Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 oktober 2025, 11:14   #21
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.847
Standaard SER = Self Explaining Roads

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Geef eens een definitie van bebouwde kom?
Want nu worden er plaatsen als bebouwde kom aangeduid die in de verste verte geen bebouwde kom zijn.
Men kan geen *algemene/willekeurige 50 kmu afdwingen (C43-bord) - duidelijk - buiten de bebouwde kom, als binnen de bebouwde kom dezelfde terechte 50 kmu geldt. (*enkel bij uitzonderingen)

Dat is ANTI-Zelfverklarende Wegen (SER), en heeft quasi NUL draagvlak.

Nederland met zijn SER heeft bvb 60 kmu en algemene 80 kmu zelfverklarende wegenprincipe buiten de bebouwde kom, ook 100 kmu op hun 1+1-autowegen (groene band = stroomweg)

Is men in hier allergisch voor pare getallen?

Wie SER nog altijd niet wil snappen na de vele links, nog eentje van de Europese Commissie:
Citaat:
https://road-safety.transport.ec.eur...ining-roads_en
Self explaining roads

Designing for road function
Designing to keep injury severity low
Road classification
Urban and rural networks
In het Nederlands: https://www.omgevingspsycholoog.nl/s...laining-roads/

Het kan zijn dat deze oude tabel niet meer klopt (snelweg is ook tot 130 kmu), maar het gaat erom dat Nederland al heel lang 60 kmu heeft bij het naderen van de bebouwde kom:


In Wallonie is het logischer dan in Vlaanderen, 90 - 70 - 50 kmu-bbk
Vlaanderen en ook in minder dichtbevolkt Vlaanderen: 90 -70 - 50 - 50 kmu-bbk. 50 is vooral voor de private kassa en een kleiner deel voor de begroting van de gemeente
Nederland (SER): 100-80-60-50 kmu-bbk (60 met borden)
Duitsland: 100-70-50 kmu-bbk (70 met borden)

En kom niet af met het onnozel excuus lintbebouwing (cijfers) die hebben onze buurlanden namelijk ook.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 6 oktober 2025 om 11:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2025, 16:54   #22
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.623
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Men kan geen *algemene/willekeurige 50 kmu afdwingen (C43-bord) - duidelijk - buiten de bebouwde kom, als binnen de bebouwde kom dezelfde terechte 50 kmu geldt. (*enkel bij uitzonderingen)

Dat is ANTI-Zelfverklarende Wegen (SER), en heeft quasi NUL draagvlak.

Nederland met zijn SER heeft bvb 60 kmu en algemene 80 kmu zelfverklarende wegenprincipe buiten de bebouwde kom, ook 100 kmu op hun 1+1-autowegen (groene band = stroomweg)

Is men in hier allergisch voor pare getallen?

Wie SER nog altijd niet wil snappen na de vele links, nog eentje van de Europese Commissie:

In het Nederlands: https://www.omgevingspsycholoog.nl/s...laining-roads/

Het kan zijn dat deze oude tabel niet meer klopt (snelweg is ook tot 130 kmu), maar het gaat erom dat Nederland al heel lang 60 kmu heeft bij het naderen van de bebouwde kom:


In Wallonie is het logischer dan in Vlaanderen, 90 - 70 - 50 kmu-bbk
Vlaanderen en ook in minder dichtbevolkt Vlaanderen: 90 -70 - 50 - 50 kmu-bbk. 50 is vooral voor de private kassa en een kleiner deel voor de begroting van de gemeente
Nederland (SER): 100-80-60-50 kmu-bbk (60 met borden)
Duitsland: 100-70-50 kmu-bbk (70 met borden)

En kom niet af met het onnozel excuus lintbebouwing (cijfers) die hebben onze buurlanden namelijk ook.
Nederland heeft ook tractorstroken.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2025, 17:00   #23
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.847
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Nederland heeft ook tractorstroken.
Je bedoelt tractorhavens of correct passeerhavens of passeerstrook?
Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Passeerstrook

Een passeerstrook of passeerhaven is een lokale wegverbreding aan de rechterzijde van de weg. De strook is doorgaans circa 30 tot 150 meter lang en is te vinden op smalle wegen buiten de bebouwde kom. Passeerstroken zijn bedoeld om gemotoriseerd langzaam verkeer, bijvoorbeeld landbouwvoertuigen,[1] het sneller rijdende achteropkomende verkeer te laten inhalen of tegenliggers elkaar makkelijker te laten passeren, zonder in de berm te rijden.

Passeerstroken zijn met name bedoeld voor 60 en 80 km/u-wegen waar een inhaalverbod geldt en zijn dus geen inhaalstroken, zoals soms toegepast op een driestrooksweg. Het is langzaam verkeer (landbouwvoertuigen, brommobiel) niet verplicht om de passeerhaven te benutten.
Yep. Vlotter verkeer en de pendelende bestuurder weet dat die daar-en-daar liggen en dus niet perse (gevaarlijk) moet inhalen.

Maar in België hopen ze op meer (gevaarlijk) inhalen van langzame tractors met meer dodelijke ongevallen en dan ook nog meer mobiel flitsen.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg N734-Oldenzaalsestraat-Losser-passeerhaven.jpg‎ (402,4 KB, 4x gelezen)
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 6 oktober 2025 om 17:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2025, 15:34   #24
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.623
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je bedoelt tractorhavens of correct passeerhavens of passeerstrook?


Yep. Vlotter verkeer en de pendelende bestuurder weet dat die daar-en-daar liggen en dus niet perse (gevaarlijk) moet inhalen.

Maar in België hopen ze op meer (gevaarlijk) inhalen van langzame tractors met meer dodelijke ongevallen en dan ook nog meer mobiel flitsen.
Ik dacht dat ze dat verplicht moesten gebruiken.
Zelf ga ik aan de kant als ik een sliert achter mij heb hangen en ik veilig aan de kant kan gaan.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2025, 18:12   #25
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.847
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik dacht dat ze dat verplicht moesten gebruiken.
Zelf ga ik aan de kant als ik een sliert achter mij heb hangen en ik veilig aan de kant kan gaan.
Dat is verplicht te gebruiken voor trage landbouwvoertuigen e.d. die niet sneller kunnen of kunnen rijden dan 25 kmu, toch als er snellere voertuigen kunnen passeren.

Daarom dat gebodsbord F11 waar een landbouwtractor op afgebeeld is:
Citaat:
https://www.informatiebord.nl/oefene...gzaam-verkeer/

Verkeersbord RVV F11 - Passeerstrook langzaam verkeer

Betekenis verkeersteken: https://wetten.overheid.nl/BWBR00048...07-01#Bijlage1 / Hoofdstuk F. Overige geboden en verboden:.F11

Verplicht gebruik passeerstrook (rijstrook om ingehaald te kunnen worden), uitsluitend bestemd voor landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machine.

Eenvoudige uitleg:
Verplicht gebruik rijstrook in ingehaald te kunnen worden, uitsluitend bestemd voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h. Geldt ook voor heftrucks, graafmachines e.d. VERBODEN voor andere voertuigen
Dubbelcheck: hoofdstuk 7.2
Citaat:
https://www.verkeersrecht.nl/artikel...e-openbare-weg

VR 2018/01 Landbouwvoertuigen op de openbare weg
Artikel Verkeersrecht 2018-1

7. Infrastructuur en landbouwvoertuigen

7.1. Inleiding
Deze paragraaf gaat in op landbouwvoertuigen in relatie tot de openbare weg. Achtereenvolgens ga ik in op de vraag welke regels daarvoor gelden (§ 7.2), in hoeverre landbouwvoertuigen gescheiden kunnen worden van het overige verkeer (§ 7.3) en op gevolgen van landbouwverkeer voor andere weggebruikers (§ 7.4). Ik sluit af met te verwachten veranderingen in de nabije toekomst (§ 7.5).

7.2. Regels voor de toelating op de weg van landbouwvoertuigen
Volgens de Wegenverkeerswet mogen landbouwvoertuigen rijden op alle wegen met uitzondering van autosnelwegen, autowegen en wegen met een geslotenverklaring voor langzaam verkeer in het algemeen (verkeersbord C9) of voor landbouwvoertuigen en MMBS’en in het bijzonder (bord C8). Landbouwverkeer kan door middel van verbodsborden met onderbord toch worden toegelaten op wegen waar gemotoriseerd verkeer verboden is (bord C6 + onderbord 55) en op wegen waar het verbod voor voertuigen met beperkte snelheid bedoeld is voor ruiters, vee en wagens (bord C9 + onderbord 55). Sinds 1 januari 2017 zijn nieuwe verkeersborden ingevoerd; één daarvan (bord F11) heeft de betekenis dat landbouwverkeer verplicht is om van de aangegeven baan gebruik te maken 40), totdat het voertuig bord F12 passeert. Deze borden zijn weergegeven in figuur 3.

40): Voor onder meer bussen (bord F13) en vrachtauto’s (bord F21) bestaan vergelijkbare borden, maar voor deze voertuigen geldt geen verplichting om van de betreffende baan gebruik te maken.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 oktober 2025 om 18:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2025, 18:48   #26
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.623
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat is verplicht te gebruiken voor trage landbouwvoertuigen e.d. die niet sneller kunnen of kunnen rijden dan 25 kmu, toch als er snellere voertuigen kunnen passeren.

Daarom dat gebodsbord F11 waar een landbouwtractor op afgebeeld is:

Dubbelcheck: hoofdstuk 7.2
Dus tot 25km/u is dat verplicht, ik zou dat dus niet moeten met mijne tractor die 40 loopt.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2025, 20:50   #27
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.847
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dus tot 25km/u is dat verplicht, ik zou dat dus niet moeten met mijne tractor die 40 loopt.
Tiens Vlaanderen heeft ook passeerhavens, ze worden zelfs verlengd naar 140 meter lengte.

Citaat:
In 2011 legde het Agentschap Wegen en Verkeer in een proefproject de eerste 4 van nu in totaal 6 passeerhavens aan langs de N80 Naamsesteenweg - Steenweg in Sint-Truiden en Gingelom. Dit ter hoogte van de Hazelaarweg en de Kamerijckstraat. Het agentschap zal de lengte van de passeerhavens nu aanpassen en bijna verdubbelen van de huidige 85m tot ongeveer 140m. De bedoeling van deze zones is dat het trage verkeer kan uitwijken om zo de snellere weggebruikers voorbij te laten steken en vervolgens weer zelf in te voegen op de weg.

Ook bij Boerenbond, een van de partners van dit project wordt deze beslissing positief onthaald. “We zijn reeds lang vragende partij voor de verlenging van de passeerhavens. Bij een goed gebruik van deze havens zorgen ze voor een betere doorstroming van zowel vracht- als snelverkeer, zonder dat het landbouwverkeer daar grote nadelen van ondervindt.”, reageert Boerenbondvoorzitter Sonja De Becker.

https://wegenenverkeer.be/nieuws/n80...-passeerhavens
Volgens dat verbodsbord is die passeerhaven wel verplicht te nemen:
https://maps.app.goo.gl/zanDkreNMGf9WRR5A
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 oktober 2025 om 21:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2025, 07:44   #28
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.623
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tiens Vlaanderen heeft ook passeerhavens, ze worden zelfs verlengd naar 140 meter lengte.



Volgens dat verbodsbord is die passeerhaven wel verplicht te nemen:
https://maps.app.goo.gl/zanDkreNMGf9WRR5A
Bedankt voor de info, dit bord had ik nog nooit gezien.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2025, 08:05   #29
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.847
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Bedankt voor de info, dit bord had ik nog nooit gezien.
Het is ook een nieuw bord, een C8.
Staat zelfs nog niet in de online-wegcode.
Maar heb ik wel in een pdf gevonden:
https://www.code-de-la-route.be/medi...7009cbd7f9.pdf halfweg scrollen
C8: verboden toegang voor landbouwvoertuigen
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 oktober 2025 om 08:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be