Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 augustus 2025, 15:35   #81
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Als slechts één veiligheidsfactor z'n rol gespeeld heeft, dan is er duidelijk iets mis.

In het voorbeeld van de betonmolen zijn verschillende veiligheidsfactoren met de voeten getreden, eigenlijk is er geen enkele toegepast.
Veiligheid begint bij jezelf. Tot 30 jaar geleden was dat ook je enige veiligheid, hetgeen je zelf kon afdwingen. Veiligheidsbril waar je kon door zien na een paar uur, regel het zelf, want in't magazijn was er een quota, 1 per 6 maand, en van de goedkoopste kwaliteit mogelijk.
Veiligheidsschoenen, als je geluk had, was het een type dat nuttig was.
Ademhalingsbescherming. Ik weet nu dat ik een redelijke kans tot mesothelioom heb. (tja, opgroeien en werken in Asbest hart van Vlaanderen)
Maar die 30 jaar geleden.... Hey mietje,'t is maar stof, verwijder die lappen rond die stoomketel maar.

De meest veilige en propere omgeving waar ik tot nu toe gewerkt heb, is in de kerncentrale. In de periode ik daar actief was, heb ik minder straling tegengekomen dan gedurende 1 vliegtuigtrip.

Nu is het een pak simpeler, als je
1) kennis hebt
2) op je strepen kan staan.

'ik doe het niet, het is niet veilig" is geen werkweigering.
Een werkgever die dat nu probeert, en de ontslagen persoon intelligenter is dan een opgewarmde schoenzool, daar smult de arbeidsrechtbank van.
Oud 14 augustus 2025, 15:53   #82
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Veiligheid begint bij jezelf. Tot 30 jaar geleden was dat ook je enige veiligheid, hetgeen je zelf kon afdwingen. Veiligheidsbril waar je kon door zien na een paar uur, regel het zelf, want in't magazijn was er een quota, 1 per 6 maand, en van de goedkoopste kwaliteit mogelijk.
Veiligheidsschoenen, als je geluk had, was het een type dat nuttig was.
Ademhalingsbescherming. Ik weet nu dat ik een redelijke kans tot mesothelioom heb. (tja, opgroeien en werken in Asbest hart van Vlaanderen)
Maar die 30 jaar geleden.... Hey mietje,'t is maar stof, verwijder die lappen rond die stoomketel maar.

De meest veilige en propere omgeving waar ik tot nu toe gewerkt heb, is in de kerncentrale. In de periode ik daar actief was, heb ik minder straling tegengekomen dan gedurende 1 vliegtuigtrip.

Nu is het een pak simpeler, als je
1) kennis hebt
2) op je strepen kan staan.

'ik doe het niet, het is niet veilig" is geen werkweigering.
Een werkgever die dat nu probeert, en de ontslagen persoon intelligenter is dan een opgewarmde schoenzool, daar smult de arbeidsrechtbank van.
Toen ik begon te werken in een bedrijf kreeg ik een tijdelijk contract omdat ik nog naar het leger moest gaan.
Ik mocht daar met de heftruck rijden (zonder ook maar iets van attesten).
De derde dag dat ik daar werkte deden de remmen het niet meer.
De baas: "Dat is niet erg, gewoon een beetje voorzichtig zijn!".
Ik weigerde om daar mee te rijden, ik mocht beschikken.

Geen moment spijt van gehad, ik ben toen kunnen beginnen bij het bedrijf waar ik gewerkt heb tot aan mijn pensioen (43 jaar, legerdienst inbegrepen).
In dit bedrijf primeerde veiligheid.
Wij kregen daar de nodige PBM's, als ze versleten waren, kreeg je gewoon nieuwe. Daar werd echt niet op bespaart.

Als we in besloten ruimtes moesten werken, was er de nodige apparatuur zodat we zuivere lucht konden inademen. De ene keer was dit gezuiverde perslucht, de andere keer konden dat flessen zijn.
Wij mochten daar ook nooit alleen ingaan en je moest medisch geschikt zijn.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2025, 23:54   #83
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik kan jullie deze documentaire wel aanraden als het gaat over arbeidsveiligheid in de jaren 70. Geweldige BBC documentaire https://www.youtube.com/watch?v=w3ma9iYx4rg&t=224s

https://www.youtube.com/watch?v=NKPApAsJbj4

Laatst gewijzigd door Herr Flick : 16 augustus 2025 om 00:10.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2025, 00:02   #84
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Nog zo'n parel van arbeidsveiligheid.
Oud 16 augustus 2025, 00:13   #85
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dit is nog niet eens zijn ergste filmke...

https://www.youtube.com/watch?v=NKPApAsJbj4. hoe hij naar boven klimt,...

en ze hebben ook een camera man zo zot gekregen om daar op te kruipen. Ge vraagt u ook af hoe het in godsnaam mogelijk is dat m nooit naar beneden is gedonderd.

er is ook nog eentje waar hij een schouw naar beneden haalt door ze te ondergraven, stutten met hout en vervolgens de boel in de fik steekt...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be