Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 juli 2025, 09:31   #5221
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.414
Standaard

De Chinese automarkt is overigens meer dan driemaal zo groot als de Europese, en de Europese merken hebben daar altijd van geprofiteerd...

Integendeel tot Chinese merken in Europa, quasi onbestaande tot de electrische wagen kwam.

Door het EU-protectionisme tegen Chinese EVs zullen de Europese merken wel serieuze klappen krijgen in China. Dan mogen ze nog aldaar EVs maken voor de Chinese markt. Het zijn hun benzinehybrides die klappen krijgen.

Citaat:
https://topgear.nl/autonieuws/europe...open-in-china/

Wij willen geen Chinese luxemerken, maar in China willen ze die van ons niet
Daarom dat grote autolanden zoals Duitsland tegen dat protectionisme gestemd heeft.
Citaat:
https://nos.nl/artikel/2539575-eu-la...trische-auto-s

Duitsland stemt tegen

De uitkomst van de stemming van de Europese landen is niet openbaar gemaakt. Volgens internationale media stemden tien landen voor de heffingen, waaronder Nederland. Vijf landen stemden tegen. Ook Duitsland is tegen. Autofabrikanten zoals Mercedes verkopen steeds meer auto's in China en vrezen eventuele tegenmaatregelen die China wil opleggen. Twaalf landen onthielden zich van stemming.
Mercedes zag hun verkoop al met 7 procent dalen in het eerste kwartaal van 2025:

Citaat:
Chinese markt minder geïnteresseerd in Europese luxemerken

Maar andersom is het nu ook het geval: in China neemt de vraag naar Europese luxemerken flink af. Althans, de verkoopcijfers zijn weer aan het inzakken. Het was vorig jaar al erg, maar dit jaar verwachten we een slagveld. Dat blijkt uit de cijfers die Motor1 verzameld heeft. Normaal gesproken kunnen de Duitse luxemerken (Audi, BMW, Mercedes und Porsche) goed hun producten kwijt in China, maar de laatste tijd is er een neerwaartse lijn waar te nemen.

Mercedes verkocht 152.800 auto’s in China. Dat lijkt veel, maar vorig jaar was dat aantal 7 procent hoger. Dit ondanks de aanwezigheid van modellen die specifiek voor China worden gemaakt, denk aan alle sedans en crossovers met een langere wielbasis. Niet alleen de S-Klasse, maar ook de A-Klasse sedan, C-klasse en E-klasse kun je daar met een lange wielbasis krijgen. Bij Mercedes is veel hoop gevestigd op de nieuwe CLA, waarvan de benzinemotor in China gebouwd wordt.

Bij BMW ging het iets beter, maar niet veel. Er werden 155.195 exemplaren verkocht, dat zijn dan alle BMW’s en Mini’s bij elkaar, wederom minder dezelfde periode vorig jaar. Dat is helemaal opmerkelijk als je bedenkt dat BMW in de rest van alle andere markten juist groeit. Net als Mercedes heeft BMW een groot aantal modellen met een langere wielbasis. Niet omdat Chinese mensen zulke lange benen hebben, maar omdat Chinezen zich overwegend laten rijden.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 1 juli 2025 om 09:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2025, 15:07   #5222
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.414
Standaard

Tesla levert toch nog 384.122 wagens uit dit kwartaal, energieopslag was met 9,6 GWh zeer degelijk. Ik schatte "hopelijk boven 360k".
details:
Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-q2-2...ction-results/

Tesla delivers 384,000 vehicles in Q2 2025, deploys 9.6 GWh in energy storage
The quarter’s 9.6 GWh energy storage deployment marks one of Tesla’s highest to date.
[....]

Model 3/Y dominates output, ahead of earnings call

Of the 410,244 vehicles produced during the quarter, 396,835 were Model 3 and Model Y units, while 13,409 were attributed to Tesla’s other models, which includes the Cybertruck and Model S/X variants. Deliveries followed a similar pattern, with 373,728 Model 3/Ys delivered and 10,394 from other models, totaling 384,122.

The quarter’s 9.6 GWh energy storage deployment marks one of Tesla’s highest to date, signaling continued strength in the Megapack and Powerwall segments.
De eindsprint in juni (zeer lange zeeweg) heeft zich toch een beetje geloond, ook de laatste week in China deed er nog een schepje op.

Bij de 6 gekende landen in Europa heeft Tesla VW ingehaald in de laatste week van het kwartaal, Tesla ligt heel nipt voorop, GB heeft nog 1 verkoopsdag (30 juni) te gaan, maar daar verkoopt Tesla in de regel tot 200 wagens per dag beter dan VW.
Citaat:
https://eu-evs.com/bestSellers/ALL_D...Quarter/2025/2

Best sellers for Q2 - 2025
Countries: DK ES GB NL NO SE (disclaimer)

Top brands
MAKE # SHARE

TESLA 30043 11.4%
VOLKSWAGEN 29958 11.4%
SKODA 18076 6.9%
BMW 15494 5.9%
VOLVO 15032 5.7%
Grafisch 2e kwartaal, sprint juni... :https://eu-evs.com/bestSellersCharts...by-Days/2025/2
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Download (1).png‎
Bekeken: 14
Grootte:  137,3 KB
ID: 121115  

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 juli 2025 om 15:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2025, 14:01   #5223
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.414
Thumbs up

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Bij de 6 gekende landen in Europa heeft Tesla VW ingehaald in de laatste week van het kwartaal, Tesla ligt heel nipt voorop, GB heeft nog 1 verkoopsdag (30 juni) te gaan, maar daar verkoopt Tesla in de regel tot 200 wagens per dag beter dan VW.

Grafisch 2e kwartaal, sprint juni... :https://eu-evs.com/bestSellersCharts...by-Days/2025/2
hehe verrassing, VW wint toch de eindsprint vooral dankzij de laatste verkoopsdag in UK, waar ze plots (tegen de trend in) bijna 200 wagens meer uitleverden dan Tesla.

https://eu-evs.com/bestSellers/GB/Br...025/2025-06-30

De wslk definitieve stand 2e kwartaal van 6 landen:
Citaat:
MAKE # SHARE

VOLKSWAGEN 30775 11.3%
TESLA 30679 11.3%
SKODA 18430 6.8%
BMW 16353 6%
VOLVO 15090 5.5%
Soit enkel dit sprintje in 6 landen zegt natuurlijk heel weinig, zeker wereldwijd.

Feit is nu wel dat Tesla in 2024 al stagneerde (-1,1% tov 2023) en het in 2025 nog minder goed zal doen, het kan deze keer zelfs ruim meer dan 10% minder wagens verkopen wereldwijd, de eerste 2 kwartalen 2025 (dikke -13% yoy) staan alvast tweecijferig in het rood, en dit tov 2 rode kwartalen 2024, wat het nog erger maakt.

Tesla-overzicht sinds 2012
Citaat:
https://x.com/troyteslike
@TroyTeslike · 23h

Tesla deliveries fell 13.5% year-over-year in Q2 2025, the largest decline in the company's history. This follows a 13.0% drop in Q1 2025.

Still, the decline this quarter was smaller than many, including myself, had expected.

Dit tegen de algemeen stijgende trend in van BEV. Andere merken nemen nu een significant groter deel uit de verder groeiende BEV-vlaai, niets verrassends aan, was te verwachten. Men kan ook zeggen eindelijk hoeft Tesla niet meer de kar te trekken. VW wou Tesla reeds 2 jaar geleden bijbenen, dat hebben ze nu zeker gedaan, maar wel enkel in Europa.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 juli 2025 om 14:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2025, 15:14   #5224
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.411
Standaard

De vraag is dus niet beantwoord hoe kunnen we zorgen dat netflix ,internet, betaalmethodes, gezichtsherkenning, facetime, sociale media, artificieel intelligentie, voice AI assistent, allemaal geintegreerd zitten in de software interface van de nieuwe autos met en dat kinderen naar een filmke kijken, terwijl mama aan het shoppen is en papa de meest zunige weg zoekt terwijl de auto L3 aan het rijden is op de snelweg


De concurrentie gaat momenteel niet over kwaliteit of wie biedt er de beste auto aan, maar eerder wie biedt er de auto aan met de meeste software opties de concurrentie draait dus over de chinese toeters en bellekes of de prullaria gadgets zoals vroeger de elektrische spiegel of de elektrische verstelbare zetel zo ogenschijnlijk dat ene optietje was waarmee de ene firma de andere de loef afsteekt.

Het robuuste duitse model waar opties alleen uitgerold worden nadat ze enkele jaren getest zijn is even aan de kant gezet, de opties worden uitgerold terwijl z enog in de debugfaze zitten en de users zijn de testkonijnen die moeten debuggen en ploeteren door de fouten en hopen dat hun volgende update weer een fout gaat verbeteren die ze nooit tegengekomen zijn maar de fouten de ze dagelijks me worstelen zien ze na 4 jaar updates nog niet verdzwijnen zoals bij tesla
Straks rijden we dus allemaal met een auto met een geprogrammeerde dood, die ofwel na 10mjaar geen veiligheidsupdate mee rkrijgt, ( ik heb hier zo een elektrisch chinees brommerke rijden die niet meer online hangt om een of andere misterieuze reden0 of het abonnement met de SIM kaart verstreken is zodat je niet meer online kunt, ofwel een probleem met de software die uw auto aan de kant zet, maar hoe je het ooit draait de auto zal technisch niets versleten zijn maar softwarematig gekild zoals een PC al jaren gekild wordt door windosupdates die hem ogenschijnlijk outdated maken, terwijl er niets aan de hand is met de auto


Als EU daar preemptive moet op reageren is het eisen dat autos 20 jaar service moeten krijgen op software gebied, dan kun je wzoal voorspellen dat modellen zoals Fisker zich te pletter rijden op dit principe... Maar vermoedelijk ook chinese cowboy firma, en evenzo tesla
Of een eenvoudigere eis zou kunnen zijin dat de auto moet kunnen rijden met de miinimale europese veiligheidsopties en een snelheidsmeter ook nadat zijn leven een geprogrammeerde dood heeft geegeven aan al zijn superfijne abonnementeerbare opties die ineeneens allemaal gaan verdwijnen of niet meer verlengbaar gaan zijn en met kaarten die dan gaan stikken van de fouten, en functies die uitvallen omdat je in een soort demomodegaat kunnen rjiden goet voor uw bak bier naar de colruyt te halen maar met moeite bruikbaar als oldtimer, zoals een commodore 64 een ouderwetse computer is die je alleen nog koestert omdat ihij uw eerste computer was, maar die geen enkele operationele waarde meer heeft


Brave new world. De europese consument zou mogen bedanken voor dat model

Laatst gewijzigd door brother paul : 4 juli 2025 om 15:32.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2025, 17:00   #5225
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.411
Standaard

zijn die chinese autos met 20% taks al of moet dat nog komen ?
https://gocar.be/nl/autos/xpeng/p7/p...AAAAJs-q690Ibw
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2025, 11:49   #5226
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
zijn die chinese autos met 20% taks al of moet dat nog komen ?
https://gocar.be/nl/autos/xpeng/p7/p...AAAAJs-q690Ibw
Ja, maar niet elk merk made in China krijgt hetzelfde aangerekend.
Ggl is uw vriend.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2025, 18:25   #5227
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.414
Post

Ik vraag me af waarom de VRT niet de hele waarheid blijft verspreiden over Musk/Tesla op hun dagelijks nieuws op TV.

"Het zint Musk niet dat hun electrische wagens geen belastingskorting meer krijgen en ook geen carbon credits". En wat met al de andere US automerken die EVs maken? Gaan die hun EV investeringen allemaal terugdraaien en hun rolbanden weer aanpassen op plofwagens? Wat met hun export naar het nabije buitenland?

Musk heeft niet liever dat de subsidies op electrische wagens in USA volledig gaan verdwijnen, dat is in het verleden (2019) ook al gebeurd. Tesla was namelijk het eerste merk dat 200k E-autos verkocht in de USA, dan verliest men de subsidies trapsgewijze.

Maar Biden heeft die subsidies dan maar terug ingevoerd omdat de automerken zoals GM Ford en Chrysler er zwaar onder leden, en hun EVs met groot verlies, ook niet op de markt kregen, en Tesla had daar helemaal geen last van.

GM Ford en Chrysler zijn allemaal merken waar vakbonden invloed hebben.
Tesla heeft nog nooit vakbonden nodig gehad. En dat paste Biden niet.

Zo dat weet men dat ook weer. Of een opfrissing uit het verleden, de 18-month phase-out begon voor Tesla reeds 1 januari 2019:

Citaat:
https://www.theverge.com/2018/7/12/1...it-ending-date
Jul 12, 2018

Tesla will be the first automaker to lose the federal tax credit for electric cars
The company has delivered its 200,000 car in the US, which starts an 18-month phase-out
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 6 juli 2025 om 18:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2025, 18:49   #5228
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik vraag me af waarom de VRT niet de hele waarheid blijft verspreiden over Musk/Tesla op hun dagelijks nieuws op TV.

"Het zint Musk niet dat hun electrische wagens geen belastingskorting meer krijgen en ook geen carbon credits". En wat met al de andere US automerken die EVs maken? Gaan die hun EV investeringen allemaal terugdraaien en hun rolbanden weer aanpassen op plofwagens? Wat met hun export naar het nabije buitenland?

Musk heeft niet liever dat de subsidies op electrische wagens in USA volledig gaan verdwijnen, dat is in het verleden ook al gebeurd. Tesla was namelijk het eerste merk dat 200k E-autos verkocht in de USA, dan verliest men de subsidies trapsgewijze.

Maar Biden heeft die subsidies dan maar terug ingevoerd omdat de automerken zoals GM Ford en Chrysler er zwaar onder leden, en hun EVs met groot verlies, ook niet op de markt kregen, en Tesla had daar helemaal geen last van.

GM Ford en Chrysler zijn allemaal merken waar vakbonden invloed hebben.
Tesla heeft nog nooit vakbonden nodig gehad. En dat paste Biden niet.

Zo dat weet men dat ook weer. Of een opfrissing uit het verleden, de 18-month phase-out begon 1 januari 2019:
Wat wilt elon bezuinigen bij iedereen en niet bij zijn subsidies ??? En ondertussen de chinese economie subsidieren ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2025, 18:51   #5229
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Wat wilt elon bezuinigen bij iedereen en niet bij zijn subsidies ??? En ondertussen de chinese economie subsidieren ?
Elon is niet aan de macht. Trump wel.

En daarvoor was Biden aan de macht, en Elon Musk wou die nieuwe EV-subsidies-wet van Biden ook niet, 3 jaar geleden:
Citaat:
https://qz.com/2099485/elon-musk-cri...view-heres-why

Why Elon Musk is no longer a fan of government subsidies for electric cars

It may be fair to assume that the CEO of the world’s biggest electric-vehicle company would be on board with US president Joe Biden’s intense focus on EVs. But Tesla’s Elon Musk criticized proposed US federal spending on electric vehicles yesterday (Dec. 6) in an interview with the Wall Street Journal, saying, “honestly, I would just can this whole bill, don’t pass it.”

Updated July 20, 2022

Biden’s $2 trillion social spending and climate bill includes $7.5 billion to expand charging infrastructure for EVs, as well as a proposal to give consumers a tax credit as high as $12,500 for buying EVs from unionized automakers including General Motors, Ford, and Stellantis, which produces Chryslers. But Musk told the Journal that funding for more charging stations is unnecessary, and additional government subsidies will only deepen the federal budget deficit.
De wetten van subsidies voor plug-in hybrides en laadpalen begonnen in 2008 bij Obama:
https://en.wikipedia.org/wiki/Public...on_Act_of_2008

https://www.iea.org/policies/1817-en...tax-incentives
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 6 juli 2025 om 19:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2025, 21:05   #5230
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Elon is niet aan de macht. Trump wel.

En daarvoor was Biden aan de macht, en Elon Musk wou die nieuwe EV-subsidies-wet van Biden ook niet, 3 jaar geleden:

De wetten van subsidies voor plug-in hybrides en laadpalen begonnen in 2008 bij Obama:
https://en.wikipedia.org/wiki/Public...on_Act_of_2008

https://www.iea.org/policies/1817-en...tax-incentives
De ev infrastructuur subsidieren is volgens mij een manier om de transitie te versnellen zonder de chinezen al te veel te gaan subsidieren. Dus je pikt een element eruit die een drempel kan zijn voor de transitie en richt uw pijlen op die ene drempel. Bovendien heeft die drempel wel belang want laadstattions vraagt parking of openbare ruimte, vraagt verbinding met het netwerk, vraagt toch een organsiatie waarbij de overheid ergens een vinger in de pap heeft

In elk geval zijn bedrijf zit in woelig water als gevolg van de taksen uitegvonden door trump, als gevolg van de afbouw van subsidies uitgevonden door trump, tis dus niet dat hij er geen hinder van ondervindt

En goed lezen uw artikel hij is tegen subsidies omdat ze uitdoofden na 200k autos een drempel die hji al lang voorbij was

Laatst gewijzigd door brother paul : 6 juli 2025 om 21:08.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2025, 12:54   #5231
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.411
Standaard

2000 pk
Waar stopt het ????
Krachtiger dan Bugatti: Mercedes onthult 2000 pk elektrische supercar - Nieuwsblad voor Huizen https://share.google/7rQmfpxThi9uUIhEs
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2025, 13:20   #5232
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
2000 pk
Waar stopt het ????
Krachtiger dan Bugatti: Mercedes onthult 2000 pk elektrische supercar - Nieuwsblad voor Huizen https://share.google/7rQmfpxThi9uUIhEs


en ondertussen probeert Elon zijn robotaxi op het juiste spoor te krijgen
https://www.manufacturing.net/automo...-opposing-lane
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2025, 13:40   #5233
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
En goed lezen uw artikel hij is tegen subsidies omdat ze uitdoofden na 200k autos een drempel die hji al lang voorbij was
En wat later ook GM met de EV-Bolt, en wat later Ford met xxx. Maar die leden verlies met hun EVs.

Daarom heeft Biden per 1.1.2023 die federal tax crediet terug ingevoerd voor iedereen gelijk.

En ook de rest goed lezen, elke autoconstructeur die minstens plug-in hybrides maakt kreeg vanaf 2008 die bepaalde subsidies. Dus Tesla heeft daar geen bal mee te maken.
Toyota en Nissan profiteerden daar aanvankelijk als eerste en als meeste van, Toyota met zijn plug-in-hybrides. Tesla kwam pas 3e kwartaal 2012. De Tesla roadster -maar 2,5k gebouwd- ook, die ging wel 2012 uit productie toen het model S kwam.

° De Federal Tax Credit (*7,5k en 4 k$ occasies) gaat nu per 1 oktober 2025 afgeschaft worden, er zal dus een verkoopspiek komen in september in de USA (t.e.m. 30 september leveringsdatum)

Wie dan de meeste nieuwe EVs maakt, snel en just in time kan leveren, en ook nog nearly-new-occasies in voorraad heeft zal geen slechte zaak kunnen doen.

Mmmh ik denk alweer dat Tesla daar wat meer van kan profiteren, ze kunnen zich meer extra korting permitteren dan GM of Ford en FCA, en meer dan de buitenlandse EVs sowieso.
Consumenten gaan sowieso hun bestelling naar voor verschuiven, want dat loont zich.

Citaat:
https://www.tesla.com/support/incent...in%20the%20U.S.

Consumer Vehicles
Inflation Reduction Act

On January 1, 2023, the Inflation Reduction Act of 2022 qualified certain electric vehicles (EVs) for a tax credit of up to $7,500 for eligible buyers.

The $7,500 federal tax credit for new vehicles and the $4,000 credit for used vehicles ends on September 30, 2025.

The $7,500 federal tax credit for new vehicles and the $4,000 credit for used vehicles ends on September 30, 2025. Qualifications include: Customers must buy it for their own use, not for resale. Use the vehicle primarily in the U.S.
Citaat:
https://www.reuters.com/business/aut...nd-2025-07-09/

Automakers push EV sales as $7,500 US tax credit is set to end

By Nora Eckert and Abhirup Roy, July 9, 2025

Summary
- EV sales expected to get a lift as tax-credit expiration nears
- Automakers offer incentives to boost EV sales before tax credit ends
- Tax credit set to disappear September 30
Elon Musk zal blij zijn dat dat gezaag over EV-subsidies in USA voorbij is.
Citaat:
Tesla<[email protected]>

Order Soon to Get Your $7,500

You can get $7,500 off a qualifying Tesla vehicle at delivery with the federal tax credit,* which will now expire on September 30, 2025.

Must take delivery of a qualifying Tesla vehicle on or before September 30, 2025, to be eligible.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 9 juli 2025 om 14:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2025, 17:32   #5234
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Elon Musk zal blij zijn dat dat gezaag over EV-subsidies in USA voorbij is.
Ja, dat zal hij zeker. Want naast het verdwijnen van 7500 USD tax credit, wordt ook het ZEV-credit systeem ontmanteld. Autofabrikanten die niet voldoen aan emissiestandaarden worden beboet, of moeten ZEV-credits inkopen (van EV-fabrikanten bijvoorbeeld). Die boete verdwijnt nu met de BBB, en dus ook de verplichting om ZEV-credits in te kopen.

Ter referentie: vorig jaar haalde Tesla 2,76 miljard USD omzet uit de verkoop van ZEV-credits, dit verdwijnt nu.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2025, 10:27   #5235
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.411
Standaard

is wel een leuk fordje
en als je 45 seconden tijd hebt, bekijk het filmke
https://carbuzz.com/goodwood-ford-su...out-king-2025/

Laatst gewijzigd door brother paul : 15 juli 2025 om 10:28.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2025, 10:30   #5236
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.411
Standaard

ondertussen Micele ben ik aan mijn derde EV... binnen 14dagen staat hij in de garage...
moet zeggen de prijzen zakken zo hard dat ik niet meer kon wachten

Laatst gewijzigd door brother paul : 15 juli 2025 om 10:31.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2025, 13:51   #5237
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ondertussen Micele ben ik aan mijn derde EV... binnen 14dagen staat hij in de garage...
moet zeggen de prijzen zakken zo hard dat ik niet meer kon wachten
Mercedes, BMW, Audi of toch Tesla?

Mijn eerste EV komt er vroeg of laat ook aan, want mijn oldie BMW krijgt volgende maand een nieuwe eigenaar.

Ik ga zeker nog minstens op de Neue Klasse van BMW wachten, premiere 9 september op de IAA Mobility in München.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 juli 2025 om 13:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2025, 14:20   #5238
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.411
Standaard

UK gaat de chinese import geen EV subsidies meer geven.. slimme beslissing stop de chinese export te subsidieren en hun schaalvoordeel te financieren met europees belastingsgeld
https://www.autocar.co.uk/car-news/b...tric-car-grant

Laatst gewijzigd door brother paul : 17 juli 2025 om 14:20.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2025, 15:00   #5239
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
UK gaat de chinese import geen EV subsidies meer geven.. slimme beslissing stop de chinese export te subsidieren en hun schaalvoordeel te financieren met europees belastingsgeld
https://www.autocar.co.uk/car-news/b...tric-car-grant
Strak plan.

UK is een van de niet-EU landen die moeten dan wat anders doen.

De Chinese en vooral de Europese merken made in China zullen hun wagens in de EU of EFTA-landen moeten maken, of UK gaat ook.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 17 juli 2025 om 15:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2025, 15:38   #5240
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.414
Standaard

Grotere Tesla model Y in 2+2+2 versie, voorlopig enkel voor de Chinese markt.
Citaat:
https://www.autogids.be/autonieuws/s...model-y-l.html

Tesla geeft de Model Y een L-versie met zes (echte) zitplaatsen

De nieuwe L-versie van de Tesla Model Y krijgt een verlengde wielbasis die drie zetelrijen met zes zitplaatsen mogelijk maakt. Maar zoek niet naar vleugeldeuren, die blijven gereserveerd voor de Model X.

Tesla spreekt al een tijdje over een compacter en dus goedkoper instapmodel, maar de jongste nieuwigheid van de Amerikaanse constructeur is 4,98 meter lang. Het gaat niet om een volledig nieuwe EV, wel over de verlengde L-versie van de Tesla Model Y. Die dus maar een fractie korter/minder lang is dan de Model X.

De Model Y L krijgt een 15 centimeter langere wielbasis, ruimte die vooral de binnenruimte dient. Deze Tesla krijgt immers drie zitrijen met telkens twee plaatsen, zodat er naast de bestuurder nog eens vijf passagiers meekunnen. En dat moet comfortal kunnen, want ook het dak is bijna 5 centimeter hoger dan bij de gewone Model Y.

Deze 2+2+2-configuratie blijkt bijzonder populair in China, de markt waarvoor deze L-versie uiteraard ontwikkeld is. Het lijkt weinig waarschijnlijk dat deze Model Y-variant ook naar Europa komt, al weet je maar nooit met Elon Musk. Zeker nu de wereldwijde verkoop begint te stokken.
Wat meer details, en juiste afmetingen:
https://www.teslarati.com/tesla-mode...se-first-look/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 17 juli 2025 om 15:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be