Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 5 september 2025, 11:23   #60741
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
U bent echt niet merr mee he?
De handel tussen China en Belgie bedraagt 100 miljoen EUR PER DAG. Zelfs 20 % van de Antwerpse haven is in Chinese handen. Je kunt de Europese economie niet meer loskoppelen van China zonder harakiri te plegen op onze economie en welvaart. Die zijderoute zou erg goed nieuws zijn voor de Europese economie. Blijkbaar gaan de Chinezen er van uit dat de volgende generatie Europese leiders geen idioten als VonderScheisse zullen zijn, anders zouden ze er niet zoveel in investeren.

Er is een bepaald exportproduct uit Latijns-Amerika dat het bijzonder goed doet in de Antwerpse haven dat klopt.
Wat nu is zal niet altijd blijven.
Europa zal de komende tijd al die troep die van China wordt geïmporteerd flink moeten belasten.

De handel met China zal niet plat komen te liggen, zoals dat met Rusland het geval is.
China is geen vijand van Europa , echter ook geen bondgenoot

Laatst gewijzigd door cato : 5 september 2025 om 11:35.
cato is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2025, 11:28   #60742
cato

Standaard

Citaat:
Ja, inderdaad. Met dank aan het Westen dat zowel Rusland als China (Oeigoeren, Taiwan, Hong Kong, etc.) vijandig gezind was.

Het is vooral goed dat de westerse weteldorde definitief verleden tijd is. Wat de toekomst zal geven valt af te wachten, in Afrika zie ik toch vooral positieve evoluties (betere infrastructuur door Chinese investeringen), landen als Niger die hun uraniummijnen in eigen beheer nemen, en dus dat geld potentieel kunnen investeren in eigen economie en volk, terwijl vroeger alles naar Parijs vloeide. Etc.

Alleen lijken VonderScheisse en co. dit vanuit hun ivoren toren nog niet te beseffen, en duwen ze Europa in een isolement.
De verleden tijd van de Westers macht is niet door China veroorzaakt , maar door Trump.

Zowel Rusland als Amerika heeft Europa wakker geschut en de noodzaak gecreëerd voor Europa om een militaire en economische macht te worden.

Dus nu Rusland en Amerika op retour zijn als wereldmacht, zal ook Europa naast China en India een rol gaan spelen in de multipolaire wereld.

Laatst gewijzigd door cato : 5 september 2025 om 11:35.
Oud 5 september 2025, 11:33   #60743
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Sinds het begin van de Russische inval in de Oekraïne was het mijn mening dat de loutere territoriumwinst niet zo belangrijk was voor de Russen.

De discussie moet hier zeker nog terug te vinden zijn. Ik gebruikte de metafoor dat "rusland zijn eigen (maffia)-tafel wilde."

In een gesprek met patrickvé, toen hij nog niet leed aan TDS, gebruikte ik het voorbeeld uit de film "the untouchables" waarin Al Capone (gespeeld door De Niro) een dissident maffia-lid de kop insloeg.

Het was sinds het begin van het conflict mijn mening dat Putin VOOR 2014 netjes aan de grote maffia-tafel zat, met als "Al Capone" het politieke en financiële establishment dat wij gemeenzaam "het westen" noemen.

Echter, SINDS 2014 werd het Putin duidelijk dat "Al Capone" achter hem klaar stond om hem de kop in te slaan.

Putin stond recht van de tafel, en kondigde aan dat hij zijn eigen tafel wou. Géén nieuwe spelregels om aan de tafel van "het westen" te blijven zitten, maar daadwerkelijk "zijn eigen maffia-tafel." (want laat ons wel wezen, Putin is net zoals elk "wereldleider" in hart en nieren gewoon pure maffia.)

Ik opperde daarbij ook dat "de oorlog" voor "het westen" verloren was, zodra het eerste schot viel.

Want dat was niet meer dan het verkrijgen van "de eigen tafel." Putin gaf aan door de Oekraïne binnen te vallen, dat hij NOOIT meer aan de tafel van "het westen" zou gaan zitten.

En in het begin zat Putin gans alleen aan zijn tafel, althans, die gek Kadyrov (leeft die nog) en mss loekasjenko buiten beschouwing gelaten.

Intussen zijn we aanbeland in de multi-polaire wereld.

https://www.zerohedge.com/geopolitic...-shift-tianjin
Rusland speelt geen rol meer als wereldmacht , niet militair en niet economisch.
En oorlog in Oekraïne kunnen ze niet winnen en hun economie is niet groter dan die van de Benelux.

citaat telegraaf:
Oekraïense ’spookeenheid’ deelt rake klappen uit aan Rusland in bezette Krim: genadeloze kamikazedrone legt radarsysteem plat.

De Oekraïense ’spookeenheid’ Ghost Unit bezorgt het Russische leger kopzorgen. Een met raketten uitgerust oorlogsschip in de Zee van Azov, nabij de Krim, werd onlangs op vernuftige wijze onschadelijk gemaakt. Ook een Russisch radarstation werd slachtoffer van Oekraïense drones.
Met de tactische operaties hoopt Kiev het aantal raketaanvallen op Oekraïense steden en militaire doelen te verkleinen, valt te lezen in Oekraïense media.

Opgedoken satellietbeelden lijken de schokkende nasleep van een Oekraïense raketaanval op een basis van de Russische geheime dienst weer te geven.
Het oorlogsschip dat zich in de Zee van Azov veilig waande, was uitgerust met Russische Kalibr-kruisraketten, die in steden als Kiev en Charkov al maanden dood en verderf zaaien.

Ook het Russische radarstation, de RT-70, draagt bij aan de onophoudelijke Russische rakettenregen op Oekraïense steden. Het beschikt over het zogeheten GLONASS-navigatiesysteem, het Russische alternatief voor GPS waarmee militaire operaties worden gecoördineerd.
Op beelden die zijn verspreid door het Oekraïense ministerie van Defensie, is te zien hoe een Oekraïense kamikazedrone genadeloos op zijn prooi afstormt. Wat volgt is een krachtige explosie, die het radarsysteem met één klap in de as legt.

Een salvo Oekraïense ’superraketten’ zou een basis van de Russische geheime dienst, de FSB, een gigantische dreun hebben toegebracht.
Ook de aanslag op het raketschip wordt met veel bombarie gedeeld. Terwijl op de achtergrond van het filmpje harde gitaarmuziek klinkt, is zichtbaar hoe een drone zich in de top van het vaartuig boort.

https://www.telegraaf.nl/buitenland/.../88323368.html

Laatst gewijzigd door cato : 5 september 2025 om 11:37.
Oud 5 september 2025, 12:12   #60744
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Betreffende de actualiteit.
Opnieuw wordt ons een rad voor de ogen gedraaid.
1. Er komen geen Europese troepen naar Oekraine zonder Russische instemming (zeer onwaarschijnlijk) of Amerikaanse ruggesteun. (ook onwaarschijnlijk) Ik heb hierboven al in het lang en breed uitgelegd waarom niet, en de Guardian en andere westerse "kwaliteitspers" denkt er net zo over.
2. "Secondaire sancties tegen China en Indie". Indie heeft al in weinig diplomatieke woorden aangegeven wat ze daarover denken en hoe ze zullen reageren. Namelijk (en volkomen terecht) door een welgemeende "fuck you" en handelssancties die westerse bedrijven echt pijn zullen doen, en door zich zowel economisch, militair rn politiek nog meer op de as Rusland China te gaan richten. En iedereen heeft gisteren gezien wie de eregenodigde was op de militaire parade in Beijing, de grootste ooit in China. Is,er werkelijk iemand die gelooft dat zulke westerse chantage, een aanfluiting van de regels van de Wereld Handels Organisatie (nog zo'n voorbeeld van waarom het hoog tijd is dat de zogenaamde "rules based world order" op de schop gaat: "rules" die door her Westen gemaakt worden en voor iedereen gelden behalve het Westen zelf. "Uiteraard", zou Patrick zeggen, je kunt veel van hem zeggen maar hij is geen hypocriet, hij schrijft wat de Westerse elite denkt maar niet luidop durft te zeggen.), China ertoe zal bewegen om alle banden et Rusland op te zeggen, en gedwee de westerse, illegitieme eisen, zal inwilligen?
Trump heeft China proberen onder druk te zetten begin dit jaar, hij heeft vlug zijn staart ingetrokken en de Chinezen hebben een voor hen veel gunstiger handelsakkoord uit de brand gesleept dan de EU, die dachten met geslijm Trump gunstiger te stemmen. Nee, zo werkt dat niet in het hoofd van een geslepen vastgoedmakelaar. Maar dat begrijpen die Eurocraten natuurlijk niet, want die zijn al gatlekkend naar boven en stampend naar beneden opgeklommen. Is er werkelijk iemand die gelooft dat die "secondaire sancties" ( de zoveelste toverformule "om Rusland op de knieen te krijgen") enig verschil zal maken? En waarom moeten de VS dat doen van Europa terwijl ze het zelf niet durven? De VRT-correspondent had het wat dat betreft, namelijk over wat de Amerikanen daarvan denken, over "krachttermen die wij hier niet zouden durven herhalen". Europa zelf kan dit niet zonder gigantische schade aan hun economie. Bvb. zonder China mogen ze de boeken dichtdoen in de Antwerpse haven.
3. Dewever zegt "Rusland wil niet luisteren? Meer sancties" Nochtans zei hij dat sancties niet werken om Israel te laten stoppen met hun genocide, enkel samen met Netanyahu kumbaya zingen helpt volgens Dezever, en hem "een lepel suiker geven". Maar dus wat Rusland betreft geen lepel suiker maar de roe, want Poetin is stout. En Netanyahu is ons westers vriendje, Poetin niet. En ja heel die genocide, het zijn toch maar niet-westerse Untermenschen he, "bruyn mannen". "Expendable" volgens Pandareus. Oekrainers zijn in feite ook maar halve Russen maar zijn, zoals Patrick terecht opmerkte, handig om "tot de laatste Oekrainer" tegen de Russen te vechten "want zelf zijn we daar te laf voor". Bovendien is dit regime een nazaat van oude strijdmakkers van "onze" oostfronters, de vaders en grootvaders van tal van NVA'ers en forum leden hier. Het 18460ste sanctiepakket, stuk voor stuk berokkenden deze meer schade aan de Europese economie dan aan de Russische, en stuk voor stuk zijn ze zo lek als een zeef.

Goe bezig zunne!
Voila...

https://www.theguardian.com/world/li...e-news-updates

Putin says western troops in Ukraine would be 'legitimate targets' as he repeats offer to host talks in Moscow
Russian president Vladimir Putin appeared to be unfazed by the proposals, telling an economic forum in Vladivostok instead that any western troops in Ukraine would be considered “legitimate targets for destruction.”

“If some troops appear there, especially now during the fighting, we proceed from the premise that they will be legitimate targets,” Putin said.

Moscow has long rejected any suggestion of foreign troops in Ukraine, stressing it would be unacceptable and pose a threat to its national security.

Putin further argued that “if decisions are reached that lead to peace, to long-term peace, then I simply do not see any sense in their presence on the territory of Ukraine, full stop,” as he insisted Russia would “comply” with any agreement reached “in full.”

The Russian president also repeated his – already rejected – offer to host future peace talks in Moscow, claiming he would “definitely provide working conditions and security.”

"Onze jongens" terug in lijkzakken.
Ik denk niet dat de bevolking daarom staat te springen.

Laatst gewijzigd door tomm : 5 september 2025 om 12:16.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2025, 12:18   #60745
Glennos1
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Voila...
"Onze jongens" terug in lijkzakken.
Ik denk niet dat de bevolking daarom staat te springen.
Ben je soldaat of poetsvrouw?

Hoort nu eenmaal bij de job.
Glennos1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2025, 12:20   #60746
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De verleden tijd van de Westers macht is niet door China veroorzaakt , maar door Trump.

Zowel Rusland als Amerika heeft Europa wakker geschut en de noodzaak gecreëerd voor Europa om een militaire en economische macht te worden.

Dus nu Rusland en Amerika op retour zijn als wereldmacht, zal ook Europa naast China en India een rol gaan spelen in de multipolaire wereld.

Die evolutie is al lang bezig, Trump heeft het enkel wat versneld.
Europa is veel meer op zn retour dan Rusland. Rusland heeft een catastrofale periode gekend on de jaren 90 maar komt nu, langzaam maar zeker, weer terug.

Het enige dat ik zie is dat de Eurocraten het gat lekken van Trump en niet in staat zijn tot een eigen politiek die naam waardig.
Oud 5 september 2025, 12:21   #60747
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet meer van U dan U denkt, maar ga dat hier, in tegenstelling tot sommige anderen, niet misbruiken om U te chanteren of schade te berokkenen, dat interesseert mij niet en zou zielig zijn.

Ik deed deze uitspraak echter enkel en alleen vanwege uw reactie dat landen bezoeken en met inwoners praten, hoogstens een folkloristische waarde zou hebben.

Het feit alleen al dat u mij met "U" aanspreekt, stelt mij gerust: u weet véél minder over mij dan u denkt te weten.

Bovendien is er NIKS waarmee u mij zou kunnen chanteren; de dingen die mij overkwamen alsmede de paar kleinigheden die ik ooit mispeuterde, zijn niet direct van die aard dat ik me er zo diep voor schaam dat ik ze strikt geheim zou willen houden (wat uiteraard nog lang niet betekent dat ik ze aan de grote klok ga hangen; toch niet voor uw plezier).

En ik dacht/denk niet direct aan 'folkloristische' waarde, maar veeleer aan 'anekdotiek' wanneer u het over uw toeristische escapades had/hebt.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2025, 12:21   #60748
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glennos1 Bekijk bericht
Ben je soldaat of poetsvrouw?

Hoort nu eenmaal bij de job.
Ja maar als je op voorhand weet dat ze in frut geschoten gaan worden en geen eerlijke kans maken, zou dit een totaal onverantwoorde missie zijn.
Oud 5 september 2025, 12:26   #60749
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Het idee dat een multipolaire wereld een instabiele situatie zou zijn en een imperiale wereld niet klopt niet. Geen enkel imperium heeft de tand des tijds doorstaan.
Dat zijn geen logisch verbonden concepten. Imperia veranderen, maar er is altijd in stabiele tijden, een imperium. Het zijn instabiele tijden die multipolair zijn.

Natuurlijk was het in de oudheid zo dat enorme afstanden het mogelijk maakten om "aparte werelden" te hebben, als er grote natuurlijke barrieres waren. Het Perzisch rijk ging niet tot in Japan bijvoorbeeld. Maar dat was niet "multipolair". Het Romeinse rijk had ook een beperkte uitgestrektheid. Maar dat was niet multipolair. Omdat de parallelle imperia te ver uit elkaar lagen en geen contacten hadden, of bijna niet.

Het grote probleem met deze tijden is dat het imperium van het westen, OLV de USA, misschien wankelt, maar de alternatieven zijn verschrikkelijke en zwaar corrupte totalitaire maffiozen.
Oud 5 september 2025, 12:28   #60750
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou dat alleen maar gegrond vinden als NAVO Rusland eerst zou aanvallen.
Je zal altijd wel een manier vinden om te stellen dat het "eigenlijk" een aanval op Rusland was he, zoals Oekraine ook Rusland aanviel zogezegd.
Oud 5 september 2025, 12:30   #60751
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, inderdaad. Met dank aan het Westen dat zowel Rusland als China (Oeigoeren, Taiwan, Hong Kong, etc.) vijandig gezind was.
China en Rusland hebben vooral het westen en hun bondgenoten aangevallen he.
Van Polen tot Vietnam bijvoorbeeld.
Oud 5 september 2025, 12:40   #60752
Glennos1
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ja maar als je op voorhand weet dat ze in frut geschoten gaan worden en geen eerlijke kans maken, zou dit een totaal onverantwoorde missie zijn.
Voor de Russen is dat echter geen probleem, sterven voor wat extra land dat niet het hunne is... Bijna 1 miljoen gedood of serieus gewond...

Is dat dan wel een verantwoorde missie?
Glennos1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2025, 12:46   #60753
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... offer to host talks in Moscow...

The Russian president also repeated his – already rejected – offer to host future peace talks in Moscow, claiming he would “definitely provide working conditions and security.”

...

Men zou al goed zot moeten zijn om op dat aanbod in te gaan.

Zélfs u weet dat zo'n belofte van 'security' uit de mond van V Poetin niks waard is.

Oud 5 september 2025, 12:49   #60754
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je de ongelukken ziet die mensen ginder overkomen die een of ander discussiepunt met Vladimir hebben... Ik zie Zelensky zijn vliegerke al tegen een verkeerd geparkeerde bulldozer op de piste knallen zie. Wat een verschrikkelijk "ongeluk" niewaar.
Of plots slecht worden vanwege een allergie aan polonium-thee.
Oud 5 september 2025, 12:50   #60755
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Het feit alleen al dat u mij met "U" aanspreekt, stelt mij gerust: u weet véél minder over mij dan u denkt te weten.

Bovendien is er NIKS waarmee u mij zou kunnen chanteren; de dingen die mij overkwamen alsmede de paar kleinigheden die ik ooit mispeuterde, zijn niet direct van die aard dat ik me er zo diep voor schaam dat ik ze strikt geheim zou willen houden (wat uiteraard nog lang niet betekent dat ik ze aan de grote klok ga hangen; toch niet voor uw plezier).

En ik dacht/denk niet direct aan 'folkloristische' waarde, maar veeleer aan 'anekdotiek' wanneer u het over uw toeristische escapades had/hebt.

Ik spreek iedereen die ik niet persoonlijk ken en die ouder is dan mezelf aan met "U".

Idd. anecdotisch bedoelde ik, maar klopt niet.
De media geven altijd een vertekend beeld, zelfs niet altijd opzettelijk..

In Bulgarije bvb. kan je met eigen ogen zien dat er veel armoede is, heel veel gebouwen en fabrieken vervallen zijn, alsook hele dorpen, er bijna niets meer gebouwd werd sinds het einde van de communistische periode, etc.
En als je dan met 30 willekeurige mensen praat, van taxichauffeurs tot mensen die een praatje met je slaan in parken of op cafe, de vrouw achter d e kassa van de enige winkel in een dorp, etc. weet je dat de EU over het algemeen erg onpopulair is en je ziet ook direct waarom.
Je voelt ook echt het anti-westers sentiment in veel streken. Maar als je Russisch met hen spreekt, toch bij de oudere generatie, klaart hun gezicht op en worden ze heel wat vriendelijker.

Je beseft ook dat Bulgaren helemaal geen westerlingen zijn maar veel meer gemeen hebben met Russen en Turken. Je hoort, behalve in Sunny Beach (goedkope booze voor Ierse en Britse low class toeristen ) bijna geen westerse muziek (en als je er hoort dezelfde soort westerse muziek als in Rusland, zoals "Modern Talking", Aznavour, Joe. Dassin, etc. ), "Chalga" (Bulgaarse turbofolk) daarentegen en Bulgaarse volksmuziek hoor je overal, veel meer dan 20 jaar geleden.
Beide zijn absoluut niet westers en zelfs amper Europees te noemen.

Chalga:
https://youtu.be/Yc0pfKC1As8?si=JuJwZKu6XBl0dfER

Traditioneel:

https://youtu.be/5UB7oS7JMqE?si=-bW1SX6W2m9puAlq

Daarnaast ook vrij veel Russische liedjes, de Bulgaarse en Russische taal zijn erg verwant.

Laatst gewijzigd door tomm : 5 september 2025 om 12:54.
Oud 5 september 2025, 13:01   #60756
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zélfs u weet dat zo'n belofte van 'security' uit de mond van V Poetin niks waard is.

Kan zelensky 100 % veilig moskow bezoeken ? Volgens Putin wel
https://www.kyivpost.com/post/59517

Volgens mij benje 100 % zeker dat het Zelensky ofwel wordt vergiftigd, zijn auto ontploft, door het raam valt, zijn vliegtuig ontploft of een scenario uit het grote KGB om zeep help boek
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2025, 13:12   #60757
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Er is slechts een Oekraiense onderhandelaar vermoord tijdens de onderhandelingen in Belarus, maar niet door de Russen door eigen volk.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Deny...on%20March%203.
Oud 5 september 2025, 13:21   #60758
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik spreek iedereen die ik niet persoonlijk ken en die ouder is dan mezelf aan met "U".

...
Het volgende mag u dan weer wél over/van mij weten:

ik heb dat niet graag, helemaal niet zelfs.

Oud 5 september 2025, 13:24   #60759
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is slechts een Oekraiense onderhandelaar vermoord tijdens de onderhandelingen in Belarus, maar niet door de Russen door eigen volk.

...

Hoeveel moeite zouden Poetin & C° moeten doen om in Moskou 'eigen volk' te vinden dat 'de cocaïne-clown' wil vermoorden?

Oud 5 september 2025, 13:33   #60760
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Deny...on%20March%203.
Juist ja ze vermoordem de voorzitter van het parlement in Kiev, en dan gaan wij moeten geloven dat Zelensky veilignaar :oskow kan

Ik ga u eens zetten dat Putin gewoon Zelensky met een teleconferentie tesamen met alle europese leiders van de Willing en Trump in een virtuele vergadering ontmoet dan zal niemand uit het raam vallen en zal alles veilig verlopen er is in deze tijd geen enkele noodzaak tot fysische verplaatsing
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be