![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.435
|
![]() als je zo artikels lees, krijg je regelmatig claims over energieefficientie en powerdensity
hier is bvb een motor die nogal over de lippen gaat de laatste tijd YASA... axial flux EV motors for the next generation of all-electric AMG performance models, quickly became a meeting of minds, built on a shared commitment to engineering excellence, innovation, and the shaping of performance EV’s for the fast-developing electric age. https://www.automotivepowertraintech...r-density.html ik vraag mij af is dat nu een van de beste motoren beschikbaar ? 42KW/kg en waarom is die powerdichtheid in principe belangrijk ? je zou denken dat de efficientie het belangrijkste is ? In real-world test trials, Yasa’s prototype motor delivered 550kW of power from a 13.1kg package, equating to 42kW/kg, almost double the previous industry benchmark. en Mercedes dweept met yasa https://yasa.com/yasa-mercedes-benz/ tot je ook bemerkt dat motoren 'in wheel motoren' aan het worden zijn bij de auto's, blijkbaar hier een design met kunsstof stator... daarom is idd voor een inwheel motor de powerdensiteit per kg een belangrijke factor. En blijkbaar iedereen komt tot dezelfde conclusie dat de axial flux motor de beste oplossing is Orbis Electric has introduced HaloDrive, an advanced axial flux motor-generator designed https://www.automotivepowertraintech...echnology.html https://www.automotivepowertraintech...ternative.html The axial flux motor-generator has been designed for commercial transportation, trucking fleets, stationary industrial power generation and passenger vehicles, as well as marine systems and aerospace platforms. The technology acts as an alternative to electric motors such as permanent magnet synchronous motors (PMSM). HaloDrive has been piloted by leading passenger vehicle OEMs for in-wheel propulsion systems and in heavy-duty trucking fleets as diesel replacement generators. In these commercial applications, the electric motor has reportedly delivered significant cost savings, and in one case, has been improved fleet fuel efficiency by 61%. Installed on the driveshaft or an axle, the HaloDrive motor converts the truck’s braking energy into cost-saving electricity to power mobile refrigeration without plugging into the grid. Orbis Electric’s HaloDrive has been engineered to fit within a wheel, reducing vehicle weight and improving range by 20%. The system can be installed in three hours.
__________________
whoami#Warondysinfo https://euvsdisinfo.eu/ ![]() https://ground.news/ ![]() ![]() https://euromaidanpress.com/2024/01/...uhansk-oblast/ https://www.newsnow.co.uk/h/World+Ne...kraine?type=ln Laatst gewijzigd door brother paul : 29 juli 2025 om 18:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "Beste motor" is zo'n groots begrip.
Ook in "brandstofmotoren" is er een breed gamma om uit te kiezen. Gewicht/vermogen is een parameter, efficiëntie is een parameter. Maar kostprijs alswel betrouwbaarheid zijn ook parameters. Voor een racewagen of hypersportmotorfiets zijn gewicht/vermogen belangrijker dan betaalbaarheid of levensduur. In vliegtuigen, evenzeer grote verschillen. Een 5de generatie gevechtstoestel heeft heel andere eisen dan een bushplane dat hersteld zou kunnen worden in de brousse met eigen gereedschap, of een vliegende beestenwagen die zo goedkoop en veilig mogelijk een meute last minute goedkopers moet kunnen dumpen in hun all in. Om uw voorbeelden aan te halen. Die 42Kw/kg monsters. Die zijn tof, maar peperduur om te maken, en zelfs met 99% efficientie moeten die 420 watt per kilogram aan warmte afvoeren. Dat is geen simpele taak. Daarvoor gebruiken we in andere motoren zeer actieve koelsystemen. Motor in wiel systemen. Het einge ik daar over ga schrijven, "afgeveerd gewicht". Veel plezier bij redelijke snelheden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
![]() |
![]() |