Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Israëlisch-Palestijns conflict
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Israëlisch-Palestijns conflict Oktober 2023 was het begin van een nieuw conflict. Hamas strijders vielen Israël binnen waarop het Israëlische leger reageerde met bombardementen. Alle discussies over dit conflict en het verdere verloop ervan, horen thuis in dit (sub)forum.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juli 2025, 08:06   #3161
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Dit doet mij denken aan de machteloosheid van de “Volkenbond”.

Correct. Dat was ook een praatbarak en opvanghuis voor verlepte politici, aangebrande ambtenaren en uitgerangeerde diplomaten.
Oud 29 juli 2025, 08:41   #3162
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Dit doet mij denken aan de machteloosheid van de “Volkenbond”.

Zijn opvolger, de UN, is even krachteloos, en dat is niet nieuw. Het zit in het systeem ingebakken.

De 5 'permanente leden' van de veiligheidsraad hebben met hun vetorecht de mogelijkheid om quasi alles te blokkeren. En aangezien de VS, rusland, en china erg tegengestelde belangen hebben en dus elkaars bondgenoten proberen tegen te werken blokkeert dat elke mogelijke beslissing van de veiligheidsraad die ingaat tegen de eigen belangen van de VS.

Israël is de beste bondgenoot van de VS in het MO. Je ziet nogal van hier dat die de russen en chinezen niet het plezier gaan gunnen om een scherpe resolutie tegen Israël te laten goedkeuren. Will not happen.

Net hetzelfde zijn we in de genocidale oorlog van rusland tegen oekraine, waar rusland via zijn vetorecht alle tussenkomsten van de UN blokkeert.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2025, 08:42   #3163
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Dan moet u ook niet zeuren als u zelf gegenocideerd word.
Toch wel. Dat is een verkeerde genocide. Gemakkelijk aan te tonen:

goed is wat goed is voor mij
slecht is wat slecht is voor mij.

Als mensen die lastigaards zijn voor mij gegenocideerd worden, is dat goed, he.
Als ik gegenocideerd word, dan is dat niet direct goed voor mij he. Dus is dat slecht.

Toch niet moelijk om te begrijpen ?

Mensen zijn niet gelijkwaardig he. Ik en de mijnen zijn veel waard, anderen helemaal niks, behalve in de mate dat ze goeie dingen voor mij en de mijnen doen. Wat is daar zo moeilijk aan ? Geen gelijkheid van mensen. Dat is de basis fout.

Laatst gewijzigd door patrickve : 29 juli 2025 om 08:46.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2025, 08:44   #3164
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik denk dat Bibi zijn politieke carrière aan het eindigen is. Binnen Israël keert de publieke opinie zich steeds meer van hem af. Hij heeft Gaza te meedogenloos aangepakt.
Ik vind juist dat hij veel te dubbelzinnig is geweest. Er is nog veel te veel Gaza over. Hij had 10 000 Gazoenen per dag moeten afmaken na 7 oktober, tot aan totale overgave.

Dan was het probleem binnen het jaar opgelost, oftewel omdat Hamas zich totaal zou overgegeven hebben, alle gijzelaars, levend of dood, zou teruggegeven hebben, en alle Hamassianen gevangen/gedood zouden zijn. Het aantal dode Palestijnen zou dan enkel afgehangen hebben van het treuzelen van Hamas of niet om zich over te geven.

Indien ze zich direct zouden overgegeven hebben, zouden er zo goed als geen Palestijnen afgemaakt zijn. Indien ze 200 dagen zouden gewacht hebben, zouden er geen Palestijnen meer zijn.

Gijzelen kan men in de twee richtingen he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 29 juli 2025 om 08:46.
Oud 29 juli 2025, 08:47   #3165
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Of integendeel, door het zo onnodig lang te rekken en te sadomiseren om te doen alsof oorlog "humaan" gevoerd kan worden, dat de doorsnee Israëliet zo iets kreeg : "en welke truk gebruik je nu om je zakken verder te vullen?".
Inderdaad.
Oud 29 juli 2025, 08:49   #3166
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Sinds 7 oktober vraag ik mij af, hoelang nog voor hetzelfde hier gebeurt, dat ferale moslims vanuit hun moslim enclaves massaal inboorlingen gaan vermoorden en verkrachten en zich dan terug gaan verschuilen achter hun vrouwen en kinderen.

Dertig jaar? Twintig jaar? Minder?
Inderdaad, in plaats van met vingertjes te wijzen naar Israel, moeten we ons afvragen of we niet hetzelfde aan het doen zijn als zij, door het laten te etteren he, en zij gewoon in een verder gevorderde situatie zitten dan wij in de aanvallen van moslims.
Oud 29 juli 2025, 08:51   #3167
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
U bent in slaap gedommeld, dat is het doel niet .

In early May, Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu’s security cabinet
approved a plan dubbed “Gideon’s Chariots,” which it says could start as
soon as US President Donald Trump’s visit to the region concludes on May
16. The plan involves forcibly displacing much of the Palestinian population

of Gaza while seizing and occupying the territory. “There will be no in-and-
out,” Netanyahu announced on May 5. Israel is “finally going to conquer the
Gaza Strip,” said Finance Minister Bezalel Smotrich, who also serves as a
minister in the Defense Ministry and sits on the security cabinet. Smotrich,
who has said that Gaza will be “completely destroyed” and its Palestinian
population will “leave in great numbers to third countries,” also suggests
these plans should not be adjusted, even if hostages are released.
Hoe zou je anders garanderen dat zoiets als 7 oktober niet meer mogelijk is ? Toch door het broednest dat het mogelijk gemaakt heeft, van uw grenzen te verwijderen, nee ?

Nu, verplaatsen, dat lijkt mij moeilijk. Ter plaatse afmaken lijkt mij zekerder. Maar goed, het zijn twee oplossingen he.

Wat niet kan getolereerd worden is dat zo een broednest nog in de buurt aanwezig is he.

Mijn idee om 10 000 Gezoenen af te maken per dag lijkt me perfect de goeie oplossing. Des te sneller de Gazoenen tonen dat ze geen broednest zijn, des te meer er kunnen overblijven. En als ze dat niet kunnen tonen, is het probleem ook binnen het jaar opgelost.

Laatst gewijzigd door patrickve : 29 juli 2025 om 08:52.
Oud 29 juli 2025, 08:59   #3168
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik vind juist dat hij veel te dubbelzinnig is geweest. Er is nog veel te veel Gaza over. Hij had 10 000 Gazoenen per dag moeten afmaken na 7 oktober, tot aan totale overgave.

Dan was het probleem binnen het jaar opgelost, oftewel omdat Hamas zich totaal zou overgegeven hebben, alle gijzelaars, levend of dood, zou teruggegeven hebben, en alle Hamassianen gevangen/gedood zouden zijn. Het aantal dode Palestijnen zou dan enkel afgehangen hebben van het treuzelen van Hamas of niet om zich over te geven.

Indien ze zich direct zouden overgegeven hebben, zouden er zo goed als geen Palestijnen afgemaakt zijn. Indien ze 200 dagen zouden gewacht hebben, zouden er geen Palestijnen meer zijn.

Gijzelen kan men in de twee richtingen he.
Nethanyahu wordt nu reeds van genocide beschuldigd. Wat zou het dan niet worden als het tempo van afknallen het peil bereikt dat jij voor ogen hebt???
Oud 29 juli 2025, 09:20   #3169
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nethanyahu wordt nu reeds van genocide beschuldigd. Wat zou het dan niet worden als het tempo van afknallen het peil bereikt dat jij voor ogen hebt???
Wel, aangezien hij nu van genocide beschuldigd wordt terwijl de bevolking in Gaza nog toeneemt, zou hij dan ook van genocide beschuldigd worden, maar met tastbare resultaten.

De beschuldigingen zijn dezelfde, de resultaten gunstiger.

Meer nog, er zou een heel evident eindpunt zijn: totale overgave en teruggave van alle gijzelaars. De geallieeren "genocideerden" Duitsland tot aan de overgave he.

Als Hamas geen genocide zou willen zou het eenvoudig zijn, niewaar.

Met "mijn" methode zou er zelfs een mogelijkheid zijn om:

1) een Palestijnse staat te voorzien
2) de Palestijnse bevolking van miserie te vrijwaren.

Immers, mocht evident aangetoond zijn dat de Palestijnen uiteindelijk als buren leefbaar zijn, want zij die 7 oktober veroorzaakt hebben, hebben zich integraal overgegeven, totaal gekapituleerd, en alle gijzelaars direct teruggegeven zou bewijzen dat men als buren kan samenleven.

En indien niet, zou het probleem van een Palestijnse staat zich niet meer stellen want er zouden geen burgers meer voor zijn.

Dat is met de huidige halfslachtige methode helemaal het geval niet.
Oud 29 juli 2025, 09:46   #3170
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Wat Guterres hier zegt, is identiek aan wat zijn voorgangers Ban Ki-Moon, Kofi Annan, Boutros-Ghali, de Cuellar enz enz in hun even nutteloze speeches verkondigden.

Even zinvol als tegen de wind in staan pissen.
We zullen in 2030 nog eens over dees praten.
Israel is going bye bye
Oud 29 juli 2025, 09:53   #3171
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Sinds 7 oktober vraag ik mij af, hoelang nog voor hetzelfde hier gebeurt, dat ferale moslims vanuit hun moslim enclaves massaal inboorlingen gaan vermoorden en verkrachten en zich dan terug gaan verschuilen achter hun vrouwen en kinderen.

Dertig jaar? Twintig jaar? Minder?
Ik denk dat vijf tot tien jaar al een heel optimistische schatting is.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2025, 09:59   #3172
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zou toch niet erger zijn? Als ze er toch al van beschuldigd worden, kunnen ze er net zo goed helemaal voor gaan. De beschuldigingen blijven, en het probleem wordt efficiënt opgelost. Nu zitten ze in een situatie waar ze van een nep-genocide beschuldigd worden, omdat ze veel te zacht bezig zijn, en langs de andere kant kweken die barbaren sneller bij, dan men het woord "genocide" eruit kan brullen. Dat is toch een dubbel nadeel?
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2025, 10:47   #3173
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, aangezien hij nu van genocide beschuldigd wordt terwijl de bevolking in Gaza nog toeneemt, zou hij dan ook van genocide beschuldigd worden, maar met tastbare resultaten.

De beschuldigingen zijn dezelfde, de resultaten gunstiger.

Meer nog, er zou een heel evident eindpunt zijn: totale overgave en teruggave van alle gijzelaars. De geallieeren "genocideerden" Duitsland tot aan de overgave he.

Als Hamas geen genocide zou willen zou het eenvoudig zijn, niewaar.

Met "mijn" methode zou er zelfs een mogelijkheid zijn om:

1) een Palestijnse staat te voorzien
2) de Palestijnse bevolking van miserie te vrijwaren.

Immers, mocht evident aangetoond zijn dat de Palestijnen uiteindelijk als buren leefbaar zijn, want zij die 7 oktober veroorzaakt hebben, hebben zich integraal overgegeven, totaal gekapituleerd, en alle gijzelaars direct teruggegeven zou bewijzen dat men als buren kan samenleven.

En indien niet, zou het probleem van een Palestijnse staat zich niet meer stellen want er zouden geen burgers meer voor zijn.

Dat is met de huidige halfslachtige methode helemaal het geval niet.
Zou het niet verstandiger zijn om massaal aan de Gazaanse vrouwen gratis anticonceptiepillen uit te delen? Kwestie van het kweektempo daar wat beter de beheersen. Pillen in de plaats van bommen!!!
Oud 29 juli 2025, 11:05   #3174
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Ganse steden zijn etnisch gereinigd door ze compleet plat te bombarderen.
De laatste stad schiet over.
Waar moeten Palestijnen slapen als er geen stad meer overeind staat?

Tijd om de dader van die verwoesting schuldig te stellen en de rekening ervan te presenteren.
Oud 29 juli 2025, 11:21   #3175
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe zou je anders garanderen dat zoiets als 7 oktober niet meer mogelijk is ? Toch door het broednest dat het mogelijk gemaakt heeft, van uw grenzen te verwijderen, nee ?

Nu, verplaatsen, dat lijkt mij moeilijk. Ter plaatse afmaken lijkt mij zekerder. Maar goed, het zijn twee oplossingen he.

Wat niet kan getolereerd worden is dat zo een broednest nog in de buurt aanwezig is he.

Mijn idee om 10 000 Gezoenen af te maken per dag lijkt me perfect de goeie oplossing. Des te sneller de Gazoenen tonen dat ze geen broednest zijn, des te meer er kunnen overblijven. En als ze dat niet kunnen tonen, is het probleem ook binnen het jaar opgelost.

Door de verantwoordelijkheid over Gaza na het beëindigen van deze oorlog voor 100% te verschuiven naar Egypte, die daar het civiel en politioneel beleid kan voeren.
Door Israël zich te laten concentreren op hun enige taak ten aanzien van dat ongewenste buurland Gaza : hun grens hermetisch sluiten en methodologisch te verdedigen. En ja, dat mag met een flinke dosis sturm un drang zijn zelfs : bv duidelijk maken dat iedereen die het hekken fysiek aanraakt per direct neergeschoten zal worden. Geen uitzonderingen. En het dan ook doen hee. Zonder aarzeling, waarschuwingsschoten of andere onzin.
Door uiteraard alle 'crossings' definitief te sluiten, en met een overgangsperiode tot andere leveranciers klaar zijn alle leveringen van electriciteit en water stop te zetten.
Door Gaza toe te laten van zonder israëlische tussenkomst terug een eigen luchthaven en zeehaven te gebruiken en te exploiteren.

Maar... met één pre-rekwisiet : dat wanneer er toch terug mollen aan de slag zouden gaan, die raketten bouwen en afvuren naar buurland Israël, dat Egypte dan mee zal delen in de klappen als IDF terug in actie moet komen om New-Hamas of New-PJI opnieuw naar de middeleeuwen te bombarderen.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 29 juli 2025 om 11:23.
Oud 29 juli 2025, 11:25   #3176
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
We zullen in 2030 nog eens over dees praten.
Israel is going bye bye
Ik noteer het alvast in mijn agenda.
Oud 29 juli 2025, 11:26   #3177
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ganse steden zijn etnisch gereinigd door ze compleet plat te bombarderen.
De laatste stad schiet over.
Waar moeten Palestijnen slapen als er geen stad meer overeind staat?

Tijd om de dader van die verwoesting schuldig te stellen en de rekening ervan te presenteren.
De dader ? Het lijkt me logischer om achter de verantwoordelijken te gaan : de Hamas terroristen.
Oud 29 juli 2025, 11:43   #3178
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
De dader ? Het lijkt me logischer om achter de verantwoordelijken te gaan : de Hamas terroristen.
Zelfs als dat waar is, ge gaat daarvoor geen ganse steden platbombarderen he. Kinderen headshots geven.
Laten we de Palestijnen scheiden van Hamas en zelfs Hamas relativeren na 77? jaar bezetting.

De oplossing kan echter niet van beide kanten komen. Beide haten elkaar..
Als Palestina erkend wordt, er een staak het vuren komt, is de wederopbouw cruciaal omdat die mensen quasi allemaal dakloos zijn.

Het is niet aan de VN kant tussen beide te kiezen, maar rechtvaardigheid te laten zegevieren.
Oud 29 juli 2025, 12:46   #3179
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid Bekijk bericht
Ik denk dat vijf tot tien jaar al een heel optimistische schatting is.
Ik ook. Binnen 30 jaar, dan zijn we er al aan door de klimaatsverandering, de machines, en de Russen he
Oud 29 juli 2025, 12:46   #3180
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zou het niet verstandiger zijn om massaal aan de Gazaanse vrouwen gratis anticonceptiepillen uit te delen? Kwestie van het kweektempo daar wat beter de beheersen. Pillen in de plaats van bommen!!!
De twee, zeker is zeker.

Eerst bommen, en als ze dan nog neuken, pillen
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be