Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat?
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat? Kritisch bekijken van nieuws en toetsing aan de feiten. Fake news? Selectieve feiten? Of is het een correcte weergave van de feiten? Een zoektocht naar de waarheid.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 december 2024, 15:40   #1
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard Journaal framing

Journaal en nieuws om 13:00u...

Leugenmedia vtm en vrt maken zich schuldig aan framing en het verspreiden van desinformatie.
Het staat de regimepers en vtm medialeugenaars niet aan welke ministers president Trump kiest voor zijn regering.
Ze zijn al jaloers op de portemonnee van al deze miljardairs en miljonairs die alleen mogen zetelen in de regering Trump omdat ze rijk, complotdenker of antivaxxer zijn...

Kleine flutzendertjes vrt en vtm moeten hun toevlucht al nemen tot ordinaire scheldpartijen en framing waarbij de persoonlijke reputatie van elke aangestelde minister wordt geschaad door hen allemaal rijken, complotdenkers en antivaxxers te noemen voor hun kritische houding op biden beleid.
Trump noemt de media terecht leugenaars zoals de flutzenders vrt en vtm nu openlijk bevestigen.

Misschien moet deze beschamende uitzending van vrt en vtm van vandaag maar eens onder de aandacht van president Trump gebracht worden over hoe de vlaamse hoernalisten-media verkozen president Trump schoffeert en zijn aangestelde regeringsleden beledigt, aanvalt en het vlaamse publiek voorliegt met desinformatie en framing.
Dan kan hij ook jacht maken op de vlaamse medialeugenaars, misschien krijgen we dan ooit nog eens objectieve nieuwsberichtgeving met feiten als journalistieke informatieplicht aan de bevolking en geen listige framing, leugens en ongegronde, valse aantijgingen om de publieke perceptie te misleiden.

Benieuwd of de vrt/vtm roddelaars om 19:00u deze framing en valse aantijgingen (voor hun kritische houding tov beleid van biden) aan het adres van ministers van president Trump durven te herhalen.
Oud 4 december 2024, 06:32   #2
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

-

In de meltingpot gaat alles kapot.

Laatst gewijzigd door Vlad : 4 december 2024 om 06:50.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2025, 07:18   #3
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Wat een rare factcheck van de VRT ... de nieuwe ethaankraker van Ineos zal permanent meer uitstoten dan een barbecue die maar even brandt ... serieus ? Was het te moeilijk om uit te vogelen hoeveel 3 permanent brandende barbecues uitstoten ivg met de ethaankraker ...

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2025, 10:04   #4
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Naar aanleiding van het extreem partnergeweld van de kosovaarse asielzoeker die zijn eigen vrouw in brand steekt, beweert leugenmedia vrt dat er een toename van partnergeweld onder de BELGEN zou zijn.

1 op de 3 BELGEN pleegt partnergeweld volgens regimepers vrt.

De toename van partnergeweld stijgt evenredig met de toename van asiel crapuul door het bijgeloof en zandbak-culturen van minachtende vrouwenhaters die hun eigen vrouwen stenigen, met zuur verminken en in brand steken.

Nooit zagen wij in het verleden in onze cultuur deze extreme, wrede vorm van partnergeweld dat elk normaal mens doet huiveren maar dat in gatachterlijke zandbak-culturen en door bijgeloof de normale gang van zaken is in vrouwonvriendelijke culturen.

Manipulator en bedrieger vrt liegt dat er een toename van dit (extreem) partnergeweld zou zijn onder belgische autochtonen.
*kots*
Oud 6 juli 2025, 10:20   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Bof, "Er word minder bier en wijn gedronken door de Belgische jongeren".
2 kranten later "Bingedrinking is nog steeds een groot probleem onder de Vlaamse jongeren."
Oud 6 juli 2025, 10:56   #6
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
2 kranten later "Bingedrinking is nog steeds een groot probleem onder de Vlaamse jongeren."
De nestbevuilers zoals vrt proberen telkens elke schuld in de schoenen van autochtonen te schuiven alsof het publiek volslagen idioten zijn en de framing door manipulerend woordgebruik en veralgemeningen niet doorzien.
Maar de leugenpers blijft koppig framen, ondanks hun slinkende kijkcijfers van de meerderheid van het publiek, die het kotsbeu zijn om in nep nieuws door manipulatie een valse perceptie opgedrongen krijgen om als zondebok afgeschilderd te kunnen worden.
Leugenmedia snappen blijkbaar nog altijd niet dat ze door eigen toedoen als ongeloofwaardig uitgespuwd worden.
Oud 7 juli 2025, 11:28   #7
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Wat een rare factcheck van de VRT ... de nieuwe ethaankraker van Ineos zal permanent meer uitstoten dan een barbecue die maar even brandt ... serieus ? Was het te moeilijk om uit te vogelen hoeveel 3 permanent brandende barbecues uitstoten ivg met de ethaankraker ...
Ik weet niet waarom dat raar is.
Ze checken gewoon een uitspraak van een topman van Ineos.

Het ging overigens niet over "uitstoot" maar over "stikstof-uitstoot".
Voor een leek kan zo'n verklaring best geloofwaardig overkomen want wie weet nu precies wat zo'n kraker uitstoot? Ik denk dat 95% van de bevolking geen flauw idee heeft.

Even ongeloofwaardig klinkt: "Een BBQ stoot per uur meer stikstof uit dan een kerncentrale per jaar."
Dat gelooft de overgrote meerderheid van de bevolking ook niet maar het klopt wel.

Dus lijkt het mij niet zo gek dat die man zijn verklaringen gecheckt worden.
Wat was het alternatief?

Die man zijn onzin ongemoeid laten spuien?
Oud 7 juli 2025, 11:43   #8
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Naar aanleiding van het extreem partnergeweld van de kosovaarse asielzoeker die zijn eigen vrouw in brand steekt, beweert leugenmedia vrt dat er een toename van partnergeweld onder de BELGEN zou zijn.

De toename van partnergeweld stijgt evenredig met de toename van asiel crapuul door het bijgeloof en zandbak-culturen van minachtende vrouwenhaters die hun eigen vrouwen stenigen, met zuur verminken en in brand steken.

Nooit zagen wij in het verleden in onze cultuur deze extreme, wrede vorm van partnergeweld dat elk normaal mens doet huiveren maar dat in gatachterlijke zandbak-culturen en door bijgeloof de normale gang van zaken is in vrouwonvriendelijke culturen.

Manipulator en bedrieger vrt liegt dat er een toename van dit (extreem) partnergeweld zou zijn onder belgische autochtonen.
*kots*
Kan jij aantonen dat VRT liegt?
Of is het eerder een aanvoelen?

Want jou bewering dat er in onze cultuur nooit extreme vormen van geweld voorkwamen is ook nog geen beetje met de haren getrokken hoor.

Ik zou niet graag een vrouw geweest zijn rond 1850-1900... Hoe romantisch jij naar die periode wil kijken weet ik niet (van immigranten was toen in ieder geval nog geen sprake) maar ik denk dat toen beduidend meer vrouwen regelmatig een pak rammel kregen van hun vent dan tegenwoordig.
En toen werd er nagenoeg niets aan gedaan.

Dus nee: dat wij in onze cultuur nooit extreme vormen van geweld hebben gekend klopt van geen kanten.
Oud 7 juli 2025, 11:45   #9
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Opiniemakers noemen sommige journalisten zich. Totale onbeschaamdheid is dit. Zij zeggen met even veel woorden dat zij er voor zorgen dat je over iets denkt zoals zij dat willen (want uit jezelf kan je dat niet). VRT/Canvas zijn zuivere linkse en woke propagandazenders. Onlangs was er een programma dat beweerde kritisch te zijn over de geschiedschrijving (wat ook enigszins terecht is). Met als boodschap dat zij nu eens de waarheid zullen vertellen. Voor die zender(s) betalen wij belasting.

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 7 juli 2025 om 11:46.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2025, 11:46   #10
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

*kots*
Bovendien beweert VRT dat 1 op 3 vrouwen OOIT slachtoffer was van partnergeweld.
Dat is nog iets anders dan wat u hierboven beweert (1 op 3 pleegt partnergeweld).

Het zou wel leuk zijn mocht je ook links geven als je beweert dat bepaalde dingen in de pers verschenen zijn.
Zonder zo'n link kan je eender wat beweren.
Zoals hier aangetoond.
Oud 7 juli 2025, 11:48   #11
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En die twee zijn volgens u niet te koppelen?

Jij snapt niet dat jongeren misschien minder wijn en bier drinken maar zich nog wel steeds regelmatig helemaal ondersteboven zuipen?

Denk jij dat dat enkel kan met wijn en bier? Jezelf ondersteboven zuipen?
Oud 7 juli 2025, 18:12   #12
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Kan jij aantonen dat VRT liegt?
Of is het eerder een aanvoelen?
Bekijk het maar
https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/vrt-nw...e-uitzendingen

Annelies van herck
Journaal 13:00u van zaterdag 5 juli.
Citaat:
De meest recente cijfers over partnergeweld in ons land zijn indrukwekkend hoog, dit recente geval is natuurlijk extreem maar toch, 1 op de 3 Belgen .....
Ik hoef niks aan te tonen.
de vrt doet net alsof er alleen bij BELGEN partnergeweld zou voorkomen en ja, dat is LIEGEN want dat is niet waar.
Citaat:
Want jou bewering dat er in onze cultuur nooit extreme vormen van geweld voorkwamen is ook nog geen beetje met de haren getrokken hoor.

Ik zou niet graag een vrouw geweest zijn rond 1850-1900... Hoe romantisch jij naar die periode wil kijken weet ik niet (van immigranten was toen in ieder geval nog geen sprake) maar ik denk dat toen beduidend meer vrouwen regelmatig een pak rammel kregen van hun vent dan tegenwoordig.
En toen werd er nagenoeg niets aan gedaan.
Jawadde, gij moet al teruggaan tot 1850-1900, het ontstaan van belgië, om jezelf als belg te kunnen beschuldigen van de cultuur met extreem partnergeweld.
Ah en toen kregen meer vrouwen een pak rammel dan tegenwoordig?
Hoeveel op de 3? 3 op 3?
Waarom ga je niet terug tot de prehistorie, toen sleepten de holbewoners hun vrouwen al aan hun haren rond?
Dat was wel niet zo extreem als verminken met zuur, stenigen of verbranden, hé?
Citaat:
Dus nee: dat wij in onze cultuur nooit extreme vormen van geweld hebben gekend klopt van geen kanten.
Ik heb nergens beweerd dat onze cultuur nooit extreme vormen van geweld heeft gekend, waar lees jij dat?

We hebben het ook niet over extreme vormen van geweld maar over extreme vormen van PARTNERGEWELD.
En wij hebben ook geen cultuur met extreme vormen van partnergeweld.

Gij vindt van wel?
Awel, bewijs dan maar eens welke extreme vormen van partnergeweld in onze cultuur dat gij kent.
Van autochtone, belgische partners, hé en met datum, jaar, plaats en welke extreme vorm van partnergeweld er werd gepleegd en zonder moord uiteraard want dan overleeft de partner de wrede en extreme vorm van partnergeweld niet.
En anders zit je te liegen om jezelf te kunnen afschilderen als belg met een cultuur van extreme vormen van partnergeweld.
Oud 8 juli 2025, 09:26   #13
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bekijk het maar
https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/vrt-nw...e-uitzendingen

Annelies van herck
Journaal 13:00u van zaterdag 5 juli.

Ik hoef niks aan te tonen.
de vrt doet net alsof er alleen bij BELGEN partnergeweld zou voorkomen en ja, dat is LIEGEN want dat is niet waar.
Ik heb het eens bekeken.

De juiste bewoording die in het Journaal gebruikt werd is "1 op de 3 Belgen zegt dat hij of zij ooit te maken had met één of andere vorm van partnergeweld."

Waarmee volgens mij totaal niet gezegd is dat partnergeweld enkel bij Belgen voorkomt.
In principe zegt men zelfs niet eens dat Belgen partnergeweld plegen.
Het kan best zijn dat al die Belgen slachtoffer waren van partnergeweld door een niet-Belg.

Ik denk dat jij conclusies trekt uit 1 zinnetje die er niet uit te trekken zijn.

Citaat:
Jawadde, gij moet al teruggaan tot 1850-1900, het ontstaan van belgië, om jezelf als belg te kunnen beschuldigen van de cultuur met extreem partnergeweld.
Uw woorden: "Nooit zagen wij in het verleden..."
En dat klopt niet.
Je begint zelf over het verleden maar als ik op het verleden wijs is dat plots een probleem?

Citaat:
Ah en toen kregen meer vrouwen een pak rammel dan tegenwoordig?
Geen idee. Weet jij het?

Citaat:
Hoeveel op de 3? 3 op 3?
Dat lijkt me veel.

Citaat:
Waarom ga je niet terug tot de prehistorie, toen sleepten de holbewoners hun vrouwen al aan hun haren rond?
Jij begon zelf over het verleden. Ik niet.

Citaat:
Dat was wel niet zo extreem als verminken met zuur, stenigen of verbranden, hé?
Geen idee, ik was er niet bij.

Citaat:
Ik heb nergens beweerd dat onze cultuur nooit extreme vormen van geweld heeft gekend, waar lees jij dat?
Hier:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma
Nooit zagen wij in het verleden in onze cultuur deze extreme, wrede vorm van partnergeweld
Was je dat al vergeten?

Citaat:
We hebben het ook niet over extreme vormen van geweld maar over extreme vormen van PARTNERGEWELD.
Partnergeweld is geen geweld?

Citaat:
En wij hebben ook geen cultuur met extreme vormen van partnergeweld.
Dat beweer jij.

Citaat:
Gij vindt van wel?
Awel, bewijs dan maar eens welke extreme vormen van partnergeweld in onze cultuur dat gij kent.
Bewijs jij maar eens dat onze cultuur geen extreme vormen van partnergeweld kent?

Citaat:
Van autochtone, belgische partners, hé en met datum, jaar, plaats en welke extreme vorm van partnergeweld er werd gepleegd en zonder moord uiteraard want dan overleeft de partner de wrede en extreme vorm van partnergeweld niet.
Prima, doe maar.
Jij bent begonnen met de bewering dat zoiets in onze cultuur niet voorkomt.
Dan is het aan u om dat aan te tonen.

Trouwens: waarom moet moord worden uitgesloten? Omdat je goed genoeg weet dat er wel degelijk Belgen zijn die hun vrouw vermoord hebben eh?
Waarom sluit je de meest extreme vorm uit?

Citaat:
En anders zit je te liegen om jezelf te kunnen afschilderen als belg met een cultuur van extreme vormen van partnergeweld.
Zolang jij je beweringen niet aantoont kan ik evengoed stellen dat jij aan't liegen bent.

Daar ben jij wel goed in eh?
Je zuigt wat dingen uit je duim en als iemand je er dan op wijst dat je dingen uit je duim zuigt moet die andere plots beweren dat jij ongelijk had.

In de normale wereld bewijst degene die iets beweert dat hij gelijk heeft.
In andere werelden (de uwe bv) draait men dat om.

Laatst gewijzigd door BigF : 8 juli 2025 om 09:29.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2025, 10:33   #14
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het eens bekeken.
De juiste bewoording die in het Journaal gebruikt werd is "1 op de 3 Belgen zegt dat hij of zij ooit te maken had met één of andere vorm van partnergeweld."
Waarmee volgens mij totaal niet gezegd is dat partnergeweld enkel bij Belgen voorkomt.
In principe zegt men zelfs niet eens dat Belgen partnergeweld plegen.
Het kan best zijn dat al die Belgen slachtoffer waren van partnergeweld door een niet-Belg.
Ik denk dat jij conclusies trekt uit 1 zinnetje die er niet uit te trekken zijn.
Uw woorden: "Nooit zagen wij in het verleden..."
En dat klopt niet.
Je begint zelf over het verleden maar als ik op het verleden wijs is dat plots een probleem?
Geen idee. Weet jij het?
Dat lijkt me veel.
Jij begon zelf over het verleden. Ik niet.
Geen idee, ik was er niet bij.
Hier:
Was je dat al vergeten?
Partnergeweld is geen geweld?
Dat beweer jij.
Bewijs jij maar eens dat onze cultuur geen extreme vormen van partnergeweld kent?
Prima, doe maar.
Jij bent begonnen met de bewering dat zoiets in onze cultuur niet voorkomt.
Dan is het aan u om dat aan te tonen.
Trouwens: waarom moet moord worden uitgesloten? Omdat je goed genoeg weet dat er wel degelijk Belgen zijn die hun vrouw vermoord hebben eh?
Waarom sluit je de meest extreme vorm uit?
Zolang jij je beweringen niet aantoont kan ik evengoed stellen dat jij aan't liegen bent.
Daar ben jij wel goed in eh?
Je zuigt wat dingen uit je duim en als iemand je er dan op wijst dat je dingen uit je duim zuigt moet die andere plots beweren dat jij ongelijk had.
In de normale wereld bewijst degene die iets beweert dat hij gelijk heeft.
In andere werelden (de uwe bv) draait men dat om.
Blabla...ik heb geen zin in weer een van die ellenlange, onnozele welles-nietes spelletjes van jou.

De bewoording die het Journaal gebruikte wijst wel degelijk naar de BELGEN anders had ze niet gezegd "1 op de 3 BELGEN"
Punt.
Gij vindt van niet, gij vindt, net als de insinuerende vrt, dat ook belgen en in onze cultuur zulk gruwelijk en extreem partnergeweld voorkomt en dat is helemaal niet waar.
Geen autochtone BELG zal zijn partner overgieten met brandversnellers en in brand steken of met zuur verminken of stenigen.
Misschien zie je dat pas in als ze jou persoonlijk beschuldigen van zulke extreem partnergeweld...die neiging heb je wel als het over je eigen vel gaat.
Wie beweert dat die gruwelijkheden tot onze belgische cultuur behoren is een vette leugenaar.

Regimepers vrt kan trouwens helemaal niet weten wat 1 op 3 belgen zegt want niet iedere belg werd bevraagd, dat is "framen" dus ook nog eens een bedrieglijke misleiding.
Lul nu nog maar wat verder in monoloog met je kommageneuk over symantiek.
Oud 8 juli 2025, 12:33   #15
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blabla...ik heb geen zin in weer een van die ellenlange, onnozele welles-nietes spelletjes van jou.

De bewoording die het Journaal gebruikte wijst wel degelijk naar de BELGEN anders had ze niet gezegd "1 op de 3 BELGEN"
Punt.
Tuurlijk punt.
1 op de 3 Belgen heeft ooit te maken gehad met partnergeweld.
Dat wil niet eens zeggen dat 1 op de 3 Belgen partnergeweld pleegt.

Maar zo'n nuances gaan er bij u niet in eh?

Citaat:
Gij vindt van niet, gij vindt, net als de insinuerende vrt, dat ook belgen en in onze cultuur zulk gruwelijk en extreem partnergeweld voorkomt en dat is helemaal niet waar.
Alsof onze cultuur net toevallig die ene cultuur ter wereld is waar extreem partnergeweld niet voorkomt.
Ge zijt aan't zeveren en ik weet het omdat mijn moeder (een Belgische) 20 jaar geleden in coma is geklopt door haar partner (ook een Belg).
Mij moet je dus niet komen vertellen dat in België extreem partnergeweld niet voorkomt.

Citaat:
Geen autochtone BELG zal zijn partner overgieten met brandversnellers en in brand steken of met zuur verminken of stenigen.
Nee, want Belgen... dat zijn de braafste mensen ter wereld.

Citaat:
Misschien zie je dat pas in als ze jou persoonlijk beschuldigen van zulke extreem partnergeweld...die neiging heb je wel als het over je eigen vel gaat.
Wie beweert dat die gruwelijkheden tot onze belgische cultuur behoren is een vette leugenaar.
Degene die beweren dat het in onze Belgische cultuur totaal niet voorkomt is eveneens een vette leugenaar.

Citaat:
Regimepers vrt kan trouwens helemaal niet weten wat 1 op 3 belgen zegt want niet iedere belg werd bevraagd, dat is "framen" dus ook nog eens een bedrieglijke misleiding.
Dat is bij bevragingen en enquetes nooit het geval.
Ze ondervragen nooit heel de bevolking.
Lijkt mij vrij logisch

Citaat:
Lul nu nog maar wat verder in monoloog met je kommageneuk over symantiek.
Dat heeft niets met kommageneuk te maken hoor.
Jij hoort in berichten wat je er in wil horen.
Niet wat er gezegd wordt.
Oud 8 juli 2025, 12:43   #16
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Belgische man drogeerde en verkrachtte... Da's geen partnergeweld zeker?

Strijkijzer in gezicht, kaak gebroken... Da's voor u wss niet extreem genoeg?

Man overgiet vrouw met benzine en steekt haar in brand... Dat valt allemaal goed mee qua extreem eh?

En hou er rekening mee; als in bovenstaande gevallen (als het er niet genoeg zijn zoek ik er nog wel een paar) de vrouw of de man een Belg was zitten die al in de statistieken van de VRT.
Want die hadden het over "te maken hebben met" en niet over "plegen van" als het over partnergeweld ging.
Hopelijk ga jij mettertijd het verschil tussen die twee nog inzien.
Al vrees ik ervoor.
Oud 8 juli 2025, 12:44   #17
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Ge moet het trouwens maar doen: in een draad over fact-checking en fake news komen verklaren dat Belgen nooit of te nimmer extreem partnergeweld plegen...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be