Countries: ES GB NL DK NO SE (disclaimer)
Top brands
MAKE # SHARE

1. VOLKSWAGEN 55210 11.6%
TESLA 50424 10.6%
BMW 29898 6.3%
KIA 29751 6.2%
VOLVO 25743 5.4%
AUDI 25587 5.4%
SKODA 25164 5.3%
MERCEDES-BENZ 21407 4.5%
FORD 19222 4%
RENAULT 17904 3.8%
HYUNDAI 17519 3.7%
PEUGEOT 17253 3.6%
BYD 17096 3.6%
TOYOTA 14111 3%
15. POLESTAR 13436 2.8%
(...)

Toyota - met Ford ingestapt in Europa met BEV in 2021 - doet het zeer matig, ze verkopen pakweg 50% minder BEV dan Ford.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 juni 2025 om 11:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2025, 11:54   #5209
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.357
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De Porsche Macan (als SUV, meer crossover) lijkt wel een echt verdienmodel geworden bij Porsche.

ADAC zegt dat de helft van de Porsches ondertussen SUVs zijn, waarvan de compactere Macan 1/3 van de verkochte Porsches uitmaakt.

Ook daarom brengt Porsche nu nog enkel de electrische versie die geen vijs meer gelijkt op de oude Macan. Een halve klasse meer passagiersruimte, 136 liter meer kofferruimte, veel betere prestaties voor hetzelfde geld, veel zuiniger en daarenboven goedkoper. En het grappige is dat het rijbereik bijna idem is.

overgang van oud: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...porsche-macan/

naar nieuw:
Het blijft natuurlijk een Macan... Zo een Taycan zie ik mij nog kopen, maar een Macan, dat krijg ik echt niet over mijn hart.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2025, 12:29   #5210
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.395
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Het blijft natuurlijk een Macan... Zo een Taycan zie ik mij nog kopen, maar een Macan, dat krijg ik echt niet over mijn hart.
De naam Porsche en SUV heeft nog nooit tesamengepast.

Maar al vele jaren zijn alle combinaties mogelijk als er maar geld verdiend wordt.

Toen BMW ooit dieselmotoren ging maken dacht ik, naja ze moeten meedoen voor de kassa.
Maar toen ze die dieselmotoren ook in hun cabrio's aanboden... amai...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 juni 2025 om 12:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2025, 09:07   #5211
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.395
Standaard 1 op 3 nieuw ingeschreven wagen in BE is nu BEV...

ACEA heeft nu de Europese cijfers bekendgemaakt van YTD 5 maanden t.e.m. mei, betreft de EU-27 landen en nog 5 andere landen (EFTA +UK).

De langzaam toenemende auto-electrificatie van nieuw ingeschreven wagens gaat door, ondanks (tot) wegvallen van "EV-subsidies" in de meeste landen.

De milde hybride benzines of niet-oplaadbare (HEV) hebben nu het grootste marktaandeel bij de nieuwe auto's.
Diesel zakt eigenlijk naar de laatste plaats, ranking winter-lente 2025

Citaat:
EU + UK + EFTA (Ijsland, Noorwegen, Zwitserland+Liechtenstein)

YTD jan-mei 2024 | < -- > | YTD jan-mei 2025


1. Hybride of HEV: 29,8 % stijgend naar 35,3%

2. Puur Benzine : 35,7 % dalend naar 28,1 %

3. BEV=puur batterij-elec : 13,4 % stijgend naar 17,1%

4. PHEV=oplaadbare Hybride: 7,2 % stijgend naar 8,5%

5. Puur Diesel: 11,3 % dalend naar 8,3 %

6. Andere brandstoffen: 2,7 % ~ idem 2,7 %

https://www.acea.auto/pc-registratio...-market-share/
n.b. de ACEA-tekst heeft het vooral over de 27 landen van de EU waar vb marktaandeel-BEV van 12,1 % naar 15,4 % stijgt.

De EFTA-landen en ook UK zijn wel veel sterkere BEV-markten en die doen het % van 32 landen oplopen naar 17,1%.

Maar men kan de landen ook apart selecteren en bekijken in de grafiek, in Belgium stijgt het BEV-aandeel fors van 23,7% naar 33,3%.

Juni 2025 belooft een typisch sterkere maand te worden voor EV, en ik zie het BEV-cijfer toch de 20% naderen tegen einde 2025.

De eerder negatieve plofmedia zal schrijven dat de BEV nu al niet meer doorbreekt of terplaatse trappelt, wie weet is dat nog niet zo slecht gedacht voor het humeur van de conservatieve autorijder.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 26 juni 2025 om 09:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2025, 10:26   #5212
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.395
Standaard

2 juli 2025 gaat Tesla zijn kwartaalcijfers bekend maken, wereldwijde cijfers.

Ik verwacht toch nog hopelijk boven 360k, want juni maakt Tesla er weer een eindsprint van, vooral in Europa (want die cijfers van 6 landen kent men)

Hun niet-auto sector - of energieopslag - zal wel nog wat verder groeien.

UBS zal er alvast niet veel naast liggen:
Citaat:
https://www.ainvest.com/news/tesla-f...bs-warns-2506/

Tesla ziet leveringen in Q2 2025 met 18% dalen, waarschuwt UBS

Donderdag 26 juni 2025 06:03 uur ET

UBS handhaaft zijn verkoopadvies voor Tesla, Inc. (TSLA.US), met een koersdoel van $ 215 per aandeel. De investeringsbank verwacht dat Tesla op 2 juli de leveringscijfers voor het tweede kwartaal van 2025 bekendmaakt. Volgens UBS zal het leveringsvolume in het tweede kwartaal naar verwachting ongeveer 366.000 eenheden bedragen, een daling van 18% op jaarbasis en een stijging van 9% ten opzichte van het vorige kwartaal. Deze prognose suggereert dat de markt mogelijk teleurgesteld is over de leveringscijfers, aangezien de verwachte daling zou kunnen wijzen op uitdagingen in Tesla's productie- en toeleveringsketenbeheer.

UBS verwacht dat Tesla's leveringsvolumes in de Verenigde Staten een kwartaal-op-kwartaal stijging zullen laten zien, terwijl de leveringen in Europa naar verwachting stabiel zullen blijven. De leveringen in China kunnen echter een daling vertonen. Op basis van gesprekken met investeerders schat UBS dat Tesla's leveringsvolume in het tweede kwartaal tussen de 355.000 en 375.000 eenheden zal liggen. Daarnaast voorspelt UBS dat Tesla gegevens over de implementatie van energieopslag zal rapporteren van 11,3 GWh, een stijging van 8% ten opzichte van het vorige kwartaal, maar iets lager dan de marktverwachting van 11,8 GWh. UBS waarschuwt investeerders voor de volatiliteit in de implementatie van energieopslagprojecten.

UBS merkt op dat hoewel investeerders zich richten op Tesla's initiatieven voor autonoom rijden, zoals de "robotaxi", veel optimistische investeerders de leveringsgegevens van elektrische voertuigen mogelijk over het hoofd zien. Zij zijn van mening dat de waarde van Tesla's aandelen afhangt van de ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie, waaronder robotaxi's en humanoïde robots. UBS benadrukt echter dat Tesla's huidige financiële prestaties sterk afhankelijk zijn van zijn automobielactiviteiten. Deze activiteiten financieren niet alleen zijn baanbrekende initiatieven, maar ondersteunen ook de hoge waardering van zijn opties voor kunstmatige intelligentie, ondanks beperkte ondersteunende gegevens.

UBS waarschuwt dat een teleurstellend leveringsrapport als een realitycheck voor de markt kan dienen. Historische gegevens tonen aan dat het missen van leveringsdoelen vaak leidt tot een daling van de aandelenkoers van Tesla. De ongebruikelijke prestaties van het voorgaande kwartaal, waarbij de aandelenkoers met 5% steeg ondanks een leveringstekort van 11%, geven echter aanleiding tot bezorgdheid. Deze anomalie suggereert dat Tesla mogelijk een fase ingaat waarin de fundamentele factoren in de automobielindustrie minder cruciaal zijn voor de aandelenkoers.

UBS wijst er ook op dat de volatiliteit van de aandelenkoers als gevolg van leveringscijfers van korte duur kan zijn, waarbij het aanstaande winstrapport de belangrijkste gebeurtenis zal zijn. Hoewel Tesla's winstrapport over het tweede kwartaal naar verwachting niet optimistisch zal zijn, zou CEO Elon Musk de winstrapportage kunnen gebruiken om een ambitieuze visie voor de toekomst van het bedrijf te schetsen.
Maar waar de beurs zich vooral op richt is de vooruitgang van het autonoom rijden van Tesla.

In Texas of Austin mag Tesla al wat meer op eigen risico.

Hier (met video) wordt een nieuwe Tesla - volledig zonder bestuurder of passagier - op 30 minuten rijden afgeleverd bij de klant.

Citaat:
https://x.com/piloly/status/1938829847943369201

World's first autonomous delivery of a car!

This Tesla drove itself from Gigafactory Texas to its new owner's home ~30min away — crossing parking lots, highways & the city to reach its new owner
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 28 juni 2025 om 10:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2025, 12:57   #5213
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.432
Standaard Blow Your Dollars

Ja.....ook B.Y.D.
De GANSE Chinese EV autoindustrie zit in de problemen.De verkoop in de Volksrepubliek zelf is VER onder het potentieel (omdat er in de Volksrepubliek groeiende economische problemen zijn) en van meer en meer buitenlanden (tegenwoordig,juni 25 komt Brazilie in beeld) komt er fors weerwerk tegen het gebruikt worden als dumpingplaats van zogezegd goedkopere Chinese EV's die,zodra er ook maar iets aan mis gaat zijn,de duurste miskoop ooit zal blijken voor de ongelukkige die toegehapt heeft...(en ik zie er bij ons al VEEL rondrijden......sukkels.....)

Er is een REDEN dat leasingmaatschappijen grotendeels autos van de "bekende merken" aanbieden (zelfs al zijn sommige helemaal in China vervaardigd,en mogen we aannemen 100% van de batterijpakketten)...


Dan lijken de Tesla cijfers plotsklaps VEEL gunstiger.......menige Chinese EV fabrikant zou er direct voor tekenen...

De Chinese overheid zit ondertussen met een bijna onmeetbare "liability",van een omvang die gelijkt op de Chinese bouwsector.......

En hier zijn er mensen die het nieuws niet volgen en dus maar van die dingen bestellen.......waarvan de fabrikanten het jaar 30 niet zullen halen,en ZONDER ook maar enige overeenkomst of technische garantie dat iemand U zal kunnen helpen bij enigerlei probleem dieper dan het vervangen van de banden....(en dan nog )

Laatst gewijzigd door kelt : 28 juni 2025 om 13:00.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2025, 13:00   #5214
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.395
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ja.....ook B.Y.D.
De GANSE Chinese EV autoindustrie zit in de problemen.De verkoop in de Volksrepubliek zelf is VER onder het potentieel (omdat er in de Volksrepubliek groeiende economische problemen zijn) en van meer en meer buitenlanden (tegenwoordig,juni 25 komt Brazilie in beeld) komt er fors weerwerk tegen het gebruikt worden als dumpingplaats van zogezegd goedkopere Chinese EV's die,zodra er ook maar iets aan mis gaat zijn,de duurste miskoop ooit zal blijken voor de ongelukkige die toegehapt heeft...(en ik zie er bij ons al VEEL rondrijden......sukkels.....)


Dan lijken de Tesla cijfers plotsklaps VEEL gunstiger.......menige Chinese EV fabrikant zou er direct voor tekenen...

De Chinese overheid zit ondertussen met een bijna onmeetbare "liability",van een omvang die gelijkt op de Chinese bouwsector.......

En hier zijn er mensen die het nieuws niet volgen en dus maar van die dingen bestellen.......waarvan de fabrikanten het jaar 30 niet zullen halen,en ZONDER ook maar enige overeenkomst of technische garantie dat iemand U zal kunnen helpen bij enigerlei probleem dieper dan het vervangen van de banden....(en dan nog )
Heb je mss ook een link daarvan?

Tenminste al die batterijpacks kunnen toch gerecupereerd worden?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 28 juni 2025 om 13:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2025, 13:06   #5215
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.432
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Heb je mss ook een link daarvan?

Tenminste al die batterijpacks kunnen toch gerecupereerd worden?
van wat?


maar kijk: eentje dan

https://cnevpost.com/2025/06/25/byd-...uction%20lines.


Wat dumpen betreft: kijk rondom U en stel U ,ongetwijfeld ook autorijder zijnde met bijvoorbeeld af en toe wat onderhoudsbehoeftes,zelf een paar vragen...


En wat die batterijpacks betreft...

NEEN,die kunnen NIET (economisch en ecologisch relevant)gerecupereerd worden,en amper hersteld(bvb cellen wisselen)zet dat nu eindelijk eens uit uw hoofd,die LEUGEN.....


Alles berust NU al op subsidies(belastingsbetalergeld)...De Chinese belastingsbetaler subsidieert zijn eigen mobiliteitsondergang,en de Europese belastingsbetaler subsidieert straks de verbranding en vernietiging van al die rommel......

Laatst gewijzigd door kelt : 28 juni 2025 om 13:09.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2025, 13:17   #5216
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.395
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Je weet ook dat BYD in Hongarije een nieuwe fabriek opgestart heeft.

Citaat:
Wat dumpen betreft: kijk rondom U en stel U ,ongetwijfeld ook autorijder zijnde met bijvoorbeeld af en toe wat onderhoudsbehoeftes,zelf een paar vragen...
Geen idee wat je bedoelt, oude autos worden "netjes" gerecyleerd en verschrot in de mate van het mogelijke. Als je met rondom Europese regels bedoelt.
Citaat:
En wat die batterijpacks betreft...
NEEN,die kunnen NIET (economisch en ecologisch relevant)gerecupereerd worden,en amper hersteld(bvb cellen wisselen)zet dat nu eindelijk eens uit uw hoofd,die LEUGEN.....
In Europa ken ik alvast BMW i3 batterijpacks nieuw en gebruikt die gerecupereerd werden, al vele jaren geleden, dat is geen leugen hé. Dat is ondertussen zelfs EU-wetgeving.
En in USA bestaat er alvast een grote occasie-markt voor gebruikte Tesla-batterijpacks. Bedrijfjes kunnen eraan verdienen, anders bestaat het niet.
In Noorwegen zij die alvast ook, waar Bjorn Nyland alvast al minstens een filmpje over gemaakt heeft.

Citaat:
Alles berust NU al op subsidies(belastingsbetalergeld)...De Chinese belastingsbetaler subsidieert zijn eigen mobiliteitsondergang,en de Europese belastingsbetaler subsidieert straks de verbranding en vernietiging van al die rommel......
Je meent het?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 28 juni 2025 om 13:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2025, 05:49   #5217
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.396
Standaard

de most humbling thing

https://insideevs.com/news/764318/fo...a-evs-humbled/

“Huawei and Xiaomi are in every car,” Farley said, referring to two of China’s tech giants. “You get in, you don’t have to pair your phone. Automatically, your whole digital life is mirrored in the car. You have an AI companion that you can talk to … All the automatic payment is already there. You can buy movie tickets. It has facial recognition so it knows who’s in which seat and which media you like.”

de auto zit vooral intern met interessante opties...

1/ uw GSM wordt automatisch gekoppeld, uw sociale media gekoppeld
2/ gezichtsherkenning
3/ betaling geintegreerd
4/ AI assistent

vraag mij af of in EU daar geen wetgeving tegen bestaat, of we worden weer gepakt door onze eigen limiterende regels


ondertussen dankzij europese en amerikaanse taksen ontstaat een overaanbod op de chinese markt

BYD, China’s biggest EV maker, famously sells the Seagull hatchback for under $10,000 domestically. It costs around $26,000 in Europe, where it recently debuted. Meanwhile, most automakers around the world are still struggling to scale up EV production, bring down high battery costs and turn a profit. To be sure, many analysts say the price war going on in China’s car industry is unsustainable—that this oversaturated market is bound to see some consolidation as smaller players collapse.

Laatst gewijzigd door brother paul : 1 juli 2025 om 05:55.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2025, 06:24   #5218
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.688
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Godver, als mijn auto HAL 9000 of Colossus trekjes krijgt, dan is het alvast mijn wagen niet meer.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2025, 08:22   #5219
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Godver, als mijn auto HAL 9000 of Colossus trekjes krijgt, dan is het alvast mijn wagen niet meer.
die hey mercedes assistent heeft soms kuren hoor, je kunt hem ook afzetten, ding zit u af te luisteren en zo om de vijf voeten zijn haak te slaan in het gesprek, als je hem dan zit te jennen, doet hij op den duur een of ander paard achter

Laatst gewijzigd door brother paul : 1 juli 2025 om 08:23.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2025, 08:50   #5220
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.395
Standaard

Vraag: Zit de Europese autoindustrie nog altijd in zijn Nokia-moment?

Een recent opiniestukje van een politicus:
https://www.linkedin.com/posts/ggerb...alSubdomain=nl

Citaat:
Gerben-Jan Gerbrandy

Lid van het Europees Parlement - vice-voorzitter Renew Europe Group
8 maanden geleden • Zichtbaar voor iedereen op en buiten LinkedIn


In de nabije toekomst rijden we allemaal in elektrische auto's. De vraag is of deze Chinees zijn, dan wel Europees.

Als we nu niets doen, dan wordt die vraag vanzelf beantwoord. China kan namelijk nu al voor een betaalbare prijs een goede elektrische auto in de handen van een consument krijgen. Europa kan dat nog niet. Dit is een probleem, want de Europese autoindustrie is 'too big to fail'. Miljoenen mensen werken direct of indirect in of voor de auto-industrie. Een ondergang van deze industrie zou dus een onnoemelijke klap zijn voor onze economie. Zelfs een fors verlies van marktaandeel zou heel pijnlijk zijn.

De Europese auto-industrie heeft veel boter op het hoofd. Veel te laat heeft ze ingezien dat er razendsnel omgeschakeld moest worden naar elektriciteit. Dat we de auto-industrie door deze moeilijke periode heen moeten helpen is duidelijk. Dat gaan we doen met protectionisme, door importen uit China duurder te maken, zodat de eigen industrie meer tijd krijgt om te hervormen. Dit wordt stoer gebracht, met ronkende patriottische teksten, maar veel is er niet te vieren. Protectionisme betekent immers dat andere sectoren een prijs gaan betalen voor de koppigheid van de auto-industrie. China is namelijk 'too big to mess with' en zal importheffingen op Chinese auto's beantwoorden met tegenheffingen op gevoelige Europese exportproducten, zoals Franse cognac en Spaanse Iberische ham.

Dat gezegd hebbende, een protectionistische heffing kan werken, mits aan een grote voorwaarde wordt voldaan: de EU moet aan de strenge eisen voor het uitfaseren van de verbrandingsmotor vasthouden. Een studie van Transport & Environment stelt klip en klaar dat China dit jaar (!) een kwart van de markt gaat bemachtigen en dat een combinatie van strenge Europese targets dat aandeel omlaag kan brengen naar 20% en vervolgens 18%. Laten de beleidsmakers de oren echter hangen naar de lobby van de auto-industrie, die wil dat de targets worden uitgesteld, dan stijgt het aandeel van de Chinese automakers naar 27%.

Er is dus een groot verschil tussen dom protectionisme en slim protectionisme. Helaas wijst het verleden uit dat dom protectionisme niet uit te sluiten is, want de beleidsmakers laten inderdaad vaak hun oren hangen naar de autolobby. Het is een patroon van de afgelopen jaren, dat de machtige concerns die Europese premium auto's produceren hun levertraan weigeren. Obstinaat blijven ze lobbyen bij nationale overheden om die vervelende Europese regels te vertragen of af te schieten. De vraag is, waarom? Waarom willen ze de eisen uitstellen met een jaar, zelfs al is er gewoon geen tijd meer te verliezen? Het 'Nokia-moment' voor de Europese auto-industrie is heel dichtbij of zelfs nu! Tsja, omdat een grote SUV met een dikke V8 meer winst maakt dan een goede, betaalbare elektrische auto voor de gewone Europeaan. Dat willen de autobouwers nog een jaartje blijven doen. Goed voor de aandeelhouder op korte termijn, slecht voor ons allemaal.

Citaat:
https://nos.nl/l/2539575
EU-landen stemmen in met heffing op Chinese elektrische auto's
Een AI antwoord:
Citaat:
AI-overzicht

De vraag of de Europese autoindustrie in een "Nokia-moment" zit, is complex. Enerzijds zijn er duidelijke uitdagingen, zoals dalende verkoopcijfers van traditionele merken en de opkomst van Chinese concurrentie, maar anderzijds zijn er ook positieve signalen, zoals de groei van elektrische voertuigen en aanhoudende investeringen in onderzoek en ontwikkeling. De industrie staat voor een grote transformatie, maar of dit een totale ineenstorting zoals bij Nokia zal zijn, is nog te bezien.

Uitdagingen:

Dalende verkoopcijfers:
Duitse merken, zoals Volkswagen, BMW en Mercedes-Benz, hebben de afgelopen jaren een daling in de verkoop gezien, meldt BBC.

Opkomst Chinese concurrentie:
Chinese autofabrikanten, waaronder BYD en Geely, veroveren terrein, zowel in Europa als wereldwijd, wat leidt tot importheffingen meldt Tweakers.net.
Moeilijke overstap naar elektrische voertuigen:
De transitie naar elektrische voertuigen (EV's) is een grote uitdaging, zowel op het gebied van productie als consumentenadoptie.

Positieve signalen:

Groei van EV's:
De verkoop van EV's blijft stijgen, waarbij Europese merken zoals Skoda en Volvo belangrijke spelers zijn, blijkt uit onderzoek van eGear.be.

Investeringen in R&D:
De auto-industrie is een grote investeerder in onderzoek en ontwikkeling en blijft innoveren.

Sterke positie in de VS:
Veel Europese merken hebben een aanzienlijke aanwezigheid in de VS, met productiefaciliteiten en een groot verkoopvolume.

Vergelijking met Nokia:
De situatie van de Europese autoindustrie is niet direct vergelijkbaar met Nokia's ondergang. Nokia werd overrompeld door de snelle opkomst van smartphones, terwijl de Europese autoindustrie al langere tijd bezig is met de transitie naar elektrificatie en zich moet aanpassen aan een veranderende markt. De industrie is zich bewust van de uitdagingen en is bezig met strategische aanpassingen, maar de mate waarin deze aanpassingen succesvol zullen zijn, blijft onzeker.

Conclusie:
De Europese autoindustrie staat voor grote veranderingen, maar de situatie is complexer dan de Nokia-casus. De industrie heeft te maken met uitdagingen, maar ook met kansen. De toekomst van de sector zal afhangen van hoe goed fabrikanten erin slagen om zich aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden, te investeren in innovatie en effectief te concurreren met nieuwe spelers.
Ook de EU CO2-normen zijn onlangs nog versoepeld:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...omments-965332
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 1 juli 2025 om 09:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be