Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Israëlisch-Palestijns conflict
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Israëlisch-Palestijns conflict Oktober 2023 was het begin van een nieuw conflict. Hamas strijders vielen Israël binnen waarop het Israëlische leger reageerde met bombardementen. Alle discussies over dit conflict en het verdere verloop ervan, horen thuis in dit (sub)forum.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 augustus 2025, 11:41   #81
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Pardon? "Wij"???
We weten niet welk beroep jij uitoefent, maar ik hoop dat het niets met onderwijs te maken heeft. Mocht ik nog kleine kinderen hebben, dan zou ik hopen dat ze niet geconfronteerd worden met iemand met uw gedachtengoed.
Te zien aan de industriële bullshit die Cufi hier produceert aan de lopende band doorheen de dag oefent hij geen beroep uit. Hij wordt betaald door de belastingbetalers.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2025, 11:47   #82
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Te zien aan de industriële bullshit die Cufi hier produceert aan de lopende band doorheen de dag oefent hij geen beroep uit. Hij wordt betaald door de belastingbetalers.
Zeg die circa 5K uitkeringen en payrolls gaan het niet maken he.
Oud 28 augustus 2025, 11:49   #83
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

atmosphere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Er zijn geen gelijke rechten in gelijk welk moslim land, ik zie niet in waarom dat een probleem zou moeten zijn.
In veel moslimlanden zijn veel meer rechten dan in de door Israel bezette gebieden.
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2025, 11:52   #84
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glennos1 Bekijk bericht
Kindermoord rechtvaardigen?
Hoeveel mensen zouden het ok vinden als baby Hitler vermoord werd?

Exact, ik zit niet in met de dood van een toekomstige terrorist.
De woorden van een extremist .
Oud 28 augustus 2025, 11:54   #85
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Rechten in een staat worden gegeven door die staat, en die gelden voor al hun inwoners die de Israëlische nationaliteit hebben. Of die persoon met israelische nationaliteit atheist is, of haredi jood, Reform Jew, christen, moslim of pastafarian maakt geen enkel verschil.
en aangezien Israel Gaza en de Westbank onder bezetting heeft zijn zij verantwoordelijk voor de inwoners daar .
Oud 28 augustus 2025, 11:57   #86
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Rechten in een staat worden gegeven door die staat, en die gelden voor al hun inwoners die de Israëlische nationaliteit hebben. Of die persoon met israelische nationaliteit atheist is, of haredi jood, Reform Jew, christen, moslim of pastafarian maakt geen enkel verschil.

Datzelfde principe is in alle democratiën van toepassing : de staat bepaalt de rechten van haar inwoners die de nationaliteit hebben.

Wie die nationaliteit niet heeft, heeft ofwel een verblijfrecht en verblijfstatus, of is mogelijk zelfs een illegaal, of iemand met visum, of met work permit enz enz.

Maar dat zijn géén staatsburgers en hebben dus evident niet dezelfde rechten.

Als een arabier die bv in west bank woont dezelfde rechten wil als een Israëlisch staatsburger, dan moet hij de nodige stappen zetten om zich te laten naturaliseren als Israëliet. Dat hij verder moslim blijft, of eender wat, maakt daarbij geen verschil.

Het gaat om nationaliteit.
Het gaat er hier nu juist over dat er 1 staat komt waarin ieder dezelfde rechten heeft, en niet over de situatie zoals die nu is.
Oud 28 augustus 2025, 12:18   #87
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het gaat er hier nu juist over dat er 1 staat komt waarin ieder dezelfde rechten heeft, en niet over de situatie zoals die nu is.
Als we gelijke rechten moeten eisen van landen waarmee we samenwerken dan gaan er veel afvallen. Waarom zou enkel Israël daaraan moeten voldoen?

In België hebben Walen ook meer rechten dan Vlamingen, elk land doet wat het denkt ok te zijn. Als Israël gelijke rechten geeft aan de Palestijnen worden ze uitgemoord, wat je voorstelt is dus een genocide.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2025, 12:32   #88
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
In veel moslimlanden zijn veel meer rechten dan in de door Israel bezette gebieden.
Natuurlijk, voor moslims.
Maar dat zijn dan ook de enige echte mensen, de rest mag kiezen tussen dhimmie, slaaf of dood.
Oud 28 augustus 2025, 12:34   #89
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Natuurlijk, voor moslims.
Maar dat zijn dan ook de enige echte mensen, de rest mag kiezen tussen dhimmie, slaaf of dood.
Voil?* laat joden en christenen daar als dhimmie leven.
Het is historisch aantoonbaar dat dit meer vreedzaam dan Israël was.
Oud 28 augustus 2025, 12:44   #90
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Maar wie zegt u dat ik het beleid van Nethanyahu goedkeur? Net zoals vele duizenden Israëli's zijn beleid totaal fout vinden en er tegen op straat komen ben ik evenmin akkoord met het beleid van het huidig Israëlisch kabinet. Maar wat Cufi hier doet is doodeenvoudig een aanval op Joden in het algemeen. En dat is mij te gortig.
Dat begrijp ik , maar wat is jouw antwoord op mijn vraag?
cato is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2025, 12:49   #91
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht

Hoe kun je dat in het onderwijs uitleggen aan kinderen?
Dat nazisme en zionisme veel gemeen hebben.
Oud 28 augustus 2025, 12:55   #92
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat begrijp ik , maar wat is jouw antwoord op mijn vraag?
Citaat:
Maar wie zegt u dat ik het beleid van Nethanyahu goedkeur? Net zoals vele duizenden Israëli's zijn beleid totaal fout vinden en er tegen op straat komen ben ik evenmin akkoord met het beleid van het huidig Israëlisch kabinet. Maar wat Cufi hier doet is doodeenvoudig een aanval op Joden in het algemeen. En dat is mij te gortig.
Dat was mijn antwoord.
Oud 28 augustus 2025, 13:00   #93
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dat was mijn antwoord.
Niet het antwoord op mijn vraag
cato is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2025, 14:49   #94
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
But whatabout mensen die erger tgo de moslims doen?
Mijn "aanval" op de joden is toch niet zoveel anders?
Of ziet gij die joden as een specialer volk ofzo?
Oud 28 augustus 2025, 18:41   #95
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Geschiedenis: de Palestijnse staat heeft nooit bestaan.
Oud 29 augustus 2025, 04:38   #96
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Niet het antwoord op mijn vraag
Het antwoord bevalt u niet.
Oud 29 augustus 2025, 05:34   #97
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
De Joodse Staat is en curiosum. Het doet wat Middeleeuws aan: burger wordt je indien je de juiste godsdient hebt of uit de juiste moeder geboren wordt.
Het eerste is inderdaad merkwaardig, maar het tweede is in vele landen het geval. Israel is speciaal, omdat het een land is van een volk dat over de wereld verspreid was, en op een zeker ogenblik terug een land had. Men diende dus de mensen van dat volk te identificeren. En Joden zijn een volk, ttz, erkennen elkaar als lid van dat volk, essentieel via afkomst, maar ook soms via een uitzonderlijke bekering, omdat een onderdeel, maar helemaal niet de definierende factor, een zekere godsdienst is. Die godsdienst speelde historisch een rol in het bestaan van het Joodse volk, en is deels meegenomen in de Joodse tradities die het een volk maken, maar essentieel is het Joodse volk gedefinieerd door afkomst en cultuur.

Bij andere landen is het vaak hetzelfde. Je bent bijvoorbeeld Belg als een van uw ouders een Belg is. Nu is de Belgitude een veel minder sterke volkse eigenschap, en eens je het territorium verlaten hebt, begint men te veronderstellen dat uw Belgitude verwatert. Bij de Joden is dat helemaal het geval niet geweest, 2500 jaar en nog altijd niet verwaterd. Belgitude, Francitude, Duitsitude, dat zijn maar redelijk zwakke vormen van volksheid. Onzen Trump is nen Duitser, maar ge zou het niet zeggen he

Men had dus het probleem om OP PAPIER een truuk te vinden die de evidentie "Samuel is een Jood" kon formaliseren, want Israel was bedoeld om het land te zijn van Joden, zoals Belgie bedoeld is om het land van de Belgen te zijn, en Frankrijk bedoeld is om het land van de Fransen te zijn.

Die van afkomst is bij Joden zoals bij bijna alle volkeren, en dan moest men nog iets vinden op die Joden die evident Jood zijn, maar waar het op papier wat ingewikkelder is.

Het meest voor de hand liggende had geweest dat men de Israelische nationaliteit bekomt door voor een raad van, zeg maar, 12 willekeurig getrokken Joden te komen die al dan niet unaniem vinden dat gij ook een Jood zijt he. Want DAT is de manier altijd al geweest waarop het Joodse volk gedefinieerd is.

Stel U voor dat Belgen verjaagd worden uit hun land door een Russische invasie. Belgen worden gedeporteerd, een deel naar Sint Petersburg, een deel naar het veroverde Tokyo, en een deel naar Vladivostok. Na 200 jaar wordt Belgie terug Belgie, teruggegeven door de Marokkaanse bevrijders die de Russen uit het ooit Belgische en Nederlandse grondgebied verjagen, en die met een Raad van de Belgische Diaspora overeenkomen om het bevrijde gebied deels terug te geven aan de originele Belgen, en deels te laten voor het nieuwe Russische volk dat daar gaan wonen is. Wat vroeger Nederland was, wordt aan die Russen gelaten, en wat ooit Belgie was wordt teruggegeven aan de Belgen.

Hoe zouden Belgen nu dat land opvullen met Belgisch volk ?
Oud 29 augustus 2025, 05:46   #98
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, hij mist het punt. Rechten gaan mee met je nationaliteit. Dat is nu net hoe cufi deze discussie probeert te framen. Hij probeert gewoon vanuit de losse pols te suggereren dat 'iedereen' dezelfde rechten 'zou moeten' hebben ongeacht zijn nationaliteit. En maskeert dat traditioneel onder zijn religieus sausje van christenen-joden-moslims om zo de discussie aan te trekken.
Om de waarheid geen geweld aan te doen, er IS in Israel een nuance, die nergens anders bestaat, maar die begrijpelijk is. Cufi doet alsof dat vergelijkbaar is met de Apartheid van Zuid Afrika, het is veel en veel minder uitgesproken, en totaal begrijpelijk gezien de situatie van Israel.

Maar de Israelische wetgeving maakt, in tegenstelling tot quasi alle andere landen, een onderscheid tussen "burgerschap" en "nationaliteit". In quasi alle andere landen zijn die twee concepten identiek, niet in Israel.

Men noemt daar "burgerschap", het hebben van een Israelisch paspoort. Zoals wij een Belgische identiteitskaart hebben (of niet). En dan beschouwt de Israelische wet het concept van "nationaliteit" wat wij "volk" zouden noemen, en wat te maken heeft met uw Jood zijn of niet Jood zijn.
Zij beschouwen dat alle Joden ter wereld de Joodse nationaliteit hebben, en dus gemakkelijk op aanvraag het Israelisch burgerschap kunnen bekomen. Als je geen Jood bent, kan je wel eventueel het Israelisch burgerschap bekomen zoals bij ons, maar dat is moeilijker. En zelfs al heb je het Israelisch burgerschap, als je geen Jood bent zijn er WEL een paar verschillen.
Je kan bijvoorbeeld niet deel uitmaken van het leger of de politie en als je zekere misdrijven begaat, kan je zwaarder gestraft worden (zoals "het gooien van stenen naar de politie").
Maar als Israelisch burger, zelfs niet-Jood heb je wel bijvoorbeeld alle politieke rechten, en voor de rest is het ook gelijk. Er zijn enkel een paar veiligheidsfuncties die je niet kan verwerven en er zijn typische Palestijnse terroristenmisdaden die harder gestraft worden voor niet-Joden.
Oud 29 augustus 2025, 05:51   #99
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zitten de Gazoenen te jammeren over het hebben van een land waarin ze "rechten" zouden hebben, terwijl ze in zo een land woonden, Egypte, en ze een ander land gaan aanvallen zijn om dat weg te krijgen, de oorlog verloren hebben, en al 60 jaar blijven ambras maken zijn, en dus op de blaren moeten zitten ?

Ze ZATEN in een moslim land. Ze hebben het zelf verkloot.
Oud 29 augustus 2025, 07:38   #100
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
De landen die Palestina gaan erkennen.
Houdt volgens u een erkenning van Palestina een ontkenning van Israël in?

Citaat:
Een joodse staat zal de omgeving altijd aan dit nazisme doen herinneren en dus nooi vrede kunnen bereiken.
Zoals Duitsland?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be