Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 oktober 2025, 08:08   #61
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
De PVV wordt hooguit een indirect probleem, zij gaan veel zetels hebben en dus er voor zorgen dat veel partijen nodig zijn voor een coalitie, de meeste centrum rechtse partijen zullen ook enigszins bang zijn voor de PVV.

Het was enkel een droomregering voor de rechterflank van de VVD, maar ook de linkerflank was wel beu, dat op bepaalde vlakken, met name migratie, er niks bereikt kon worden. Dit was deels ook cynisme van coalitiepartners, de VVD had direct last van de PVV zij veel minder.

Bij de VVD is het tevens een combinatie van regeermoeheid en de verkeerde partijleider.

Toch betwijfel ik of we een stabiele regering krijgen, er zijn waarschijnlijk weer heel veel partijen nodig en de waarschijnlijk nodige rechtse (centrum-rechtse) partij zal toch met een schuin oog naar rechts kijken. Om nog maar te zwijgen over de grote opgestapelde problemen.
In Vlaanderen stemt al jaren 20 % op het VB zonder dat het een probleem is om een regering te vormen.
Waarom zou dat in Nederland niet kunnen.

De afgang van de VVD heeft niet alleen te maken met de partijleider , maar vooral door de verkeerde politiek keuzes zoals de rode lopen voor de PVV
en nu weer standpunten over Israel , de rechtse koers in de campagne en in het in het mini kabinetje.
Ok het te lang ontkennen van NSB vlaggen en Hitler groeten enz.

Laatst gewijzigd door cato : 6 oktober 2025 om 08:09.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2025, 21:39   #62
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
In Vlaanderen stemt al jaren 20 % op het VB zonder dat het een probleem is om een regering te vormen.
Waarom zou dat in Nederland niet kunnen.
Ik betwist dat dit totaal geen probleem is, omdat het gevolg wel is, dat er vaak meer partijen nodig zijn voor een coalitie en dit is potentieel instabieler.
Citaat:
De afgang van de VVD heeft niet alleen te maken met de partijleider , maar vooral door de verkeerde politiek keuzes zoals de rode lopen voor de PVV
en nu weer standpunten over Israel , de rechtse koers in de campagne en in het in het mini kabinetje.
Ik ben het met u eens, dat de rode loper voor de PVV een fout was, omdat ze hadden moeten weten, dat de PVV geen verantwoording kan of wil dragen.
Over Israël kan je geen standpunt innemen, waarover iedereen het eens is.
Verder is de VVD een partij rechts van het midden, dus dat ze een rechtse koers varen is niet zo gek. Rechts is ook een vrij ruim begrip, de VVD is van oudsher Conservatief Liberaal, bedoel je dat de VVD meer op de Rechts populistische koers is?
Citaat:
Ok het te lang ontkennen van NSB vlaggen en Hitler groeten enz.
Bedoel je justitieminister Foort van Oosten? Ik vond zijn uitleg, dat hij de rechters niet voor de voeten wilde lopen plausibel, dat zouden meer politici moeten doen. Maar hij was dan weer te voorzichtig, hij had meer kunnen en moeten zeggen. Hij was toen nog onervaren, de rest had wel meer mogen zeggen.
Oud Gisteren, 07:29   #63
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ik betwist dat dit totaal geen probleem is, omdat het gevolg wel is, dat er vaak meer partijen nodig zijn voor een coalitie en dit is potentieel instabieler.

Ik ben het met u eens, dat de rode loper voor de PVV een fout was, omdat ze hadden moeten weten, dat de PVV geen verantwoording kan of wil dragen.
Over Israël kan je geen standpunt innemen, waarover iedereen het eens is.
Verder is de VVD een partij rechts van het midden, dus dat ze een rechtse koers varen is niet zo gek. Rechts is ook een vrij ruim begrip, de VVD is van oudsher Conservatief Liberaal, bedoel je dat de VVD meer op de Rechts populistische koers is?

Bedoel je justitieminister Foort van Oosten? Ik vond zijn uitleg, dat hij de rechters niet voor de voeten wilde lopen plausibel, dat zouden meer politici moeten doen. Maar hij was dan weer te voorzichtig, hij had meer kunnen en moeten zeggen. Hij was toen nog onervaren, de rest had wel meer mogen zeggen.
Je kunt de vragen beter omdraaien.
Kun je iets noemen wat de VVD de afgelopen jaren goed heeft gedaan???

Onder leiding van Yesilgoz is de VVD al in de vorige campagne opgeschoven naar rechts en heeft de rode loper voor de PVV uitgelegd.
Ze hebben een belangrijke rol gespeeld in het vechtkabinet van Wilders/Schoof en niets gepresteerd.

Nu spelen ze weer op de rechter vleugel en vissen hiermee met 4 partijen in dezelfde vijver , nl met de PVV-BBB-JA21.
Het lukt hun niet om in de campagne aan te geven waarom ze beter zijn dan hun concurrenten en kiezers blijven kennelijk liever bij de PVV.
De echte liberalen verlaten de partij, omdat ze zich niet kunnen vinden in de rechts conservatieve koers.
Kortom wie zijn gat verbrandt , moet op de blaren zitten

Laatst gewijzigd door cato : Gisteren om 07:31.
Oud Gisteren, 13:05   #64
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kunt de vragen beter omdraaien.
Kun je iets noemen wat de VVD de afgelopen jaren goed heeft gedaan???

...
De deur naar verengelsing van Nederland verder opengezet?

Kabinet staat 50% anderstalig basisonderwijs toe.
https://www.youtube.com/watch?v=RAzL-U2xXHg
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 23:01   #65
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
De deur naar verengelsing van Nederland verder opengezet?

Kabinet staat 50% anderstalig basisonderwijs toe.
https://www.youtube.com/watch?v=RAzL-U2xXHg
De echte liberalen vertrekken.
D66 krijgt steeds meer nieuwe leden die afkomstig zijn van de VVD.

citaat VK:

VVD-senator stapt uit partij en gaat alleen door: ‘Ik zag steeds vaker dingen waarvan ik buikpijn kreeg’

Cees van de Sanden: ‘De VVD is de afgelopen twee, tweeënhalf jaar steeds verder weggedreven van de eigen kernwaarden.’Bron Veerle Haan
Hij kan niet meer aanzien hoe de VVD de liberale principes verkwanselt. En dus zegt VVD-senator Cees van de Sanden zijn partijlidmaatschap op. Zijn zetel in de Eerste Kamer behoudt hij. ‘Ik blijf opkomen voor mijn liberale idealen.’

Het lijstje groeide en groeide de afgelopen maanden – het lijstje ergernissen over de plannen van zijn eigen VVD, over de wetgeving en de moties die door de partij werden gesteund en over de uitspraken van prominente politici en bestuurders.

De intentie van het kabinet-Schoof het noodrecht in te zetten om strenger asielbeleid te kunnen voeren? ‘Een rode vlag’, zegt Cees van de Sanden (62).

Partijleider Dilan Yesilgöz die na de val van het kabinet zei dat er geen inhoudelijke meningsverschillen waren over het tienpuntenasielplan van Geert Wilders? ‘Dat is gewoon het PVV-verkiezingsprogramma, juridisch onmogelijk en vanuit liberaal perspectief volstrekt onwenselijk. Zeg dat gewoon.’

Het recente kabinetsplan om uitgeprocedeerde asielzoekers uit te zetten naar Oeganda? ‘Gelanceerd een paar weken voor de verkiezingen, terwijl alle experts zeggen dat het in strijd is met allerlei verdragen.’

De motie eind september om antifa aan te merken als een terroristische organisatie? ‘Buitengewoon onrechtsstatelijk en buitengewoon kwalijk.’

En dus nam Van de Sanden onlangs een moeilijk besluit. Het Eerste Kamerlid zegde woensdag zijn lidmaatschap van de VVD op. Hij gaat verder als eenmansfractie.

‘De VVD’, zegt hij, ‘is de afgelopen twee, tweeënhalf jaar steeds verder weggedreven van de eigen kernwaarden: vrijheid, verantwoordelijkheid, verdraagzaamheid, sociale rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid. De partij is besluiten gaan ondersteunen en uitspraken gaan doen die ik niet in lijn kan brengen met die kernwaarden, of die daar zelfs haaks op staan. Ook waren er besluiten die op gespannen voet staan met de rechtsstaat. En die rechtsstaat is mij buitengewoon dierbaar, als advocaat.’

https://www.volkskrant.nl/politiek/v...reeg~b00f7f6c/

Laatst gewijzigd door cato : Gisteren om 23:05.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be